1)Eerst de Applicatie installeren op u gsm of tablet.FP3 aansluiten op de Sportster, via de uitleesstekker (Bij de sportster zit dit achter de batterij cover) Er zijn ook 2 soorten FP3
1. 6 pin stekker (can-bus systeem)
2. 4 pin stekker ( hier heb ik mij nog niet in verdiept hoe dit juist werkt)
2) Indien je de FP3 aansluit op de Moto. Altijd zeker zijn dat de batterij optimaal is (boven de 12v). Zeker niet onder de 12v gaan,… Indien dit gebeurt kan dit leiden tot een groot probleem. Daarmee dat ik altijd een batterijlader aansluit, want tijdens het programmeren een te lage spanning hebben kan een programmaties fout veroorzaken. En dan is er maar 1 oplossing in mijn ogen, namelijk naar de HD dealer gaan en een totale reload van uw software laten uitvoeren, en dit kan wel wat geld gaan kosten,… .
3) Bluetooth verbinding maken met de gsm of tablet: Ik ben voorstander om dit te doen met de tablet omdat je daar geen oproep kan krijgen van een gsm. Dit kan dit leiden tot een mogelijk probleem als uw sw aan het schrijven bent, want als je verbonden bent met bluetooth kan dit even uw signaal onderbreken … en een software heel even laten onderbreken is nooit goed. Maar stel dat je het voor hebt, denk ik dat je het beste niet opneemt en kijkt wat de FP3 u juist zegt. De applicatie zeker niet afsluiten tijdens het programmeren.
4) De juiste selectie maken voor uw moto , dus model, type en type uitlaat: Als u de eerste keer verbonden bent, gaat de FP3 sowieso een back-up maken van uw standaard afstelling van uw moto. Dit is een veiligheid waar je altijd op kan terugvallen. Dus je kan altijd terug gaan naar uw oude afstellingsmap en ik dacht ook dat je deze niet kan verwijderen in uw lijst . Zorg er ook altijd voor dat je goede wifi hebt, zodat er geen communicatiefouten gebeuren tijdens het laden van deze afstellingsmap die je geselecteerden hebt. Indien de uitlaat niet in de lijst staat van de uitlaten, neemt u de uitlaat die er het meest op lijkt en doe je zeker een autotune.
5) De geselecteerde afstellingen map afhalen van V&H server. Dit is een basis map en is niet altijd 100% juist voor uw moto, ook al hebt u alles juist geselecteerd. Maar laat ons zeggen, dat deze afstellingsmap een juistheid heeft van 80 à 90% voor de meeste moto’s. Is dit slecht ,… nee. Maar als u merkt dat hij toch niet 100% draait, zou ik toch een autotune doen. Indien je dit gedaan hebt, kan je eens een vergelijking gaan maken en dan ga je zelf moeten bepalen welke afstelling het beste.
6) De afstellingsmap laden in de ecu van de moto. Nooit maar dan ook nooit uw contact afzetten van de moto of de applicatie brut afsluiten tijdens het laden van de sw (afstellingmap). Tenzij dat de FP3 het vraagt. Anders gewoon de instructie volgen die je krijgt van de FP3. Op Youtube zijn er genoeg filmpjes dat u kan bekijken hoe het juist moet om een afstellingsmap door te sturen naar uw ecu van de moto
7) Met een basis afstellingsmap rijden kan zeker goed zijn, maar merk je dat hij soms raar doet of dat de reactie van de gas soms niet 100% is. Dan raad ik toch aan om een autotune te doen en na de autotune met uw zelfgemaakte afstellingsmap een vergelijking te maken met de basis afstellingsmap van V&H. Daarna gaat u zelf moeten beslissen wat het beste is voor uzelf.
8) Een autotune doen ja of nee. Dit is voor iedereen verschillend. Maar persoonlijk doe ik het altijd omdat dit tussen mijn oren zit,… Ik tracht altijd te streven naar een afstellingsmap die 99% juistheid heeft. Dit geeft mij een goed gevoel en zeker tijdens het rijden.
9) Lambda senoren. Deze zijn zeer belangrijk. Deze gaan meehelpen om de afstellingsmap te maken in de autotune en ook om de vaste afstellingsmap bij te sturen die geladen is in uw ecu. Ook na de autotune gaan de lambda sensoren deze map nog altijd een beetje bijsturen doordat er bepaalde parameter veranderen bv; buitentemperaturen die gestegen is of een hoger luchtdruk (bergen),… . Wel, één belangrijk ding: een lambda senor kan corrigerende signalen geven naar de ecu zodat de motor alle tijden 99% juist draait. Maar de lambda sensor kan niet oneindig bijregelen. Dit zijn actieve Lambda sensor, deze kunnen maar 5 a 10% bijregelen/corrigeren van de afstellingsmap dat geïnstalleerd is in de ecu. Dus een afstellingsmap laden in de ecu met bijvoorbeeld een standaard demper met een standaard luchtfilter en dan uiteindelijk rijden met een openluchtfilter en open uitlaat, gaat de lambda sensor nooit kunnen rechttrekken met zijn corrigerende signalen die hij gaat sturen naar de ecu. Dit komt omdat dit buiten zijn bereik ligt. Daarmee dat het zo belangrijk is om een zo goed mogelijke map al te installeren in de ecu om daar dan op verder te bouwen met de autotune.
10) Autotune doen,… .
11) Eerste 2 tanken rijden op een basismap. Dit stelt V&H voor. Dit moet u zelf aanvoelen of u dit gaat doen ja/nee. Ik heb het wel gedaan
12) Dan uw applicatie van V&H opendoen en autotune selecteren. Als u dit selecteert gaat hij u vragen op welke afstellingsmap u dit wilt doen. Dan selecteer je de beste afstellingsmap waarop je motor het beste op draait, zodat die zeker binnen het bereik zit van de lambda sensoren om de afstellingsmap zo goed mogelijk te kunnen corrigeren.
13) Rijgedrag tijdens de autotune. Uw moto gaat nooit mooi draaien, ook al staat alles in het groen. Dan kan het zijn dat hij soms nog raar aan het doen is. Tijdens de autotune gaat hij constant communiceren met de lambda sensoren en gaat hij altijd blijven zoeken naar de beste afstelling in die cel (meer/minder benzine, vroeger of later inspuiten). Ook al staat de cel in het groen hij blijft dit doen totdat u stopt met uw autotune . Het kan ook gebeuren dat de cel van groen naar geel gaat en iets daarna weer naar groen gaat. Dit is perfect normaal.
14) nog enkele tips en weetjes
1) Tijdens de autotune ,kan je geen andere functie raadplegen op de FP 3
2) Start hem op. En laat hem 5 minuten draaien. Ook bij herstart vb tanken! Zeer belangrijk!
3) Dan indien mogelijk de autotune open zetten op de gsm en de gsm op het stuur zetten, zodat u iets kunt volgen wat u aan het doen bent. Dat vindt ik persoonlijk gemakkelijk. Maar niet 100% veilig als er veel verkeer is. Dit moet je zelf bepalen of dit een meerwaarde is voor u.
4) In het begin rustig rijden en schakelen. Vooral de eerste 5 km
5) Dan u snelheid wat opdrijven en vb op de snelweg gaan rijden. Maar persoonlijk vind ik bergopwaarts rijden het interessantste. Dan heb je meer weerstand en blijft hij langer in de cel. Waardoor hij zich beter kan afstellen. Je kan u motor ook meer gaan belasten door bijvoorbeeld 10km/u te rijden en dan naar versnelling 3 te gaan en vol gas te geven.
6) Een sessie van autotune duurt normaal tussen 20 a 60 min. Niet gewoon in de straat eens op en af rijden. Na u eerste sessie autotune kan u uw grafiek bekijken en moet je op Apply duwen en niet op Finish. En daar achter begin je met de tweede sessie,…
7) V&H stelt voor om zeker 3 van die sessie te doen. Motor terug volledig koud laten worden om nieuwe sessie te doen. Zo stel je hem het beste af.
8) Afsluiten van de autotune . Bij u laatste sessie van de autotune duw je dan op finich in plaats van apply . En dit wordt dan u definitieve afstellingsmap. Dan laat je u motor afkoelen en na de afkoelen lekker gaan testen
Ik heb het zo goed mogelijk proberen uit te leggen en wat tips mee willen geven . Maar het meeste heb ik geleerd door wat op youtube te kijken naar uitleg hoe de FP3 juist werkt. En er zijn genoeg filmpjes die een goede uitleg geven. Hopelijk hebben jullie iets aan mijn uitleg. Anders hoor ik het graag