Dweilen in snelle bochten

Frame, vering, banden, remmen etc.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door EasyWim »

Als ik wat sneller door een bocht op de snelweg ga en het wegdek is niet 100% vlak, dan heb ik het gevoel dat de motor er als een natte dweil doorheen gaat. Het voelt bepaald niet trefzeker en strak, het voelt alsof er een golf door het frame gaat. De motor geeft het gevoel niet de gewenste lijn te willen volgen. Ik merk dat het zachte zadel (origineel?) ook niet echt helpt, het beweegt behoorlijk mee in de bocht. Ik weet niet of de Iron (2014) origineel met Hagon shocks is geleverd of dat deze er door de eerste eigenaar op zijn gezet. De plaatjes in het instructieboekje zien er in ieder geval heel anders uit (daar hebben de shocks 5 in te stellen standen, op die Hagon's zit dat niet). Ik krijg op internet de indruk dat Hagon best een aardig merk is. Aan de voorvork is nog nooit wat gedaan (voor zover ik weet). Wat zou wijsheid zijn? Ik vind het zadel best wel goed staan en aardig zitten, voor mij hoeft hij niet perse vervangen te worden. Ik zou best willen investeren in betere shocks alhoewel ik betwijfel of dat echt een groot verschil gaat uitmaken. Misschien dat het hogere stuur ook wel voor een andere beleving zorgt ten opzichte van het originele. Misschien kunnen de shocks ook nog wel beter afgesteld worden maar er is niets op af te lezen of aan af te zien, dat lijkt gewoon klooien in het wilde weg.
Bijlagen
11erty.JPG
achtervering.jpg
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 150 times
Been thanked: 232 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door botoo »

Banden op druk? Was bij mij de oorzaak van dat zwabberige gevoel.
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door EasyWim »

botoo schreef: 21 aug 2022 00:56 Banden op druk? Was bij mij de oorzaak van dat zwabberige gevoel.
Dat scheelt zeker inderdaad. Die houd ik op 2,5 en 2,9 alhoewel dat ook wel weer een paar maanden geleden is dat ik dat voor het laatst heb gecheckt. Er zal nu wel weer 2 of 3 tienden uit zijn. Helaas lost dit niet alle problemen op, het lijkt er toch op dat de demping achter niet geweldig is.
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door bow »

Hagon is geen geweldig merk , meer een low budget merk. Ik heb er zelf YSS onder zitten. Bevalt zeer goed, ook omdat mijn vriendin altijd achterop zit moet er wat goeds op zitten. Maar progressive suspension schijnt ook goed te zijn. En hyperpro ook
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door RC roadster »

Als je naar de staat van u banden kijkt, merk je daar iets op ? Voorbeeld kappen of dat het oppervlak van uwe band een golvende slijtage heeft (dit kan je best voelen met u hand als je over uwe band gaan)
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Het dweilen zoals je dat zelf noemt komt meestal door te lage bandendruk of slecht afgestelde vering, is deze laatste niet instelbaar dan ben je toe aan deftige
set ;) . Bandendruk eens verhogen naar achter 3,1 en voor 2,8 om eens te testen is ook een goed begin.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door EasyWim »

bow schreef: 21 aug 2022 09:59 Hagon is geen geweldig merk , meer een low budget merk. Ik heb er zelf YSS onder zitten. Bevalt zeer goed, ook omdat mijn vriendin altijd achterop zit moet er wat goeds op zitten. Maar progressive suspension schijnt ook goed te zijn. En hyperpro ook
Ik neig er inderdaad steeds meer naar om een andere set schokdempers te kopen. Vanwege de leren tas met uitsparing voor de schokdemper moet het een 'standaard' model worden zonder uitstekende delen. Het zou ook wel fijn zijn als hij eenvoudig zwaarder te zetten is voor als mijn dochter achterop mee wil. YSS vind ik ook niet echt duur.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door EasyWim »

RC roadster schreef: 21 aug 2022 10:28 Als je naar de staat van u banden kijkt, merk je daar iets op ? Voorbeeld kappen of dat het oppervlak van uwe band een golvende slijtage heeft (dit kan je best voelen met u hand als je over uwe band gaan)
De voorband is nieuw, de achterband heeft nog 3 a 4 mm, ik denk dat ik deze ook maar gelijk ga vervangen. Hij lijkt wel heel netjes afgesleten trouwens, ook als je met de hand erover heen gaat valt er niets op.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 21 aug 2022 16:27 Het dweilen zoals je dat zelf noemt komt meestal door te lage bandendruk of slecht afgestelde vering, is deze laatste niet instelbaar dan ben je toe aan deftige
set ;) . Bandendruk eens verhogen naar achter 3,1 en voor 2,8 om eens te testen is ook een goed begin.
Ik zal nadat ik achter een nieuwe Shinko heb eens kijken wat meer lucht doet, dat heb ik nooit geprobeerd.

Wat vind jij een 'deftige' set? Vanwege de uitsparing voor de veerpoot in de leren zijtas dient het wel een 'klassiek' model te zijn, dus zonder aangekoppelde cilindertjes en andere uitstekende delen. Welk merk vind jij goed zonder dat er een 2e hypotheek op het huis hoeft :lol: Ik heb een ouder topic gevonden waarbij jij het had over Drag Specialties. Deze zijn nog steeds verkrijgbaar voor een hele nette prijs: https://www.taco-motos.eu/nl/premium-in ... 63217.html

In mijn Clymer boek kan ik de standaard lengte niet vinden van de schokbrekers. Kan jij die zo opzoeken voor de 2014 XL 883 N Iron? Ik zie toevallig in de gebruikershandleiding dat mijn model officieel niet bedoeld is om met duo passagier te berijden :shock: :o :?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Wel in de US worden ze uitgevoerd met een 11" en mijn 2017 Iron had standaard 13" erop zitten, ik heb deze toen vervangen door het
type dat jij aanhaalt en waren echt goeden veringen voor die prijs.

IMG_3521.JPG
IMG_3522.JPG
IMG_3523.JPG

Je kan ze als ik me goed herinner +- 2cm verstellen in de hoogte en ze bestaan in verschillende uitvoeringen, ik zou zeker naar de 12"
gaan omdat je dan toch nog wat met de hoogte kan spelen daarna.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door bow »

EasyWim schreef: 21 aug 2022 21:12
bow schreef: 21 aug 2022 09:59 Hagon is geen geweldig merk , meer een low budget merk. Ik heb er zelf YSS onder zitten. Bevalt zeer goed, ook omdat mijn vriendin altijd achterop zit moet er wat goeds op zitten. Maar progressive suspension schijnt ook goed te zijn. En hyperpro ook
Ik neig er inderdaad steeds meer naar om een andere set schokdempers te kopen. Vanwege de leren tas met uitsparing voor de schokdemper moet het een 'standaard' model worden zonder uitstekende delen. Het zou ook wel fijn zijn als hij eenvoudig zwaarder te zetten is voor als mijn dochter achterop mee wil. YSS vind ik ook niet echt duur.
Yss is er in verschillende prijsklassen, maat hyperpro heeft speciale kits . Misschien ook voor jouw Harley, ze zijn zelfs paars :nono:
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door charlesb52 »

En onze sponsor TFX in Weert wilt altijd wel advies geven!!!
Als het "dweilt" zou ik zoals @MoneyFor ook aangaf even de luchtdruk hoog zetten.
Ook de voorspanning op de hoogste stand en de wiel/balhoofdlagers navoelen op overmatige speling!
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik heb een beetje rondgekeken en besloten toch voor de 12" Drag Specialities te gaan. Die zijn helemaal zwart wat goed bij de motor past, goed geprijsd en op voorraad bij de dealer waar ik toch al voor de achterband heen ga. Ik denk trouwens dat ik gewoon voor de standaard bandmaat 150/80 ga, mijn ervaring is dat afwijken van bandmaat de rijeigenschappen in ieder geval nooit ten goede komen (de looks misschien wel 8-) ). Eerst even inrijden en wennen, dan kan ik daarna eventueel nog experimenteren met meer lucht erin.

De shocks die ik nu heb zijn 11,2" lang, standaard is 13" op deze motor, 12" is dus een mooie maat die ook nog eens een halve inch omhoog of omlaag kan. Ik denk dat ik 'm in het midden op 12" in eerste instantie laat staan.
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door bow »

Geen ervaring met drag specialty, maar het is geen veren of shocks merk.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door EasyWim »

bow schreef: 24 aug 2022 07:05 Geen ervaring met drag specialty, maar het is geen veren of shocks merk.
Ik kende het ook niet. Op internet staat:

De LeMans Corporation is via haar merken Parts Unlimited & Drag Specialties 's werelds grootste distributeur van aftermarket-accessoires in de powersport-industrie. Drag Specialties levert al meer dan 50 jaar aftermarket-onderdelen voor Harley Davidson en andere aangepaste V-Twin-fietsen. Het merk werkt alleen via dealers.

