Knuppel in het hoenderhok
Knuppel in het hoenderhok
In mijn voorstel-topic vertelde ik dat mijn oude Shadow sinds twee jaar bij een vriend van mij staat. Ik had er dus ook al twee jaar niet meer op gereden, totdat we een paar weken geleden samen weer eens een tochtje maakten en meerdere keren van motor hebben gewisseld.
Bij de overstap van de 48 op de Shadow, viel me voor het eerst op hoe hoog en breed het stuur daarvan eigenlijk is - potsierlijk haast! Als je die Shadow gewoon los ziet valt dat niet op, maar op de 48 zit meer een soort fiets-stuurtje. Als je dat twee jaar vast hebt gehad, is alles groot en breed.
Maar goed, de reden dat ik dit stukje schrijf, is dat één van de reacties op mijn voorstel-topic was, dat mijn Shadow inruilen voor een Sportster mijn beste keuze in 21 jaar was. Ik ben het daar niet 100 procent mee eens.
Nu is die 48 exact 30 jaar jonger dan m'n Shadow en is de techniek natuurlijk niet stil blijven staan. Een paar dingen die de 48 wel heeft en die oude Shadow niet:
- LED-verlichting
- verlichting achter geïntegreerd in de knipperlichten
- lichtsensor
- alarmlichten
- alarmsysteem
- keyless 'entree' (of hoe noem je dat bij een motor?)
Verder is de 48 net iets lichter, heeft hij 100 cc meer en daardoor meer koppel en meer vermogen en is hij dus iets sneller. Hij is ook wat wendbaarder en nodigt meer uit tot sportief rijden. De Shadow is wat lomper en logger en geeft al voldoening (!) als je die überhaupt de bocht om krijgt
Maar het viel me op dat de Shadow véél vaster op de weg ligt. Bij de 48 heb ik af en toe het gevoel dat het achterwiel de neiging heeft om uit te breken - en niet eens alleen in gladde bochten. Bovendien zit je echt 'op' de 48 en dat geeft mij soms het gevoel dat ik er net zo goed ook af kan vliegen
Bij de Shadow zit je veel meer 'in' de motor en in combinatie met die rotsvaste wegligging, geeft die een gevoel van complete controle. Dat apparaat breekt niet uit en ik vlieg er niet vanaf.
Naast dat je 'in' de Shadow zit, zit je eigenlijk op een luxe fauteuil; groot, breed zadel, treeplanken (zij het aftermarket, maar die passen daar prima), hak-/teenschakeling en dus dat brede stuur, waardoor je ontspannen rechtop zit. Het misstaat die motor ook niet om er een windscherm op te zetten. Die heb ik er dus ook altijd op gehad met vakanties naar Duitsland en Frankrijk, of gewoon met lange stukken op de snelweg. De zijtassen zijn ook meer voor geschikt voor vakanties; ik denk dat ik in één van de Shadow-tassen meer kwijt kan dan in de twee 48-tassen samen.
En nu - hou je vast - ga ik echt even vloeken in de kerk...
Het motorblok van de Shadow vind ik fijner dan dat van de 48
De Sportster heeft natuurlijk dat patato-patato karakter, waar de Shadow meer als bob bob bob klinkt. Het punt is alleen dat de Shadow nog een ouderwetse carburateur heeft en stationair bij wijze van spreken 100 toeren per minuut draait. De hele motor - het stuur, de spatborden, de tassen, alles - bobt mee en doet daarin niet onder voor de 48. De 48 daarentegen draait meteen 1250 toeren per minuut en dat doet af aan de beleving. Daar kan het blok niks aan doen, dat is gewoon het nadeel van de modernere techniek.
Maar los van het carburateur-verschil, heb ik bij de Sportster voortdurend de boordcomputer nodig om te zien in welke versnelling ik rij en met hoeveel toeren. Het blok geeft daarin weinig gevoel. Bij de Shadow kun je niet zien in welke versnelling je zit of hoeveel toeren je maakt, maar dat is ook helemaal niet nodig; die kun je perfect rijden op gevoel. Heerlijk is dat, om zo één te zijn met je machine!
