Statorbedrading doorgesleten.

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
paulussie

Statorbedrading doorgesleten.

Ongelezen bericht door paulussie »

Mijn ‘89 xlh had plotseling een lege accu, na wat doormeten bleek het aan de dynamo te liggen.
De twee uitgaande draden van de stator zijn in de primaire kast doorgesleten, geraakt door het koppelingshuis, maar ik kan niet zeggen hoe dit heeft kunnen gebeuren de magneten zitten vast en er is geen speling op het koppelingshuis.
Zijn de draadjes misschien door trillingen tegen het kopp. huis gekomen?
Voordat ik alles weer monteer weet ik liever zeker wat de oorzaak geweest is zodat ik deze weg kan nemen.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Grtz, Paul
Bijlagen
25748F8A-ACE9-40F6-9D24-28003536F5E1.jpeg
00694F1D-60D4-4568-B170-4635EF4F6FF7.jpeg
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Statorbedrading doorgesleten.

Ongelezen bericht door RC roadster »

Is volgens mij moeilijk te zeggen wat de juiste oorzaak hiervan is. Indien je nergens speling hebt. Zal het waarschijnlijk te maken hebben met trillen en ouderdom of doordat er een probleem is met de stator zelf. Deze kan bijvoorbeeld de kabels op warmen door een slechte werking en daardoor de behuizing zwakker gemaakt heeft. Dit ga je volgens mij nooit 100% weten. Ik denk de enigste oplossing is gewoon vervangen. Wat je ook nog eens kunt controleren is of dat je goede massa hebt op de blok en batterij. Succes nog met de werken ;) .
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Statorbedrading doorgesleten.

Ongelezen bericht door EasyWim »

Wie weet wat de vorige eigenaar er allemaal mee heeft lopen rommelen. Mogelijk was daar al het één en ander beschadigd geraakt omdat bijvoorbeeld de draden in de primaire kast te lang (in een boogje?) waren gelaten.

Als je een nieuwe stator gelijk goed monteert zal het probleem vast niet terugkomen.
brede aap
100-199
100-199
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:12
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Re: Statorbedrading doorgesleten.

Ongelezen bericht door brede aap »

Ja dat laatste zinnetje daar is het mee gezegd. Als je het zelf goed nieuw monteert. Wie weet heeft een vorige eigenaar er ook al wat versleteners in gezet en dan heeft het weinig zin om na te denken hoe het kwam.
paulussie

Re: Statorbedrading doorgesleten.

Ongelezen bericht door paulussie »

Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik voor de zekerheid de bedrading met siliconenkit oid vast ga lijmen.
Wat betreft de vorige eigenaar: deze zegt dat bij hem de primaire kast nooit open geweest is.
Hij was de tweede eigenaar de eerste eigenaar was een canadees die de motor nog geen twee jaar gehad heeft.

grtz, Paul
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Statorbedrading doorgesleten.

Ongelezen bericht door EasyWim »

pauldewid schreef: 10 feb 2022 21:01 Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik voor de zekerheid de bedrading met siliconenkit oid vast ga lijmen.
Wat betreft de vorige eigenaar: deze zegt dat bij hem de primaire kast nooit open geweest is.
Hij was de tweede eigenaar de eerste eigenaar was een canadees die de motor nog geen twee jaar gehad heeft.

grtz, Paul
Siliconen kit lijmt niet geweldig, zeker niet in een vette en hete omgeving. Naar mijn idee een vrij kansloze oplossing. Ik ken de situatie niet goed maar zitten er geen stalen beugeltjes waar de bedrading achter gehaakt kan worden? Kan de bedrading niet enigszins strak op z'n plek getrokken worden?
paulussie

Re: Statorbedrading doorgesleten.

Ongelezen bericht door paulussie »

Beugeltjes oid zijn er niet, maar de bedrading zit nu behoorlijk strak opgesloten.
Voor de zekerheid heb ik het, na grondig ontvetten, toch met hittebestendige siliconenpakking (hylomar) vastgelijmd.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Statorbedrading doorgesleten.

Ongelezen bericht door RC roadster »

pauldewid schreef: 23 feb 2022 15:19 Beugeltjes oid zijn er niet, maar de bedrading zit nu behoorlijk strak opgesloten.
Voor de zekerheid heb ik het, na grondig ontvetten, toch met hittebestendige siliconenpakking (hylomar) vastgelijmd.
Zal wel in orde zijn. Zou mij verwonderen dat het terug gaat tegen schuren
Plaats reactie