XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
philippehopman
10-24
10-24
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2016 22:08
Been thanked: 5 times

XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door philippehopman »

Hallo,

Lang niets met mijn hobby gedaan nu toch weer begonnen, na het vervangen van zuigerveren en klepseals etc heeft mijn XL1200S 2002
het volgende probleem: als je het gas opendraait houdt de motor in en ``niest'' soms terug uit het luchtfilter.
Dit vooral bij lagere toeren, als je geleidelijk gas geeft vanaf 4000 t/pm trekt de motor goed. Bij lagere toeren het gas helemaal opendraaien
houdt de motor volledig in en niest soms uit de carb. Er zit een screaming eagle ham can luchtfilterhuis op met K&N element.

Eerst liep de motor probleemloos. De motor heeft na operatie zuigerveer/klepseal wel 2 jaar stilgestaan en er kwam bij het aanstarten
als meteen gom uit de carburateur aftapplug, maar de motor sloeg wel meteen aan.

- Carburateur 2 x eraf gehaald goed doorgeblazen. acceleratiepomp werkt goed.
-overal nieuwe pakkingen tussen ook carb-spruitstuk ring.
-Tank eraf gehaald alle leidingen gecheckt, deze zijn goed
-acceleratiepomp met draaiende motor bekeken, wel een rechte straal maar dit schijnt zo te horen als je alle youtube filmpjes mag geloven.
- zonder tankdop gereden, geen verschil.
-tank bijna leeggereden en afgetankt met Vpower, geen verschil.
-bougies en kabels zien er goed uit.
-Xl1200S met 2 bougies per cilinder schijnt een volledig electronische ontsteking te zijn met krukassensor Map sensor etc. Mocht deze fouten
meten moet het motormanagement lampje gaan knipperen: Niets aan te zien.
- met draaiende motor WD40 gespoten op het spruitstuk misschien dat de pakkingen toch lek zijn, niets aan te zien.

Mij lijkt dat het ``niezen'' komt door een te arme verbranding: deze gaat langzamer waardoor aan het einde van de uitlaatslag de inlaat al open staat, en ipv mengsel binnen te zuigen is de verbranding nog niet volledig geweest en niest hij in de inlaat. klopt dat?

Wat kan hier nou nog aan de hand zijn?
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 150 times
Been thanked: 232 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door botoo »

onsteking?
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door RC roadster »

Als je u bougie uitdraait, hoe ziet die er uit ? anders eens een foto van maken. want als deze goed zijn,... heb je normaal geen mengsels of ontsteking probleem.
Maakt het een schil als je uwe choke anders bedient tijdens het rijden zelf.
philippehopman schreef: 28 aug 2022 16:41 - met draaiende motor WD40 gespoten op het spruitstuk misschien dat de pakkingen toch lek zijn, niets aan te zien.
ik doe dit met remmenreiniger en niet met WD40.

Misschien nog iets dom,... is uwe negatief nog goed aangesloten op de motorblok en de batterij? Anders eens een meting doen hier van.

Heb je na u werken u klepspeling gecontroleerd?

Hoe heb je u bougiekabels gecontroleerd ? Misschien een tip. Een simpele spuitbus nemen met gewoon water er in. En dat dan vernevelen over u bougiekabels. Dit best doen in een donkere kamer. Als deze slecht zijn zie je zo de vonken naar de motorblok springen (met draaiende motor natuurlijk) .
Gebruikersavatar
Barend68
100-199
100-199
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 sep 2015 16:44
Locatie: Den Haag
Has thanked: 118 times
Been thanked: 108 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door Barend68 »

Zou alle sproeiers van de carb afzonderlijk uitblazen of alles in de ultrasoon doen.
Zeker de bougies even bekijken.
Bij niezen is de ontsteking zeker verdacht.
4 het leven :drinks:
philippehopman
10-24
10-24
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2016 22:08
Been thanked: 5 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door philippehopman »

Bedankt voor het meedenken, ik zal dat eens proberen met die spuitbus water.

De bougies zien er goed uit, haakse elektroden. koffiebruin van kleur. Klepspeling is niet van toepassing aangezien het hydraulische klepstoters
zijn. Welke zichzelf stellen. Met de choke erop niet echt verschil maar ik zal dit nog eens goed testen.

