XL1200S knipperlicht problemen.

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
philippehopman
10-24
10-24
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2016 22:08
Been thanked: 5 times

Evolution XL1200S knipperlicht problemen.

Ongelezen bericht door philippehopman »

Hallo,

Ik heb een terugkerend probleem met mn sportster. 3 keer is er een zekering uitgeklapt met jaren tussenpozen. Wat bleek:

draad van het knipperlicht doorgesleten, deze gemaakt: klaar.

Nu is het weer zo: teller uit knipperlichten uit. zekering door. Draad was nie veel aan te zien maar toch opnieuw gesoldeerd en krimpkous eromheen. Helaas niet geholpen. na een km of 10 weer doorgebrand.

Ik heb de tank eraf gehad etc, maar nergens een spoor van kabelbreuk te bekennen. het knipperlicht RA heb ik losgehad om te kijken of er een draad loshing oid maar niets te zien.

Hoe zouden jullie dit aanvliegen?
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2941
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2059 times
Been thanked: 1303 times
Contacteer:

Re: XL1200S knipperlicht problemen.

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Bimetaal zekering? Dan die verwisselen.
philippehopman
10-24
10-24
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2016 22:08
Been thanked: 5 times

Re: XL1200S knipperlicht problemen.

Ongelezen bericht door philippehopman »

het zijn ouderwetse steekzekeringen, die er de hele tijd weer uitklappen. er moet ergens kortsluiting zitten, ik zie het alleen nergens, kabels lijken allen intact.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 843
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 629 times
Been thanked: 465 times

Re: XL1200S knipperlicht problemen.

Ongelezen bericht door EasyWim »

Kan er een storing in het knipperlichtrelais zelf zitten? Zijn alle elektrische aansluitingen daar nog corrosievrij? Zijn er tekenen dat de boel te warm is geweest bij het relais?
Gebruikersavatar
choco
200-349
200-349
Berichten: 304
Lid geworden op: 02 jan 2021 09:26
Locatie: Bovenkarspel
Has thanked: 462 times
Been thanked: 174 times

Re: XL1200S knipperlicht problemen.

Ongelezen bericht door choco »

draden naar de knipperlichten zo dicht mogelijk bij het relais losnemen. Kijken of de zekering er nu nog uitvliegt. Zo ja: voeding van het knipperrelais losnemen en tijdelijk op een losse (gezekerde!!) draad zetten en nog eens proberen. Vliegt de zekering er nu weer uit?
Indien nog steeds dan ligt het echt aan je relais.
Het kan ook zo zijn dat je groepje al zwaar belast is en je knipperrelais de druppel is(die de emmer doet overlopen)... dan moet je verder zoeken.
Keep the rubber side down
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: XL1200S knipperlicht problemen.

Ongelezen bericht door RC roadster »

Een Tip voor een kortsluiting op te sporen .

Ik doe dit met een simpel test lamp. Of met een gewone lamp met 2 kabel aan die ik dan kan aansluiten in de zekering houder. Of achteraan de zekeringhouder de draaden er bij steken zodat ik contact heb.

Je haalt de zekering er uit en plaatst de test lamp . Zet de pinkers dan op en de lamp gaat flauw mee branden, dan heb je geen kortsluiting. Gaat de test lamp in eens fel meebranden dan maak je korstsluiting. En zo kan je rustig zoeken naar de kortsluiting. Zonder dat je constant de zekering moet vervangen ;-).

Indien het in de relais zit. Misschien de behuizing eens los maken indien het gaat en eens kijken hoe dit er uit ziet.

Hier een link met een voorbeeld van een meeting https://www.youtube.com/watch?v=jWqPlQxOAiE
philippehopman
10-24
10-24
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2016 22:08
Been thanked: 5 times

Re: XL1200S knipperlicht problemen.

Ongelezen bericht door philippehopman »

Super bedankt voor de info! inderdaad het knipperlicht relais zelf eens bekijken is een goede tip!
Plaats reactie