plotselinge stroomuitval
- John56XLH
- 25-44
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 01 okt 2021 21:48
- Locatie: Hoofddorp
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 34 times
plotselinge stroomuitval
Beste mensen / Harley liefhebbers, wie o wie helpt mij “uit de brand”:
Het betreft plotselinge stroomuitval van mijn Sportster XLH 1200 uit 1989. (USA-import)
De motor heb ik gekocht in juni 2019, hij was toen al ca. 16 jaar in Nederland.
In die zomer stond ik (bij zeer warm weer, rond 35 gr.) plotseling stil op knooppunt Badhoevedorp bij Amsterdam; gelukkig was er een vluchtstrook aanwezig ….
Ik ben opgehaald door een bergingsbedrijf en afgezet bij een pompstation. Toen ik even later probeerde te starten sloeg hij weer aan en ben doorgereden naar huis.
Op advies van de vorige eigenaar heb ik de schakelaars rechts op het stuur gedemonteerd en ingespoten met WD-40. Dat leek te helpen en ging lange tijd goed, tot vorig jaar zomer (2020)
Hij sloeg weer enkele keren af, dit keer gelukkig dicht bij huis. Na afkoeling startte hij gewoon weer.
Omdat ik het idee had dat het contactslot er iets mee te maken had (vreemde reacties bij het draaien van de sleutel) heb ik deze vervangen.
Verder zijn in 2020 ook de schakelaars rechts op het stuur (aan/uit, starten en richtingaanwijzer) vervangen vanwege de problemen in 2019.
Vervolgens ging het weer een hele tijd goed tot 2 maanden geleden: ik stond plotseling weer stil, nu op een provinciale weg hier in de Haarlemmermeer (zonder vluchtstrook ….)
Gelukkig was het rustig en kon ik hem naar het fietspad duwen. Na enkele minuten afkoelen kon ik weer starten en ben naar huis gereden.
Deze dag was de eerste warme dag in tijden, temperatuur ca. 27 gr.
Wat opvalt is dat het steeds bij warm tot zeer warm weer gebeurd is.
Najaar 2020 en afgelopen voorjaar is er niets voorgevallen!
Als de stroomuitval zich voor doet en ik probeer te starten staat de toerenteller hevig te klapperen: slaat volledig uit, dan weer op 0, dan weer volledig uit enz. enz. en hij start dan niet ….
Op mijn werk kreeg ik het advies om de spanningsregelaar te checken.
Bij stationair toerental gaf de accu 12,6 volt, bij 3000 toeren 13,3 volt. Dat lijkt dus goed te zijn.
Gisteren nog een rondje door de polder hier gereden, ca. 40 km. (incl. een stuk A4 naar Den Haag)
en niets aan de hand …. >>> buitentemperatuur 16 gr.!
Nogmaals: het gebeurt dus alleen bij warm tot zeer warm weer als het blok echt heet is,
bijvoorbeeld na 10 minuten snelweg rijden (ca. 100 km/h rond 3000-3500 toeren)
Een lang verhaal …. hopelijk geeft dit voldoende informatie en kan iemand mij helpen om dit (irritante) probleem op te lossen …..
B.v.d. Jan (John56XLH), eventueel bellen mag ook op 06 285 212 03
Het betreft plotselinge stroomuitval van mijn Sportster XLH 1200 uit 1989. (USA-import)
De motor heb ik gekocht in juni 2019, hij was toen al ca. 16 jaar in Nederland.
In die zomer stond ik (bij zeer warm weer, rond 35 gr.) plotseling stil op knooppunt Badhoevedorp bij Amsterdam; gelukkig was er een vluchtstrook aanwezig ….
Ik ben opgehaald door een bergingsbedrijf en afgezet bij een pompstation. Toen ik even later probeerde te starten sloeg hij weer aan en ben doorgereden naar huis.
Op advies van de vorige eigenaar heb ik de schakelaars rechts op het stuur gedemonteerd en ingespoten met WD-40. Dat leek te helpen en ging lange tijd goed, tot vorig jaar zomer (2020)
Hij sloeg weer enkele keren af, dit keer gelukkig dicht bij huis. Na afkoeling startte hij gewoon weer.
Omdat ik het idee had dat het contactslot er iets mee te maken had (vreemde reacties bij het draaien van de sleutel) heb ik deze vervangen.
Verder zijn in 2020 ook de schakelaars rechts op het stuur (aan/uit, starten en richtingaanwijzer) vervangen vanwege de problemen in 2019.
Vervolgens ging het weer een hele tijd goed tot 2 maanden geleden: ik stond plotseling weer stil, nu op een provinciale weg hier in de Haarlemmermeer (zonder vluchtstrook ….)
Gelukkig was het rustig en kon ik hem naar het fietspad duwen. Na enkele minuten afkoelen kon ik weer starten en ben naar huis gereden.
Deze dag was de eerste warme dag in tijden, temperatuur ca. 27 gr.
Wat opvalt is dat het steeds bij warm tot zeer warm weer gebeurd is.
Najaar 2020 en afgelopen voorjaar is er niets voorgevallen!
Als de stroomuitval zich voor doet en ik probeer te starten staat de toerenteller hevig te klapperen: slaat volledig uit, dan weer op 0, dan weer volledig uit enz. enz. en hij start dan niet ….
Op mijn werk kreeg ik het advies om de spanningsregelaar te checken.
Bij stationair toerental gaf de accu 12,6 volt, bij 3000 toeren 13,3 volt. Dat lijkt dus goed te zijn.
Gisteren nog een rondje door de polder hier gereden, ca. 40 km. (incl. een stuk A4 naar Den Haag)
en niets aan de hand …. >>> buitentemperatuur 16 gr.!
Nogmaals: het gebeurt dus alleen bij warm tot zeer warm weer als het blok echt heet is,
bijvoorbeeld na 10 minuten snelweg rijden (ca. 100 km/h rond 3000-3500 toeren)
Een lang verhaal …. hopelijk geeft dit voldoende informatie en kan iemand mij helpen om dit (irritante) probleem op te lossen …..
B.v.d. Jan (John56XLH), eventueel bellen mag ook op 06 285 212 03
- Johan m
- 500-599
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 21 sep 2015 21:08
- Has thanked: 243 times
- Been thanked: 386 times
Re: plotselinge stroomuitval
Het temperatuurverhaal, in combinatie met de klappende toerenteller doen mij de ontsteking verdenken.
- EasyWim
- 800-899
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
- Locatie: Purmerend (NL)
- Has thanked: 649 times
- Been thanked: 482 times
Re: plotselinge stroomuitval
Lastig zo'n storing die zelden optreedt. Je kunt natuurlijk sowieso alle elektrische componenten doormeten, in de werkplaatsboeken staat precies hoeveel weerstand je tussen de verschillende pinnen in de connectoren moet meten. Misschien kom je dan toevallig het probleem tegen zonder dat je gelijk van alles en nog wat hoeft te vervangen.
- botoo
- 350-499
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
- Locatie: /dev/null
- Has thanked: 178 times
- Been thanked: 291 times
Re: plotselinge stroomuitval
Maar die meting is als je dus geen uitval hebt? Je zou mogelijk een heetlopende regelaar kunnen hebben? Die vanaf een bepaalde hoge temp. begint te stotteren er en dan helemaal mee uitscheid?Bij stationair toerental gaf de accu 12,6 volt, bij 3000 toeren 13,3 volt. Dat lijkt dus goed te zijn.
Ik denk ff hardop, heb er geen ervaring mee.
-
- 25-44
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 03 sep 2021 12:18
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 26 times
Re: plotselinge stroomuitval
Zou je dat niet terughoren in de motor als het een onstekings probleem is?Johan m schreef: 10 okt 2021 12:26 Het temperatuurverhaal, in combinatie met de klappende toerenteller doen mij de ontsteking verdenken.
Ik moet ook een beetje aan een slechte regelaar denken.botoo schreef: 10 okt 2021 13:17Maar die meting is als je dus geen uitval hebt? Je zou mogelijk een heetlopende regelaar kunnen hebben? Die vanaf een bepaalde hoge temp. begint te stotteren er en dan helemaal mee uitscheid?Bij stationair toerental gaf de accu 12,6 volt, bij 3000 toeren 13,3 volt. Dat lijkt dus goed te zijn.
Ik denk ff hardop, heb er geen ervaring mee.
Wat je zou kunnen doen is om een voltmeter op je stuur te plaatsen.. Als het probleem zich voordoet kan je direct zien of het een voltage probleem is.
