Sportster kopen; carburateur of injectie kiezen?
-
- 1-4
- Been thanked: 1 time
Sportster kopen; carburateur of injectie kiezen?
ik wil een sportster 1200 kopen maar kan ik nu beter een carburatuer uitvoering of de injectie nemen? Gr Dennis
Laatst gewijzigd door charlesb52 op 16 jul 2024 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verduidelijkt en verplaatst naar juist subforum…
Reden: Titel verduidelijkt en verplaatst naar juist subforum…
- Johan m
- 500-599
- Has thanked: 243 times
- Been thanked: 386 times
Re: Sportster kopen; carburateur of injectie kiezen?
Dat kan ik moeilijk voor jou beslissen.
Ik zou voor een carburateur versie gaan om de simpele reden dat deze goedkoper te repareren of aan te passen zijn, maar dat hoeft niet te zeggen dat dit voor jou de beste keus is.
Ik zou voor een carburateur versie gaan om de simpele reden dat deze goedkoper te repareren of aan te passen zijn, maar dat hoeft niet te zeggen dat dit voor jou de beste keus is.
-
- 1500-1749
- Has thanked: 223 times
- Been thanked: 417 times
Blijft lastig, us een persoonlijke keus. Maar ik zelf zou voor de injectie gaan. Iets moderner, in iedergeval . Maar die zijn ook duurder.
- charlesb52
- *
- Has thanked: 2274 times
- Been thanked: 1469 times
- Contacteer:
Zie de vorige reacties; heel persoonlijk dus!
Standaard is de afstelling (te) mager.
Als je je Sporty rijker/beter wilt afstellen is het simpeler en goedkoper met een sproeiersetje dan met een software-aanpassing ($$!),
Standaard is de afstelling (te) mager.
Als je je Sporty rijker/beter wilt afstellen is het simpeler en goedkoper met een sproeiersetje dan met een software-aanpassing ($$!),
- choco
- 350-499
- Has thanked: 616 times
- Been thanked: 215 times
Ik sluit me aan bij @charlesb52 en @Johan m
Daarbij komt dat ik van veranderen hou, en dan is een carburateur inderdaad veel makkelijker aan te passen aan veranderingen in/aan je blok. Dat geldt zelfs al voor andere pijpen cq open luchtfilter. Ook zit er op de meeste(dus oudere) carburateurmodellen nog geen centrale computer die alles controleert wat het gewoon simpeler maakt om te hobbyen. Maar dat is eigenlijk alleen relevant als je veel verbouwt/verandert.
En een enkele -geoptimaliseerde- rem kan net zo goed -of zelfs beter- remmen dan een standaard dubbele schijf.
Succes met je keuze.
Daarbij komt dat ik van veranderen hou, en dan is een carburateur inderdaad veel makkelijker aan te passen aan veranderingen in/aan je blok. Dat geldt zelfs al voor andere pijpen cq open luchtfilter. Ook zit er op de meeste(dus oudere) carburateurmodellen nog geen centrale computer die alles controleert wat het gewoon simpeler maakt om te hobbyen. Maar dat is eigenlijk alleen relevant als je veel verbouwt/verandert.
En een enkele -geoptimaliseerde- rem kan net zo goed -of zelfs beter- remmen dan een standaard dubbele schijf.
Succes met je keuze.
Keep the rubber side down
- charlesb52
- *
- Has thanked: 2274 times
- Been thanked: 1469 times
- Contacteer:
Sportzilla1 paste ik met en met aan; N2 nokkenassen, SE luchtfilter, Supertrapp 2-1uitlaat etc, zo kon de carb ook telkens aanpassen.
Sportzilla2 (XR injectie) heb ik door TwinMotorcycles láten doen; inlaat/luchtfilter, TorqueHammer 2-1, software…. In een keer goed, duurder en niet zelf doen!
Sportzilla2 (XR injectie) heb ik door TwinMotorcycles láten doen; inlaat/luchtfilter, TorqueHammer 2-1, software…. In een keer goed, duurder en niet zelf doen!
- choco
- 350-499
- Has thanked: 616 times
- Been thanked: 215 times
mijn blok (ondertussen 1214 CC) heeft een Ultima single fire ontsteking, Andrews N4 cams, K@N Aircharger en supertrapp 2-1 met 24 plaatjes... iedere verandering zelf af te stellen op de carb.
Keep the rubber side down
-
- 1500-1749
- Has thanked: 223 times
- Been thanked: 417 times
Dus zoals je kan lezen, als je lekker wilt knutselen koop je carburateur. En als je gewoon wilt rijden en niet van knutselen houd koop je injectie.
- MoneyFor
- 3000+
- Has thanked: 1380 times
- Been thanked: 1623 times
- Contacteer:
- wvr
- 25-44
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 12 times
ik heb een carb versie en rij minimaal 1:20, ik weet niet hoe dit met injectie versie is.
maar dan nog blijft het lastig om voor jou een keuze te maken.
maar dan nog blijft het lastig om voor jou een keuze te maken.
- HupieRockt
- 50-99
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 40 times
En dan is er nog een verschil in rij-gevoel. Zelf hebben we specifiek voor carb gekozen. Ik vind de reactie op 't gas van een carburateur lekkerder.. Smeuiger of zo. Lastig te omschrijven. Veel injectie systemen hebben vaak een soort "aan/uit" reactie als je gas helemaal los hebt gehad. En het geluid van een blok met carburateur vind ik mooier
Alles valt of staat bij een goede afstelling van het geheel (geldt zowel bij injectie en carburateur)
Onze beide XL1200 customs van 2004 zijn volledig "stage 1" getuned met Screamin Eagle/K&N luchtfilter en Screamin Eagle II uitlaten inclusief DynaJet tuning (door West Coast in Alkmaar). Ze zijn serieus snel maar ook zuinig (1:20) en rijden en klinken geweldig.
Persoonlijk vind ik de 2004-2006 Sportsters de fijnste, omdat ze (met carburateur) nog wel het old skool gevoel hebben, maar voor de rest modern, comfortabel en betrouwbaar zijn.
Alles valt of staat bij een goede afstelling van het geheel (geldt zowel bij injectie en carburateur)
Onze beide XL1200 customs van 2004 zijn volledig "stage 1" getuned met Screamin Eagle/K&N luchtfilter en Screamin Eagle II uitlaten inclusief DynaJet tuning (door West Coast in Alkmaar). Ze zijn serieus snel maar ook zuinig (1:20) en rijden en klinken geweldig.
Persoonlijk vind ik de 2004-2006 Sportsters de fijnste, omdat ze (met carburateur) nog wel het old skool gevoel hebben, maar voor de rest modern, comfortabel en betrouwbaar zijn.
- brede aap
- 200-349
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 93 times
Mijn injectie rijd fijn. Starten en vertrekken, geen gekloot met de choke-knop. Geen last van een aan/uit reactie zoals hierboven iemand zei (wel ns gereden op een yamaha die had daar wel last van).
En rond deze jaren zullen originele sportsters met carbs ondertussen slijtage/uitdrogingsverschijnselen van rubbers hebben in de carb.,want dat is al zeker 20 jaar geleden dat injectie kwam.
En rond deze jaren zullen originele sportsters met carbs ondertussen slijtage/uitdrogingsverschijnselen van rubbers hebben in de carb.,want dat is al zeker 20 jaar geleden dat injectie kwam.