riemspanning aanpassen en achterwiel uitlijnen
-
- 10-24
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 jan 2022 06:43
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 15 times
riemspanning aanpassen en achterwiel uitlijnen
Ik heb inmiddels wat meer kilometers gemaakt met de onlangs aangeschafte Sportster 883C, hij rijdt heerlijk, ik merkte wel een bijgeluid op dat er niet bij hoorde.
Ik dacht eerst aan de riem (ookal klonk het geluid metalig), het was bij het aangrijpen bij het gasgeven.
Soort scherp schurend geluid.
Toen heb ik de riem strakker gezet volgens spec uit een pdf HD werklplaats handboek met ehulp van een drukmeter op 10 lbs in het midden van de riem bij het kijk gaatje in de onderste riembeschermer. Ik had de riem op 6.4 mm zoals in tabel 7 gesteld, dat zijn 2 streepjes op indicator venstertje (1 streepje is 3.2 mm volgens handboek.) daarna uitlijning als volgt gecontroleerd, ook weer met behulp van hetzelfde werkplaats handboek. Deze heb ik met het tiewrapje gebruikt om beide kant gelijk te maken, daarna alles vast gezet achteras op 81 Nm en riemspanning weer gemeten.
Dit bleek niet de oplossing voor het bijgeluid, toen bleven er voor mij 3 dingen over primaire ketting controleren, koppeling afstelling en iets wat ik gezien op internet wat soms voorkomt, voorste pulley vast zetten.
Ik ahd nog garantie en die wilde ik niet in de weg gaan zitten, dus de garage heeft de motor opgehaald en deze dingen op exact deze volgorde gecontroleerd, het was uiteindelijk de pulley die los was gekomen. De borgplaat zat vast maar toen deze los werd gehaald bleek de grote bout los te zitten, het was niet iets wat bekend was bij d edealer en ze gaven ook aan dat het niet zou moeten kunnen anyway geluid is opgelost.
Maaaaar, er werd mij wel verteld dat de uitlijning van het achter wiel niet goed was en de riem te strak stond, zei hanteren een defelection 10-15mm, dit zijn in mijn handboek ongeveer de waardes voor andere sportsters te zijn, zie tabel 7.
Ook waarschuwde hij dat als hij te strak staat lager kapot getrokken kan worden.
en uitlijning zou dus niet goed zijn, terwijl mijn meet draad exact liet zien dat beide kanten gelijk waren (van gaatje tot midden achteras bout.)
De monteur legde mij uit dat zei niet werken met dat gaatje en het midden van de achteras omdat dat niet altijd klopt, zeij kijken naar hoe de riem over de achterste pulley loopt, als die vrijloopt van de zijkanten is het goed zei hij.
Wanneer ik nu zelf de uitlijning beoordeel zit mijn achterwiel er scheef in, zie onderstaande foto's afstand van midden achter as tot gaatje, ook loopt de riem volgens mij tegen de zijkant van de pulley. Ik twijfel hier een beetje door, ook door eerdere dingen die niet zijn gedaan bij de afleverbeurt waar ik ze op moest wijzen, remblokken waren versleten tot bijna op het metaal, die hebben ze later nagestuurd heb ik zelf vervangen.
Toen ik valbeugel er af ging halen miste ik een bout bij de bovenste engine mount, ook deze hebben ze nagestuurd, helaas was de moerplaat die ook mist niet meer leverbaar, ik heb deze zelf gemaakt van RVS..
Wat zouden jullie doen, opnieuw zelf volgens boekje wiel uitlijnen en
Ik dacht eerst aan de riem (ookal klonk het geluid metalig), het was bij het aangrijpen bij het gasgeven.
Soort scherp schurend geluid.
Toen heb ik de riem strakker gezet volgens spec uit een pdf HD werklplaats handboek met ehulp van een drukmeter op 10 lbs in het midden van de riem bij het kijk gaatje in de onderste riembeschermer. Ik had de riem op 6.4 mm zoals in tabel 7 gesteld, dat zijn 2 streepjes op indicator venstertje (1 streepje is 3.2 mm volgens handboek.) daarna uitlijning als volgt gecontroleerd, ook weer met behulp van hetzelfde werkplaats handboek. Deze heb ik met het tiewrapje gebruikt om beide kant gelijk te maken, daarna alles vast gezet achteras op 81 Nm en riemspanning weer gemeten.
Dit bleek niet de oplossing voor het bijgeluid, toen bleven er voor mij 3 dingen over primaire ketting controleren, koppeling afstelling en iets wat ik gezien op internet wat soms voorkomt, voorste pulley vast zetten.
Ik ahd nog garantie en die wilde ik niet in de weg gaan zitten, dus de garage heeft de motor opgehaald en deze dingen op exact deze volgorde gecontroleerd, het was uiteindelijk de pulley die los was gekomen. De borgplaat zat vast maar toen deze los werd gehaald bleek de grote bout los te zitten, het was niet iets wat bekend was bij d edealer en ze gaven ook aan dat het niet zou moeten kunnen anyway geluid is opgelost.
Maaaaar, er werd mij wel verteld dat de uitlijning van het achter wiel niet goed was en de riem te strak stond, zei hanteren een defelection 10-15mm, dit zijn in mijn handboek ongeveer de waardes voor andere sportsters te zijn, zie tabel 7.
Ook waarschuwde hij dat als hij te strak staat lager kapot getrokken kan worden.
en uitlijning zou dus niet goed zijn, terwijl mijn meet draad exact liet zien dat beide kanten gelijk waren (van gaatje tot midden achteras bout.)
De monteur legde mij uit dat zei niet werken met dat gaatje en het midden van de achteras omdat dat niet altijd klopt, zeij kijken naar hoe de riem over de achterste pulley loopt, als die vrijloopt van de zijkanten is het goed zei hij.
Wanneer ik nu zelf de uitlijning beoordeel zit mijn achterwiel er scheef in, zie onderstaande foto's afstand van midden achter as tot gaatje, ook loopt de riem volgens mij tegen de zijkant van de pulley. Ik twijfel hier een beetje door, ook door eerdere dingen die niet zijn gedaan bij de afleverbeurt waar ik ze op moest wijzen, remblokken waren versleten tot bijna op het metaal, die hebben ze later nagestuurd heb ik zelf vervangen.
Toen ik valbeugel er af ging halen miste ik een bout bij de bovenste engine mount, ook deze hebben ze nagestuurd, helaas was de moerplaat die ook mist niet meer leverbaar, ik heb deze zelf gemaakt van RVS..
Wat zouden jullie doen, opnieuw zelf volgens boekje wiel uitlijnen en
- Charter
- 200-349
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 17 okt 2021 22:01
- Locatie: Capelle a/d ijssel
- Has thanked: 163 times
- Been thanked: 151 times
Re: riemspanning aanpassen en achterwiel uitlijnen
Raymondo
Ik zou m uit Laten uitlijnen via laser .. dan weet je ook gelijk of de brug recht is (of een buts heeft gehad vroegah)
kostte mij afgelopen zomer €20,- en is veel nauwkeuriger dan meten met een “kleerhanger” .. een gescheurde/geknapte belt is een veel duurdere hobby
Gr
Ik zou m uit Laten uitlijnen via laser .. dan weet je ook gelijk of de brug recht is (of een buts heeft gehad vroegah)
kostte mij afgelopen zomer €20,- en is veel nauwkeuriger dan meten met een “kleerhanger” .. een gescheurde/geknapte belt is een veel duurdere hobby
Gr
“Gr Art”
-
- 10-24
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 jan 2022 06:43
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 15 times
Re: riemspanning aanpassen en achterwiel uitlijnen
Ja goeie tip, eerst wil ik zelf nog wat afstellen, stel dat ik het niet vertrouw dan zal ik deze optie eens proberen, weet je nog waar je dit had laten doen?
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3221
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1380 times
- Been thanked: 1623 times
- Contacteer:
Re: riemspanning aanpassen en achterwiel uitlijnen
Riemspanning, tussen duim en wijsvinger op ongeveer 10cm achter de voorste pulley mag die 45° draaien, makkelijk en snel te controleren 

- Charter
- 200-349
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 17 okt 2021 22:01
- Locatie: Capelle a/d ijssel
- Has thanked: 163 times
- Been thanked: 151 times
Re: riemspanning aanpassen en achterwiel uitlijnen
Bij .. “de motorkelder” .. aardige gasten .. kun je ook een brug incl gereedschap huren per uurRaymondo schreef: 01 apr 2022 09:47 Ja goeie tip, eerst wil ik zelf nog wat afstellen, stel dat ik het niet vertrouw dan zal ik deze optie eens proberen, weet je nog waar je dit had laten doen?