De sproeiers afzonderlijk eruit schroeven dat kan, maar ik begrijp dat je dan ook meteen je afstelling kwijt bent, ik heb dit doen bij bike
hospital nav een testbank laten afstellen.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door EasyWim »

Is het 100% zeker dat het niet aan de klepseal kan liggen? Is deze door een professional vernieuwd? Is er al een compressietest gedaan?
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door Dorski »

philippehopman schreef: 30 aug 2022 19:52 Klepspeling is niet van toepassing aangezien het hydraulische klepstoters zijn.
Weetje dit zeker?
Gebruikersavatar
Johan m
500-599
500-599
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:08
Has thanked: 224 times
Been thanked: 368 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door Johan m »

Dorski schreef: 30 aug 2022 22:04
philippehopman schreef: 30 aug 2022 19:52 Klepspeling is niet van toepassing aangezien het hydraulische klepstoters zijn.
Weetje dit zeker?
Enige reden om aan te nemen dat dit niet zo is?
Gebruikersavatar
Johan m
500-599
500-599
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:08
Has thanked: 224 times
Been thanked: 368 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door Johan m »

Heb je de voes weer en goed aangesloten?
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door RC roadster »

Bougie hebben een koffie bruine kleur = ok (meng verhouding is dan ok)
carbu is afgesteld = ok
klepspelling is ook ok

raar,... . ik zou dit doen. controleer zeker voor de zekerheid of dat je goede negatief hebt op uwe motor blok. En als ik wat luid mag nadenken. begin ik te denken dat u bobine niet meer 100% is. en dat u ontsteking soms faalt tijdens een cyclus. Maar ja, dit is moeilijk te testen. en zeker als het soms is.

Kan je dit eens meten voor mij ?
1) spanning van de batterij zonder oplader en niet draaiende motor.
2) spanning van de batterij zonder oplader en met draaiende motor.
3) spanning meten tussen de positieve pool van de batterij en de motor blok zowel draaiende als niet draaiende motor.
als je deze meting doet komt dan ook eens aan de massa kabel die op de blok gevezen is. En eens kijken of je daar geen verschil ziet. en voor de zekerheid deze eens opschuren (kan nooit kwaad)

Waarom deze meting,... als deze niet goed is, kan dit een probleem geven voor u bobine. waardoor deze soms geen optimale ontsteking kan geven doordat hij een slecht voeding krijgt. en een meting kost geen geld enkel tijd.

Anders begin ik te denk dat u bobijn misschien niet meer optimaal is. Bekijk ook eens goed naar de elektrische kabels van de bobine zelf.

hou ons op de hoogte en nog succes ;-).
Gebruikersavatar
Barend68
100-199
100-199
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 sep 2015 16:44
Locatie: Den Haag
Has thanked: 118 times
Been thanked: 108 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door Barend68 »

Bobine zou idd ook van invloed kunnen zijn. Maar je zou verwachten dat hij dan ook op halfgas af en toe problemen geeft.
Volgens mij heeft alleen de sproeiermaat te maken met de afstelling. De sproeiers kunnen er dus uit- en in gezet worden zonder de afstelling te beïnvloeden. (van de stelschroefjes voor lucht en mengselsamenstelling zou ik in principe afblijven).
Zoals je het beschrijft klinkt je analyse juist dat hij bij volgas inhoudt / af en toe niezen lijkt te duiden op een te arm mengsel (bij halfgas loopt hij goed, dat verklaart waarom de bougies goed van kleur zijn).
Ik vind het heel aannemelijk dat je hoofdsproeier vervuild is na het stilstaan.

Enne…. En rechte straal is altijd goed 8-)
4 het leven :drinks:
philippehopman
10-24
10-24
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2016 22:08
Been thanked: 5 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door philippehopman »

Hallo,

Ik zal die metingen omtrent spanning is doen, en nogmaals eens kijken of de bedrading van de onsteking goed zit, en de massa eens meten
over het blok, maar: als je af en toe helemaal GEEN vonk zou hebben op 2 bougies per cilinder, dan zou de motor mijns inziens nog niet moeten
niezen over de inlaat.

Ik ga vandaag eens bij iemand langs die mij er misschien meer over kan vertellen.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door RC roadster »

Bij u eerste bericht heb je zelf al veel uitgesloten in mijn ogen wat het kan zijn. Ik kan verkeerd zijn met de bobijn natuurlijk. Daarom de meting best eens doen, dan kan je de bobijn ook uitsluiten. En de reparatie die je gedaan hebt, dus enkel het vervangen van zuigerveren en klepseal. Daar zie ik niet veel problemen in, buiten,… daar denk ik nu juist aan. Dat je misschien in het verleden u motor hebt her afgesteld om de versleten zuigerveren te compenseren door u ontsteking bij te regelen of carbu bijvoorbeeld . En dat u afstelling nu niet 100% is. Maar dan zou het in mijn ogen een rijk mengsel moeten zijn en dan zouden u bougie geen koffiebruin zijn . dus dit kan je eigenlijk ook een beetje uitsluiten.

Met de ervaring die ik heb bij de auto’s (ok,... het is geen ervaring in een sportster HD en deze kan misschien toch nog anders weken ten opzichten van een auto's en de info die ik hierover heb of ken kan nog ander zijn, je mag me altijd gerust verbeteren als ik fout ben.) weet ik als je 2 bougie per cilinder hebt. Dat deze niet op het zelfde moment vonken. Dat er altijd een voor en een na vonk bougie is om een beter verbranding te hebben in uwe cilinder. Zodat je meer pk en koppel kunt maken doordat je een beter en geleidelijke verbranding hebt in uwe cilinder . Als er dan 1 van de 2 slecht werk en een vonk niet op de juiste tijdstip geeft kan dit rare dingen geven,… . En zelfs kan tegen werken in uwe cilinder,… .

Uwe sportster heeft ook waarschijnlijk geen lambda’s op de uitlaten ? Want als je dit niet hebt kan de motor moeilijker vaststellen dat er een probleem is met de ontbranding in uwe motor. En een krukas sensor is ook zo iets gevaarlijk,… Je heb er 2 soorten in een actieve en passieve sensor (actieve heeft 3 draden en passieve heeft er 2) kort uitgelegd een actieve kan foutcode maken en een passieve niet. En als je een passieve krukas sensor hebt kan deze u ontsteking ook soms raar aansturen zonder dat deze een foutcode kan geven.

Het is ook altijd moeilijk als je de motor niet voor u hebt. Laat ons iets weten als u kennis iets meer weet over dit probleem. En hopelijk vindt hij het probleem. Laat je het dan aan ons weten? Zo leuk zijn 😉.
philippehopman
10-24
10-24
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2016 22:08
Been thanked: 5 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door philippehopman »

RC roadster en allen bedankt voor het meedenken,

Vandaag naar Wing Palace Uden geweest voor een nieuwe choke kabel meteen eens gevraagd wat hij er van dacht:

Opnieuw afstellen omdat je met nieuwe zuigerveren andere compressie hebt. Afstellen op een testbank doet hij niet aan.

(destijds laten tunen en afstellen op een testbank bij bike hospital,
eerst 95 pk aan de krukas en een verbruik van 1:21 en in het meest gunstige, lage snelheid wat meer toeren 1:24)

Ik kan hiermee zelf het wiel gaan uitvinden, de laatste keer dat ik een carb afgesteld heb was van mn schakel brommer. Ik ga het bij hem laten doen.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik ben echt benieuwd wat hier de oplossing van gaat zijn.

Al vast veel succes gewenst.
philippehopman
10-24
10-24
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2016 22:08
Been thanked: 5 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door philippehopman »

een paar weken terug bij Winpalace geweest:

Moest een grotere sproeier in, van 43 naar 45 gegaan, tevens laten zien waar de stelschroeven
voor stationar zitten en voor de primaire sproeier (schijnt voor ¾ gas te zijn) deze is te stellen ook
Wel co schroef genoemd.

Tevens de ontsteking iets uit het midden gezet, deze stond in het midden maar moet iets vroeger volgens de beste man.

Tevens kreeg hij een schok van de bougie kabels (nat) waarschijnlijk slecht en moeten nieuwe op.

Nu loopt hij al 95 procent goed, igg bij het acceleren. Soms toch nog een hikje.
Deellast loopt ie nog niet zo naar mijn zin een beetje haperend maar Eerst maar eens nieuwe kabels monteren en dan kijken hoe het gaat.


Update: eindelijk de nieuwe kabels erop: bij weinig gas constante snelheid rijden: nog steeds een beetje zenuwachtig en haperend:
Vol gas loopt hij als een speer! het hikje wat er nog in zat is nu weg.

Kan ook een combinatie van beide zaken zijn maar nu is het een heel eind in de goede richting, ik ga hem nog beter af laten stellen of zelf maar
eens aan die schroef draaien, kijken wat er gebeurt! bedankt voor het meedenken igg.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: XL1200S inhouden bij gasgeven, niezen in carb.

Ongelezen bericht door RC roadster »

@philippehopman Bedankt om dit te laten weten ;-). Het is een beetje van alles zo te lezen. Maar er is beterschap :thumbs: Hopelijk krijg je hem 100% met die afstelschroef
Plaats reactie