
Sportster 78
Sportster 78 Balen
Soms zit het wat tegen....................
Vorige week de cilinders en koppen weg gebracht naar Lando Beugelsdijk (FEROX Performance) in Noordwijkerhout.
Ook het onderblok FF meegenomen.
De cilinders worden gehoond en de koppen loodvrij gemaakt en van nieuwe kleppen voorzien. Top
Maar helaas moet ook het onder blok open. Teveel speling op het big end.
Daarnaast moet ik ook op zoek naar nieuwe nokkenassen. Het chroom was aangetast op twee van de vier assen.
Nog FF doorsparen dus of moeders huishoudpot plunderen. Zal ze het in de gaten hebben?
Volgende week van plan om het blok te splitsen en de beide carter helften schoon te maken (Sodablasten)
Daarna kunnen ze weer naar Lando.
Vorige week de cilinders en koppen weg gebracht naar Lando Beugelsdijk (FEROX Performance) in Noordwijkerhout.
Ook het onderblok FF meegenomen.
De cilinders worden gehoond en de koppen loodvrij gemaakt en van nieuwe kleppen voorzien. Top
Maar helaas moet ook het onder blok open. Teveel speling op het big end.
Daarnaast moet ik ook op zoek naar nieuwe nokkenassen. Het chroom was aangetast op twee van de vier assen.
Nog FF doorsparen dus of moeders huishoudpot plunderen. Zal ze het in de gaten hebben?
Volgende week van plan om het blok te splitsen en de beide carter helften schoon te maken (Sodablasten)
Daarna kunnen ze weer naar Lando.
Re: Sportster 78
Klein gaatje in de rechter carter helft bij de uitgaande as van het primaire tandwiel (ketting). Balen. Ik hoop dat we dit kunnen reparen?


-
- 1500-1749
- Berichten: 1701
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 223 times
- Been thanked: 417 times
Re: Sportster 78
Balen. Mocht je nog een carter nodig zijn . Volgens mijn heeft Ccr in Hasselt nog wat liggen
Re: Sportster 78
Die zal ik in gedachte houden. Deze week FF naar het revisie bedrijf om ea te bespreken.
Thx
Thx
Re: Sportster 78
Op een aantal foto's (op internet)zie ik ook een gaatje gaatje zitten. Is dit een bekend probleem van de ironhead?
Het lijkt mij niet standaard.
Het lijkt mij niet standaard.
Re: Sportster 78
Op de foto hierboven is een gaatje te zien, naast de spacer/bearing van de uitgaande as (versnellings bak) waar het primaire tandwiel op zit.
Hier zit normaal een cap met seal over, maar toen ik deze verwijderde zag ik een gaatje. Inwendig is duidelijk te zien dat dit afgebrokkeld is.
Omdat ik op meerdere foto's (op het internet) een dergelijk gaatje zag vroeg ik mij af of dit een bekend probleem is.
Misschien is deze foto wat duidelijker

Hier zit normaal een cap met seal over, maar toen ik deze verwijderde zag ik een gaatje. Inwendig is duidelijk te zien dat dit afgebrokkeld is.
Omdat ik op meerdere foto's (op het internet) een dergelijk gaatje zag vroeg ik mij af of dit een bekend probleem is.
Misschien is deze foto wat duidelijker

Crankcase & Sodablasten Sportster 78
Zondag
De ideale dag om eens lekker de beide carter helften schoon te maken.
Eerst heb ik overal alles afgedicht met een paar houten mallen.
Ik wilde pas vlakken niet stralen en zoveel mogelijk soda buiten houden.
En dit is het resultaat :

Volgende week breng ik ze naar het revisie bedrijf.
De ideale dag om eens lekker de beide carter helften schoon te maken.
Eerst heb ik overal alles afgedicht met een paar houten mallen.
Ik wilde pas vlakken niet stralen en zoveel mogelijk soda buiten houden.
En dit is het resultaat :

Volgende week breng ik ze naar het revisie bedrijf.
- charlesb52
- *
- Berichten: 3195
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2276 times
- Been thanked: 1469 times
- Contacteer:
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: Sportster 78
heb toevallig ook bij een carter van mij ook zon gaatje,
gewoon een beetje kit erin en de deksel erop
gewoon een beetje kit erin en de deksel erop
Re: Sportster 78
Het lijkt op een foutje in de gietmal. Zou dat kunnen?
Er zit geen scheur in of loopt niet door naar de binnenkant
Als dat zo is dan lijkt dichtsmeren voldoende.
Thx, gr. Paul
Er zit geen scheur in of loopt niet door naar de binnenkant
Als dat zo is dan lijkt dichtsmeren voldoende.
Thx, gr. Paul
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: Sportster 78
ja, lijkt echt n gietfoutje,
bij mij zit ie op 2 uur ongeveer, maar verder ook geen scheur te zien
blok was ook gewoon dicht toen hij nog in elkaar zat en liep, dus geen probleem lijkt mij
bij mij zit ie op 2 uur ongeveer, maar verder ook geen scheur te zien
blok was ook gewoon dicht toen hij nog in elkaar zat en liep, dus geen probleem lijkt mij
Versnellingbak Sportster 78
Het blok is naar het revisie bedrijf. Dat wordt een flinke uitgave. Al was het alleen maar omdat ik nieuwe nokkenassen moet aanschaffen (bij de oude was het chrome flink aangetast).
De volgende stap is de versnellingbak. Ik had al gemeld dat ik slijpsel in de bak had gevonden, dus ik was er erg op gebrand om alle assen tandwielen en lagers eens goed te inspecteren.
Als je dan splinters tussen de lagers vind, slijtage op de clutch gear (die waar de mainshaft door naar buiten gaat) en slijtage op de twee schakel vorken. Zie foto's. Verder heb ik geen schade gevonden die de grote splinters kunnen verklaren. Een oorzaak zou de startmotor kunnen maar die heb ik niet meer (zat niet bij de motor toen ik hem kocht).