Die vriend van mij, die zelf een Kawasaki Ninja heeft, was het eens met mijn bevindingen dat de Shadow zowel vaster op de weg ligt, als zich meer op gevoel laat rijden dan de 48.
Met de Shadow ben ik wel eens naar de Middellandse zee gereden, op dat originele Honda-zadel, zonder een centje pijn. Met de 48 ben ik afgelopen zomer van Nijmegen naar Eibergen gereden en daar aangekomen was ik het helemaal beu - en moest ik ook weer terug
Conclusie; de 48 ziet er misschien iets stoerder uit, maar voor lange afstanden is de Shadow echt de fijnere reisgezel...
PS. Toegegeven; het is vast ook een emotioneel dingetje. Die Shadow had ik al vier jaar voor ik mijn eerste auto kocht. Ik ben nu met mijn zesde auto bezig, dus hij heeft er vijf zien komen en gaan. Idem dito met relaties (3 stuks), woonadressen (4 x verhuisd), werk (pfff!), huisdieren die als kitten binnen kwamen en ook weer overleden, vriendschappen die stukliepen en andere vriendschappen die ontstonden... van mijn 21e tot mijn 42e is die Shadow overal bij geweest. Dan raak je toch een beetje gehecht...
Een paar kiekjes:
download/file.php?mode=view&id=7473&sid ... 4746ea04a2
download/file.php?mode=view&id=7471&sid ... 4746ea04a2
download/file.php?mode=view&id=7472
Bij de overstap van de 48 op de Shadow, viel me voor het eerst op hoe hoog en breed het stuur daarvan eigenlijk is - potsierlijk haast! Als je die Shadow gewoon los ziet valt dat niet op, maar op de 48 zit meer een soort fiets-stuurtje. Als je dat twee jaar vast hebt gehad, is alles groot en breed.
Maar goed, de reden dat ik dit stukje schrijf, is dat één van de reacties op mijn voorstel-topic was, dat mijn Shadow inruilen voor een Sportster mijn beste keuze in 21 jaar was. Ik ben het daar niet 100 procent mee eens.
Nu is die 48 exact 30 jaar jonger dan m'n Shadow en is de techniek natuurlijk niet stil blijven staan. Een paar dingen die de 48 wel heeft en die oude Shadow niet:
- LED-verlichting
- verlichting achter geïntegreerd in de knipperlichten
- lichtsensor
- alarmlichten
- alarmsysteem
- keyless 'entree' (of hoe noem je dat bij een motor?)
Verder is de 48 net iets lichter, heeft hij 100 cc meer en daardoor meer koppel en meer vermogen en is hij dus iets sneller. Hij is ook wat wendbaarder en nodigt meer uit tot sportief rijden. De Shadow is wat lomper en logger en geeft al voldoening (!) als je die überhaupt de bocht om krijgt
Maar het viel me op dat de Shadow véél vaster op de weg ligt. Bij de 48 heb ik af en toe het gevoel dat het achterwiel de neiging heeft om uit te breken - en niet eens alleen in gladde bochten. Bovendien zit je echt 'op' de 48 en dat geeft mij soms het gevoel dat ik er net zo goed ook af kan vliegen
Bij de Shadow zit je veel meer 'in' de motor en in combinatie met die rotsvaste wegligging, geeft die een gevoel van complete controle. Dat apparaat breekt niet uit en ik vlieg er niet vanaf.
Naast dat je 'in' de Shadow zit, zit je eigenlijk op een luxe fauteuil; groot, breed zadel, treeplanken (zij het aftermarket, maar die passen daar prima), hak-/teenschakeling en dus dat brede stuur, waardoor je ontspannen rechtop zit. Het misstaat die motor ook niet om er een windscherm op te zetten. Die heb ik er dus ook altijd op gehad met vakanties naar Duitsland en Frankrijk, of gewoon met lange stukken op de snelweg. De zijtassen zijn ook meer voor geschikt voor vakanties; ik denk dat ik in één van de Shadow-tassen meer kwijt kan dan in de twee 48-tassen samen.
