Accuspanning te laag
-
- 10-24
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19 mei 2020 23:41
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 12 times
Accuspanning te laag
Hallo mensen, zoals in mijn relaas te lezen (Solo Corona run) ben ik gestrand met de Sportster, elektrische problemen, accu leeg en uiteindelijk uitvallen van de motor. (XL1200C 2003)
Motor staat nu thuis en ben even op onderzoek uit gegaan, maar snap het niet helemaal.
Accuspanning gemeten 11 volt. Motor even op contact gezet, display van de km teller gaf de km stand weer aan. Zodra ik startknop indruk, valt de teller weer uit en functioneert er niks meer, startmotor klikt niet eens, mijn conclusie, accu is goed leeg, spanning te laag om iets te kunnen laten functioneren.
Accu uit de motor gehaald, opgeladen en meteen even gecheckt of alle draden nog goed vastzaten. Accu geeft nu 13 volt aan, terug geplaatst. Motor gestart, zonder problemen starten en lopen, alles functioneert weer. Vervolgens met (verhoogd) staionair toertal (want choke) weer gemeten aan de accu, geeft dan 14.49 volt weer dat is prima lijkt mij? Dus spanningsregelaar goed, of is dat te kort door de bocht? En wat kan nu de oorzaak zijn, accu misschien kapot. Hoe kan ik dat meten en uitsluiten? Verder nog iemand tips?
Motor staat nu thuis en ben even op onderzoek uit gegaan, maar snap het niet helemaal.
Accuspanning gemeten 11 volt. Motor even op contact gezet, display van de km teller gaf de km stand weer aan. Zodra ik startknop indruk, valt de teller weer uit en functioneert er niks meer, startmotor klikt niet eens, mijn conclusie, accu is goed leeg, spanning te laag om iets te kunnen laten functioneren.
Accu uit de motor gehaald, opgeladen en meteen even gecheckt of alle draden nog goed vastzaten. Accu geeft nu 13 volt aan, terug geplaatst. Motor gestart, zonder problemen starten en lopen, alles functioneert weer. Vervolgens met (verhoogd) staionair toertal (want choke) weer gemeten aan de accu, geeft dan 14.49 volt weer dat is prima lijkt mij? Dus spanningsregelaar goed, of is dat te kort door de bocht? En wat kan nu de oorzaak zijn, accu misschien kapot. Hoe kan ik dat meten en uitsluiten? Verder nog iemand tips?
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1381 times
- Been thanked: 1625 times
- Contacteer:
Re: Accuspanning te laag
Wat is de voltage op de batterij als je de motor start ? dus de meter eraan en kijken hoeveel die omlaag valt tijdens het starten. Gaat die merkelijk omlaag
kan dit al een bewijs zijn van een slechte batterij.
kan dit al een bewijs zijn van een slechte batterij.
-
- 10-24
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19 mei 2020 23:41
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 12 times
Re: Accuspanning te laag
Net geprobeerd. Bij starten zakt ie even naar 10.8 Volt. Is dat te laag of gebruikelijk?
Heb net ook even gereden, om te kijken of er wat veranderd als de motor warm is. Probleem deed zich namelijk voor toen het best warm was (ca 26 graden) en de motor even stevig werd gebruikt op de snelweg, met volle bepakking en dus goed warm was.
Nu na 20km rijden niet echt veel veranderd, bij stationair toerental laadt ie iets van 13,2 Volt, bij verhoogd toerental gaat ie weer omhoog naar 14,5.
Heb net ook even gereden, om te kijken of er wat veranderd als de motor warm is. Probleem deed zich namelijk voor toen het best warm was (ca 26 graden) en de motor even stevig werd gebruikt op de snelweg, met volle bepakking en dus goed warm was.
Nu na 20km rijden niet echt veel veranderd, bij stationair toerental laadt ie iets van 13,2 Volt, bij verhoogd toerental gaat ie weer omhoog naar 14,5.
