Drysump-smeersysteem kort uitgelegd

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Drysump-smeersysteem kort uitgelegd

Ongelezen bericht door EasyWim »

Bij het drysump-smeersysteem zit er onderin het motorcarter een kleine opvangruimte, van waaruit de lek olie door een 2e oliepomp wordt weggepompt naar een reservoir elders op de motorfiets. Uit dit externe oliereservoir zuigt de werkelijke hoofdoliepomp zijn olie weer aan en pompt dat via een oliefilter naar de smeerpunten in het blok. Dit reservoir kan eigenlijk overal op de motor worden geplaatst en ideaal gevormd zijn, zodat er altijd olie beschikbaar is voor de smering. Ook kan de constructeur het zwaartepunt van de motorfiets beïnvloeden. Daarbij is het voordeel van deze constructie natuurlijk dat de smering ten alle tijden is gegarandeerd. Bovendien kan het motorcarter zelf mooi compact blijven, er is immers geen extra ruimte onderin het blok nodig waar enkele liters motorolie in passen. Dit geeft bodemvrijheid, zeker bij motorblokken die vanwege hun constructie toch al erg hoog bouwen (zoals de HD V-Twins). Met een drysump-smeersysteem kan het carter immers compacter rond de krukas worden geconstrueerd en is er dus geen extra hoogte nodig voor het oliereservoir. Een ander voordeel is dat de olie relatief meer rust krijgt en beter kan afkoelen voor hergebruik. Door het rondpompen en de uitgekiende plek waar de olie in het reservoir wordt gespoten ontstaat er ook een betere ontluchting; de luchtbelletjes in de olie kunnen bij een drysump-systeem makkelijker ontsnappen zodat de smering op een hoger plan komt te staan. Om te voorkomen dat er trouwens meer olie uit het oliereservoir gaat dan erin komt heeft de terugvoeroliepomp altijd een 30 tot 50% hogere capaciteit dan de werkelijke hoofdoliepomp.

Maar ook het drysump-systeem heeft zijn keerzijde. Zo heb je altijd te maken met (kwetsbare) olieleidingen en aansluitingen en een extra oliepomp. Om de olie vanuit het blok naar de olietank te pompen vraagt ook extra vermogen (rond de 0,3 pk) waardoor ook de aandrijving van de oliepomp weer zwaarder moet worden uitgevoerd. Bovendien levert het oliereservoir met de losse leidingen behoorlijk wat extra gewicht en productiekosten op. En in de praktijk is er nog één groot nadeel; het oliepeilen vraagt aandacht. Waar bij een doorsnee wetsump-systeem een blik op het peilglas volstaat, is het oliepeilen bij een drysump-systeem een ritueel dat je zorgvuldig moet uitvoeren, anders heb je makkelijk te veel of te weinig olie aan boord. In principe meet je het oliepeil op het reservoir, maar het probleem is dat de olie – zeker als de motor al wat ouder is – makkelijk naar beneden in het motorcarter zakt als de machine even wat langer stilstaat. Voordat je de olie peilt via een peilstok moet je er dus wel zeker van zijn dat alle olie uit het motorblok is en in het reservoir zit. Een koude motor moet je daarvoor eerst een tijdje laten lopen. Beter is het eigenlijk om bij terugkomst van een ritje even te wachten en dan alvast de olie te peilen voor je volgende rit. Het drysump-systeem vraagt dus meer inzet en inzicht van de bestuurder, het is daarmee minder ‘foolproof’ dan een wetsump-systeem.

Duidelijk (Engelstalig) filmpje met verassende dynojet meting (verschil tussen wet- en drysump):
https://www.youtube.com/watch?v=zKM2BJtb5XA

Korte animatie over het drysump-systeem:
https://www.youtube.com/watch?v=0criObHbihY
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 149 times
Been thanked: 232 times

Re: Drysump-smeersysteem kort uitgelegd

Ongelezen bericht door botoo »

Je hebt je huiswerk netjes gedaan EasyWim :D
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Drysump-smeersysteem kort uitgelegd

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik wou dat ik je geduld had Wim :D
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Drysump-smeersysteem kort uitgelegd

Ongelezen bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 05 mar 2021 19:37 Ik wou dat ik je geduld had Wim :D
Niet getreurd, jij bent vast ook ergens goed in :think: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie