In november 2017 begonnen we aan de CM450E uit 1983. En uit de historie en stickers op de voorvork bleek de motor uit Amerika te komen, en van de Amerikaanse Marine. Zelfs van de marine-basis waar in WW2 de schepen naar Japan voeren. Uiteraard zijn de stickers niet verwijdert.
Volgens de vorige eigenaar met startproblemen. De oorzaak.... een volledig geoxideerde hoofdzekeringenkast en wat stevig amateuristisch geknutselde bedrading.
Na wat tijdelijke aanpassingen en een middag stoeien met draadjes liep de motor als een zonnetje.
Daarna konden we beginnen. Alles werd volledig gedemonteerd, schoongemaakt, opnieuw gespoten (frame, voorvork poten en achterbrug volledig in 2 componenten hoogglans zwart epoxy), versleten en kapotte onderdelen vervangen, nieuwe bedrading aanleggen.
Een kleine motor werd een mega klus.
Toen het grote vraagstuk.... Wat wordt het uiterlijk van de motor. Retro dus. De basis kleuren: Old English Blue, zwart en koper.
Na een bezoek aan een oldtimer onderdelen zaak (BRAM Motoren) vonden we spatborden van een Jawa uit 1952, uitlaat dempers van een Jawa uit 1956. Een panzadel van een Harley, bagage rekje van een Puch MV50. En als eyecatcher een retro fietsbel. Het stuur bleek in Nederland alleen in inch-maat verkrijgbaar en niet in 22mm, dus lang leve internet, uiteindelijk in Frankrijk gevonden.
Alle details op de tank, spatborden, zijkappen, spaken, tellerklokken en fietsbel zijn 100% handwerk. Niks geen stickers of andere kant-en-klare hulpmiddelen, alle details zijn volledig handgeschilderd.
Uiteindelijk na 11 maanden was de motor klaar voor het eerste proefritje. De ketting en het voorste tandwiel waren een twijfel gevalletje, Dat werd duidelijk tijdens de proefrit. Toch maar vervangen voor een nieuw setje. Weer de weg op.....En..... geslaagd.