Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
- EasyWim
- 800-899
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
- Locatie: Purmerend (NL)
- Has thanked: 649 times
- Been thanked: 482 times
Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Gewoon blijven doen waar je goed in bent (Engels gesproken, maar goed te volgen):
https://youtu.be/K8HsNHIQGeg?fbclid=IwA ... w5AAz-Atnc
https://youtu.be/K8HsNHIQGeg?fbclid=IwA ... w5AAz-Atnc
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1381 times
- Been thanked: 1625 times
- Contacteer:
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Het grote probleem zit hem in dat de "Harley generatie" zoals wij die kennen uitsterft, ik bedoel dan letterlijk en figuurlijk sterft
Ik heb vorige week nog een artikel gelezen over de leeftijden van de gemiddelde Harley rijder ( vind het nu niet direct terug ) en dat die generatie dus maar
ouder en ouder wordt zodat er niemand meer overblijft. De huidige generatie heeft nu éénmaal niet zoveel meer op met de lawaaierige en stinkende motoren,
idem voor wagens. Dit wordt de jeugd nu al van in het school ingepompt dat het slecht en vervuilend is en ze worden aangemoedigd om met de fiets of openbaar
vervoer te verplaatsen en stel je voor zelfs een wagen te gaan delen
Er zijn nog uitzonderingen maar die kan je tellen en de echte diehard motorrijder die door weer en wind klieft met zijn machine zal steeds meer afnemen, nu is
het meer iets om hip te zijn en daar houd het dan op en zeker bij de meeste als er een gezin komt moet de motor verdwijnen. Ik heb zelf nooit anders gekend dan
met bromfietsen en motoren bezig te zijn, dat is mij met de paplepel ingegeven. Ik was nog geen 10jaar dat ik al aan motors sleutelde met mijn vader en dan alles
gaan testen in het veld of de landweggetjes
. Ik ben op jonge leeftijd van nog geen 19 jaar getrouwd en heb nooit zonder motor geweest, zou het mij ook niet
anders kunnen voorstellen.
Ik vergelijk het nu met de wagen, enkele jaren geleden was er weinig sprake van een 100% elektrische wagen met uitzondering van Tesla en BMW ( ga de Jappen
nu niet noemen
) Maar sinds dit jaar komt zo goed als ieder merk uit het niets met een 100% elektrische aandrijving en dat komt mede door de houding
van de overheid door her en der LEZ zones in te plannen. Op den duur kan je met je ICE wagen nergens meer komen als die wat ouder is dus als die wordt
vervangen gaat dat bijna zo goed als zeker een elektrisch exemplaar worden en zeker nu de prijzen fors dalen.
Ik verwacht die evolutie ook in de motoren als je ziet dat nu ieder gerenommeerd motormerk al iets in het gamma heeft of op stapel heeft staan. Die LEZ zones
zullen namelijk ook voor motoren gaan gelden en wees eerlijk het overgrote gedeelte van de huidige motorrijders rijd het liefst op de kleinere wegen en niet op
de autostrade. Ik vrees ervoor dat de elektrische motor ook stilaan de gewone verbrandings motor zal verdrijven, nu niet direct morgen maar het zit eraan te
komen en om dan te zeggen "nou dan stop ik ermee" wel ik niet, ik zou niet inzien waarom. Het motorrijden blijft altijd een gevoel van vrijheid die je in een
wagen onmogelijk beleeft en of dat die nu met lawaai vooruit gaat of stil dat maakt mij niet uit zolang ik maar niet hoef stil te staan in een file

Ik heb vorige week nog een artikel gelezen over de leeftijden van de gemiddelde Harley rijder ( vind het nu niet direct terug ) en dat die generatie dus maar
ouder en ouder wordt zodat er niemand meer overblijft. De huidige generatie heeft nu éénmaal niet zoveel meer op met de lawaaierige en stinkende motoren,
idem voor wagens. Dit wordt de jeugd nu al van in het school ingepompt dat het slecht en vervuilend is en ze worden aangemoedigd om met de fiets of openbaar
vervoer te verplaatsen en stel je voor zelfs een wagen te gaan delen