Ik heb er inmiddels meer gesproken die tevreden zijn over hun shocks. Taco Motos heeft er inmiddels ook de nodige ervaring mee, ben benieuwd. Omdat er ook gelijk een nieuwe achterband op komt zal het echter lastig zijn te vertellen wat de invloed van de nieuwe shocks is geweest.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door EasyWim »

Blij met de nieuwe shocks en in combinatie met een nieuwe achterband rijdt het echt wel beter dan voorheen. Ik heb nog niet gereden op de plek waar ik onlangs merkte dat er iets niet klopte, dat komt van de week wel. Maar wel een aantal dijkweggetjes gereden met belabberd asfalt en diepe kuilen en dat voelde vertrouwd aan. De shocks zijn nu afgesteld op een lengte van 12,2" dus precies een inch meer dan de vorige. Ik vind het niet misstaan en deze hoogte rijd ook lekker, ik zit precies goed op de motor zo.

Kon je de foto nu draaien achteraf?
Bijlagen
IMG_1288.jpg
IMG_1287.jpg
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ziet er goed uit Wim


IMG_1288.jpg
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door EasyWim »

Aardig wat gereden de laatste dagen en je merkt dat de nieuwe achterband het sturen in de bochten wat makkelijker maakt, maar dat was ook wel te verwachten. Ik vind hem echter nog steeds wat dweilen in de bochten, het hogere stuur zal dat gevoel waarschijnlijk wel versterken. Dat dweilende gevoel lijkt nu echt van voren te komen. Er is in de 8 jaar dat de motor oud is nog nooit onderhoud aan de voorvering uitgevoerd (voor zover ik weet). Ik zou de vorkolie kunnen vervangen maar ik verwacht hier niet veel van. Er valt verder mee te leven, ik moet de motor gewoon maar niet proberen te vergelijken met de Jappen die ik hiervoor had.
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2921
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2045 times
Been thanked: 1287 times
Contacteer:

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Nieuwe, eventueel dikkere, olie plus betere veren (ik had TFX) en een goede voorband maakte bij Sportzilla1 een heel groot verschil.
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door bow »

EasyWim schreef: 06 sep 2022 21:18 Aardig wat gereden de laatste dagen en je merkt dat de nieuwe achterband het sturen in de bochten wat makkelijker maakt, maar dat was ook wel te verwachten. Ik vind hem echter nog steeds wat dweilen in de bochten, het hogere stuur zal dat gevoel waarschijnlijk wel versterken. Dat dweilende gevoel lijkt nu echt van voren te komen. Er is in de 8 jaar dat de motor oud is nog nooit onderhoud aan de voorvering uitgevoerd (voor zover ik weet). Ik zou de vorkolie kunnen vervangen maar ik verwacht hier niet veel van. Er valt verder mee te leven, ik moet de motor gewoon maar niet proberen te vergelijken met de Jappen die ik hiervoor had.
Vergelijken met Jappen heb inderdaad geen zin , maar ook met Europese motoren niet. Dikker olie in de voorvork heb alleen zin als ie nu afentoe erdoorheen slaat. Progressieve veren voor heb wel zin. Maar het zal nooit een geweldige racemotor worden
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 150 times
Been thanked: 232 times

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door botoo »

Informeer eens bij https://www.jjsuspension.nl/ die adviseerde me een poosje terug om voorvork gelijk te reviseren na twee jaar gereden te hebben. 2 jaar klonk me wel erg snel maar met 8 jaar lijkt me dat geen overbodige luxe. Ik vermoed dat als je gelijk b.v. progressieve Hyperpro's laat monteren dat je dan een dubbele verbetering gaat merken.
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Dweilen in snelle bochten

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Wim je haalt zelf het stuur al aan, een ape geeft sowieso minder voeling dan bv een dragbar, of oem stuur, mocht je het stuur omwisselen zou je al
een heel andere stuurervaring krijgen in de bochten. De vorkolie vervangen door een dikkere is geen kost en weinig werk, ik zou dit sowieso een keer
probren.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Plaats reactie