https://www.bikeshopnultien.nl/
Gr
“Gr Art”
-
- 10-24
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 jan 2022 06:43
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 15 times
Re: riemspanning aanpassen en achterwiel uitlijnen
Dat is handig om te weten, die zal grbruiken naast het meten via de streepjes op de riembeschermers.MoneyFor schreef: 01 apr 2022 13:19 Riemspanning, tussen duim en wijsvinger op ongeveer 10cm achter de voorste pulley mag die 45° draaien, makkelijk en snel te controleren![]()
Waar ik het meest benieuwd naar ben is waarom mijn wiel scheef in de achterbrug is gezet rechts is de afstand kleiner links (afstand gaatje tot midden achteras) en waarom garage zegt dat het zo goed moet zijn terwijl riem nog dicht langs tegen de rand loopt. Ik ga mijn wiel recht erin zetten en kijke. Wat de riem dan doet
-
- 10-24
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 jan 2022 06:43
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 15 times
Re: riemspanning aanpassen en achterwiel uitlijnen
Ga ik daarheen als ik erniet uit kom, bedanktCharter schreef: 01 apr 2022 22:33
Bij .. “de motorkelder” .. aardige gasten .. kun je ook een brug incl gereedschap huren per uur
https://www.bikeshopnultien.nl/
Gr
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3221
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1380 times
- Been thanked: 1623 times
- Contacteer:
Re: riemspanning aanpassen en achterwiel uitlijnen
De riem dichter langs één zijde van pulley lopen is geen uitzondering en komt bij meer dan 90% van de bikes voor, is eerder uitzondering dan regel dat die mooi in het midden loopt en hoeft helemaal niet zo te zijn. Wel mag die niet liggen wrijven tegen de rand, dat is iets anders.Raymondo schreef: 04 apr 2022 15:46 Waar ik het meest benieuwd naar ben is waarom mijn wiel scheef in de achterbrug is gezet rechts is de afstand kleiner links (afstand gaatje tot midden achteras) en waarom garage zegt dat het zo goed moet zijn terwijl riem nog dicht langs tegen de rand loopt. Ik ga mijn wiel recht erin zetten en kijke. Wat de riem dan doet
Het wiel gaat gewoon scheef gezet zijn omdat dan de riem beter zal gelopen hebben maar is helemaal niet de oplossing. Een oplossing zit hem hierin in, de spacers aanpassen ( misschien hebben ze die wel omgewisseld, normaal kan dat niet maar van dealers en specialisten schrik ik van niets

-
- 10-24
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 jan 2022 06:43
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 15 times
Re: riemspanning aanpassen en achterwiel uitlijnen
Bedankt voor alle tips zo heb ik toch een aantal mogelijke oorzaken waarom het achterwiel schuin is uitgelijnd.
Ik ga alles op een rij zetten, nakijken op mijn motor en uitsluiten wat nu wel rn niet van toepassing is dan moet ik tot een conclusie kunnen komen, ik zal nig laten weten wat ik ben tegengekomen.
Ik ga alles op een rij zetten, nakijken op mijn motor en uitsluiten wat nu wel rn niet van toepassing is dan moet ik tot een conclusie kunnen komen, ik zal nig laten weten wat ik ben tegengekomen.
- Charter
- 200-349
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 17 okt 2021 22:01
- Locatie: Capelle a/d ijssel
- Has thanked: 163 times
- Been thanked: 151 times
Re: riemspanning aanpassen en achterwiel uitlijnen
Wat @ moneyfor zegt klopt.
Mijn belt liep ook licht aan, aan de rechterzijde, vervolgens laten uitlijnen en is zeggen en schrijven misschien 2 a 3 mm naar links verplaats en kan er nu net een tandenstoker tussen de pully en de belt, maar loopt niet meer aan. De binnenzijde heeft een grotere gap wat ik wel bij elke fiets zie bij stilstand. Zodra er kracht op komt te staan verschuift deze altijd een beetje naar binnen (is mij verteld)
Blijft de sportster wel rechtdoor lopen als je zonder handen aan het stuur rijd?
Mijn belt liep ook licht aan, aan de rechterzijde, vervolgens laten uitlijnen en is zeggen en schrijven misschien 2 a 3 mm naar links verplaats en kan er nu net een tandenstoker tussen de pully en de belt, maar loopt niet meer aan. De binnenzijde heeft een grotere gap wat ik wel bij elke fiets zie bij stilstand. Zodra er kracht op komt te staan verschuift deze altijd een beetje naar binnen (is mij verteld)
Blijft de sportster wel rechtdoor lopen als je zonder handen aan het stuur rijd?
“Gr Art”