Sportster 78

Laat ons meegenieten met het ontstaan van jóuw Sporty, in woord en beeld.
Your Sportsterproject; the story and the pictures.
Ironrien

Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door Ironrien »

Mooi werk zo :)
PaulKleijne

Sportster 78 Balen

Ongelezen bericht door PaulKleijne »

Soms zit het wat tegen....................

Vorige week de cilinders en koppen weg gebracht naar Lando Beugelsdijk (FEROX Performance) in Noordwijkerhout.
Ook het onderblok FF meegenomen.

De cilinders worden gehoond en de koppen loodvrij gemaakt en van nieuwe kleppen voorzien. Top

Maar helaas moet ook het onder blok open. Teveel speling op het big end.
Daarnaast moet ik ook op zoek naar nieuwe nokkenassen. Het chroom was aangetast op twee van de vier assen.

Nog FF doorsparen dus of moeders huishoudpot plunderen. Zal ze het in de gaten hebben?

Volgende week van plan om het blok te splitsen en de beide carter helften schoon te maken (Sodablasten)
Daarna kunnen ze weer naar Lando.
PaulKleijne

Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door PaulKleijne »

Klein gaatje in de rechter carter helft bij de uitgaande as van het primaire tandwiel (ketting). Balen. Ik hoop dat we dit kunnen reparen?

Afbeelding
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1701
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 223 times
Been thanked: 417 times

Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door bow »

Balen. Mocht je nog een carter nodig zijn . Volgens mijn heeft Ccr in Hasselt nog wat liggen
PaulKleijne

Iron-Head Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door PaulKleijne »

Die zal ik in gedachte houden. Deze week FF naar het revisie bedrijf om ea te bespreken.


Thx
PaulKleijne

Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door PaulKleijne »

Op een aantal foto's (op internet)zie ik ook een gaatje gaatje zitten. Is dit een bekend probleem van de ironhead?
Het lijkt mij niet standaard.
PaulKleijne

Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door PaulKleijne »

Op de foto hierboven is een gaatje te zien, naast de spacer/bearing van de uitgaande as (versnellings bak) waar het primaire tandwiel op zit.
Hier zit normaal een cap met seal over, maar toen ik deze verwijderde zag ik een gaatje. Inwendig is duidelijk te zien dat dit afgebrokkeld is.

Omdat ik op meerdere foto's (op het internet) een dergelijk gaatje zag vroeg ik mij af of dit een bekend probleem is.

Misschien is deze foto wat duidelijker

Afbeelding
PaulKleijne

Crankcase & Sodablasten Sportster 78

Ongelezen bericht door PaulKleijne »

Zondag

De ideale dag om eens lekker de beide carter helften schoon te maken.
Eerst heb ik overal alles afgedicht met een paar houten mallen.
Ik wilde pas vlakken niet stralen en zoveel mogelijk soda buiten houden.

En dit is het resultaat :

Afbeelding


Volgende week breng ik ze naar het revisie bedrijf.
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 3194
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2274 times
Been thanked: 1469 times
Contacteer:

Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Letterlijk mooi!
Gebruikersavatar
kruisje
200-349
200-349
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
Has thanked: 23 times
Been thanked: 97 times
Contacteer:

Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door kruisje »

heb toevallig ook bij een carter van mij ook zon gaatje,
gewoon een beetje kit erin en de deksel erop
PaulKleijne

Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door PaulKleijne »

Het lijkt op een foutje in de gietmal. Zou dat kunnen?
Er zit geen scheur in of loopt niet door naar de binnenkant
Als dat zo is dan lijkt dichtsmeren voldoende.


Thx, gr. Paul
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1701
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 223 times
Been thanked: 417 times

Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door bow »

Als ik het zo lees is dicht smeren met kit of vloeibaar aluminium de beste optie.
Gebruikersavatar
kruisje
200-349
200-349
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
Has thanked: 23 times
Been thanked: 97 times
Contacteer:

Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door kruisje »

ja, lijkt echt n gietfoutje,
bij mij zit ie op 2 uur ongeveer, maar verder ook geen scheur te zien

blok was ook gewoon dicht toen hij nog in elkaar zat en liep, dus geen probleem lijkt mij
PaulKleijne

Versnellingbak Sportster 78

Ongelezen bericht door PaulKleijne »

Het blok is naar het revisie bedrijf. Dat wordt een flinke uitgave. Al was het alleen maar omdat ik nieuwe nokkenassen moet aanschaffen (bij de oude was het chrome flink aangetast).


De volgende stap is de versnellingbak. Ik had al gemeld dat ik slijpsel in de bak had gevonden, dus ik was er erg op gebrand om alle assen tandwielen en lagers eens goed te inspecteren.
Als je dan splinters tussen de lagers vind, slijtage op de clutch gear (die waar de mainshaft door naar buiten gaat) en slijtage op de twee schakel vorken. Zie foto's. Verder heb ik geen schade gevonden die de grote splinters kunnen verklaren. Een oorzaak zou de startmotor kunnen maar die heb ik niet meer (zat niet bij de motor toen ik hem kocht).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
PaulKleijne

Re: Sportster 78 trapdoor

Ongelezen bericht door PaulKleijne »

Nog een tegenvaller...........

De bus in de trapdoor. Daar waar het grote lager in zit en de main shaft doorheen gaat.
Het was mij al opgevallen dat het lager meedraaide toen de as rond draaide, maar nu blijkt de bus vol met groeven te zitten.

Dat wordt nadenken en zoeken naar een oplossing.
PaulKleijne

Sportster 78 Trapdoor

Ongelezen bericht door PaulKleijne »

Oplossing gevonden.

De bus kan er wel uit, maar er zaten toch wel wat nadelen aan;
Nieuwe bus draaien werd toch wat prijzig en of de bus dan 100% goed is? Een nieuwe (old stock bij JW Boon) voor 175 euries zou een betere optie zijn.

Locktite voor versnellingsbakken doet het ook. Diverse malen het advies gekregen om dit eerst te proberen. Of het de juiste keuze is zal blijken.


Het prijskaartje voor de revisie van het blok wordt nu wel duidelijk en doet pijn in de portemonnee. Ik had het zelf op zo'n 1800 euro geschat. Maar door de nieuwe nokkenassen (Andrews PB+) valt het zo'n 450 euries duurder uit. Maar dan is het blok als nieuw.
nimjaefighter
100-199
100-199
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door nimjaefighter »

mooi, maar duur project.
PaulKleijne

Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door PaulKleijne »

Inderdaad. Doet ook pijn in de portemonnee.
Je moet ook realistisch zijn. Het blok was slecht en als je het niet goed aanpak zal je er niet veel plezier van hebben.

In dit geval waren dit de grote boosdoeners:
Zuigers en cilinders beschadigd.
De nokkenassen aangetast.
De klepzittingen beschadigd.
Diverse onderdelen van de versnellingsbak versleten.

De prijs was er ook naar en als hij klaar is kom rond de 4000 euro. Had ik hier niet aan moeten beginnen?
Gebruikersavatar
Barend68
100-199
100-199
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 sep 2015 16:44
Locatie: Den Haag
Has thanked: 118 times
Been thanked: 110 times

Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door Barend68 »

Jawel Paul,
Ik denk dat je dan heel mooi uitkomt. 4K (en wat meer ook wel) lijkt mij een normale prijs voor een sportster uit die periode, maar dan weet je normaal ook niet wat je hebt.
Jij weet straks zeker datie helemaal goed is. En zo te zien pak je het echt flink aan. Top!
Dan kan hij weer minstens 30 jaar mee 8-)
4 het leven :drinks:
nimjaefighter
100-199
100-199
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Sportster 78

Ongelezen bericht door nimjaefighter »

Als je op 4 ruggen uitkomt met alleen het blok ben je duur uit gekomen.
Op de totale fiets ongeveer 4 duizend is niet verkeerd. Zoals Barend al zegt, dat kost een Ironhead ongeveer als je hem nu koopt. Waarbij het de vraag is in welke staat het blok verkeerd.

Bovendien heb je een mooie uitdaging aangenomen en een hoop geleerd, wat nooit verkeerd is.
Plaats reactie