Pagina 1 van 2

Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 27 sep 2015 23:09
door bendix
Deze keer geen Sportster om op te knappen maar een Ural/BMW replica.

Afbeelding

Veel succes met het nieuwe forum.

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 28 sep 2015 07:51
door timm6061
Da is toch wel ook een mooie fiets hoor...

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 28 sep 2015 16:04
door Felix
weer leuk om wat te volgen , suc6

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 28 sep 2015 16:32
door bendix
Afbeelding

De eerste foto is zoals hij gevonden is. Foto boven is hij nu. Na veel naspeuren en opzoeken ben ik er achter dat het een BMW frame is uit 1950 met een Ural blok eronder uit omstreeks 1946. Heb dus maar besloten om er een BMW R71 van te maken. De oervader van de Ural en Chang-Jiang. Een echte is onbetaalbaar maar een replica is voor mij net zo mooi. Heb dat ook al eens gedaan met een Harley Caferacer, de XLCR 1000. Zo komen we de winter wel weer door.

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 28 sep 2015 17:14
door bow
Zijn die blokken van BMW ook zo duur dan , maar we gaan het volgen

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 28 sep 2015 23:01
door bendix
Alle onderdelen liggen hoger dan die van een Harley. Een blok van een R71 is gewoon niet te vinden. De M72 (later Ural) lijkt er sprekend op en is ook gewoon een kopie. Voldoet dus heel goed. Repro onderdelen zijn er wel te koop in Polen. Hetzelfde verhaal als Harley. Tegenwoordig maken ze in Polen prima onderdelen als je de echte toch niet kunt kopen.

Komt nu een Chinese voorvork in (Chang-Jiang), spatborden uit India (is van alles te koop), een blok uit Rusland (M72) en de rest aangevuld uit Polen. Dat alles in en om een origineel BMW frame. Vermoedelijk een R51. Hoezo internationaal?

Ben dus niet van plan om een "echte" R71 te gaan bouwen maar een replica. Dat geeft meer vrijheid en blijven de centen in mijn zak zitten. Ga in de loop van de tijd veel detail aanpassen zodat je op den duur het verschil niet meer ziet. Vind ik nou leuk om te doen.

:D

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 29 sep 2015 17:47
door nimjaefighter
Goed Bezig ben, Succes met j eerste project op t nieuwe forum.

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 07 okt 2015 17:59
door lopezdijkstra
In de categorie dezelfde sfeer :D Deze kwam laatst voorbij op FB. Het is helaas een nep foto maar het idee vind ik gruwelijk mooi...
Afbeelding

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 08 okt 2015 22:42
door bendix
Haha, zo kan het ook. Prachtig idee als het zou passen. Jammer dat er zo weinig met BMW wordt gerommeld net zoals met Harley. Bij BMW moet het meestal origineel zijn. Of een Bradstyle. Je ziet wel steeds meer caferacers. Ik ben nu een Ural blok aan het inbouwen in een BMW frame. Zijn niet veel liefhebbers blij mee.

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 09 okt 2015 11:33
door bow
bendix schreef:Haha, zo kan het ook. Prachtig idee als het zou passen. Jammer dat er zo weinig met BMW wordt gerommeld net zoals met Harley. Bij BMW moet het meestal origineel zijn. Of een Bradstyle. Je ziet wel steeds meer caferacers. Ik ben nu een Ural blok aan het inbouwen in een BMW frame. Zijn niet veel liefhebbers blij mee.
Dat er niet veel mee gerommeld word heeft gewoon met de aftermarket te maken , er is geen donder te krijgen om zo'n machine te verchoppen of wat dan ook .Het zelfde verhaal met Triumph 3 pitters , er is niks. Dus alles zelf doen , het wiel uit vinden . Maar dan krijg je ook genoeg commentaar van de triumphofiel , dat het origineel moet zijn . Ze konden wel een beetje uit het zelfde hout gesneden zijn die BMW mannen en Moderne Triumph mannen :mrgreen:

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 09 okt 2015 23:45
door lopezdijkstra
Of BMW & Triumph mannen hetzelfde zijn tja.... :D Ik moet er in ieder geval niet aan denken om mijn fantastisch gebalanceerde R80, met een zeer doordachte ergonomie om daar een slijptol in te zetten. Is het nou onze 'Europese' volksaard/cultuur of zijn het de Europese machines die zich minder lenen om te choppen? Terwijl als je kijkt naar brommers bij ons destijds op school dan waren er maar weinig/geen orgineel.
Ik heb meerdere avonden op internet de geschiedenis van de R71 doorgespit...http://www.changjiangcollective.com/index.php?p=History
heden zijn het de Chinese jongeren die deze dingen aan het choppen zijn om vervolgens met het overgebleven vet, hun haar in te smeren met een zo groot mogelijke kuif........ Je zal maar bij bmw gewerkt hebben in 1938 en dit allemaal hebben zien gebeuren, heerlijk mind boggling. :P
Afbeelding

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 21 okt 2015 21:14
door bendix
Zover hoef je het niet te zoeken hoor. Ik heb de geschiedenis van de R71 / M72 / Chang Jiang ook erg mooi beschreven. Kijk maar op www.chang-jiang.eu

Heb gisteren mijn replica R 71 tank binnengekregen uit India. Daar maken ze tegenwoordig ook alles voor een fractie van de BMW prijs.

Afbeelding

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 22 okt 2015 01:41
door Felix
Mooi

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 22 okt 2015 09:58
door bow
Ja in India kun je alles laten maken voor een fractie van de prijs , je moet wel geduld hebben. Maar voor een replica motor is een replica tank mooi zat natuurlijk ;)

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 23 okt 2015 19:47
door lopezdijkstra
Nou bendix goed gedaan kerel! was weer een avond genieten op de bank...www.chang-jiang.eu

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 24 okt 2015 14:08
door bendix
Dank, de winters zijn lang in Zeist. :D

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 28 okt 2015 14:53
door bendix
Afgelopen dagen het plaatwerk en de voorvork (proef) gemonteerd. De les die ik geleerd heb, natuurlijk wist ik dat wel, is dat je beter eerst alles kunt monteren voor dat je het laat spuiten. Er komt toch heel wat montage en aanpassingswerk bij voordat iets op een motorfiets vastzit. Vooral als je een mix gaat maken van onderdelen die overal vandaan komen en eigenlijk voor andere modellen bedoeld zijn.

Een spatbord uit India en een spatbordbeugel uit Polen kunnen soms meer dan twee centimeter uit elkaar liggen. Maar goed, het is metaal, en dus bewerkbaar. Kwam er ook achter dat het achterwiel meer dan een centimeter uit het midden staat. Dat wist het spatbord weer niet.

Afbeelding

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 28 okt 2015 17:50
door bow
Maar er komt schot in , en je zit er warm te sleutelen

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 29 okt 2015 11:07
door bendix
Zit prima hier. Kijk in de Promotor van december, daar sta ik kamerbreed in als het goed gaat.

Afbeelding

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 29 okt 2015 11:59
door bow
Gaan we ff doen Ben , ff bij de readshop naar binnen en de nieuwe boekjes kieken :mrgreen:

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 05 nov 2015 23:05
door bendix
Afbeelding

Vanavond het bagagerekje en het achterlicht gemonteerd. Het bagagerekje is anders dan die van na 1945. Voor die tijd zaten de twee strips dwars op de motor, later in de lengte. Ural en Chang-Jiang hebben ze ook in de lengte zitten Slechts een detail maar wel in het zicht, dus belangrijk voor mij. Het achterlicht is een reproductie Bosch van voor 1940. De originele zijn onbetaalbaar geworden. Overigens zijn de prijzen van de reproducties ook niet mis. Bagagerek en lampje kwamen uit Polen en de kentekenplaathouder uit Belgiƫ.

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 06 nov 2015 08:04
door bow
Internationaal aan het zaken doen Ben , en het vlot mooi dit project . Straks alles laten poeder coaten denk ik , in Dreumel :mrgreen:

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 06 nov 2015 19:51
door bendix
Tuurlijk komt hij in Dreumel terecht. :D

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 21 nov 2015 22:25
door bendix
Afbeelding

De Chinese uitlaatbochten moesten passend gemaakt worden op een Russische cilinder en op een Duits frame. De demper is van onbekende herkomst.

Er is een bekend Duitstalig boek dat gaat over sleutelen aan de Russen en dat heet vrij vertaald: "Met hamer en Sleutel". De schrijver is de haakse slijper in de titel vergeten.

Ze zitten er op maar niet helemaal spanningsvrij. Nou ja, pech dan, ze zitten er op.

:D

Re: Nou, dan maar de eerste. BMW R71

Geplaatst: 22 nov 2015 08:12
door bow
Dat dikke gietstaal kan vast wel wat hebben , ik denk dat ze van de fabriek af ook niet helemaal spannings vrij waren :mrgreen: