Pagina 1 van 1

olie probleem

Geplaatst: 08 mar 2021 10:10
door Melvin48
goedenmorge

ik heb vorige week me sportster 48 uit 2015 uit de winterstalling gehaald (zo 2 maand stil gestaan)

nu heb ik een probleem dat bij de eerst start veel olie onder het blok lag (olie pijl gecontroleerd te hoog tot aan de rand wat ik heel raar vond want voor dat hij in de stalling ging was alles goed)

alles schoon gemaakt olie er uit nieuw olie en filter weer gaan rijden niks aan de hand tot dat ik terug kwam (zo 15 min gereden)

olie druppels op de grond weer de olie pijl gecontroleerd weer te hoog terwijl ik er genoeg in gedaan heb 2.6l

wie kan mij helpen met dit probleem dat elke keer de olie tank vol zit en dus gaat lekken

Re: olie probleem

Geplaatst: 08 mar 2021 12:24
door MoneyFor
Kan een geval van sumping zijn, omdat de olietank hoger zit dan de pomp gaat die lekken als de check ball niet voldoende afsluit, zit een veertje achter en
als die niet genoeg spanning meer geeft kan de olie passeren. Als je dan de motor start wordt de olie eruit gegooid en staat het oliepijl ook veel te hoog.
Voor de evo kwam de olie dan uit de breather tube onderaan, met de evo komt die dan normaal uit de breathers achter / in het luchtfilter.

Wil nog even toevoegen dat ik bij één van mijn vader zijn motors dit eens heb gehad en was een grote luchtbel die in de leiding zat, dit kan samen gaan met
de olie die voorbij de checkball terugkeert. Had het veertje vervangen en bleef het probleem hebben, heb dit dan op kunnen lossen door gewoon te laten
doorstarten zonder bougies erin en de olie aftap open. Mocht je dit zelf doen goed opvolgen wat er met het oliepijl gebeurd en toevoegen wanneer nodig.

Nu als het probleem blijft bestaan moet je dat hierboven zeker eens nakijken maar in de meeste gevallen lost het zichzelf als je er natuurlijk al niet teveel
olie hebt bijgedaan.

Re: olie probleem

Geplaatst: 08 mar 2021 12:41
door EasyWim
MoneyFor schreef: 08 mar 2021 12:24 Als je dan de motor start wordt de olie eruit gegooid en staat het oliepijl ook veel te hoog.
Hoe kan het oliepeil veel te hoog komen te staan in het reservoir? Als olie eruit weglekt het blok in dan kan het natuurlijk te laag staan in het reservoir (en te hoog in het blok). Als de motor weer even heeft gelopen is bijna alle olie weer terug waar het hoort, in het reservoir. Een te hoog oliepeil in het reservoir kan toch alleen ontstaan als er altijd al gewoonweg teveel olie in het hele systeem heeft gezeten?

Belangrijkste vraag, kan zo'n terugslagklepje redelijk simpel vervangen worden?

Re: olie probleem

Geplaatst: 08 mar 2021 12:47
door Melvin48
Ik ga de checkball valve even nakijken
want nu je dat je het zegt dit had ook vaak bij me oude hd

Re: olie probleem

Geplaatst: 08 mar 2021 19:55
door Melvin48
Ik denk dat ik het gevonden heb de checkball valve die achter het olie filter zit zat vast
de Veer die er aan vast zit is ook krom
Morge en nieuw bestellen en kijke of het gewerkt heeft

Re: olie probleem

Geplaatst: 09 mar 2021 07:52
door MoneyFor
Net wat ik dacht, hopelijk ben je hiermee uit de problemen :thumbs:

Re: olie probleem

Geplaatst: 09 mar 2021 08:08
door Melvin48
Ik hoop het ook :thumbsup:

Re: olie probleem

Geplaatst: 09 apr 2021 21:10
door EasyWim
Op aanraden van MoneyFor even het oliepeil gecheckt nadat mijn motor terugkwam van de garage. En ja hoor, ongeveer 3/4 liter teveel olie in de tank. Gelukkig was er nog niets uit de carterontluchting gegooid maar wel diep triest dat geen enkel bedrijf hier serieus mee omgaat. Overigens viel het mij op dat het verschil tussen koude en warme olie ongeveer een halve peilstok schaal is.

Re: olie probleem

Geplaatst: 10 apr 2021 07:43
door MoneyFor
EasyWim schreef: 09 apr 2021 21:10 Op aanraden van MoneyFor even het oliepeil gecheckt nadat mijn motor terugkwam van de garage. En ja hoor, ongeveer 3/4 liter teveel olie in de tank. Gelukkig was er nog niets uit de carterontluchting gegooid maar wel diep triest dat geen enkel bedrijf hier serieus mee omgaat. Overigens viel het mij op dat het verschil tussen koude en warme olie ongeveer een halve peilstok schaal is.
Ik weet het Wim, is voor mij ook onbegrijpelijk, het zijn al die dingen samen dat mij een grondige afkeer heeft doen krijgen van de woorden dealer, vakman, specialisten ....

Re: olie probleem

Geplaatst: 10 apr 2021 16:51
door RC roadster
MoneyFor schreef: 10 apr 2021 07:43
EasyWim schreef: 09 apr 2021 21:10 Op aanraden van MoneyFor even het oliepeil gecheckt nadat mijn motor terugkwam van de garage. En ja hoor, ongeveer 3/4 liter teveel olie in de tank. Gelukkig was er nog niets uit de carterontluchting gegooid maar wel diep triest dat geen enkel bedrijf hier serieus mee omgaat. Overigens viel het mij op dat het verschil tussen koude en warme olie ongeveer een halve peilstok schaal is.
Ik weet het Wim, is voor mij ook onbegrijpelijk, het zijn al die dingen samen dat mij een grondige afkeer heeft doen krijgen van de woorden dealer, vakman, specialisten ....
Er zijn ook nog altijd goede vakmannen en specialisten hoor,... maar deze zijn gewoon dun gezaaid,... :D.
3/4 van een liter teveel op doen is wel al geen klein beetje ze,... . Niet te begrijpen,... . Ik heb mijn Sportster 1 keer binnen gedaan bij HD dealer (@MoneyFor sorry,... voor het woord) en daar hadden ze toch de juiste hoeveelheid opgedaan,... . Maar ja, hebben ze toen wel echt mijn olie verwisselt? Ik had juist mijne sportster gekochten en deze had maar 800km gereden op een jaar tijd (vorige eigenaar). Ik had dit laten doen voor mijn garantie te verlengen voor een jaar.

Een geluk dat HD met een droog cartersysteem werkt, anders lag de krukas/lagers half te koken in de olie,... . en dit zou veel schade kunnen maken,... . en veel geld kunnen opbrengen voor de HD dealers,... . ;)