En nu - hou je vast - ga ik echt even vloeken in de kerk...
Het motorblok van de Shadow vind ik fijner dan dat van de 48
De Sportster heeft natuurlijk dat patato-patato karakter, waar de Shadow meer als bob bob bob klinkt. Het punt is alleen dat de Shadow nog een ouderwetse carburateur heeft en stationair bij wijze van spreken 100 toeren per minuut draait. De hele motor - het stuur, de spatborden, de tassen, alles - bobt mee en doet daarin niet onder voor de 48. De 48 daarentegen draait meteen 1250 toeren per minuut en dat doet af aan de beleving. Daar kan het blok niks aan doen, dat is gewoon het nadeel van de modernere techniek.
Maar los van het carburateur-verschil, heb ik bij de Sportster voortdurend de boordcomputer nodig om te zien in welke versnelling ik rij en met hoeveel toeren. Het blok geeft daarin weinig gevoel. Bij de Shadow kun je niet zien in welke versnelling je zit of hoeveel toeren je maakt, maar dat is ook helemaal niet nodig; die kun je perfect rijden op gevoel. Heerlijk is dat, om zo één te zijn met je machine!
Die vriend van mij, die zelf een Kawasaki Ninja heeft, was het eens met mijn bevindingen dat de Shadow zowel vaster op de weg ligt, als zich meer op gevoel laat rijden dan de 48.
Met de Shadow ben ik wel eens naar de Middellandse zee gereden, op dat originele Honda-zadel, zonder een centje pijn. Met de 48 ben ik afgelopen zomer van Nijmegen naar Eibergen gereden en daar aangekomen was ik het helemaal beu - en moest ik ook weer terug
Conclusie; de 48 ziet er misschien iets stoerder uit, maar voor lange afstanden is de Shadow echt de fijnere reisgezel...
PS. Toegegeven; het is vast ook een emotioneel dingetje. Die Shadow had ik al vier jaar voor ik mijn eerste auto kocht. Ik ben nu met mijn zesde auto bezig, dus hij heeft er vijf zien komen en gaan. Idem dito met relaties (3 stuks), woonadressen (4 x verhuisd), werk (pfff!), huisdieren die als kitten binnen kwamen en ook weer overleden, vriendschappen die stukliepen en andere vriendschappen die ontstonden... van mijn 21e tot mijn 42e is die Shadow overal bij geweest. Dan raak je toch een beetje gehecht...
Een paar kiekjes:
download/file.php?mode=view&id=7473&sid ... 4746ea04a2
download/file.php?mode=view&id=7471&sid ... 4746ea04a2
download/file.php?mode=view&id=7472
When life throws you a curve, just lean into it!
-
- 1500-1749
- Berichten: 1609
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 176 times
- Been thanked: 350 times
Re: Knuppel in het hoenderhok
Mooi om te lezen, en wat je schrijft is ook wel waar. Een Sportster is voor in de buurt. Rij zelf een Triumph Rocket en ben er ook aan verknocht. Lekker houden die Shadow. En die Sportster is prima voor in de buurt toch. Als ik het kon betalen haalde ik ook een 48 voor erbij
- botoo
- 200-349
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 251 times
Re: Knuppel in het hoenderhok
Ouwe schoenen zitten ook veel lekkerder dan nieuwe Dennis. Je draag valide argumenten aan omdat dat jouw beleving en ervaring is, niks mis mee, je zal in de komende tijd een 'relatie' met je 48 opbouwen en diens 'eigenaardigheden' steeds meer gaat waarderen (of niet, dat kan ook natuurlijk).
