Bij de overstap van de 48 op de Shadow, viel me voor het eerst op hoe hoog en breed het stuur daarvan eigenlijk is - potsierlijk haast! Als je die Shadow gewoon los ziet valt dat niet op, maar op de 48 zit meer een soort fiets-stuurtje. Als je dat twee jaar vast hebt gehad, is alles groot en breed.
Maar goed, de reden dat ik dit stukje schrijf, is dat één van de reacties op mijn voorstel-topic was, dat mijn Shadow inruilen voor een Sportster mijn beste keuze in 21 jaar was. Ik ben het daar niet 100 procent mee eens.
Nu is die 48 exact 30 jaar jonger dan m'n Shadow en is de techniek natuurlijk niet stil blijven staan. Een paar dingen die de 48 wel heeft en die oude Shadow niet:
- LED-verlichting
- verlichting achter geïntegreerd in de knipperlichten
- lichtsensor
- alarmlichten
- alarmsysteem
- keyless 'entree' (of hoe noem je dat bij een motor?)
Verder is de 48 net iets lichter, heeft hij 100 cc meer en daardoor meer koppel en meer vermogen en is hij dus iets sneller. Hij is ook wat wendbaarder en nodigt meer uit tot sportief rijden. De Shadow is wat lomper en logger en geeft al voldoening (!) als je die überhaupt de bocht om krijgt

Maar het viel me op dat de Shadow véél vaster op de weg ligt. Bij de 48 heb ik af en toe het gevoel dat het achterwiel de neiging heeft om uit te breken - en niet eens alleen in gladde bochten. Bovendien zit je echt 'op' de 48 en dat geeft mij soms het gevoel dat ik er net zo goed ook af kan vliegen

Bij de Shadow zit je veel meer 'in' de motor en in combinatie met die rotsvaste wegligging, geeft die een gevoel van complete controle. Dat apparaat breekt niet uit en ik vlieg er niet vanaf.
Naast dat je 'in' de Shadow zit, zit je eigenlijk op een luxe fauteuil; groot, breed zadel, treeplanken (zij het aftermarket, maar die passen daar prima), hak-/teenschakeling en dus dat brede stuur, waardoor je ontspannen rechtop zit. Het misstaat die motor ook niet om er een windscherm op te zetten. Die heb ik er dus ook altijd op gehad met vakanties naar Duitsland en Frankrijk, of gewoon met lange stukken op de snelweg. De zijtassen zijn ook meer voor geschikt voor vakanties; ik denk dat ik in één van de Shadow-tassen meer kwijt kan dan in de twee 48-tassen samen.
En nu - hou je vast - ga ik echt even vloeken in de kerk...

Het motorblok van de Shadow vind ik fijner dan dat van de 48

De Sportster heeft natuurlijk dat patato-patato karakter, waar de Shadow meer als bob bob bob klinkt. Het punt is alleen dat de Shadow nog een ouderwetse carburateur heeft en stationair bij wijze van spreken 100 toeren per minuut draait. De hele motor - het stuur, de spatborden, de tassen, alles - bobt mee en doet daarin niet onder voor de 48. De 48 daarentegen draait meteen 1250 toeren per minuut en dat doet af aan de beleving. Daar kan het blok niks aan doen, dat is gewoon het nadeel van de modernere techniek.
Maar los van het carburateur-verschil, heb ik bij de Sportster voortdurend de boordcomputer nodig om te zien in welke versnelling ik rij en met hoeveel toeren. Het blok geeft daarin weinig gevoel. Bij de Shadow kun je niet zien in welke versnelling je zit of hoeveel toeren je maakt, maar dat is ook helemaal niet nodig; die kun je perfect rijden op gevoel. Heerlijk is dat, om zo één te zijn met je machine!

Die vriend van mij, die zelf een Kawasaki Ninja heeft, was het eens met mijn bevindingen dat de Shadow zowel vaster op de weg ligt, als zich meer op gevoel laat rijden dan de 48.
Met de Shadow ben ik wel eens naar de Middellandse zee gereden, op dat originele Honda-zadel, zonder een centje pijn. Met de 48 ben ik afgelopen zomer van Nijmegen naar Eibergen gereden en daar aangekomen was ik het helemaal beu - en moest ik ook weer terug

Conclusie; de 48 ziet er misschien iets stoerder uit, maar voor lange afstanden is de Shadow echt de fijnere reisgezel...
PS. Toegegeven; het is vast ook een emotioneel dingetje. Die Shadow had ik al vier jaar voor ik mijn eerste auto kocht. Ik ben nu met mijn zesde auto bezig, dus hij heeft er vijf zien komen en gaan. Idem dito met relaties (3 stuks), woonadressen (4 x verhuisd), werk (pfff!), huisdieren die als kitten binnen kwamen en ook weer overleden, vriendschappen die stukliepen en andere vriendschappen die ontstonden... van mijn 21e tot mijn 42e is die Shadow overal bij geweest. Dan raak je toch een beetje gehecht...

Een paar kiekjes:
download/file.php?mode=view&id=7473&sid ... 4746ea04a2
download/file.php?mode=view&id=7471&sid ... 4746ea04a2
download/file.php?mode=view&id=7472