Afstelling gaskabels
- RC roadster
- 800-899
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
- Locatie: Affligem Belgium
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 419 times
Afstelling gaskabels
De gas response regelen via de FP3 kan enkel met een elektronische gasklep en gashendel. Spijtig genoeg hebben sportster altijd een mechanische gasklep en gashendel. Deze kan je niet regelen met de FP3. Je zult eerder naar u kabels nog eens moet zien. En zien dat je deze beter krijgt,… . Waardoor u gas respons beter gaat zijn.
Wat je wel kunt doen om u kabels korter te maken en minder spelling te hebben. Zij kleine rondellen onder deze zitting houder plaatsen aan de gasklep zie foto. Waardoor je de afstand verkleint. Maar of dit gemakkelijk is om te doen weet ik niet. Zal foefel werk zijn denk ik.
Dit zijn ook vaste kabels zeker met een vaste afstand zeker,... ? Bestaan er geen kabels die je zelf kan regelen op lengte ?
Wat je wel kunt doen om u kabels korter te maken en minder spelling te hebben. Zij kleine rondellen onder deze zitting houder plaatsen aan de gasklep zie foto. Waardoor je de afstand verkleint. Maar of dit gemakkelijk is om te doen weet ik niet. Zal foefel werk zijn denk ik.
Dit zijn ook vaste kabels zeker met een vaste afstand zeker,... ? Bestaan er geen kabels die je zelf kan regelen op lengte ?
- EasyWim
- 800-899
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
- Locatie: Purmerend (NL)
- Has thanked: 649 times
- Been thanked: 482 times
Re: FP3 V&H werking en tips
Dank voor het meedenken RC roadster! Ik was inderdaad even vergeten dat dit bij de Sportster niet is te regelen met de FP3. Raar inderdaad dat de verstelling helemaal op z'n eind zit en het eigenlijk nog niet goed staat afgesteld terwijl alles volgens mij origineel is. Het is iets te lang geleden dat ik de boel uit elkaar had, ik ga inderdaad nog eens onderzoeken of er iets van een vulling onder het plaatje te krijgen is dat jij aanwijst.
Een andere optie die ik had bedacht is het verwijderen van de gasterourkabel. Ik kwam er tijdens het sleutelen al achter dat dit geen optie is. Dat had te maken met het feit dat er in de gashandel behuizing geen nok zit die voorkomt dat de gashandel te ver teruggedraaid kan worden. Met andere woorden, zonder gasretourkabel kun je de gashandel centimeters te ver terugdraaien (daar valt dus niet mee te rijden). Bij alle Jappen zit die nok er wel dus ik was verbaasd dat het er hier niet zat
Ik heb de huidige situatie even geschetst in het linker plaatje. Eigenlijk heb ik een vulbus nodig (rood in het rechterplaatje) met een sleuf erin over de lengte om de binnenkabel door te kunnen steken. Ik zou dit waarschijnlijk wel kunnen draaien op het werk en dan met de Dremel de sleuf erin slijpen. Ik ken die dingen wel van mijn fietsen, maar dan zonder schroefdraad (zie foto).
Een andere optie die ik had bedacht is het verwijderen van de gasterourkabel. Ik kwam er tijdens het sleutelen al achter dat dit geen optie is. Dat had te maken met het feit dat er in de gashandel behuizing geen nok zit die voorkomt dat de gashandel te ver teruggedraaid kan worden. Met andere woorden, zonder gasretourkabel kun je de gashandel centimeters te ver terugdraaien (daar valt dus niet mee te rijden). Bij alle Jappen zit die nok er wel dus ik was verbaasd dat het er hier niet zat

Ik heb de huidige situatie even geschetst in het linker plaatje. Eigenlijk heb ik een vulbus nodig (rood in het rechterplaatje) met een sleuf erin over de lengte om de binnenkabel door te kunnen steken. Ik zou dit waarschijnlijk wel kunnen draaien op het werk en dan met de Dremel de sleuf erin slijpen. Ik ken die dingen wel van mijn fietsen, maar dan zonder schroefdraad (zie foto).
- RC roadster
- 800-899
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
- Locatie: Affligem Belgium
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 419 times
Re: FP3 V&H werking en tips
Wim, je kan ze ook hierbij regelen bovenaan aan de kabel zelf ,... misschien helpt dit ook al,... zie foto
- EasyWim
- 800-899
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
- Locatie: Purmerend (NL)
- Has thanked: 649 times
- Been thanked: 482 times
Re: FP3 V&H werking en tips
Nee niet meer, die staan al op de uiterste stand
Vandaar de gedachte om het inderdaad maar bij het klephuis op te gaan lossen.

- RC roadster
- 800-899
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
- Locatie: Affligem Belgium
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 419 times
Re: FP3 V&H werking en tips
Ja,... dat is ook raar,... . zouden deze kabel kunnen uitrekken na verloop van tijd?
Dan zit er niks anders op dan iets te maken op dat achterste stuk van die kabel, en zoals je getekend hebt denk ik nu wel dat dit de beste oplossing gaat zijn.
succes met het maken van dat stukje
. Of zouden originele nieuwe kabels korter zijn dan die je nu hebt? Misschien kosten nieuwe gaskabels niet teveel (ken de prijs niet),... .
Dan zit er niks anders op dan iets te maken op dat achterste stuk van die kabel, en zoals je getekend hebt denk ik nu wel dat dit de beste oplossing gaat zijn.
succes met het maken van dat stukje

- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3221
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1380 times
- Been thanked: 1623 times
- Contacteer:
Re: FP3 V&H werking en tips
Of gewoon de kabel stukje inkorten kan ook, je kan er een nieuwe "bolletje" op solderen of anders een universeel met schroefje. Maak meestal m'n kabels zelf
en dan soldeer ik er een nieuw bolletje op, idem met koppelingskabel.
Hier een YT filmpje, op deze manier doe ik het ook ongeveer
Schroefnippel,
en dan soldeer ik er een nieuw bolletje op, idem met koppelingskabel.
Hier een YT filmpje, op deze manier doe ik het ook ongeveer

Schroefnippel,
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3221
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1380 times
- Been thanked: 1623 times
- Contacteer:
Re: FP3 V&H werking en tips
Inderdaad, die schroefnippel is handig om bij te hebben voor onderweg een reparatie te kunnen uitvoeren maar voor de kabels die ik maak soldeer ik altijd.
Nu het afbreken komt eigenlijk doordat de meeste mensen dit veel te vast gaan draaien, vast is vast niet meer of minder. Nu wil ik ook nog opmerken dat je
niet perse die 2 kabels nodig hebt omt te kunnen rijden bij een Harley
Nu het afbreken komt eigenlijk doordat de meeste mensen dit veel te vast gaan draaien, vast is vast niet meer of minder. Nu wil ik ook nog opmerken dat je
niet perse die 2 kabels nodig hebt omt te kunnen rijden bij een Harley

- Dorski
- 350-499
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
- Locatie: Brabant
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 118 times
Re: Afstelling gaskabels
Je kunt ook de standaard binnenkabel nemen en een iets langere buitenkabel steken.
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3221
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1380 times
- Been thanked: 1623 times
- Contacteer:
Re: Afstelling gaskabels
Klopt maar dan moet je evengoed aan de binnenkabel een nieuwe nippel maken dus brengt in dit geval niet zoveel op en kan je evengoed meteen de binnenkabel aanpassenDorski schreef: 02 dec 2021 22:50 Je kunt ook de standaard binnenkabel nemen en een iets langere buitenkabel steken.
met de huidige buiten kabel. Hoef je niets te kopen