memento mori
- botoo
- 200-349
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 251 times
Re: Knuppel in het hoenderhok
Oneens met @Bow , je sportster is niet alleen voor in de buurt, het is maar net wat je wilt/zoekt, als je graag ontspannen en uitgerust bij je verweggistan bestemming aankomt dan zijn er betere mogelijkheden dan je sportster, beter dan willekeuring welke motor eigenlijk. Maar als je wilt genieten van elke kilometer die je naar je doel brengt dan is een motor een hele fijne metgezel en een sporter imho bepaald geen verkeerde.
memento mori
- ronnie
- 200-349
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
- Locatie: Eindhoven
- Has thanked: 192 times
- Been thanked: 189 times
Re: Knuppel in het hoenderhok
Mooi verhaal, en ik kan het over het algemeen alleen maar met je eens zijn. Mijn ouwe yamaha is ook in alles beter dan m'n 48, enigzins objectief bekeken. Toch heb ik meer lol op de 48, en trek ik hem makkelijker en vaker uit de schuur (mede door dat smalle stuurtje).
Het originele zadel is een martelwerktuig. Zet er een fatsoenlijk exemplaar op (tip: Mustang Tripper) en je rijdt zonder een centje pijn naar de Middellandse zee.
De band die je hebt met je Shadow is prachtig, en natuurlijk ook een beetje van invloed op je beoordeling. Die ga je ongetwijfeld ook nog wel krijgen met je 48
Het originele zadel is een martelwerktuig. Zet er een fatsoenlijk exemplaar op (tip: Mustang Tripper) en je rijdt zonder een centje pijn naar de Middellandse zee.
De band die je hebt met je Shadow is prachtig, en natuurlijk ook een beetje van invloed op je beoordeling. Die ga je ongetwijfeld ook nog wel krijgen met je 48
- charlesb52
- *
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2063 times
- Been thanked: 1313 times
- Contacteer:
Re: Knuppel in het hoenderhok
@Shadster , die knuppel valt wel mee hoor: de Shadow is ook de modernere motor!
De Sporty heeft(had ) de doorontwikkeling van het vijftiger jaren blok. Al een prestatie dat het zo met de tijd en alle eisen mee is kunnen gaan, een evolutie !
De Sporty heeft(had ) de doorontwikkeling van het vijftiger jaren blok. Al een prestatie dat het zo met de tijd en alle eisen mee is kunnen gaan, een evolutie !
Re: Knuppel in het hoenderhok
@bow een Rocket is zo ongeveer de allerdikste motor die in serie wordt gebouwd, of niet? Een 2,3 liter driecilinder, als ik me niet vergis. Ik heb járen geleden op de RAI wel eens op zo'n ding gezeten. Denk dat alleen een Boss Hoss nog groter is.
Overigens gaat die Shadow inderdaad niet weg hoor, die blijft bij die maat en anders komt 'ie terug naar mij. Het kenteken staat ook nog steeds op mijn naam
Dat is waar @botoo oude schoenen zitten inderdaad lekkerder. Maar die Shadow had ik al twee jaar niet meer aangeraakt en die jongen met wie ik beide motoren afwisselde, was het met me eens. Dan blijft het nog steeds subjectief natuurlijk, maar toch...
Maar goed, we zullen zien wat het met die Sportster gaat worden.
@ronnie Het zadel heb ik in de eerste twee weken al vervangen door een met gel gevulde LePera Aviator. Honderd keer beter dan het originele HD-plankje, maar kan op lange ritten nog steeds niet tippen aan dat originele Honda zadel. Of het ligt een beetje aan mijn leeftijd inmiddels, dat kan ook
Ja @charlesb52 ik geloof dat de Sportster het op één na langstlopende motortype ter wereld is, toch? Sinds '57. Dat is zeker een prestatie! Al zijn ze de modellenreeks nu wel heel erg aan het afknijpen. Zou me niks verbazen als je volgend jaar alleen nog maar van dat watergekoelde spul kunt krijgen. Nieuw dan...
Overigens gaat die Shadow inderdaad niet weg hoor, die blijft bij die maat en anders komt 'ie terug naar mij. Het kenteken staat ook nog steeds op mijn naam
Dat is waar @botoo oude schoenen zitten inderdaad lekkerder. Maar die Shadow had ik al twee jaar niet meer aangeraakt en die jongen met wie ik beide motoren afwisselde, was het met me eens. Dan blijft het nog steeds subjectief natuurlijk, maar toch...
Maar goed, we zullen zien wat het met die Sportster gaat worden.
@ronnie Het zadel heb ik in de eerste twee weken al vervangen door een met gel gevulde LePera Aviator. Honderd keer beter dan het originele HD-plankje, maar kan op lange ritten nog steeds niet tippen aan dat originele Honda zadel. Of het ligt een beetje aan mijn leeftijd inmiddels, dat kan ook
Ja @charlesb52 ik geloof dat de Sportster het op één na langstlopende motortype ter wereld is, toch? Sinds '57. Dat is zeker een prestatie! Al zijn ze de modellenreeks nu wel heel erg aan het afknijpen. Zou me niks verbazen als je volgend jaar alleen nog maar van dat watergekoelde spul kunt krijgen. Nieuw dan...
When life throws you a curve, just lean into it!
-
- 1500-1749
- Berichten: 1609
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 176 times
- Been thanked: 350 times
Re: Knuppel in het hoenderhok
Eigenlijk wil iedereen graag relaxed reizen toch , en zoals je zelf zegt zijn daar betere opties voor. Maar voor een straal van 120 km om je woonplaats is de sportster pefectbotoo schreef: ↑25 okt 2022 23:58 Oneens met @Bow , je sportster is niet alleen voor in de buurt, het is maar net wat je wilt/zoekt, als je graag ontspannen en uitgerust bij je verweggistan bestemming aankomt dan zijn er betere mogelijkheden dan je sportster, beter dan willekeuring welke motor eigenlijk. Maar als je wilt genieten van elke kilometer die je naar je doel brengt dan is een motor een hele fijne metgezel en een sporter imho bepaald geen verkeerde.
- ch@rles
- 200-349
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 25 sep 2015 23:53
- Has thanked: 70 times
- Been thanked: 115 times
Re: Knuppel in het hoenderhok
Had het idee dat Sporsters zowiezo meer geschikt zijn voor stedelijk/regionaal gebruik....althans, daarvoor heb ik 'm toen aangeschaft.
Anders had ik toendertijd wel een Electra Glide aangeschaft.
Anders had ik toendertijd wel een Electra Glide aangeschaft.
- choco
- 200-349
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 02 jan 2021 09:26
- Locatie: Bovenkarspel
- Has thanked: 464 times
- Been thanked: 174 times
Re: Knuppel in het hoenderhok
je kan met alles lange afstanden reizen.... net wat je instelling is... ik deed het met een uitermate stugge chopper met 12"overstock (mét sportsterhart!) ... zat heerlijk op de hele lange afstand (>500km/dag). gang is alles
Keep the rubber side down
- botoo
- 200-349
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 251 times
Re: Knuppel in het hoenderhok
Ik heb met mijn schoonzoon (ieder op z'n eigen sportster) 3000 km in 5 dagen gereden en dan hadden we ook nog alle tijd om Duecilidri te bezoeken en een aantal bergpassen te rijden. Maar het doel was het rijden, dan sta je er toch anders in dan als het doel het bereiken van je bestemming is.
De laatste dag was 800 km waarvan 600 in de regen, dat was minder maar daar helpt geen relaxte motor tegen.
De laatste dag was 800 km waarvan 600 in de regen, dat was minder maar daar helpt geen relaxte motor tegen.
memento mori
-
- 1500-1749
- Berichten: 1609
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 176 times
- Been thanked: 350 times
Re: Knuppel in het hoenderhok
Dat zijn veel kilometers op een dag , een bijzondere prestatie mag ik wel zeggen.botoo schreef: ↑27 okt 2022 11:02 Ik heb met mijn schoonzoon (ieder op z'n eigen sportster) 3000 km in 5 dagen gereden en dan hadden we ook nog alle tijd om Duecilidri te bezoeken en een aantal bergpassen te rijden. Maar het doel was het rijden, dan sta je er toch anders in dan als het doel het bereiken van je bestemming is.
De laatste dag was 800 km waarvan 600 in de regen, dat was minder maar daar helpt geen relaxte motor tegen.
- charlesb52
- *
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2063 times
- Been thanked: 1313 times
- Contacteer:
Re: Knuppel in het hoenderhok
Och, genieten daar gaat het me om.
En dat kan luxueus maar ook ruwer op een Sporty!
Daarnaast gaat het mij ook om mooi én “form follows function”.
Niets () heerlijker dan Europa te doorkruisen met een mooie motor…. En dan een andere knuppel: veel motoren vind ik zó lelijk !
En dat kan luxueus maar ook ruwer op een Sporty!
Daarnaast gaat het mij ook om mooi én “form follows function”.
Niets () heerlijker dan Europa te doorkruisen met een mooie motor…. En dan een andere knuppel: veel motoren vind ik zó lelijk !
-
- 1500-1749
- Berichten: 1609
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 176 times
- Been thanked: 350 times
Re: Knuppel in het hoenderhok
Maar wat jij lelijk vind Charles, is iemand anders zijn trots. Maar ik ben het met je eens dat er veel klimrekken rond rijdencharlesb52 schreef: ↑27 okt 2022 22:07 Och, genieten daar gaat het me om.
En dat kan luxueus maar ook ruwer op een Sporty!
Daarnaast gaat het mij ook om mooi én “form follows function”.
Niets () heerlijker dan Europa te doorkruisen met een mooie motor…. En dan een andere knuppel: veel motoren vind ik zó lelijk !
- charlesb52
- *
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2063 times
- Been thanked: 1313 times
- Contacteer:
Re: Knuppel in het hoenderhok
Zo bedoelde ik het knuppeltje ook, vandaar de knipoog: heerlijk als er veel verschillende smaken zijn!!
Dat maakt rijden in de Alpen vaak zo saai met al die GSen ((terwijl het de beste motor is )!
Dat maakt rijden in de Alpen vaak zo saai met al die GSen ((terwijl het de beste motor is )!
- choco
- 200-349
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 02 jan 2021 09:26
- Locatie: Bovenkarspel
- Has thanked: 464 times
- Been thanked: 174 times
- charlesb52
- *
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2063 times
- Been thanked: 1313 times
- Contacteer:
Re: Knuppel in het hoenderhok
Was weer een knuppel.
De GS wordt algemeen gezien als DE beste….
Ik vind ‘m een van de lelijkste…
De GS wordt algemeen gezien als DE beste….
Ik vind ‘m een van de lelijkste…
- ronnie
- 200-349
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
- Locatie: Eindhoven
- Has thanked: 192 times
- Been thanked: 189 times
Re: Knuppel in het hoenderhok
Jou relaxed is niet mijn relaxed
Ik vind het persoonlijk heerlijk relaxed om afstanden te maken op de 48, zeker met een fatsoenlijk zadel erop. Als ik alleen op pad ga, ga ik niet naar huis voor ik 4-5x getankt heb.
Dat andere motoren comfortabeler zitten zal best (mijn yamaha niet trouwens), maar dat boeit me persoonlijk niks
Iedereen geniet op z'n eigen manier van de motor
Re: Knuppel in het hoenderhok
Wat is een GS? Een Suzuki?Charles schreef:De GS wordt algemeen gezien als DE beste….
When life throws you a curve, just lean into it!
- Johan m
- 500-599
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 21 sep 2015 21:08
- Has thanked: 226 times
- Been thanked: 369 times
- charlesb52
- *
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2063 times
- Been thanked: 1313 times
- Contacteer:
- charlesb52
- *
- Berichten: 2956
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2063 times
- Been thanked: 1313 times
- Contacteer: