Project(je) II: Fuel bottle

Laat ons meegenieten met het ontstaan van jóuw Sporty, in woord en beeld.
Your Sportsterproject; the story and the pictures.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 836
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 620 times
Been thanked: 456 times

Project(je) II: Fuel bottle

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik loop al een tijd met het idee om een fuel bottle ergens op de motor te gaan plaatsen. Ik vind dat niet alleen een mooi gezicht maar het benzinelampje heeft mij ook al een paar keer in de steek gelaten. Een goede plek vinden valt nog niet echt mee, aan de linkerkant neemt de grote leren tas alle ruimte in en de ruimte die daar nog over is is voor een duo passagier bedoeld. Aan de sissy-bar vastmaken zie ik ook niet echt zitten omdat het kenteken en het rugkussentje daar al zitten. Aan de voorvork of horizontaal onder de koplamp lijkt mij ook niet echt ideaal en ook niet echt mooi. De plek die mij het best lijkt is aan de rechterzijde van de motor en wel achter de schokbreker. Ik zou onder het sissy-bar frame een kleine staalconstructie kunnen lassen en daar een houder op kunnen monteren. Het frame van de sissy-bar is volgens mij dik en stijf genoeg en makkelijk los te halen om opnieuw te laten coaten. Ik wil 2 flessen (1 reserve) van iets minder dan een liter aanschaffen en deze bij een spuitbedrijf in dezelfde paarse kleur laten spuiten als de motor is (Hard Candy Custom). Geen idee of deze kleur na te maken is en als dit niet kan dan gewoon de paarse kleur die overheerst in de Hard Candy. Ik wil geen leren houder gaan monteren want die zijn meestal vrij dicht en dan zie je weinig van de paarse coating. Er zijn op internet genoeg geschikte frames te vinden die veel meer open zijn en waaraan je de bottle makkelijk met 2 bandjes vast kan zetten plus nog iets aan de bovenkant om ervoor te zorgen dat de bottle er niet aan de bovenzijde uittrilt. Enige waar ik mij een klein beetje zorgen over maak is de veiligheid. De bottle komt toch wel een stukje uit te steken. Als je op die zijde de motor laat vallen is er een redelijke kans dat de bottle open gaat en de benzine over de straat en de motor heen komt. Maar misschien denk ik wel iets te moeilijk hierover. Als iemand nog een suggestie heeft...
Bijlagen
Bottle.JPG
7.jpg
6.jpg
2.jpg
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: Project(je) II: Fuel bottle

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Wim kijk eens bij "Union River" , die gast maakt alles op maat naar je eigen wensen. Stuur hem gewoon een berichtje met wat je in gedachte hebt
en hij stelt iets voor met toch eerlijke prijzen. Hij is gevestigd in Spanje en je kan in het Engels converseren.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 836
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 620 times
Been thanked: 456 times

Re: Project(je) II: Fuel bottle

Ongelezen bericht door EasyWim »

Wat gewikt en gewogen en toch besloten de houder van Santos te kopen. De fles past hier goed in en het is stevig te monteren. Ook zitten er in de houder 5 rubber doppen degelijk bevestigd zodat er niet snel lakschade aan de fles zal ontstaan. Op Bol.com een fles van een liter gevonden die vrij voordelig was. Ik heb er gelijk maar 3 van besteld (kleine 12 euro per stuk) zodat ik bij eventuele diefstal of verlies gelijk weer voorzien ben. Of je er door een spuiterij nu 1 of 3 laat spuiten zal ook niet zoveel uitmaken. Ik ben benieuwd of ze de kleur Hard Candy Custom na kunnen maken of misschien gewoon paars metallic?!

Op Bol.com waren de flessen afgebeeld met een zwarte dop, die ik kreeg hadden een rode dop. Ik heb even getwijfeld of ik ze terug zou sturen maar die rode dop geeft toch ook aan dat het hier niet zomaar een drinkfles betreft. Ik denk dat zo'n rode dop wel wat heeft dus ik heb ze maar gehouden.

Ik moet ook nog iets verzinnen waardoor de fles niet in de houder omhoog kan schuiven. Ik zat te denken aan iets van zwart elastiek door de dop heen of gewoon een zwarte tyrap. Overigens zitten er nog wat meer spanbandjes en bevestigingsmaterialen bij de houder maar deze staan niet op de foto.

Hoe vol zouden jullie zo'n fles vullen? Lekker vol geeft minder geklots, een stuk leger laten geeft ruimte voor uitzetting in de zon.
Bijlagen
IMG_5949.JPG
IMG_5948.JPG
IMG_5946.JPG
IMG_5944.JPG
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: Project(je) II: Fuel bottle

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ben benieuwd als die gemonteerd zit en gelakt is, zou zelf aan poederlakken denken maar daar is de keuze in metallic toch wel wat minder. Mijn flessen
zitten gewoon vol, rijd er nu al jaren zo mee rond, ik ververs de benzine erin wel bij regelmaat door die gewoon mee op te gebruiken.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Siegfriedson
100-199
100-199
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
Locatie: Loosduinen
Has thanked: 34 times
Been thanked: 113 times

Re: Project(je) II: Fuel bottle

Ongelezen bericht door Siegfriedson »

Pfff wat een gedoe. Ik zou gewoon op tijd tanken :mrgreen:
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Project(je) II: Fuel bottle

Ongelezen bericht door RC roadster »

Mijn fles is nooit 100% vol, juist Iets onder de kraag voor het uitzetten,... sta dan ook dikwijls geparkeerd in de zon op het werk. En soms rij ik zelfs leeg als ik weet dat ik geen lange afstanden moet maken,... . En als de benzine op was voor mijn grasmachine/bosmaaier of haagschaar,... ;-).

Als je u fles goed vastmaakt met die originele spanbanden. Zou deze dan nog veel naar bovenschuiven ? Ziet er mij toch een degelijk houder uit,... nee?
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 836
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 620 times
Been thanked: 456 times

Re: Project(je) II: Fuel bottle

Ongelezen bericht door EasyWim »

RC roadster schreef: 19 mei 2021 18:50 Als je u fles goed vastmaakt met die originele spanbanden. Zou deze dan nog veel naar bovenschuiven ? Ziet er mij toch een degelijk houder uit,... nee?
Als werktuigbouwkundige weet ik dat trillingen rare reacties kunnen uitlokken, de zwaartekracht kan makkelijk worden overwonnen. Misschien loopt het niet zo'n vaart nee, ik kan beginnen met een dun zwart touwtje om te zien of de fles echt goed onderin blijft zitten.

Toegevoegd in 3 minuten 38 secondes:
Siegfriedson schreef: 19 mei 2021 12:46 Pfff wat een gedoe. Ik zou gewoon op tijd tanken :mrgreen:
Het is deels voor de bijzondere look en deels praktisch inderdaad. De low-fuel indicator is er al eens een tijdje mee uitgescheden (en plots deed hij het weer), ik check nu ook wel wat vaker de dagteller omdat ik het systeem dus niet helemaal meer vertrouw.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Project(je) II: Fuel bottle

Ongelezen bericht door RC roadster »

EasyWim schreef: 19 mei 2021 19:41 Als werktuigbouwkundige weet ik dat trillingen rare reacties kunnen uitlokken, de zwaartekracht kan makkelijk worden overwonnen. Misschien loopt het niet zo'n vaart nee, ik kan beginnen met een dun zwart touwtje om te zien of de fles echt goed onderin blijft zitten.
Ja, trilling kunnen rare dinges doen,... . laat ons weten wat de fles juist doet tijdens het rijden ;) ben benieuwd .
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1599
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Project(je) II: Fuel bottle

Ongelezen bericht door bow »

Zorg je ook voor een ontluchting in de dop,als het warm wordt zet brandstof uit. Kan een leuke klap geven als je fles te vol is.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 836
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 620 times
Been thanked: 456 times

Re: Project(je) II: Fuel bottle

Ongelezen bericht door EasyWim »

bow schreef: 20 mei 2021 09:42 Zorg je ook voor een ontluchting in de dop,als het warm wordt zet brandstof uit. Kan een leuke klap geven als je fles te vol is.
Er zitten 2 gaatjes in de dop. Natuurlijk zit de O ring hier nog tussen maar ik neem aan dat met die gaatjes voorkomen wordt dat de fles zal klappen.

Het is een liter fles maar op de buitenzijde staat geschreven dat je hem max tot 890ml mag vullen. Maar mocht ik ooit zonder benzine komen te staan dan zijn er maar weinig plekken in Nederland waar je niet binnen zo'n 18km een pomp vindt. En anders toch maar de ANWB bellen :mrgreen:
Bijlagen
dop.JPG
Plaats reactie