Hoge en lage toeren na start warme motor

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
rbrt.jn
10-24
10-24
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jul 2021 20:30
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Hoge en lage toeren na start warme motor

Ongelezen bericht door rbrt.jn »

Beste mensen,

Ik ben sinds drie weken de eigenaar van een 1200 custom uit 2011. Dit weekend ben ik een stuk gaan rijden. Na een korte eerste stop van max 10 minuten, startte ik de motor, maar die sloeg weer af. Na een tweede poging merkte ik dat het toerental heel laag was en ik moeite moest doen om de motor draaiende te houden. Na een korte rit heb ik de motor weer uitgezet om na ongeveer 10 minuten weer we te gaan. Bij de start liepen de toeren nu juist hoog op en na een seconde of 10 zakte het weer naar normaal.

Iemand een idee hoe dit kan?

Wat me verder opviel is dat de roetafzetting op de DB-killers heel verschillend is. De ene is volledig zwart, de andere minimaal zwart. Is dit te verklaren en kan er een verband zijn met de eerder genoemde problemen? Bougies heb ik nog niet gecontroleerd overigens.

Dank voor het meedenken!
Bijlagen
F89CA331-95A4-4687-B79B-E9ADA128EFAA.jpeg
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 189 times
Been thanked: 187 times

Re: Hoge en lage toeren na start warme motor

Ongelezen bericht door ronnie »

Geen groot techneut hier, maar meedenken lukt me nog net :mrgreen:

Bij verschillende roetafzetting op je db-killers moet ik meteen denken aan je bougies.
- zitten er dezelfde bougies in ?
- is de elektrodenafstand hetzelfde ?
- is er een kapot ?
- bougiekabel of dop beschadigt ? (vast makkelijker uit te testen, maar ik zou de doppen eraf draaien en even op de andere kabel zetten. als je verschil hoort, zou ik daar verder zoeken.)

Of dit allemaal ook invloed heeft op je toerental..... geen idee, maar het lijkt me op z'n minst logisch dat dat het geval is.

En dan nog: heeft je motor al sensoren in de uitlaat ? Misschien hangt er daar een stekker los o.i.d.

Succes :thumbsup:
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Hoge en lage toeren na start warme motor

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik heb dit probleem ook gehad met mijne Sportster. Ik heb dan mijn IAC sensor uitgehaald en eens opgekuist + de zitting met een doekje proberen uit te kuisen ;-). De IAC sensor gaat uwe lucht regelen om stationair de motor goed te laten draaien. zie bijlage foto waar dat deze zit en er uit ziet als je hem uithaalt.
Het is gewoon de 2 vijzen lossen en stekker wel opletten dat je de dichting niet stuk maakt. Na dat ik deze gekuist had. heb ik geen probleem meer gehad. Hopelijk het zelfde resultaat.

Voor dat roet probleem. Denk ik dat het een probleem in u afstelling zit. Hoe ik het zie het je geen originele uitlaten meer maar wel nog een originele luchtfilter. En is u tegendruk in de uitlaat anders. Maar heb je weet of dat u afstelling aangepast is ? Zo niet, zou ik wel u afstelling wel eens laten controleren en dien het moet aanpassen. maar als je dat zou doen zou ik persoonlijk een andere luchtfilter plaatsen zodat je toch nog iets meer koppelen/pk er uit kunt halen. Maar dat moet je zelf weten natuurlijk ;-). En voor het afstellen heb je ook verschillende keuzen en mogelijkheden. Mijn voorkeur is een FP3 maar dat is ook een persoonlijke keuze natuurlijk. Hopelijk ben je iets met deze info en laat ons iets weten wat het resultaat of oplossing is ;-).
Bijlagen
IMG_5587.JPG
IMG_5586.JPG
rbrt.jn
10-24
10-24
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jul 2021 20:30
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hoge en lage toeren na start warme motor

Ongelezen bericht door rbrt.jn »

ronnie schreef: 19 jul 2021 10:17 Geen groot techneut hier, maar meedenken lukt me nog net :mrgreen:

Bij verschillende roetafzetting op je db-killers moet ik meteen denken aan je bougies.
- zitten er dezelfde bougies in ?
- is de elektrodenafstand hetzelfde ?
- is er een kapot ?
- bougiekabel of dop beschadigt ? (vast makkelijker uit te testen, maar ik zou de doppen eraf draaien en even op de andere kabel zetten. als je verschil hoort, zou ik daar verder zoeken.)

Of dit allemaal ook invloed heeft op je toerental..... geen idee, maar het lijkt me op z'n minst logisch dat dat het geval is.

En dan nog: heeft je motor al sensoren in de uitlaat ? Misschien hangt er daar een stekker los o.i.d.

Succes :thumbsup:
Dank voor het meedenken! Ik loop alles even na.

Toegevoegd in 5 minuten 21 secondes:
RC roadster schreef: 19 jul 2021 13:18 Ik heb dit probleem ook gehad met mijne Sportster. Ik heb dan mijn IAC sensor uitgehaald en eens opgekuist + de zitting met een doekje proberen uit te kuisen ;-). De IAC sensor gaat uwe lucht regelen om stationair de motor goed te laten draaien. zie bijlage foto waar dat deze zit en er uit ziet als je hem uithaalt.
Het is gewoon de 2 vijzen lossen en stekker wel opletten dat je de dichting niet stuk maakt. Na dat ik deze gekuist had. heb ik geen probleem meer gehad. Hopelijk het zelfde resultaat.

Voor dat roet probleem. Denk ik dat het een probleem in u afstelling zit. Hoe ik het zie het je geen originele uitlaten meer maar wel nog een originele luchtfilter. En is u tegendruk in de uitlaat anders. Maar heb je weet of dat u afstelling aangepast is ? Zo niet, zou ik wel u afstelling wel eens laten controleren en dien het moet aanpassen. maar als je dat zou doen zou ik persoonlijk een andere luchtfilter plaatsen zodat je toch nog iets meer koppelen/pk er uit kunt halen. Maar dat moet je zelf weten natuurlijk ;-). En voor het afstellen heb je ook verschillende keuzen en mogelijkheden. Mijn voorkeur is een FP3 maar dat is ook een persoonlijke keuze natuurlijk. Hopelijk ben je iets met deze info en laat ons iets weten wat het resultaat of oplossing is ;-).
Bedankt voor je bericht! Ik heb ook aan de sensor gedacht. Ga ik die eens schoonmaken of vervangen.

De afstelling is aangepast met Direct Link. Ik heb nog een USB-stick, maar ik heb nog geen bedrijf gevonden die daar nog gebruik van maakt. Ik zoek nog even door en anders moet er iets anders overwegen.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Hoge en lage toeren na start warme motor

Ongelezen bericht door RC roadster »

rbrt.jn schreef: 19 jul 2021 20:58 Ga ik die eens schoonmaken of vervangen.
Bij mij is het toch gelukt met hem enkel te kuisen ;-). Ik heb de luchtfilter er afgehaald en de gasklep terwijl ook gekuist. Door met remmenreiniger op een doek te spuiten en zo de gasklep proper te maken. Ik heb dit ook zo toegepast met de doek om de zitting van de iac klep te kuisen. Altijd opletten met remmenreiniger in de gasklep rechtstreeks te spuiten.

Daarachter heb ik ook de carterdampen naar een opvangbakje gebracht. Zodat deze troep niet meer terug naar binnen wordt gezogen. En daardoor de gasklep niet meer zo vuil kan worden. Ik geef het maar mee , maar niet door vertellen aan de groene vriendjes he,... slecht voor het milieu :knipoog: ,... .
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 189 times
Been thanked: 187 times

Re: Hoge en lage toeren na start warme motor

Ongelezen bericht door ronnie »

rbrt.jn schreef: 19 jul 2021 20:58
De afstelling is aangepast met Direct Link. Ik heb nog een USB-stick, maar ik heb nog geen bedrijf gevonden die daar nog gebruik van maakt.
Absoluut niet bij je in de buurt, maar Red & Black motorcycles in Hamont (B) werkt daarmee
rbrt.jn
10-24
10-24
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jul 2021 20:30
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hoge en lage toeren na start warme motor

Ongelezen bericht door rbrt.jn »

RC roadster schreef: 19 jul 2021 23:15
rbrt.jn schreef: 19 jul 2021 20:58 Ga ik die eens schoonmaken of vervangen.
Bij mij is het toch gelukt met hem enkel te kuisen ;-). Ik heb de luchtfilter er afgehaald en de gasklep terwijl ook gekuist. Door met remmenreiniger op een doek te spuiten en zo de gasklep proper te maken. Ik heb dit ook zo toegepast met de doek om de zitting van de iac klep te kuisen. Altijd opletten met remmenreiniger in de gasklep rechtstreeks te spuiten.

Daarachter heb ik ook de carterdampen naar een opvangbakje gebracht. Zodat deze troep niet meer terug naar binnen wordt gezogen. En daardoor de gasklep niet meer zo vuil kan worden. Ik geef het maar mee , maar niet door vertellen aan de groene vriendjes he,... slecht voor het milieu :knipoog: ,... .
Dank voor de tips!

Toegevoegd in 1 minuut :
ronnie schreef: 20 jul 2021 04:45
rbrt.jn schreef: 19 jul 2021 20:58
De afstelling is aangepast met Direct Link. Ik heb nog een USB-stick, maar ik heb nog geen bedrijf gevonden die daar nog gebruik van maakt.
Absoluut niet bij je in de buurt, maar Red & Black motorcycles in Hamont (B) werkt daarmee
Goed om te weten! Mooie rit ernaar toe.
Plaats reactie