Pagina 1 van 5

Sportster 78

Geplaatst: 01 nov 2015 21:01
door PaulKleijne
We gaan weer vrolijk verder op de nieuwe site met mijn Sportster 78 project.

SODA blasten..................
Ik heb van alles gedaan, geprobeerd en verbeterd en het SODA blasten tot een acceptabele werkwijze met goede resultaten gebracht.

De belangrijkste conclussies die getrokken heb:

1: Het blok in het tentje buiten op de achterplaats SODA blasten werkt niet.
2: Je hebt goed verlichting en afzuiging nodig en een constante druk van 9 bar is heel belangrijk
3: De 5 liter jerrycans met SODA voor 30 euro zijn veel te duur. Een zak van 25 liter voor 30 euro is veel goedkoper (Blasteq.nl)

ZELF EEN STRAALCABINE GEBOUWD:

[urlAfbeelding[/url]

Je moet creatief zijn toch

Ik heb wat problemen gehad met de de afstelling van de spuit nozzle. Achteraf bleek dat de nozzle niet vast bleef zitten en constant los trilde met als resultaat dat de verf niet goed verwijderd werdt. Gewoon opgelost met stukje wit tape.


[URL=http://s284.photobucket.com/user/p ... inal[/img][/url]

[URL=http://s284.photobucket.com/user/p ... inal[/img][/url]

Re: Sportster 78

Geplaatst: 01 nov 2015 22:11
door Ironrien
Aardig gelukt mag je zeggen. :D

Re: Sportster 78

Geplaatst: 02 nov 2015 11:25
door nimjaefighter
heb ook geprobeerd een en ander te stralen,
maar een constante druk van 9 bar valt niet mee.

Re: Sportster 78

Geplaatst: 02 nov 2015 11:48
door kruisje
nimjaefighter schreef:heb ook geprobeerd een en ander te stralen,
maar een constante druk van 9 bar valt niet mee.
9 bar ?????

5 is al voldoende, maar je moet wel een knoepert van een compressor hebben om je tank gevuld te houden

Re: Sportster 78

Geplaatst: 02 nov 2015 22:23
door PaulKleijne
Mede ijzerkoppen

Ondanks mijn ijzeren kop moet ik toegeven dat mijn opmerking "constante druk" in dezen niet geheel correct was. Dit moet zijn "maximale druk".
Das wat anders...(kruisje had mij aan het denken gezet :mrgreen: ).
De maximale druk kan ik bij mijn compressor niet afstellen, alleen de minimale druk. Ik heb een constante druk die tussen de 6.5 & 9 ligt.
Daar moet ik ook bijzeggen dat ik een buffer tank heb die samen de compressor 150 l. heeft.

Ik heb de druk ook even omlaag gebracht en met bv de accubak ging dat prima.

][url=http://s284.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]

De cilinder en kop met een toch wel dikke/harde verflaag gaat echt niet lukken (ik heb het geprobeerd). Toch maar weer naar 6.5/9.

Hieronder een foto van de cilinder kop die ik vanmiddag heb gedaan. De binnen kant was helemaal dicht geslipt met een dikke laag kool. De klep ging moeizaam en moest ik eruit tikken. In het midden van de foto bij de uitlaat waarschijnlijk de oorzaak?

[url=http://s284.photobucket.com/user/p ... .jpg[/img][/url]

Re: Sportster 78

Geplaatst: 02 nov 2015 22:34
door PaulKleijne
Ik ben bij 2 revisie bedrijven geweest en beiden gaven aan de kop & cilinder niet te willen stralen ivm achterblijvende resten en daar willen de verantwoording niet voor dragen!

Dat is eigenlijk de reden dat ik ben gaan sodablasten.

Re: Sportster 78

Geplaatst: 03 nov 2015 07:53
door bow
Kan ik mij wel iets bij voor stellen wat die revisie bedrijven zeggen over het stralen , maar nu ben je zelf lekker bezig. Al ziet die zitting van die klep er erg beroerd uit , hoop voor je dat daar nog iets aan gedaan kan worden.

Re: Sportster 78

Geplaatst: 03 nov 2015 18:40
door PaulKleijne
Ach ik ben van de straat........

Ik hoop dat er een nieuwe klepzitting in kan (loodvrij)
Volgende week maar eens naar Dynatrack.

Re: Sportster 78

Geplaatst: 01 jul 2016 21:49
door PaulKleijne
Stil aan deze kan van het kanaal:

Ivm met andere prioriteiten, ligt het werk aan de Sportster al een tijdje stil en het SON weekend gemist.
Het reviseren van de versnellingsbak van mijn Heritage neemt nogal wat tijd in beslag. Voor mij de eerste keer dat ik een versnellingsbak onder handen neem dus FF snel is er niet bij.

De Sportster:
Mbt tot het sodablasten heb ik geleerd dat het stralen van gietijzeren cilinders niet echt ideaal is. Voor aluminium is het perfect.
Om roest en de harde coating te verwijderen gaat het stralen met grit veel beter. Lesje geleerd dus.

Re: Sportster 78

Geplaatst: 01 jul 2016 21:59
door PaulKleijne
Ik heb inmiddels de zelfbouw straalkast vervangen door een echte.
Voor weinig op de kop getikt.

Afbeelding

Re: Sportster 78

Geplaatst: 03 jul 2016 11:56
door Patman
Goed bezig Paul!

Re: Sportster 78

Geplaatst: 03 jul 2016 18:34
door charlesb52
Wordt professioneel!!!

Re: Sportster 78

Geplaatst: 03 jul 2016 21:37
door PaulKleijne
Stoppen met werken voor de baas. Dat lijkt mij wel wat.
Nog FF 5 jaar wachten, dan begin ik voor mezelf.

Re: Sportster 78

Geplaatst: 04 jul 2016 16:35
door nimjaefighter
Ziet er goed uit.
Gaat lekker voort zo

Re: Sportster 78

Geplaatst: 17 jul 2016 16:14
door PaulKleijne
Bijna professioneel.........

Maar dan hebben jullie mij compressor nog niet gezien. Met de laatste poging de cilinders klaar te maken voor een spuit beurt ging de aanloop condensator naar de kl............
Allee, weer wat geleerd. Niet te lang aan een stuk door stralen................. De condensator en de thermische beveiliging vervangen en gaan met die banaan.
Vanmiddag de boel gestraald, schoongemaakt, ontvet en in de primer en ceramische coating gespoten.

fotootje?

Re: Sportster 78

Geplaatst: 17 jul 2016 16:16
door Johan m
PaulKleijne schreef:
fotootje?
Dat is nooit verkeerd.

Re: Sportster 78

Geplaatst: 17 jul 2016 16:24
door PaulKleijne
Afbeelding

Re: Sportster 78

Geplaatst: 17 jul 2016 16:26
door PaulKleijne
Gespoten met VHT flame proof. Speciaal voor gietijzer



Afbeelding

Re: Sportster 78

Geplaatst: 17 jul 2016 16:28
door PaulKleijne
En dit is het resultaat.

Afbeelding


Afbeelding

Sportster 78 "Cast or Forced" zuigers?

Geplaatst: 18 jul 2016 18:35
door PaulKleijne
FF vooruitlopende op de zaken (In gedachte ben ik hem natuurlijk al weer in elkaar aan het zetten);

Cast of Forced zuigers; wat is de beste keuze voor een Ironhead?


pkl

Re: Sportster 78

Geplaatst: 19 jul 2016 23:21
door Ironrien
Mooi werk zo :)

Sportster 78 Balen

Geplaatst: 10 aug 2016 19:54
door PaulKleijne
Soms zit het wat tegen....................

Vorige week de cilinders en koppen weg gebracht naar Lando Beugelsdijk (FEROX Performance) in Noordwijkerhout.
Ook het onderblok FF meegenomen.

De cilinders worden gehoond en de koppen loodvrij gemaakt en van nieuwe kleppen voorzien. Top

Maar helaas moet ook het onder blok open. Teveel speling op het big end.
Daarnaast moet ik ook op zoek naar nieuwe nokkenassen. Het chroom was aangetast op twee van de vier assen.

Nog FF doorsparen dus of moeders huishoudpot plunderen. Zal ze het in de gaten hebben?

Volgende week van plan om het blok te splitsen en de beide carter helften schoon te maken (Sodablasten)
Daarna kunnen ze weer naar Lando.

Re: Sportster 78

Geplaatst: 11 sep 2016 21:45
door PaulKleijne
Klein gaatje in de rechter carter helft bij de uitgaande as van het primaire tandwiel (ketting). Balen. Ik hoop dat we dit kunnen reparen?

Afbeelding

Re: Sportster 78

Geplaatst: 11 sep 2016 21:48
door bow
Balen. Mocht je nog een carter nodig zijn . Volgens mijn heeft Ccr in Hasselt nog wat liggen

Re: Sportster 78

Geplaatst: 12 sep 2016 08:41
door PaulKleijne
Die zal ik in gedachte houden. Deze week FF naar het revisie bedrijf om ea te bespreken.


Thx