Bij voorkeur een analoge meter, die reageren wat sneller.
- John56XLH
- 25-44
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 01 okt 2021 21:48
- Locatie: Hoofddorp
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 34 times
Re: plotselinge stroomuitval
Dankjewel Johan, ik neem het mee in mijn speurtocht naar een oplossing ...Johan m schreef: 10 okt 2021 12:26 Het temperatuurverhaal, in combinatie met de klappende toerenteller doen mij de ontsteking verdenken.

Toegevoegd in 10 minuten 30 secondes:
Dankjewel Wim, het is idd lastig zoeken.EasyWim schreef: 10 okt 2021 13:13 Lastig zo'n storing die zelden optreedt. Je kunt natuurlijk sowieso alle elektrische componenten doormeten, in de werkplaatsboeken staat precies hoeveel weerstand je tussen de verschillende pinnen in de connectoren moet meten. Misschien kom je dan toevallig het probleem tegen zonder dat je gelijk van alles en nog wat hoeft te vervangen.
Ik heb hier het Haynes Service & Repair Manuel Sportsters '70 to '03 liggen.
Zal eens hier doorheen bladeren of ik iets kan vinden.
Toegevoegd in 11 minuten 8 secondes:
Hoi Dennis / botoo,dennis010 schreef: 10 okt 2021 14:26Zou je dat niet terughoren in de motor als het een onstekings probleem is?Johan m schreef: 10 okt 2021 12:26 Het temperatuurverhaal, in combinatie met de klappende toerenteller doen mij de ontsteking verdenken.
Ik moet ook een beetje aan een slechte regelaar denken.botoo schreef: 10 okt 2021 13:17Maar die meting is als je dus geen uitval hebt? Je zou mogelijk een heetlopende regelaar kunnen hebben? Die vanaf een bepaalde hoge temp. begint te stotteren er en dan helemaal mee uitscheid?Bij stationair toerental gaf de accu 12,6 volt, bij 3000 toeren 13,3 volt. Dat lijkt dus goed te zijn.
Ik denk ff hardop, heb er geen ervaring mee.
Wat je zou kunnen doen is om een voltmeter op je stuur te plaatsen.. Als het probleem zich voordoet kan je direct zien of het een voltage probleem is.
Bij voorkeur een analoge meter, die reageren wat sneller.
Hij loopt als een zonnetje, ik hoor niets onregelmatigs onder normale omstandigheden.
De meting is dus zonder uitval. Tijdens uitval is het niet stotteren maar meteen "BAM", afgelopen/uit!!
>> ik bedoel niet BAM als naverbranding hoor, maar meteen alles uit, grote stilte ....

- RC roadster
- 800-899
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
- Locatie: Affligem Belgium
- Has thanked: 431 times
- Been thanked: 420 times
Re: plotselinge stroomuitval
Als het probleem hem voordoet is het de sportster laten afkoelen voor een uur en dan kan je zonder booster hem gewoon starten,… ?
Dan heeft het volgens mijn niks te maken met de spanningsregelaar of alternator. Want als dit probleem hem voordoen zou je daarachter niet meer kunnen starten en zou u batterij moeten leeg getrokken zijn. En dan zou je u batterij terug moeten opladen of een booster moeten opzetten om te kunnen starten,… . Contactslot,... heb ik nog niet geweten dat dit moet afkoelen om te kunnen starten. dus ja,... . dit kan je volgens mij ook uitsluiten.
Uwe sportster heeft geen ecu zeker
. Ik denk toch ook eerlijk gezegd,.. wat te zoeken in de richting wat @Johan m zegt ,…. En dat je gaat moeten zoeken in de richting van een bobijn dat warm loopt,… . En door deze te laten afkoelen na een tijd terug kunt starten.
Deze 2 dinges kan je ook eens controleren voor de zekerheid ?
1) De sportster in een donker hok zetten. De Sportster laten draaien. En met behulp van een flesje waarmee je een verneveling kunt geven van water. Op u bougiekabels spuiten. Dan kijken of dat deze niet doorgeven. Als je niks ziet,… zijn ze ok. Maar als je iets ziet van een vonk overgaan naar den blok of naar de andere bougiekabel . Zijn ze te veranderen. Maar dan zou hij in principe soms moeten slecht draaien,… .
2) iets dom. steken de juiste bougie's op de sportster? Met de juiste warmte graad,... . Want dit kan ook het probleem geven,... . In mijn jonge leven wat autocross gedaan met een laag budget. En ooit eens bougie gevonden op een schap (altijd gevaarlijk,... waarom ligt dit daar,... ) . en heb ik dit probleem tegen gekomen,... .
Hou ons op de hoogte van u zoek werk
. Ik ben benieuwd naar de oplossing van dit verhaal.
Toegevoegd in 40 minuten 4 secondes:
Heb u probleem nog eens na gelezen. En heb nog een vraagje. Als het probleem hem voordoet. En je doet direct een start poging. Hoor je dan de starter gaan van de sportster zonder dat de motor effectief aanslaat, ... Of doet die volledig niks ? En branden u lampen dan nog als het probleem hem voordoet?
Dan heeft het volgens mijn niks te maken met de spanningsregelaar of alternator. Want als dit probleem hem voordoen zou je daarachter niet meer kunnen starten en zou u batterij moeten leeg getrokken zijn. En dan zou je u batterij terug moeten opladen of een booster moeten opzetten om te kunnen starten,… . Contactslot,... heb ik nog niet geweten dat dit moet afkoelen om te kunnen starten. dus ja,... . dit kan je volgens mij ook uitsluiten.
Uwe sportster heeft geen ecu zeker
Deze 2 dinges kan je ook eens controleren voor de zekerheid ?
1) De sportster in een donker hok zetten. De Sportster laten draaien. En met behulp van een flesje waarmee je een verneveling kunt geven van water. Op u bougiekabels spuiten. Dan kijken of dat deze niet doorgeven. Als je niks ziet,… zijn ze ok. Maar als je iets ziet van een vonk overgaan naar den blok of naar de andere bougiekabel . Zijn ze te veranderen. Maar dan zou hij in principe soms moeten slecht draaien,… .
2) iets dom. steken de juiste bougie's op de sportster? Met de juiste warmte graad,... . Want dit kan ook het probleem geven,... . In mijn jonge leven wat autocross gedaan met een laag budget. En ooit eens bougie gevonden op een schap (altijd gevaarlijk,... waarom ligt dit daar,... ) . en heb ik dit probleem tegen gekomen,... .
Hou ons op de hoogte van u zoek werk

Toegevoegd in 40 minuten 4 secondes:
Heb u probleem nog eens na gelezen. En heb nog een vraagje. Als het probleem hem voordoet. En je doet direct een start poging. Hoor je dan de starter gaan van de sportster zonder dat de motor effectief aanslaat, ... Of doet die volledig niks ? En branden u lampen dan nog als het probleem hem voordoet?
- EasyWim
- 800-899
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
- Locatie: Purmerend (NL)
- Has thanked: 649 times
- Been thanked: 482 times
Re: plotselinge stroomuitval
Ik ben ook eens even gaan googlen op dit probleem. Ik lees over dit bouwjaar veel problemen met de ontstekingsmodule, sommige hebben deze al 4x moeten vervangen in de loop der tijd. Bij de één gaat hij slecht lopen, bij de ander valt de motor echt dood tijdens het rijden. Ze zijn er van diverse merken, echt duur zijn ze niet.
- charlesb52
- *
- Berichten: 3195
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2276 times
- Been thanked: 1469 times
- Contacteer:
Re: plotselinge stroomuitval
En anders de automatische zekeringen?
Moeten sowieso om de paar jaar vervangen worden ivm moeheid van het bimetaal
.
Moeten sowieso om de paar jaar vervangen worden ivm moeheid van het bimetaal
- John56XLH
- 25-44
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 01 okt 2021 21:48
- Locatie: Hoofddorp
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 34 times
Re: plotselinge stroomuitval
@ RC roadster
@ EasyWim
@ charlesb52
Mijn hartelijke dank voor jullie aanvullende opmerkingen/tips/adviezen !!
Ik kom er snel op terug, is nu bedtijd ....
Groetjes, Jan te H.
@ EasyWim
@ charlesb52
Mijn hartelijke dank voor jullie aanvullende opmerkingen/tips/adviezen !!
Ik kom er snel op terug, is nu bedtijd ....

Groetjes, Jan te H.
Re: plotselinge stroomuitval
als echt alles uitvalt controleer dan als eerste de massa zowel op de accu als op het frame en ook de massa kabel en ook de automatiesche hoofdzekering (30 amp) , er zitten er ook van 15 amp. maar deze zijn voor ign en light en acc. zitten als het goed onder het zadel aan de voorkant van het achterspatbord .
- John56XLH
- 25-44
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 01 okt 2021 21:48
- Locatie: Hoofddorp
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 34 times
Re: plotselinge stroomuitval
Beste RC roadster,RC roadster schreef: 10 okt 2021 18:32 Als het probleem hem voordoet is het de sportster laten afkoelen voor een uur en dan kan je zonder booster hem gewoon starten,… ?
Dan heeft het volgens mijn niks te maken met de spanningsregelaar of alternator. Want als dit probleem hem voordoen zou je daarachter niet meer kunnen starten en zou u batterij moeten leeg getrokken zijn. En dan zou je u batterij terug moeten opladen of een booster moeten opzetten om te kunnen starten,… . Contactslot,... heb ik nog niet geweten dat dit moet afkoelen om te kunnen starten. dus ja,... . dit kan je volgens mij ook uitsluiten.
Uwe sportster heeft geen ecu zeker. Ik denk toch ook eerlijk gezegd,.. wat te zoeken in de richting wat @Johan m zegt ,…. En dat je gaat moeten zoeken in de richting van een bobijn dat warm loopt,… . En door deze te laten afkoelen na een tijd terug kunt starten.
Deze 2 dinges kan je ook eens controleren voor de zekerheid ?
1) De sportster in een donker hok zetten. De Sportster laten draaien. En met behulp van een flesje waarmee je een verneveling kunt geven van water. Op u bougiekabels spuiten. Dan kijken of dat deze niet doorgeven. Als je niks ziet,… zijn ze ok. Maar als je iets ziet van een vonk overgaan naar den blok of naar de andere bougiekabel . Zijn ze te veranderen. Maar dan zou hij in principe soms moeten slecht draaien,… .
2) iets dom. steken de juiste bougie's op de sportster? Met de juiste warmte graad,... . Want dit kan ook het probleem geven,... . In mijn jonge leven wat autocross gedaan met een laag budget. En ooit eens bougie gevonden op een schap (altijd gevaarlijk,... waarom ligt dit daar,... ) . en heb ik dit probleem tegen gekomen,... .
Hou ons op de hoogte van u zoek werk. Ik ben benieuwd naar de oplossing van dit verhaal.
Toegevoegd in 40 minuten 4 secondes:
Heb u probleem nog eens na gelezen. En heb nog een vraagje. Als het probleem hem voordoet. En je doet direct een start poging. Hoor je dan de starter gaan van de sportster zonder dat de motor effectief aanslaat, ... Of doet die volledig niks ? En branden u lampen dan nog als het probleem hem voordoet?
Bedankt voor uw reactie.
De batterij is op het moment van uitval niet leeg getrokken; ik kan meestal na korte (afkoelings-) tijd weer starten, niets aan de hand, meteen weer 'grommen'.
Dat van die warmlopende bobijn (bobine) lijkt mij ook een goeie suggestie.
De bougies zijn onlangs vervangen bij de werkplaats (Taco Motos), kan mij niet voordstellen dat er verkeerde bougies zijn gemonteerd ....
Bij een startpoging tijdens uitval doet de startmotor volledig niets. Alleen de toerenteller staat te klapperen en de lampjes neutraal-stand (groen) en batterij (rood) branden. Verder totale stilte .... ik heb eerlijk gezegd niet op de verlichting (lampen) gelet op dat moment.
Toegevoegd in 6 minuten 12 secondes:
Dankjewel Wim voor je speurwerk, ik had daar eerlijk gezegd nog niets over gevonden.EasyWim schreef: 10 okt 2021 20:40 Ik ben ook eens even gaan googlen op dit probleem. Ik lees over dit bouwjaar veel problemen met de ontstekingsmodule, sommige hebben deze al 4x moeten vervangen in de loop der tijd. Bij de één gaat hij slecht lopen, bij de ander valt de motor echt dood tijdens het rijden. Ze zijn er van diverse merken, echt duur zijn ze niet.
Heb je enig idee wat voor merk ik het beste kan aanschaffen voor een '89-er als ik de ontstekingsmodule wil (laten) vervangen?
En wat voor prijsklasse hebben we het dan over?
Toegevoegd in 3 minuten 36 secondes:
THNX Charles, ook een goed idee, weet alleen niet waar die dingen zitten ....charlesb52 schreef: 10 okt 2021 22:11 En anders de automatische zekeringen?
Moeten sowieso om de paar jaar vervangen worden ivm moeheid van het bimetaal.

Toegevoegd in 5 minuten 55 secondes:
THNX Eddie, meteen al antwoord op mijn vraag waar de zekeringen zitten!!eddie schreef: 12 okt 2021 10:57 als echt alles uitvalt controleer dan als eerste de massa zowel op de accu als op het frame en ook de massa kabel en ook de automatiesche hoofdzekering (30 amp) , er zitten er ook van 15 amp. maar deze zijn voor ign en light en acc. zitten als het goed onder het zadel aan de voorkant van het achterspatbord .

Toegevoegd in 14 minuten 28 secondes:
Iedereen hartelijk dank voor al jullie reacties/tips/adviezen/opmerkingen tot nu toe, klasse !!
Waar ik nu mee worstel is dat de uitval zich alleen voor doet bij een buitentemperatuur hoger dan ca. 25 gr.
En dat zullen we voorlopig niet meer hebben, vrees ik ....
Dus wat is wijsheid waar mee te beginnen

Ik ga er eerst eens wat nachtjes rustig over slapen: wie het het nu al weet mag het zeggen ....

- choco
- 350-499
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 02 jan 2021 09:26
- Locatie: Bovenkarspel
- Has thanked: 616 times
- Been thanked: 215 times
Re: plotselinge stroomuitval
Er wordt vaak een Dyna-S of een Accel gebruikt. Ikzelf heb al heel wat jaren naar volle tevredenheid een Ultima erin zitten. Scheelt ruimte ook, deze ontstekingen zitten compleet in je neuscone i.p.v. een losse module
Keep the rubber side down
- EasyWim
- 800-899
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
- Locatie: Purmerend (NL)
- Has thanked: 649 times
- Been thanked: 482 times
Re: plotselinge stroomuitval
Ik las zojuist dat Harley in 1978 over is gegaan van ontsteking met contactpunten naar elektronische ontsteking. Geen idee of je single fire of dual fire moet hebben, ik vermoed dual. Ik zie ze bij Taco Motos staan vanaf 150 euro, ik zou ze gewoon even bellen met de vraag welke je nu precies moet hebben. Maar op andere grote sites zoals NR1 Motor en Harliepleats staan ze ook. Let op dat deze modules nog wel een mechanische vervroeging nodig hebben. Maar dat zal er bij je huidige ontsteking waarschijnlijk ook al zitten alhoewel ik daar het fijne niet van weet.
https://www.harliepleats.nl/elektrisch/ ... dual-fire/
https://www.harliepleats.nl/elektrisch/ ... dual-fire/
- RC roadster
- 800-899
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
- Locatie: Affligem Belgium
- Has thanked: 431 times
- Been thanked: 420 times
Re: plotselinge stroomuitval
Bedankt voor de verdere infoJohn56XLH schreef: 12 okt 2021 22:09 Bij een startpoging tijdens uitval doet de startmotor volledig niets. Alleen de toerenteller staat te klapperen en de lampjes neutraal-stand (groen) en batterij (rood) branden. Verder totale stilte .... ik heb eerlijk gezegd niet op de verlichting (lampen) gelet op dat moment

Ik zou zoals sommige mensen hier al gezegd hebben, massa en de plus controleren,... . alles mooi opkuisen en terug monteren,... . En dan als het teug warm weer is. Gaan rijden met de sportster, en als je kan iets monteren op u stuur van multimeter of zoiets zie link https://www.prolech.nl/webshop/auto-acc ... lader.html .
Om te kijken wat er juist gebeurd,... . Dan kan je al gaan dingen uitsluiten he.
Stel je gaat rijden en de sportster heeft altijd mooi 14 v. Dan slaat de motor in eens af,... en je hebt nog altijd een 13v. En de starter doet niks,... . Denk ik persoonlijk in de richting van die automatische zekering of contactslot dat ineens de zijn signaal onderbreekt. waardoor je de motor gewoon stil legt,... . en bij afkoelen terug beter contact maakt,... . en terug start.
Een andere piste ,Als je tijdens het rijden merk dat u voltage in eens onder de 12.5v gaat, regelaar, massa probleem, batterij,... zijn.
Hou ons zeker op de hoogte van dit probleem .
- EasyWim
- 800-899
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
- Locatie: Purmerend (NL)
- Has thanked: 649 times
- Been thanked: 482 times
Re: plotselinge stroomuitval
Dit is natuurlijk wel een belangrijk gegeven, de startmotor tornt niet tijdens de problemen. De massa verbinding is iets wat je eigenlijk als eerste zou moeten nalopen. Niet alleen visueel maar zoals RC roadster ook al aangaf het liefst even helemaal losmaken en reinigen. Als de boel toch wat meer open ligt trek dan gewoon even alle connectoren uit elkaar en kijk erin of je toevallig corrosie ziet bij de pinnen of dat een pinnetje niet goed meer op zijn plek zit.RC roadster schreef: 13 okt 2021 14:20Want dan zou de starter wel moeten blijven werken en de motor enkel niet aanslaan bij een start poging
-
- 50-99
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 10 okt 2021 16:12
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 47 times
Re: plotselinge stroomuitval
Ben een paar dagen op dit forum en ben blij te lezen dat er zo wordt meegedacht met een probleem als dit.
Ik volg dit verhaal dan ook met zeer grote interesse, heb ook een '89 XLH1200.
Bij mij valt de motor uit bij zo'n 100 km/h....Koppeling in, startknop in en ze loopt weer.
Heb een paar dingen geprobeerd maar heeft nog niet mogen baten.
Iemand suggesties in welke tak van Techniek ik mijn euvel zal plaatsen?
Ik volg dit verhaal dan ook met zeer grote interesse, heb ook een '89 XLH1200.
Bij mij valt de motor uit bij zo'n 100 km/h....Koppeling in, startknop in en ze loopt weer.
Heb een paar dingen geprobeerd maar heeft nog niet mogen baten.
Iemand suggesties in welke tak van Techniek ik mijn euvel zal plaatsen?
- EasyWim
- 800-899
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
- Locatie: Purmerend (NL)
- Has thanked: 649 times
- Been thanked: 482 times
Re: plotselinge stroomuitval
Oei, was '89 een wat minder jaarRay XLH1200 schreef: 13 okt 2021 18:06 Ben een paar dagen op dit forum en ben blij te lezen dat er zo wordt meegedacht met een probleem als dit.
Ik volg dit verhaal dan ook met zeer grote interesse, heb ook een '89 XLH1200.
Bij mij valt de motor uit bij zo'n 100 km/h....Koppeling in, startknop in en ze loopt weer.
Heb een paar dingen geprobeerd maar heeft nog niet mogen baten.
Iemand suggesties in welke tak van Techniek ik mijn euvel zal plaatsen?

Ik zou het gewoon bij elektriciteit zetten. Tenzij hij meestal gelijktijdig uitvalt met het opraken van de benzine

- choco
- 350-499
- Berichten: 384
- Lid geworden op: 02 jan 2021 09:26
- Locatie: Bovenkarspel
- Has thanked: 616 times
- Been thanked: 215 times
Re: plotselinge stroomuitval
Dual fire is het originele systeem met 1vonk per cilinderpaar, single fire gebruik je een dubbele bobine of 2 losse, dan heeft elke cylinder zijn eigen vonk. Dus bij de laatste moet je een nieuwe ontsteking EN bobine(s) kopenEasyWim schreef: 13 okt 2021 12:48 Ik las zojuist dat Harley in 1978 over is gegaan van ontsteking met contactpunten naar elektronische ontsteking. Geen idee of je single fire of dual fire moet hebben, ik vermoed dual. Ik zie ze bij Taco Motos staan vanaf 150 euro,
Keep the rubber side down
- charlesb52
- *
- Berichten: 3195
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2276 times
- Been thanked: 1469 times
- Contacteer:
Re: plotselinge stroomuitval
Probeer nu eens die oude bimetaal zekeringen te vervangen (of even overbruggen)!!!!!!!!!