Advies WW Banden forty eight
Advies WW Banden forty eight
Ik heb een eerdere topic hierover gezien op het forum. En inderdaad de ene bandenboer zegt dat de Shinko's kwalitatief minder zijn dan de Dunlops/Metzelers. Maar velen zijn er toch lovend over.
Ik wil mijn banden laten verwisselen en voor WW gaan. Een bandenboer raadde mij Dunlops WW aan alleen zou het dan gecombineerd worden D401/D404. Ik weet niet of dat wat uitmaakt. Metzelers zijn mij echt te duur. Ik ben zelf niet zwaar en rijd een paar keer per jaar.
Ik ben zelf geen fan van twee verschillende banden (al is het wel uit dezelfde serie).
Graag advies van jullie.
groet,
Larry
Ik wil mijn banden laten verwisselen en voor WW gaan. Een bandenboer raadde mij Dunlops WW aan alleen zou het dan gecombineerd worden D401/D404. Ik weet niet of dat wat uitmaakt. Metzelers zijn mij echt te duur. Ik ben zelf niet zwaar en rijd een paar keer per jaar.
Ik ben zelf geen fan van twee verschillende banden (al is het wel uit dezelfde serie).
Graag advies van jullie.
groet,
Larry
- choco
- 350-499
- Has thanked: 616 times
- Been thanked: 215 times
Re: Advies WW Banden forty eight
Dit komt van de Dunlop site af:
Ik heb verder geen ervaring met cruiser banden, ik rij zelf met sport(/toer)banden.
En je banden zijn het enige dat je op de weg houdt, dus daar zou ik nooit op besparen (mijn 2 cent)
Dat lijkt me dan inderdaad sowieso geen goed idee.Ik heb verder geen ervaring met cruiser banden, ik rij zelf met sport(/toer)banden.
En je banden zijn het enige dat je op de weg houdt, dus daar zou ik nooit op besparen (mijn 2 cent)
Keep the rubber side down
- ronnie
- 350-499
- Has thanked: 215 times
- Been thanked: 220 times
Als ik het zo lees, denk ik dat er op de dunlop-site uitgegaan wordt van de 'gemiddelde' 400 kg HD en niet van een Sportster. Zolang de loadindex van de band ok is, zou ik me daar geen zorgen over maken.
Puur uit nieuwsgierigheid Larry, wat heb je nu voor een banden ?
Gas zit rechts !
- choco
- 350-499
Indien ik op de Dunlop site kijk (de fabrikant dus) en ik selecteer een SPORTSTER krijg ik deze boodschap:
En ik ben niet eigenwijzer dan de fabrikant die ze toch wel graag verkoopt...
Bias banden hebben ook een structureel andere constructie dan bias belted...
En indien ik andere bouwjaren selecteer geven ze wel andere types op, maar GEEN D404.En ik ben niet eigenwijzer dan de fabrikant die ze toch wel graag verkoopt...
He Ronnie, op dit moment heb ik HD Michelin's.ronnie schreef: 26 mar 2025 21:20 Als ik het zo lees, denk ik dat er op de dunlop-site uitgegaan wordt van de 'gemiddelde' 400 kg HD en niet van een Sportster. Zolang de loadindex van de band ok is, zou ik me daar geen zorgen over maken.
grt Larry
He Choco,choco schreef: 27 mar 2025 08:05 Indien ik op de Dunlop site kijk (de fabrikant dus) en ik selecteer een SPORTSTER krijg ik deze boodschap:
Dunlop D404 2.jpg
En indien ik andere bouwjaren selecteer geven ze wel andere types op, maar GEEN D404.
Gisteren toch maar even de Harley in Rotterdam zelf gebeld. Zij zeiden dat de twee merken die het beste zijn voor de HD/Sporster 48 zijn de Dunlops en Metzelers.
Wat Ronnie schreef is inderdaad wat ik ook te horen kreeg.Zolang de loadindex van de band past bij je motor is het goed. En de loadindex van mijn huidige michelin banden zijn, zowel voor als achter 71H.
grt Larry
Als ik de site bekijk die je als screenshot heb meegestuurd dan kom ik uit voor mijn Sportster xl 1200 x Forty Eight, 2014 uit op de D401.choco schreef: 27 mar 2025 08:05 Indien ik op de Dunlop site kijk (de fabrikant dus) en ik selecteer een SPORTSTER krijg ik deze boodschap:
Dunlop D404 2.jpg
En indien ik andere bouwjaren selecteer geven ze wel andere types op, maar GEEN D404.
- Bijlagen
-
- Screenshot 2025-03-27 092124.png (142.84 KiB) 1459 keer bekeken
- choco
- 350-499
hoi Larry, Mijn advies dan: kies dan de Dunlop D401 indien je geen duurdere merken wil. Fatsoenlijke keuze. En is Bias belted dus stevigere wangen (belangrijk bij bochten met een motor) en minder rolweerstand dan een bias ply band.
Hi Choco,choco schreef: 27 mar 2025 10:56 hoi Larry, Mijn advies dan: kies dan de Dunlop D401 indien je geen duurdere merken wil. Fatsoenlijke keuze. En is Bias belted dus stevigere wangen (belangrijk bij bochten met een motor) en minder rolweerstand dan een bias ply band.
Het rare is dat ik dus van een motorboer door kreeg dat de D401 WWW er voor de voorkant (130/90/16) niet is en alleen voor de achterkant en daarom offreerde hij mij om voor aan de voorkant de D404 WWW.
Maar als ik op de europese dunlop site kijkt en dan specifiek voor Harley, dan staat er geen D404 maar wel een D408 WWW voor de voorkant...
De D404 is meer voor metric cruisers en niet speciaal voor Harley.
Wat ik ook merk is dat mijn Forty eight 2014 waarschijnlijk een binnenband heeft. Ik heb gespaakte wielen en een ventiel onder een hoek staat en met een moertje vastzit (TR4 of TR6 ventiel). Weet iemand welke binnenband ik moet hebben (type met een ventiel onder een bepaalde hoek)?
larry
larry
- brede aap
- 200-349
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 93 times
Check ff die foto hierboven, ..
Die binnenband komt er ook wel als je besteld wat je wilt hebben. Zeg je, "1 van die band en 1 van die band in whitewall (toch? ww) (de types van hierboven op de foto met de maten), plus de binnenbanden".
Klaar
Die binnenband komt er ook wel als je besteld wat je wilt hebben. Zeg je, "1 van die band en 1 van die band in whitewall (toch? ww) (de types van hierboven op de foto met de maten), plus de binnenbanden".
Klaar

- MoneyFor
- 3000+
- Has thanked: 1380 times
- Been thanked: 1623 times
- Contacteer:
Ik rijd al jaar en dag met Shinko WW banden, ik rijd ieder seizoen en ook niet zachtjes
, zeer teverden van de wegligging, misschien iets slijtage gevoeliger
maar past perfect bij de prijsverhouding. Ik had die trouwens ook op mijn 48 liggen, aangezien je spaken hebt kan je meteen achteraan een velgring van 4,5"
monteren met een Shinko 170 erop
. Kwestie van gewoon herspaken en je kan je bestaande hub en spaken gebruiken, ik ga wel meteen voor RVS spaken als
ik dit werkje doe.
Momenteel diezelfde Shinko's op mijn FXBB liggen.

maar past perfect bij de prijsverhouding. Ik had die trouwens ook op mijn 48 liggen, aangezien je spaken hebt kan je meteen achteraan een velgring van 4,5"
monteren met een Shinko 170 erop

ik dit werkje doe.
Momenteel diezelfde Shinko's op mijn FXBB liggen.
- HupieRockt
- 50-99
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 40 times
Hier ook een tevreden Shinko 777 Whitewall gebruiker.
De Shinko's zijn niet duur maar de wegligging (nat én droog) is erg goed. Shinko's hebben een iets zachtere samenstelling (dan Dunlop/Metzeler/Michelin) en slijten daardoor iets sneller. Maar prijs / wegligging maakt het voor mij makkelijke keuze.
Ik had met de vorige banden (Dunlops) dat de motor erg reageerde op witte lijnen en lasnaden op het wegdek. Met de Shinko's helemaal niet.
En ik knal de Sportster nu veel lekkerder de bochten in.

De Shinko's zijn niet duur maar de wegligging (nat én droog) is erg goed. Shinko's hebben een iets zachtere samenstelling (dan Dunlop/Metzeler/Michelin) en slijten daardoor iets sneller. Maar prijs / wegligging maakt het voor mij makkelijke keuze.
Ik had met de vorige banden (Dunlops) dat de motor erg reageerde op witte lijnen en lasnaden op het wegdek. Met de Shinko's helemaal niet.
En ik knal de Sportster nu veel lekkerder de bochten in.