De volgende stap is de versnellingbak. Ik had al gemeld dat ik slijpsel in de bak had gevonden, dus ik was er erg op gebrand om alle assen tandwielen en lagers eens goed te inspecteren.
Als je dan splinters tussen de lagers vind, slijtage op de clutch gear (die waar de mainshaft door naar buiten gaat) en slijtage op de twee schakel vorken. Zie foto's. Verder heb ik geen schade gevonden die de grote splinters kunnen verklaren. Een oorzaak zou de startmotor kunnen maar die heb ik niet meer (zat niet bij de motor toen ik hem kocht).



Re: Sportster 78 trapdoor
Nog een tegenvaller...........
De bus in de trapdoor. Daar waar het grote lager in zit en de main shaft doorheen gaat.
Het was mij al opgevallen dat het lager meedraaide toen de as rond draaide, maar nu blijkt de bus vol met groeven te zitten.
Dat wordt nadenken en zoeken naar een oplossing.
De bus in de trapdoor. Daar waar het grote lager in zit en de main shaft doorheen gaat.
Het was mij al opgevallen dat het lager meedraaide toen de as rond draaide, maar nu blijkt de bus vol met groeven te zitten.
Dat wordt nadenken en zoeken naar een oplossing.
Sportster 78 Trapdoor
Oplossing gevonden.
De bus kan er wel uit, maar er zaten toch wel wat nadelen aan;
Nieuwe bus draaien werd toch wat prijzig en of de bus dan 100% goed is? Een nieuwe (old stock bij JW Boon) voor 175 euries zou een betere optie zijn.
Locktite voor versnellingsbakken doet het ook. Diverse malen het advies gekregen om dit eerst te proberen. Of het de juiste keuze is zal blijken.
Het prijskaartje voor de revisie van het blok wordt nu wel duidelijk en doet pijn in de portemonnee. Ik had het zelf op zo'n 1800 euro geschat. Maar door de nieuwe nokkenassen (Andrews PB+) valt het zo'n 450 euries duurder uit. Maar dan is het blok als nieuw.
De bus kan er wel uit, maar er zaten toch wel wat nadelen aan;
Nieuwe bus draaien werd toch wat prijzig en of de bus dan 100% goed is? Een nieuwe (old stock bij JW Boon) voor 175 euries zou een betere optie zijn.
Locktite voor versnellingsbakken doet het ook. Diverse malen het advies gekregen om dit eerst te proberen. Of het de juiste keuze is zal blijken.
Het prijskaartje voor de revisie van het blok wordt nu wel duidelijk en doet pijn in de portemonnee. Ik had het zelf op zo'n 1800 euro geschat. Maar door de nieuwe nokkenassen (Andrews PB+) valt het zo'n 450 euries duurder uit. Maar dan is het blok als nieuw.
-
- 100-199
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
Re: Sportster 78
Inderdaad. Doet ook pijn in de portemonnee.
Je moet ook realistisch zijn. Het blok was slecht en als je het niet goed aanpak zal je er niet veel plezier van hebben.
In dit geval waren dit de grote boosdoeners:
Zuigers en cilinders beschadigd.
De nokkenassen aangetast.
De klepzittingen beschadigd.
Diverse onderdelen van de versnellingsbak versleten.
De prijs was er ook naar en als hij klaar is kom rond de 4000 euro. Had ik hier niet aan moeten beginnen?
Je moet ook realistisch zijn. Het blok was slecht en als je het niet goed aanpak zal je er niet veel plezier van hebben.
In dit geval waren dit de grote boosdoeners:
Zuigers en cilinders beschadigd.
De nokkenassen aangetast.
De klepzittingen beschadigd.
Diverse onderdelen van de versnellingsbak versleten.
De prijs was er ook naar en als hij klaar is kom rond de 4000 euro. Had ik hier niet aan moeten beginnen?
- Barend68
- 100-199
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 30 sep 2015 16:44
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 110 times
Re: Sportster 78
Jawel Paul,
Ik denk dat je dan heel mooi uitkomt. 4K (en wat meer ook wel) lijkt mij een normale prijs voor een sportster uit die periode, maar dan weet je normaal ook niet wat je hebt.
Jij weet straks zeker datie helemaal goed is. En zo te zien pak je het echt flink aan. Top!
Dan kan hij weer minstens 30 jaar mee
Ik denk dat je dan heel mooi uitkomt. 4K (en wat meer ook wel) lijkt mij een normale prijs voor een sportster uit die periode, maar dan weet je normaal ook niet wat je hebt.
Jij weet straks zeker datie helemaal goed is. En zo te zien pak je het echt flink aan. Top!
Dan kan hij weer minstens 30 jaar mee

4 het leven 

-
- 100-199
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
Re: Sportster 78
Als je op 4 ruggen uitkomt met alleen het blok ben je duur uit gekomen.
Op de totale fiets ongeveer 4 duizend is niet verkeerd. Zoals Barend al zegt, dat kost een Ironhead ongeveer als je hem nu koopt. Waarbij het de vraag is in welke staat het blok verkeerd.
Bovendien heb je een mooie uitdaging aangenomen en een hoop geleerd, wat nooit verkeerd is.
Op de totale fiets ongeveer 4 duizend is niet verkeerd. Zoals Barend al zegt, dat kost een Ironhead ongeveer als je hem nu koopt. Waarbij het de vraag is in welke staat het blok verkeerd.
Bovendien heb je een mooie uitdaging aangenomen en een hoop geleerd, wat nooit verkeerd is.