Schakelen naar 1ste versnelling

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Melis27
5-9
5-9
Been thanked: 4 times

Schakelen naar 1ste versnelling

Ongelezen bericht door Melis27 »

Hallo

Mijn goeie vriend heeft een probleem met zijn 883 van *03.
Als de motor koud staat en men schakelt naar 1ste versnelling dan is deze nogal 'brut'. Je voelt de tanden echt.
Echter na een km of 2 rijden schakelt deze vanuit stilstand perfect in zijn eerste.
Ik heb deze afgesteld zoals HD het beschrijft.
Kabel volledig ontspannen, de stelschroef een kwart terug draaien enzo verder.
Ik heb geen ervaring met andere sportsters dus ik weet niet of dit iets typisch is.

Jeroen.
charlesb52
*
*
Has thanked: 2274 times
Been thanked: 1469 times
Contacteer:

Re: Schakelen naar 1ste versnelling

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Klinkt helaas normaal… 🫣
HupieRockt
50-99
50-99
Has thanked: 18 times
Been thanked: 40 times

Ongelezen bericht door HupieRockt »

Dit is een "producteigenschap" :lol:

Bij onze 2004 XL1200 is het met name van 1 naar 2 die heel stroef gaat als alles nog koud is.
Zodra de bak / olie een beetje op temperatuur is na 1 a 2 km, gaat alles weer soepel (voor zover het ooit echt soepel is bij een Harley).

Persoonlijk geniet ik er juist van dat alles op een Sportster nog zo lekker "mechanisch" voelt. Je weet in ieder geval dat je op een echte machine rijdt.
MoneyFor
3000+
3000+
Has thanked: 1380 times
Been thanked: 1623 times
Contacteer:

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik weet niet welke olie er in de primary zit maar eens wisselen van type kan ook veel doen, zelf blijf ik bij de olie van Harley, namelijk ' Formula + Transmission and Primary Chaincase Lubricant ' , heb ik naar mijn mening het beste resultaat mee. Maar het is niet abnormaal wat je omschrijft maar je kan alleszins de test eens doen, kost niet het einde van de wereld.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
ch@rles
200-349
200-349
Has thanked: 70 times
Been thanked: 120 times

Evolution Re: Schakelen naar 1ste versnelling

Ongelezen bericht door ch@rles »

Geen probleem met de versnellingen.
Wel met de vrij-stand.
botoo
350-499
350-499
Has thanked: 178 times
Been thanked: 290 times

Ongelezen bericht door botoo »

Het is een terugkerend probleem. Als je koppeling goed is afgesteld, dus niet de kabel maar de koppeling zelf, dan is het een poosje goed maar als de platen weer wat slijten komt het weer terug en dat is doorgaans het eerst merkbaar als je naar neutraal wilt schakelen. Dat afstellen is geen langdurig klusje dus het kost je je kop niet als je daarvoor bij een handige sleutelaar (met verstand van Harley, dat wel) langsgaat.

Ik mocht afgelopen jaar al twee keer opnieuw laten stellen maar dat komt omdat mijn koppeling nogal op z'n donder krijgt bij de wedstrijdjes en ook omdat ik er een Muller Powerclutch in heb zitten waardoor je iets minder slag hebt dus het weer wat eerder gesteld moet worden.

Een verse kabel wil ook nog wel eens helpen, die gaan uiteindelijk ook wat stroever naarmate ze ouder worden.
💀 memento mori 💀
Melis27
5-9
5-9
Been thanked: 4 times

Ongelezen bericht door Melis27 »

Bedankt voor de reactie's!

Het probleem is sterk verminderd! De sportster stond toen een 2tal maand stil.
Tijdens de 2 maannden is het koppelingsplaten/huis afgesteld, nieuwe olie en de kabel geregeld/gesmeerd.
Hij heeft dit probleem niet als hij een week stilstaat bv. Ik vermoed ook dat de olie zakt en de koppelingsplaatje wat "droger" komen te staan.
Neutraalstand gaat heel vlot.
Plaats reactie