Er zijn nog uitzonderingen maar die kan je tellen en de echte diehard motorrijder die door weer en wind klieft met zijn machine zal steeds meer afnemen, nu is
het meer iets om hip te zijn en daar houd het dan op en zeker bij de meeste als er een gezin komt moet de motor verdwijnen. Ik heb zelf nooit anders gekend dan
met bromfietsen en motoren bezig te zijn, dat is mij met de paplepel ingegeven. Ik was nog geen 10jaar dat ik al aan motors sleutelde met mijn vader en dan alles
gaan testen in het veld of de landweggetjes

anders kunnen voorstellen.
Ik vergelijk het nu met de wagen, enkele jaren geleden was er weinig sprake van een 100% elektrische wagen met uitzondering van Tesla en BMW ( ga de Jappen
nu niet noemen

van de overheid door her en der LEZ zones in te plannen. Op den duur kan je met je ICE wagen nergens meer komen als die wat ouder is dus als die wordt
vervangen gaat dat bijna zo goed als zeker een elektrisch exemplaar worden en zeker nu de prijzen fors dalen.
Ik verwacht die evolutie ook in de motoren als je ziet dat nu ieder gerenommeerd motormerk al iets in het gamma heeft of op stapel heeft staan. Die LEZ zones
zullen namelijk ook voor motoren gaan gelden en wees eerlijk het overgrote gedeelte van de huidige motorrijders rijd het liefst op de kleinere wegen en niet op
de autostrade. Ik vrees ervoor dat de elektrische motor ook stilaan de gewone verbrandings motor zal verdrijven, nu niet direct morgen maar het zit eraan te
komen en om dan te zeggen "nou dan stop ik ermee" wel ik niet, ik zou niet inzien waarom. Het motorrijden blijft altijd een gevoel van vrijheid die je in een
wagen onmogelijk beleeft en of dat die nu met lawaai vooruit gaat of stil dat maakt mij niet uit zolang ik maar niet hoef stil te staan in een file

- Patman
- 350-499
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 21 sep 2015 07:45
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 119 times
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Als het motorrijden alleen elektrisch word, dan stop ik ermee. Geluid en beleving tellen voor mij. Zo’n zoemend apparaat hoef ik niet onder de kont, dan ga ik wel naar de kermis.
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1381 times
- Been thanked: 1625 times
- Contacteer:
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Misschien de elektro motor uit balans brengen voor het getril en speelkaarten aan de wielen voor het lawaai ?Patman schreef: 04 mei 2020 16:43 Als het motorrijden alleen elektrisch word, dan stop ik ermee. Geluid en beleving tellen voor mij. Zo’n zoemend apparaat hoef ik niet onder de kont, dan ga ik wel naar de kermis.
Neen alle gekheid op een stokje, voor mij is de motor ook een verplaatsingsmiddel en niet alleen voor plezier ritjes. Als ik dan moet kiezen tussen in de file gaan staan in een kooi
of de vrijheid hebben om tussen de file door te gaan is de keuze voor mij heel snel gemaakt.
Een mooi voorbeeld, de afstand naar mijn ouders is 60km en altijd bezaaid met file ( E17 Kennedytunnel ). Als ik dit met de wagen moet doen weet ik wanneer ik vertrek maar niet wanneer ik aankom, dat loopt tussen 1u00 en soms wel 1u30 . Met de motor ben ik er gemiddeld op 30 tot max 40 minuten met file en dit is zonder stress, als dit dan in stilte moet gebeuren neem ik dat er graag bij

- Patman
- 350-499
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 21 sep 2015 07:45
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 119 times
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Dat snap ik. Ik gebruik de mijne puur voor plezier ritjes 

- EasyWim
- 800-899
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
- Locatie: Purmerend (NL)
- Has thanked: 649 times
- Been thanked: 482 times
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Ik kan mij wel voorstellen dat over een x aantal jaren alles elektrisch wordt (hebben we keus?!) en dat je met een elektrische motor ook prima langs de file kunt. Alleen is dan voor mij de reden weg om specifiek voor Harley te kiezen. Over karakter hoef je dan niet meer te praten, hooguit over wegligging. Dus dan maakt het echt geen verschil meer of je op een Jap zit of op een Harley, waarschijnlijk komen de elektromotoren en accu's toch vanuit de hele wereld. Als Harley dan mee wil komen zullen ze er voor moeten zorgen dat hun prijzen in ieder geval niet ver boven die van de concurrenten liggen. Ik neem aan dat er in ieder geval de komende 30 jaar nog wel benzine zal worden geproduceerd, mogelijk wordt het wel steeds duurder ten opzichte van stroom en zal er steeds meer bio benzine doorheen gemengd moeten worden.
-
- 1500-1749
- Berichten: 1701
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 223 times
- Been thanked: 417 times
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
De huidige verbrandingsmotor blijft nog wel de aankomende 30 jaar rond. Misschien dat er over 20 jaar een verbod komt op productie van verbranding motoren. Tot zolang rij ik gewoon door op mijn rocket 

- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1381 times
- Been thanked: 1625 times
- Contacteer:
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
We hadden dit ook in barpraat kunnen zetten met hoofding, stoere barpraat

- Chris1977
- 45-49
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 15 jan 2016 22:08
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 16 times
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Een Zero is geen Sportster, dat de verbrandingsmotor uiteindelijk zal verdwijnen dat geloof ik wel.
Ik weet alleen niet tot hoe ver je een E-bike kan customizen of kan verbouwen, je blijft toch met de lompe vormen zitten van de E-motor en accu's.
Zo lang het gaat blijf ik lekker op mijn Sporty rijden
Ik weet alleen niet tot hoe ver je een E-bike kan customizen of kan verbouwen, je blijft toch met de lompe vormen zitten van de E-motor en accu's.
Zo lang het gaat blijf ik lekker op mijn Sporty rijden
Niet zeuren voor de koffie
Niet zeuren tijdens de koffie
Niet zeuren na de koffie
Niet zeuren tijdens de koffie
Niet zeuren na de koffie
- Christian
- 10-24
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 24 jul 2023 18:21
- Locatie: Deurne - Antwerpen
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 11 times
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Denk dat weinig mensen op de hoogte zijn van wat er zit aan te komen.
Ik wil graag verwijzen naar de officiële documenten van agenda 21-2030.
Of verdiep jullie eens in het WEF.
Dacht dat deze officiële documenten ondertekent zijn door 172 landen.
Daarin zit ook Nederland en België… dat gebeurd uiteraard achter onze rug, ondemocratisch.
Doelstelling is dat tegen 2030 een verkoopstop komt op brandstofvoertuigen.
Bedrijven die niet mee gaan met de groene wind ontvangen dan door de EU hoge boetes.
Agenda 21 gaat veel verder dan elektrische voertuigen maar dat is off-topic en onaangenaam om te weten.
Uiteraard verkopen ze hun zogenaamde groene rommel in naam van onze gezondheid.
Het gaat niet om onze gezondheid maar om het geld.
Een HD kan je gemakkelijk ombouwen want in de huidige benzine tank kunnen veel livepo4 cellen.
En door de ruimte die vrij komt ook nog ergens in het frame.
Dat mooi geluid is ook geen probleem want die krijgen audio-bestanden, je kiest zelf uw perfect geluid.
Wel gedaan om te prutsen aan je uitlaat om meer decibels te produceren.
Ga je de software hacken om meer snelheid of geluid te halen dan verlies je tegen dan sociale punten… en sta je er slecht voor.
Ik twijfel wel sterk dat ze tegen 2030 hun doelstelling gaan halen.
Ze gaan aardgas of kernenergie groen moeten verklaren, ze weten echt niet waarmee ze bezig zijn.
Wij sluiten het gas en de steenkoolmijnen maar in China moet er wegens de nodige calorische waarde hieraan verbonden >200 geopend worden.
WTF
-
Ik wil graag verwijzen naar de officiële documenten van agenda 21-2030.
Of verdiep jullie eens in het WEF.
Dacht dat deze officiële documenten ondertekent zijn door 172 landen.
Daarin zit ook Nederland en België… dat gebeurd uiteraard achter onze rug, ondemocratisch.
Doelstelling is dat tegen 2030 een verkoopstop komt op brandstofvoertuigen.
Bedrijven die niet mee gaan met de groene wind ontvangen dan door de EU hoge boetes.
Agenda 21 gaat veel verder dan elektrische voertuigen maar dat is off-topic en onaangenaam om te weten.
Uiteraard verkopen ze hun zogenaamde groene rommel in naam van onze gezondheid.
Het gaat niet om onze gezondheid maar om het geld.
Een HD kan je gemakkelijk ombouwen want in de huidige benzine tank kunnen veel livepo4 cellen.
En door de ruimte die vrij komt ook nog ergens in het frame.
Dat mooi geluid is ook geen probleem want die krijgen audio-bestanden, je kiest zelf uw perfect geluid.
Wel gedaan om te prutsen aan je uitlaat om meer decibels te produceren.
Ga je de software hacken om meer snelheid of geluid te halen dan verlies je tegen dan sociale punten… en sta je er slecht voor.
Ik twijfel wel sterk dat ze tegen 2030 hun doelstelling gaan halen.
Ze gaan aardgas of kernenergie groen moeten verklaren, ze weten echt niet waarmee ze bezig zijn.
Wij sluiten het gas en de steenkoolmijnen maar in China moet er wegens de nodige calorische waarde hieraan verbonden >200 geopend worden.
WTF
-
- Christian
- 10-24
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 24 jul 2023 18:21
- Locatie: Deurne - Antwerpen
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 11 times
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Maak je geen zorgen Chris, de mens is heel creatief en vindingrijk.Chris1977 schreef: 08 mei 2020 11:48 Ik weet alleen niet tot hoe ver je een E-bike kan customizen of kan verbouwen, je blijft toch met de lompe vormen zitten van de E-motor en accu's.
Ik werk soms met 3D en dan zie je dat beter.
Trouwens er rijden al genoeg e-bikes die super gaaf zijn… en de tekentafel heeft geen tijd voor een koffiepauze.
Ook heb je e-bike engines en cellen in allerlei vormen, kleuren en maten.
Je moet gewoon met de huidige spullen puzzelen in je concept tot die erin passen.
En die spullen worden steeds lichter, kleiner en (soms) sterker…
Er is groot verschil tussen je accu en een Lithium LiFePO4 accu.
Die weegt veel minder en de cycles liggen veel hoger(gaat veel langer mee).
Die lompe vormen zijn van vroeger, Tesla en andere merken bewijzen dit.
Grootste nadeel is dat je die zal moeten huren want tegen 2030 kan je niks meer kopen.
Door de ingebouwde software gaan ze alles over je weten.
Hoe hard, waar en hoeveel je rijd.
Je mag tegen dan zelfs niet meer je dorp, gemeente of provincie verlaten.
-
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1381 times
- Been thanked: 1625 times
- Contacteer:
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Iemand in het Energica forum heeft een zeer mooie Ducati Diavel omgebouwd met als donor een Energica, op dit moment één van de snelste courant verkrijgbare
elektro motors ( heb er zelf zo eentje
) en ik moet zeggen dat het verdomd aardig is gelukt. Ik zoek de foto's wel eens op en zal ze hier eens posten. Het is een
mooi voorbeeld wat je kan met doorzetting en wel voornamelijk een goed gevulde wallet
elektro motors ( heb er zelf zo eentje

mooi voorbeeld wat je kan met doorzetting en wel voornamelijk een goed gevulde wallet

- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1381 times
- Been thanked: 1625 times
- Contacteer:
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Hier is de Diavel en de donor Energica, let wel deze laatste is een compleet intacte elektro bike twv 28K.
Kosten noch moeite zijn gespaard hier, ik heb nog ergens het volledige build verslag en het totale kostenplaatje van deze conversie zit tegen de 70K aan te hinken.
Dus niet voor iedereen weggelegd maar het is dus best mogelijk, ik heb spijtig genoeg gebrek aan tijd en veel te veel projecten in mijn hoofd maar ik denk nog wel
eens een elektrische XR te bouwen of een Low. Maar zal niet voor direct zijn, staan nog veel te veel andere dingen op stapel en niet enkel met motoren
Kosten noch moeite zijn gespaard hier, ik heb nog ergens het volledige build verslag en het totale kostenplaatje van deze conversie zit tegen de 70K aan te hinken.
Dus niet voor iedereen weggelegd maar het is dus best mogelijk, ik heb spijtig genoeg gebrek aan tijd en veel te veel projecten in mijn hoofd maar ik denk nog wel
eens een elektrische XR te bouwen of een Low. Maar zal niet voor direct zijn, staan nog veel te veel andere dingen op stapel en niet enkel met motoren

- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1381 times
- Been thanked: 1625 times
- Contacteer:
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
De donor Energica Eva
Op YT zijn er filmpjes te vinden van het riondrijdend exemplaar, de maker noemt Scott Shou.
Motor en batterypack van de Energica gepresenteerd met de Diavel achterbrug
Draagframe gemaakt om het terug op een Diavel te laten gelijken
Carbon wielen 
Op YT zijn er filmpjes te vinden van het riondrijdend exemplaar, de maker noemt Scott Shou.
- Christian
- 10-24
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 24 jul 2023 18:21
- Locatie: Deurne - Antwerpen
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 11 times
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Krijg je zo een DIY e-bike bij ons gemakkelijk op de baan of moet je weer eerst naar een speciale keuring waar ze elk detail onderzoeken en hoop geld kost?MoneyFor schreef: 22 aug 2023 15:42 ik heb spijtig genoeg gebrek aan tijd en veel te veel projecten in mijn hoofd maar ik denk nog wel eens een elektrische XR te bouwen of een Low.
-
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1381 times
- Been thanked: 1625 times
- Contacteer:
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Wel deze materie is nieuw en gaan ze zelf nog niet weten, het is momenteel amper in orde om een wagen om te bouwen op batterijen, in Engeland geen enkelChristian schreef: 23 aug 2023 22:39 Krijg je zo een DIY e-bike bij ons gemakkelijk op de baan of moet je weer eerst naar een speciale keuring waar ze elk detail onderzoeken en hoop geld kost?
probleem maar Belgie hinkt altijd achterop met deze dingen. Idem met de zelfbouw Caterham Lotus Super 7, eerst naar Engeland en daar inschrijven, dan op
papier 6 maand daar op de baan en dan importeren en hier inschrijven. Ik heb een vriend die deze dingen al bouwt sinds 1995

Maar dat weerhoudt me niet om zoiets te gaan bouwen, het zal me een zorg wezen dat ze dat keuren of niet

- brede aap
- 200-349
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 21 sep 2015 21:12
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 93 times
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Ooit zal de nieuwe rijder vanuit oer-instinct zo'n bultig-muggig-spacefietsje tot een sportster hameren slijpen en lassen en een oerkreet slaken omdat ze hun hersenspoeling gekraakt hebben en zo weten wat de natuur bedoeld had.
-
- 1500-1749
- Berichten: 1701
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 223 times
- Been thanked: 417 times
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Zoals ik het lees komen er nieuwe sportster motoren uit onder een andere naam. Wel voor vergelijkbare prijs.
https://www.motor.nl/nieuws/swm-stormbr ... sportster/
Maar geen Harley Davidson
meer
https://www.motor.nl/nieuws/swm-stormbr ... sportster/
Maar geen Harley Davidson

- charlesb52
- *
- Berichten: 3195
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2276 times
- Been thanked: 1469 times
- Contacteer:
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
Ja, @bow…. Minstens even mooi én minder duur.
Gewoon namaak… Italiaans-Chinees SWM:
Gewoon namaak… Italiaans-Chinees SWM:
- brede aap
- 200-349
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 21 sep 2015 21:12
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 93 times
Re: Harley's nieuwe richting is ..... niet elektrisch
hahaa !
...dat mág ik wel
zo'n model sportster.
Weet je;
Ik zat ooit ruim 10 jaar bij de Hondavereniging voor bromfietsen. De oldtimers raakte minder populair en er bestonden er steeds minder van na ruim 40 jaar op/in de markt. Versleten enz.
Dus de club raakte leden kwijt.
Maar er waren wel kopiën van Jinsheng en nog wat merkjes.
Toen hadden we een ledenvergadering, en daar kwam na wat wikken en wegen en na wat puristen-protest toch uit dat we de kopiën toelieten in de club. We spreken 23 jaar terug.
In dezelfde spirit rondrijden van het geliefde model ging hand in hand met het echte merk, dan maar.
Nu snap ik dat HD de spacy looking new asian bike, sportster heeft genoemd en dus heeft onze Son club dus gewoon toekomstige sportsters.
Maar op deze foto vind ik de ziel terug van de 'oude' sportster. En harley had hem net zo goed in dat land kunnen maken want ze zijn toch aziatisch gegaan, en harley was al niet altijd betrouwbaar dus who cares als je chinees het even niet doet.
De chinese brommertjes, ja het was wat matiger materiaal, maar ze reden net zo goed. Onderdelen lachwekkend goedkoop.
Ik heb zelf nog recent 7 jaar een chinese scooter gereden. Startte soms wat traag maar bracht me toch overal. Algehele kwaliteit net even minder maar was het echt een chinees barrel? Nee niet eens.
Ik neem aan dat deze motorfiets op het plaatje hier beter in elkaar steekt dan de brommertjes.
De beste technische/gitaren/electronuca merkproducten worden tegenwoordig in azie (ok onder licentie) gebouwd.. wilden we eerst niet, maar de kwaliteit van de geliefde landen waar de oorsprong lag begon toch ook twijfelachtig te worden. De aziaten schenen oplettendere medewerkers te hebben dan de europeanen of amerikanen....
En ja, als jouw geliefde product dan in azie word gemaakt onder licentie en het zit ook nog eens goed in elkaar... zijn we dat maar gaan accepteren.
Mensen zijn he-le-maal tevereden met die Royal Enfield Himalayan bijvoorbeeld, uit india.
BMW laat zijn 300cc maken in een indiase fabriek waar de vuilnis ernaast op de weg in de berm en op straat ligt.
Dubieuse kwaliteit, jawel, maar daarna word er weer bovenop gezeten voor verbetering.
We moeten het er mee doen, en het merk komt er mee weg. Krijgt liefhebbers en al gauw vergeten mensen dat het in lagelonenlanden word gemaakt. Weet ik veel door wie mijn cheap-ass scooter in elkaar gezet was, maar ik had er toch lol van.
En als ons favoriete model word voortgezet in china en de prijs is leuk... Why not.
En ja, in 2008 kocht ik mijn sportster gloednieuw dus heb HD gesteund zeg maar. Toch sloot de fabriek. Dat mag. Maar dan mogen wij ook wat anders gaan rijden als we ons geliefde product zien transformeren tot een ruimteschip.



Weet je;
Ik zat ooit ruim 10 jaar bij de Hondavereniging voor bromfietsen. De oldtimers raakte minder populair en er bestonden er steeds minder van na ruim 40 jaar op/in de markt. Versleten enz.
Dus de club raakte leden kwijt.
Maar er waren wel kopiën van Jinsheng en nog wat merkjes.
Toen hadden we een ledenvergadering, en daar kwam na wat wikken en wegen en na wat puristen-protest toch uit dat we de kopiën toelieten in de club. We spreken 23 jaar terug.
In dezelfde spirit rondrijden van het geliefde model ging hand in hand met het echte merk, dan maar.
Nu snap ik dat HD de spacy looking new asian bike, sportster heeft genoemd en dus heeft onze Son club dus gewoon toekomstige sportsters.
Maar op deze foto vind ik de ziel terug van de 'oude' sportster. En harley had hem net zo goed in dat land kunnen maken want ze zijn toch aziatisch gegaan, en harley was al niet altijd betrouwbaar dus who cares als je chinees het even niet doet.
De chinese brommertjes, ja het was wat matiger materiaal, maar ze reden net zo goed. Onderdelen lachwekkend goedkoop.
Ik heb zelf nog recent 7 jaar een chinese scooter gereden. Startte soms wat traag maar bracht me toch overal. Algehele kwaliteit net even minder maar was het echt een chinees barrel? Nee niet eens.
Ik neem aan dat deze motorfiets op het plaatje hier beter in elkaar steekt dan de brommertjes.
De beste technische/gitaren/electronuca merkproducten worden tegenwoordig in azie (ok onder licentie) gebouwd.. wilden we eerst niet, maar de kwaliteit van de geliefde landen waar de oorsprong lag begon toch ook twijfelachtig te worden. De aziaten schenen oplettendere medewerkers te hebben dan de europeanen of amerikanen....
En ja, als jouw geliefde product dan in azie word gemaakt onder licentie en het zit ook nog eens goed in elkaar... zijn we dat maar gaan accepteren.
Mensen zijn he-le-maal tevereden met die Royal Enfield Himalayan bijvoorbeeld, uit india.
BMW laat zijn 300cc maken in een indiase fabriek waar de vuilnis ernaast op de weg in de berm en op straat ligt.
Dubieuse kwaliteit, jawel, maar daarna word er weer bovenop gezeten voor verbetering.
We moeten het er mee doen, en het merk komt er mee weg. Krijgt liefhebbers en al gauw vergeten mensen dat het in lagelonenlanden word gemaakt. Weet ik veel door wie mijn cheap-ass scooter in elkaar gezet was, maar ik had er toch lol van.
En als ons favoriete model word voortgezet in china en de prijs is leuk... Why not.
En ja, in 2008 kocht ik mijn sportster gloednieuw dus heb HD gesteund zeg maar. Toch sloot de fabriek. Dat mag. Maar dan mogen wij ook wat anders gaan rijden als we ons geliefde product zien transformeren tot een ruimteschip.