Afstelling gaskabels

Alle andere technische zaken.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Afstelling gaskabels

Ongelezen bericht door RC roadster »

De gas response regelen via de FP3 kan enkel met een elektronische gasklep en gashendel. Spijtig genoeg hebben sportster altijd een mechanische gasklep en gashendel. Deze kan je niet regelen met de FP3. Je zult eerder naar u kabels nog eens moet zien. En zien dat je deze beter krijgt,… . Waardoor u gas respons beter gaat zijn.

Wat je wel kunt doen om u kabels korter te maken en minder spelling te hebben. Zij kleine rondellen onder deze zitting houder plaatsen aan de gasklep zie foto. Waardoor je de afstand verkleint. Maar of dit gemakkelijk is om te doen weet ik niet. Zal foefel werk zijn denk ik.

Dit zijn ook vaste kabels zeker met een vaste afstand zeker,... ? Bestaan er geen kabels die je zelf kan regelen op lengte ?
Bijlagen
IMG_5837.JPG
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door EasyWim »

Dank voor het meedenken RC roadster! Ik was inderdaad even vergeten dat dit bij de Sportster niet is te regelen met de FP3. Raar inderdaad dat de verstelling helemaal op z'n eind zit en het eigenlijk nog niet goed staat afgesteld terwijl alles volgens mij origineel is. Het is iets te lang geleden dat ik de boel uit elkaar had, ik ga inderdaad nog eens onderzoeken of er iets van een vulling onder het plaatje te krijgen is dat jij aanwijst.

Een andere optie die ik had bedacht is het verwijderen van de gasterourkabel. Ik kwam er tijdens het sleutelen al achter dat dit geen optie is. Dat had te maken met het feit dat er in de gashandel behuizing geen nok zit die voorkomt dat de gashandel te ver teruggedraaid kan worden. Met andere woorden, zonder gasretourkabel kun je de gashandel centimeters te ver terugdraaien (daar valt dus niet mee te rijden). Bij alle Jappen zit die nok er wel dus ik was verbaasd dat het er hier niet zat :shock:

Ik heb de huidige situatie even geschetst in het linker plaatje. Eigenlijk heb ik een vulbus nodig (rood in het rechterplaatje) met een sleuf erin over de lengte om de binnenkabel door te kunnen steken. Ik zou dit waarschijnlijk wel kunnen draaien op het werk en dan met de Dremel de sleuf erin slijpen. Ik ken die dingen wel van mijn fietsen, maar dan zonder schroefdraad (zie foto).
Bijlagen
schroef.jpg
schroef.jpg (11.6 KiB) 2144 keer bekeken
IMG_6704.JPG
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door RC roadster »

Wim, je kan ze ook hierbij regelen bovenaan aan de kabel zelf ,... misschien helpt dit ook al,... zie foto
Bijlagen
865A0281-EC02-4020-BDAB-D6D03E4CAAA8.jpeg
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door EasyWim »

Nee niet meer, die staan al op de uiterste stand :roll: Vandaar de gedachte om het inderdaad maar bij het klephuis op te gaan lossen.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ja,... dat is ook raar,... . zouden deze kabel kunnen uitrekken na verloop van tijd?
Dan zit er niks anders op dan iets te maken op dat achterste stuk van die kabel, en zoals je getekend hebt denk ik nu wel dat dit de beste oplossing gaat zijn.
succes met het maken van dat stukje ;-) . Of zouden originele nieuwe kabels korter zijn dan die je nu hebt? Misschien kosten nieuwe gaskabels niet teveel (ken de prijs niet),... .
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Of gewoon de kabel stukje inkorten kan ook, je kan er een nieuwe "bolletje" op solderen of anders een universeel met schroefje. Maak meestal m'n kabels zelf
en dan soldeer ik er een nieuw bolletje op, idem met koppelingskabel.

Hier een YT filmpje, op deze manier doe ik het ook ongeveer :D

gaskabel.png
gaskabel.png (85.61 KiB) 2110 keer bekeken


Schroefnippel,
Schroefnippel.jpg
Schroefnippel.jpg (10.1 KiB) 2112 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: FP3 V&H werking en tips

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Inderdaad, die schroefnippel is handig om bij te hebben voor onderweg een reparatie te kunnen uitvoeren maar voor de kabels die ik maak soldeer ik altijd.
Nu het afbreken komt eigenlijk doordat de meeste mensen dit veel te vast gaan draaien, vast is vast niet meer of minder. Nu wil ik ook nog opmerken dat je
niet perse die 2 kabels nodig hebt omt te kunnen rijden bij een Harley ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Re: Afstelling gaskabels

Ongelezen bericht door Dorski »

Je kunt ook de standaard binnenkabel nemen en een iets langere buitenkabel steken.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Afstelling gaskabels

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Dorski schreef: 02 dec 2021 22:50 Je kunt ook de standaard binnenkabel nemen en een iets langere buitenkabel steken.
Klopt maar dan moet je evengoed aan de binnenkabel een nieuwe nippel maken dus brengt in dit geval niet zoveel op en kan je evengoed meteen de binnenkabel aanpassen
met de huidige buiten kabel. Hoef je niets te kopen ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Plaats reactie