Pagina 1 van 5

De Snorkel

Geplaatst: 28 okt 2017 17:53
door bendix
Afbeelding

Het wordt weer winter dus moest er een klusmotor komen. Na weken alle sites te hebben afgegraast maar eens een dag uitgetrokken om te shoppen. Bij Thijs in Hasselt stond deze vondeling op mij te wachten. Vers uit de Joenaaitet Steeds en zeer behoeftig. De motor heeft gelopen dus dat is goed nieuws. Hij heeft al een bijnaam: De SNORKEL. Waarom? Tijdens het aan het lopen brengen kwam er meer dan vier liter water uit de motor. Hij moet dus een keer kopje onder zijn gegaan. Wat ga ik er mee doen? Natuurlijk weer terug naar gans origineel. Wat anders? Op de foto's ziet hij er netter uit dan in werkelijkheid.

Afbeelding

Afbeelding

Re: De Snorkel

Geplaatst: 28 okt 2017 18:08
door scheurneusje
Nou ben benieuwd hoe snorkel er uit gaat zien...
leuk om te gaan volgen :D
groetjes Karin

Re: De Snorkel

Geplaatst: 28 okt 2017 18:26
door charlesb52
Dat wordt weer volgen!!!
πŸ‘πŸ½πŸšΆπŸ½πŸšΆπŸ½πŸšΆπŸ½

Re: De Snorkel

Geplaatst: 28 okt 2017 18:32
door Patman
Goeie gast die Thijs, komt de mijne ook vandaan.

Ik ga em volgen Ben, ziet er veelbelovend uit.

Re: De Snorkel

Geplaatst: 28 okt 2017 20:16
door bendix
Afbeelding

Dit is het eerste waar ik aan denk. Is een beetje afhankelijk van de beschikbaarheid van de uitlaten. Zijn nogal gezocht. Dus duur. Ik heb ze in huis gehad maar geloof ik verkocht aan iemand in Vlaardingen :D . Vind zwart met gouden biesje wel erg leuk. Mijn zoon vind dat ik er een lanesplitter van moet maken. Maar ja, die is heel wat jonger dan ik. Er heeft een zelfde model heel lang te koop gestaan die splinternieuw was. Ga ik nog even opzoeken.

Afbeelding

Re: De Snorkel

Geplaatst: 28 okt 2017 22:30
door bendix
Uw nederige dienaar

:D

Re: De Snorkel

Geplaatst: 28 okt 2017 22:53
door bendix
Afbeelding

Even voor het slapen gaan nog een eerste indruk. Meestal ga ik voor origineel maar deze kans laat ik niet lopen. Een echte S&S Super Shorty. Geen idee waarom iemand die op een motor zet maar hij zal wel beter presteren dan origineel. Ontdekte verder dat de motor al electronische ontsteking heeft en geen contactpuntje. Puntje er bij voor de "Snorkel". Want zo heet hij in het vervolg. Algemene indruk van de motor is eigenlijk wel goed. Wat roest hier en daar maar niets rot. Volgende week even een accu scoren en maar kijken of hij wat knallen wil geven dan laat ik het blok zo verder zitten. De hele bedrading ziet er nog behoorlijk origineel uit en de ontbrekende knippers heb ik nog ergens liggen.

Afbeelding

Wel eens witte olie gezien? Dit kwam uit de olietank. Duidelijk dat de motor geen zwemdiploma heeft maar wel te water is gelaten. Of jaren in de regen heeft gestaan. Geen drama. Heb wel eens meer een motor gehad met die kleur olie maar dat was een Rus. Gewoon alles goed spoelen en de motor een paar keer laten lopen met goedkope olie. Die weer aftappen tot alles er uit is. Daarna hopen op het beste. Deze olietank is maar drie jaar gebruik en lijkt veel op die van de Caferacer. Dat komt omdat deze Sportster eigenlijk een omgebouwde Caferacer is omdat die flopte in 1977. Is wel gemakkelijk aftappen met deze tank.

Afbeelding

Ik ben blij een goedgevulde boekenkast te hebben. Leesvoer is al aanwezig. Vooral handig als je op internet een onderdeel wilt vinden. Ze zijn ook handig om te kijken of een onderdeel van een ander type gelijk is maar goedkoper. Komt vaak voor bij Harley.

Re: De Snorkel

Geplaatst: 29 okt 2017 07:56
door scheurneusje
Wow wat een witte olie...zou denken dat er water dan op zou drijven.
En een s&s carberateur?
Wist niet dat hun die ook hadden..

Ik had bij brandweerbike nog contactpuntjes,vond het wel stoer maar iedere keer klooien om het goed te zetten was ik toch zo beu.
Dus toen maar door monteur elektronische erop laten zetten.
Maar het geluid was net iets mooier eigenlijk met die contactpuntjes...

Ik vind de kleurstelling zwart met goud erg mooi....

Zie ik links bij schakelbak 2 gleuven voor een grote schroevendraaier?
Wel makkelijker los te halen allemaal....


Dat zon motor te water is geweest,ben je dan niet bang dat die bedrading veroest en rot is.
Lees wel dat die nog orgineel is.
Maar zou bang zijn voor kortsluiting..

Nou Ben mooi om weer wat te volgen..

Groetjes Karin

Re: De Snorkel

Geplaatst: 29 okt 2017 09:44
door bow
Nou Ben je bent weer mooi onder de pannen met dit project. Ga je er misschien weer een caferacer van maken. Al is origineel restaureren ook een mooie uitdaging

Re: De Snorkel

Geplaatst: 29 okt 2017 10:15
door bendix
Ik ga hem eerst even netjes maken en aan het lopen krijgen. Eigelijk is het een goede basis om weer een xlcr replica te maken maar heb geen zin om er veel geld in te stoppen. Onderdelen van een xlcr zijn inmiddels onbetaalbaar geworden.

Re: De Snorkel

Geplaatst: 30 okt 2017 10:31
door bendix
De rest van het weekend maar eens zitten puzzelen. Hier een foto van een origineel exemplaar uit 1981. Het laatste jaar met dit lelijke frame. Gelukkig voor mijn budget heeft hij geen dubbele uitlaat zoals in 1979. Voorlopig ga ik hem netjes maken en lopend. Dan ga ik voorzichtig weer alle onderdelen van een caferacer XLCR bij elkaar zoeken en misschien bouw ik dan weer een replica. Maar dan wat goedkoper dan de vorige keer.

Afbeelding

foto komt van een leuke site met Sportsterren op jaartal: http://www.open-sport.org/Smorg/1981.html

Re: De Snorkel

Geplaatst: 30 okt 2017 14:33
door bendix
Dank Tjolk, Zal een lijstje maken met wat ik kan gebruiken en dan kom ik even buurten.

Afbeelding

Re: De Snorkel

Geplaatst: 30 okt 2017 14:46
door bendix
Afbeelding

Ik woon vlakbij Harley sloperij FEELDERS dus dat is altijd handig om een eerste bezoekje af te leggen, dan hebben we niet dat gedoe met Marktplaats. Daar liep ik tegen deze afschuwelijk lelijke buddyseat aan. Maar hij is dan wel origineel uit die tijd. Ik laat hem even zitten, misschien raak ik er aan gewent. Verder was Feelders weer hofleverancier van veel klein spul om de motor aan de praat te krijgen en de roestige onderdelen te vervangen

Re: De Snorkel

Geplaatst: 30 okt 2017 16:39
door bendix
Update 15:00: Motor LOOPT.

Re: De Snorkel

Geplaatst: 30 okt 2017 18:13
door bendix
Ik zoek nog een platte of originele.

Re: De Snorkel

Geplaatst: 31 okt 2017 21:14
door bendix
top

Re: De Snorkel

Geplaatst: 31 okt 2017 22:43
door bendix
Afbeelding

Eerst maar eens het wereld wijde web afgezocht naar platen van een originele XLCH uit 1981. Die zijn er niet zoveel. En ze waren bijna allemaal rood zoals op de foto boven. Nu staat er in de US dit laksetje te koop maar de verzendkosten zijn hoger dan de aanschafprijs. Dus maar een oproep op Marktplaats gezet in de hoop dat er hier nog ergens een set rondslingert.

Misschien weet iemand van jullie nog wat te liggen. Mooi rood is niet lelijk.

Re: De Snorkel

Geplaatst: 01 nov 2017 12:25
door bendix
Afbeelding

Na harde onderhandelingen met de Amerikaanse verkoper toch maar het rood/oranje setje gekocht. Komt einde van deze maand. Met de verkoop van de andere onderdelen is hij nog wel betaalbaar. Hij wordt dus voorlopig Rood/oranje. Een ode aan Nederland. Haha.

Re: De Snorkel

Geplaatst: 01 nov 2017 13:06
door scheurneusje
mooi rood is niet lelijk zeggen ze toch ooit :D

Maar staat er op de bigtwin geen stand met tweedehandse motorspullen?
nu afwachten dan...

groetjes karin

Re: De Snorkel

Geplaatst: 01 nov 2017 14:11
door bendix
Ik woon vlakbij Feelders, dat is een Harley sloperij. Deze Sportster is maar 3 jaar gemaakt en al 36 jaar oud. Het achterspatbord en olietank zijn anders dan gebruikelijk. Het is eigenlijk de lelijkste Sportster die ze ooit gemaakt hebben. Zit een heel AMF verhaal achter. Onderdelen zijn schaars. Ze zijn langzamerhand ook allemaal wel verbouwd en aangepast. Ik ben een origineelfreak. Zie ze het liefst origineel en dus zo lelijk mogelijk. En dat gaat zeker lukken met deze. Ik kan hem laten overspuiten maar een set met origineel 1981 patien is veel leuker. De paintset is uit 1980 en is weer iets anders dan 1981 maar nu kan ik de olietank gebruiken als ik er toch een XLCR Caferacer van wil maken. Maar zover ben ik nog niet.

Re: De Snorkel

Geplaatst: 01 nov 2017 15:48
door bendix
Het wordt een replica XLCR, dan mag je toch wel wat smokkelen. Een echte is niet te betalen.

De spatborden van 79, 80 en 81 lopen vanaf het achterlicht tot tegen het frame onder het zadel. Volgens mij lopen alle anderen door, al of niet verlengd met een stuk plastic.

Afbeelding

Re: De Snorkel

Geplaatst: 01 nov 2017 17:47
door scheurneusje
Feelders zijn we wel eens geweest voor spullen voor chief.
Jaren geleden.
Mooie zaak de nieuwe artikelen komen gewoon uit china.
Maar heeft inderdaad ook tweedehands.
Zitten niet echt meer op marktplaats wel?

Orgineel is bij mij iets wat niet veranderd is.😎maar ik snap wat je bedoelt..

Groetjes Karin

Re: De Snorkel

Geplaatst: 01 nov 2017 19:16
door bendix
Ach ja, en zo genieten we allemaal op onze eigen manier van die gekke dingen die je een motor noemt.

:)

Re: De Snorkel

Geplaatst: 01 nov 2017 21:52
door bendix
Afbeelding

Gewoon een mooi plaatje, omdat het kan en omdat het mooi is. Deze keer laat ik het hoge stuur een keer zitten en komen er juist van die dikke knipperlichten op.

Afbeelding

Stukje Amerikaans Harley broddelwerk. Zo verander je een XLCR frame in een XLCH frame. Dan heb je ook weer van die enorme aluminium afdekplaten nodig om dit niet te laten zien. In 1982 kwam er gelukkig een mooier frame. Foto hieronder staat hij in al zijn naakte schoonheid.

Afbeelding

Re: De Snorkel

Geplaatst: 01 nov 2017 22:38
door scheurneusje
Zo die eerste foto net een gezicht...tellers twee ogen..
Dikke knippers ja🌞
Zit er bij mij ook op...en laat ik zo heerlijk veel licht bij afslaan....

Dus dat frame heeft harley dus even gebruikt voor nieuwer zogezegd type toen..

Fijn dat je ons zo laat meegenieten 😁