- RC roadster
- 800-899
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
- Locatie: Affligem Belgium
- Has thanked: 431 times
- Been thanked: 420 times
Re: Accuspanning te laag
Ik denk toch dat het aan u batterij zal zijn liggen. 10.8 V is niet ok voor mij,.. ging de display uit? En het laden bij stationair toerental 13.2V is voor mij redelijk laag maar dat kan komen door u batterij,... als deze kapot is dan trek deze dit naar beneden. Maar controleert ook uwe massa op uwe motorblok ook eens goed. Het positieve is wel,... als je gas geeft dat deze naar de 14.5 V gaat. Dus is uwe aternator in mijn ogen ok. Buiten dat je niet weet of dat hij genoeg ampère kan geven. Maar daarvoor heb je een ampère tang nodig en dit hebben de meest mensen niet thuis liggen (ik ook niet). Niet met u multimeter testen he,... die ampère .Multimeter Is maar gezekerd op max 10A.
Wat je ook nog kan doen met uwe multimeter is meten of dat uwe massa (min) ok is. Je neemt uwe multimeter en de 1 draad zet je op de min van de batterij en de andere draad rechtstreeks op de motorblok, vb op een vijs. Normaal meet je dan iets rond een 0.1v ligt dit veel hoger vb een 1v,... Dan heb je massa (min) probleem. En dan kan je dit ook voor hebben dat de alternator slecht gaat laden,... . Maar normaal zal het aan u batterij liggen. Aangezien uwe uitleg dat je gegeven hebt.
Toegevoegd in 19 minuten 55 secondes:
Bij interesse hierbij meer uitleg over de meting. ze noemen dit de v4 meting. Jij gaat dan de min kabel dan controleren tussen uwe motorblok en batterij,...
zie link;
https://www.bing.com/videos/search?q=v4 ... &FORM=VIRE
Wat je ook nog kan doen met uwe multimeter is meten of dat uwe massa (min) ok is. Je neemt uwe multimeter en de 1 draad zet je op de min van de batterij en de andere draad rechtstreeks op de motorblok, vb op een vijs. Normaal meet je dan iets rond een 0.1v ligt dit veel hoger vb een 1v,... Dan heb je massa (min) probleem. En dan kan je dit ook voor hebben dat de alternator slecht gaat laden,... . Maar normaal zal het aan u batterij liggen. Aangezien uwe uitleg dat je gegeven hebt.
Toegevoegd in 19 minuten 55 secondes:
Bij interesse hierbij meer uitleg over de meting. ze noemen dit de v4 meting. Jij gaat dan de min kabel dan controleren tussen uwe motorblok en batterij,...
zie link;
https://www.bing.com/videos/search?q=v4 ... &FORM=VIRE
-
- 10-24
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19 mei 2020 23:41
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 12 times
Re: Accuspanning te laag
Ik heb zojuist even gemeten met de min van de multimeter op de minpool van de accu en de plus ergens op het blok, daar komt dan -0,03 uit. Dat is normaal toch? Nu de motor een anderhalf uur stilstaat is de accuspanning 12,9 Volt.
De 10,8 Volt tijdens het starten is dus te laag? En zou kunnen duiden op een defecte accu?
De 10,8 Volt tijdens het starten is dus te laag? En zou kunnen duiden op een defecte accu?
-
- Moderator
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
- Has thanked: 296 times
- Been thanked: 357 times
Re: Accuspanning te laag
Kun je niet even een andere accu in steken om het te proberen dat lijkt me het simpelst 

- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1381 times
- Been thanked: 1625 times
- Contacteer:
Re: Accuspanning te laag
Persoonlijk vind ik die terugval naar 10,8 voor een wat oudere batterij niet echt te laag maar je weet niet hoeveel Ah die nog daadwerkelijk geeft. De
gemiddelde levensduur van een batterij bedraagt 5 jaar ( ik heb er die al 8 jaar zijn en nog perfect werken ) , ik zou gewoon even testen met een nwe
of andere batterij, dat is tenslotte de kostprijs niet.
Een jaar of 6 geleden heb ik bij de XL883 van mijn vader ook op zoek geweest naar een probleem ivm de batterij, uiteindelijk bleek de stekker van de
spannings regelaar dusdanig geoxideerd te zijn dat die met pozen niets en dan weer wel doorgaf. Een nieuw stukje draad met een andere stekker en het
probleem was opgelost. Deze stekker zit rechts onde het blok, kan je ook eens nakijken.
gemiddelde levensduur van een batterij bedraagt 5 jaar ( ik heb er die al 8 jaar zijn en nog perfect werken ) , ik zou gewoon even testen met een nwe
of andere batterij, dat is tenslotte de kostprijs niet.
Een jaar of 6 geleden heb ik bij de XL883 van mijn vader ook op zoek geweest naar een probleem ivm de batterij, uiteindelijk bleek de stekker van de
spannings regelaar dusdanig geoxideerd te zijn dat die met pozen niets en dan weer wel doorgaf. Een nieuw stukje draad met een andere stekker en het
probleem was opgelost. Deze stekker zit rechts onde het blok, kan je ook eens nakijken.
- RC roadster
- 800-899
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
- Locatie: Affligem Belgium
- Has thanked: 431 times
- Been thanked: 420 times
Re: Accuspanning te laag
Die 0.03 v is goed
Ik heb een filmpje gemaakt van de mijne en moet nu wel vast stellen dat deze ook met een fractie van een seconde effe onder 10v gaat (heeft wel een week stil gestaan zonder lader). Zoals moneyfor en peke zeggen,... een batterij wissel doen en dan bekijken.
https://drive.google.com/file/d/1plV-vT ... p=drivesdk
Ik heb een filmpje gemaakt van de mijne en moet nu wel vast stellen dat deze ook met een fractie van een seconde effe onder 10v gaat (heeft wel een week stil gestaan zonder lader). Zoals moneyfor en peke zeggen,... een batterij wissel doen en dan bekijken.
https://drive.google.com/file/d/1plV-vT ... p=drivesdk
-
- 10-24
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19 mei 2020 23:41
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 12 times
Re: Accuspanning te laag
Dank je wel mensen voor jullie snelle reacties en het meedenken! Ik ga morgen eerst nog even de stekkerverbindingen van de spanningsregelaar checken en een nieuwe accu scoren. En dan eerst maar eens een lange tocht gaan maken. Kijken wat er dan gebeurd. Neem ik wel een reserve accu mee ofzo.
Ik hou jullie op de hoogte!
Ik hou jullie op de hoogte!
- EasyWim
- 800-899
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
- Locatie: Purmerend (NL)
- Has thanked: 649 times
- Been thanked: 482 times
Re: Accuspanning te laag
Is op de één of andere manier bij jouw accu nog te zien wat het vloeistofniveau per cel is? Misschien is dat in 1 cel wel te laag en bij de rest niet? Vermoed niet dat dat het probleem is maar dit is wel een reden waardoor een accu defect kan raken.
Ik heb weleens gehad dat alle cellen voldoende water hadden en dat één cel bijna droog stond. Bijgevuld en nog jaren mee gedaan daarna.
Ik heb weleens gehad dat alle cellen voldoende water hadden en dat één cel bijna droog stond. Bijgevuld en nog jaren mee gedaan daarna.
-
- 10-24
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19 mei 2020 23:41
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 12 times
Re: Accuspanning te laag
Nee dit is zo'n compleet gesealed ding, niet per cel te checken dus (zonder hem te slopen dan).
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: Accuspanning te laag
ik neem aan dat de accu s'nachts opgeladen was, en hij s'morgens, of een dag erna die 11 volt aangaf ?Martin XL1200C schreef: 21 jul 2020 14:50 Hallo mensen, zoals in mijn relaas te lezen (Solo Corona run) ben ik gestrand met de Sportster, elektrische problemen, accu leeg en uiteindelijk uitvallen van de motor. (XL1200C 2003)
Motor staat nu thuis en ben even op onderzoek uit gegaan, maar snap het niet helemaal.
Accuspanning gemeten 11 volt.
Dan is je accu stuk.
Ik laad hen altijd op. laat hem een dag staan, of meerdere dagen, hij MOET dan altijd meer dan 12 aan geven, een hele goede accu 12,5 a 6 een iets mindere accu 12,2
omdat hij nu 11 volt aan geeft is dit veel te weinig, gewoon een nwe accu plaatsen.
accu kan gewoon versleten zijn, maar ik heb ook wel eens gehad dat er een breuk, of zelfs kortsluiting in een accu zat, door de knappe vibratie van die amerikaanse trash. Leuk dat ze voortaan allemaal gesealed zijn, zie je dus niets aan.
Accu conditie meten wil dus ook niet alles zeggen, door vibratie kan de accu gaan vervelen.
-
- 10-24
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19 mei 2020 23:41
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 12 times
Re: Accuspanning te laag
Sorry dan ben ik misschien niet helemaal duidelijk geweest. 11 Volt heb ik gemeten nadat ik gestrand was en de motor met een busje opgehaald heb. Dus voordat ik ook maar iets gedaan heb. Daarna opgeladen toen meette ik 13 Volt.
Vanmorgen snel even gemeten en na een nacht staan (zonder laden) zit ie nog op 12.85 Volt, dat lijkt ok.
Vanavond ga ik even verder met de spanningsregelaar stekker en aarding checken.
Vanmorgen snel even gemeten en na een nacht staan (zonder laden) zit ie nog op 12.85 Volt, dat lijkt ok.
Vanavond ga ik even verder met de spanningsregelaar stekker en aarding checken.
- RC roadster
- 800-899
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
- Locatie: Affligem Belgium
- Has thanked: 431 times
- Been thanked: 420 times
Re: Accuspanning te laag
Je moet wel opletten met een batterij die je juist opgeladen hebt,... deze zijn 9/10 altijd ok . Omdat deze niet belast wordt. Ook is dit met een nacht te laten staan (zonder belasting) nog ok. Je moet u batterij eigenlijk gaan belasten en dan eigenlijk meten wat ze juist doet om u conditie van u batterij te bepalen.
vb
- je meet eerst 14 v (zonder belasting)
- Dan contact van de hd opzetten voor 15 min (zet zoveel mogelijke gebruikers op)
- Dan contact afzetten van den hd
- Dan 5 min wachten zodat de batterij op haar effe kan komen
- Dan terug meten en vb een goede batterij meet je dan 13.5 v en een slechte batterij een 12.5 v
snap je ?
Dus ja, bekijk eerst wat je hier juist gezegd hebt(Vanavond ga ik even verder met de spanningsregelaar stekker en aarding checken.). Maar als je niks speciaals ziet zou ik persoonlijk toch de batterij vervangen, ... en zeker als ze al een paar jaar oud is.
vb
- je meet eerst 14 v (zonder belasting)
- Dan contact van de hd opzetten voor 15 min (zet zoveel mogelijke gebruikers op)
- Dan contact afzetten van den hd
- Dan 5 min wachten zodat de batterij op haar effe kan komen
- Dan terug meten en vb een goede batterij meet je dan 13.5 v en een slechte batterij een 12.5 v
snap je ?
Dus ja, bekijk eerst wat je hier juist gezegd hebt(Vanavond ga ik even verder met de spanningsregelaar stekker en aarding checken.). Maar als je niks speciaals ziet zou ik persoonlijk toch de batterij vervangen, ... en zeker als ze al een paar jaar oud is.
-
- 10-24
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19 mei 2020 23:41
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 12 times
Re: Accuspanning te laag
Ok, dan ga ik dat morgen nog eens proberen, verbruikers een kwartiertje aanzetten. Accuspanning is trouwens nog steeds 12.85 Volt. Heb em wel een paar keer gestart, maar niet gereden vandaag, dus accu lijkt mij dan best ok. Ben van plan morgen een mooie lange tocht te maken. Dan maar eens zien wat er gebeurt, neem de multimeter mee en mijn mobiel ook zeker.
Vertrouwen is er toch een beetje uit zo...
Heb vanavond trouwens de stekkers en aarding gecheckt en niets raars gevonden.
De rubber verbinding vanaf de spanningsregelaar met 2 metalen pennen zag er keurig schoon uit. Daarnaast zat nog een harde plastic houder, zelfde grote ongeveer. Leek op een zekering houder. Heb ik ook losgeklikt, zat aan de ene kant een metalen pennetje daar zat best wat vuil tussen, zand ed. Dit schoongeblazen en weer teruggeklikt. Geen idee wat het is. Maar alles werkte nadien nog, startte, laadde bij met zelfde waarden als gister.

Heb vanavond trouwens de stekkers en aarding gecheckt en niets raars gevonden.
De rubber verbinding vanaf de spanningsregelaar met 2 metalen pennen zag er keurig schoon uit. Daarnaast zat nog een harde plastic houder, zelfde grote ongeveer. Leek op een zekering houder. Heb ik ook losgeklikt, zat aan de ene kant een metalen pennetje daar zat best wat vuil tussen, zand ed. Dit schoongeblazen en weer teruggeklikt. Geen idee wat het is. Maar alles werkte nadien nog, startte, laadde bij met zelfde waarden als gister.
- RC roadster
- 800-899
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
- Locatie: Affligem Belgium
- Has thanked: 431 times
- Been thanked: 420 times
Re: Accuspanning te laag
Ik heb dit met mijn batterij eens gedaan. Wel opletten,... De batterij is van dit jaar nieuw gestoken bij mij. Het is een gewone AGM batterij. Mijn verbruikers zijn wel allemaal led verlichting. Dus weinig verbruik ten opzichte van een sportster met gewone lampen,... daar moet je wel rekening meehouden.
vandaag 150 km gereden
bij start : 12.88v
gewoon contact aan, zakt hij naar 12.45v (motor niet laten draaien)
na 2.5min ; 12.46v
na 5min; 12.46v
na 7.5min; 12.46v
na 10min; 12.44v
na 15 min; 12.44v
als de conditie van u batterij slecht is,... Ga je zien dat deze gaat zakken en zeker hoe langer je u contact laat opstaan hoe rapper dat hij gaat zakken. Goed opletten iemand met meer verbruikers door gewone lampen vb H7/H4,... gaan deze waardes van hierboven niet kloppen. En gaan deze lager zijn/rapper zakken. Of anders moet je deze test ook eens doen en laten weten he.
Daarachter als je een nieuwe batterij moet plaats nog eens de test opnieuw doen en laten weten he. Dan kan je het verschil letterlijk zien ( nieuwe batterij eerst wel goed opladen he).
vandaag 150 km gereden
bij start : 12.88v
gewoon contact aan, zakt hij naar 12.45v (motor niet laten draaien)
na 2.5min ; 12.46v
na 5min; 12.46v
na 7.5min; 12.46v
na 10min; 12.44v
na 15 min; 12.44v
als de conditie van u batterij slecht is,... Ga je zien dat deze gaat zakken en zeker hoe langer je u contact laat opstaan hoe rapper dat hij gaat zakken. Goed opletten iemand met meer verbruikers door gewone lampen vb H7/H4,... gaan deze waardes van hierboven niet kloppen. En gaan deze lager zijn/rapper zakken. Of anders moet je deze test ook eens doen en laten weten he.
Daarachter als je een nieuwe batterij moet plaats nog eens de test opnieuw doen en laten weten he. Dan kan je het verschil letterlijk zien ( nieuwe batterij eerst wel goed opladen he).
-
- 10-24
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19 mei 2020 23:41
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 12 times
Re: Accuspanning te laag
Vandaag op de Sportster gestapt, en gaan rijden. Auto met aanhanger stond klaar als back-up.
Multimeter mee en 3x onderweg gemeten. Eerste 2x bleef hij goed op spanning. Derde keer, na een kleine 100 km was het duidelijk lager, 12.9 Volt. Ik was redelijk in de buurt van een HD specialist in Ommen. Daarheen gereden. Hadden meteen even tijd om één en ander te meten. "Gelukkig" weer dezelfde storing als onderweg in Duitsland. Laadde maar 12.2 Volt. Spannings regelaar geruild met een andere om even te testen, geen verandering. Vanaf de dynamo gemeten, conclusie: goed. Weet de waardes niet meer, maar werd opgezocht voor dit type motor bij bepaald toerental. Precies volgens het boekje. Accu is ook getest, 100% ok. Zeg het maar.
Ik heb de motor achter gelaten en ze gaan verder zoeken, wellicht massasluiting of iets dergelijks. In ieder geval iets wat boven mijn pet gaat.

Ik heb de motor achter gelaten en ze gaan verder zoeken, wellicht massasluiting of iets dergelijks. In ieder geval iets wat boven mijn pet gaat.
- RC roadster
- 800-899
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
- Locatie: Affligem Belgium
- Has thanked: 431 times
- Been thanked: 420 times
Re: Accuspanning te laag
Dus;
- batterij ok
- alternator ok (als je rechtstreeks daarop meet is het ok en niet ok als je op de batterij meet dan???).
- spanningsregelaar gewisseld en zelfde probleem
- De min op uwe blok had je zelf al gecontroleerd,... deze was 0.03v,.. Dus ok.
En je moet rond een 100km rijden en dan doet het probleem zich voor. Dus het probleem is gelinkt met iets dat warm wordt,... Hoe ik het zie is alles al uitgesloten buiten de elektrische kabels vb; van de batterij min naar spanningsregelaar en de kabel + naar de batterij. ik heb een bijlage meegestuurd die ik gevonden heb op internet hoe het systeem werkt.
Laat iets weten als je meer weet. Ik ben benieuwd wat ze gaan vinden,... .
- batterij ok
- alternator ok (als je rechtstreeks daarop meet is het ok en niet ok als je op de batterij meet dan???).
- spanningsregelaar gewisseld en zelfde probleem
- De min op uwe blok had je zelf al gecontroleerd,... deze was 0.03v,.. Dus ok.
En je moet rond een 100km rijden en dan doet het probleem zich voor. Dus het probleem is gelinkt met iets dat warm wordt,... Hoe ik het zie is alles al uitgesloten buiten de elektrische kabels vb; van de batterij min naar spanningsregelaar en de kabel + naar de batterij. ik heb een bijlage meegestuurd die ik gevonden heb op internet hoe het systeem werkt.
Laat iets weten als je meer weet. Ik ben benieuwd wat ze gaan vinden,... .
-
- 10-24
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 19 mei 2020 23:41
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 12 times
Re: Accuspanning te laag
Even een update. Gister heb ik de motor weer opgehaald.
Het was even zoeken maar uiteindelijk gevonden, de stator is vervangen. De wikkelingen waren donkerbruin, haast zwart verkleurd, wat normaal mooi koperkleurig moet zijn. Inmiddels 150 km probleemloos gereden.
Het was even zoeken maar uiteindelijk gevonden, de stator is vervangen. De wikkelingen waren donkerbruin, haast zwart verkleurd, wat normaal mooi koperkleurig moet zijn. Inmiddels 150 km probleemloos gereden.