The road

Laat ons meegenieten met het ontstaan van jóuw Sporty, in woord en beeld.
Your Sportsterproject; the story and the pictures.
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Vandaag wat verder geklooid en vooral gepast en nagedacht.

Ik heb even wat input nodig.

De bovenste beugel (zie vorige post) is voor mijn km teller, en die zou ik aan de voorste tankbevestiging maken.
Maar door het gewicht van de behuizing dat grotendeels vóór de beugel hangt, en door de lengte van de beugel, gaat er een relatief sterk moment worden uitgeoefend op de bevestiging.
Die bevestiging heeft nu wel een soort van vierkant waardoor je de rotatie kan tegenwerken, maar ik vrees dat de krachten te groot gaan zijn om hierdoor volledig opgenomen te worden. Als dat gebeurt, heb ik schade aan mijn frame, wat ik zeker wil voorkomen.

Dan had ik het idee om die beugel mee vast te maken aan mijn tweede beugel, welke tussen de 2 cilinders in komt.
Maar ook hier vrees ik hetzelfde. Teveel gewicht op de beugels (en op afstand), welke wederom een moment gaat uitoefenen op de bevestiging aan de cilinders zelf.
De cilinderbevestiging zit wel stevig vast met een lange M10 bout, maar toch wil ik ook hier schade voorkomen.

Mijn laatste optie is om de km teller beugel stevig in te korten (zonder de hoek) om het moment zo klein mogelijk te houden, en deze dan rechtstreeks op de achterste cilinderbevestiging vast te maken, samen met de beugel die tussen de twee cilinders komt.
Ik denk dat deze optie de minste krachten en momenten gaat genereren.

Wat denken jullie? Is dit een goed plan, of gaat dit nog steeds teveel krachten en momenten uitoefenen op de cilinderbevestigingen?

:kweenie:
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 149 times
Been thanked: 232 times

Re: The road

Ongelezen bericht door botoo »

Ik zou i.i.g. niet de beugel vastmaken aan je tankophanging en aan de cylinders. Je motorblok zit niet star in je frame en kan dus afhankelijk van het frame (en je tankbeugel) bewegen. Dat gaat eerst gigantisch resoneren en vervolgens breekt één van je beugels.
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: The road

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik zou zeggen ofwel op het frame of anders op de cylinders maar zou geen overbrugging maken tussen beide.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

botoo schreef: 23 feb 2021 19:49 Ik zou i.i.g. niet de beugel vastmaken aan je tankophanging en aan de cylinders. Je motorblok zit niet star in je frame en kan dus afhankelijk van het frame (en je tankbeugel) bewegen. Dat gaat eerst gigantisch resoneren en vervolgens breekt één van je beugels.
Inderdaad, van dat resoneren had ik ook al schrik.
Er zijn wel oplossingen te koop van allerlei fabrikanten die een beugel voor de km teller op 1 of zelfs 2 cilinders monteren, en velen rijden er met rond. Dus in weze zou het stevig genoeg moeten zijn, als er niet veel meer aan hangt.

Toegevoegd in 1 minuut 14 secondes:
MoneyFor schreef: 23 feb 2021 19:54 Ik zou zeggen ofwel op het frame of anders op de cylinders maar zou geen overbrugging maken tussen beide.
En als ik mijn twee beugels apart aan de cilinders vastmaak?
Een aan de voorste, de ander aan de achterste?

Waarom geen overbrugging trouwens? De originele claxon hing met een overbrugging vast tussen de cilinders.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: The road

Ongelezen bericht door MoneyFor »

RoelVP schreef: 23 feb 2021 20:28
En als ik mijn twee beugels apart aan de cilinders vastmaak?
Een aan de voorste, de ander aan de achterste?

Waarom geen overbrugging trouwens? De originele claxon hing met een overbrugging vast tussen de cilinders.
Overbrugging tussen 2 cylinders is geen probleem, ik bedoel geen verbinding / overbrugging tussen frame en cylinders. Alhoewel denk ik
dat indien je met van die rubber ophangingen niet heel veel mis kan doen mocht je toch verbinden tussen frame en cylinders. Een rubber
mount blok vibreert meer tussen frame en cylinders dan zonder het rubbermount. Persoonlijk vind ik die beugels om tussen de 2 cylinders
te monteren voor de teller in te plaatsen ook wel mooi, de claxon hoeft daar niet meteen te hangen, is plaats genoeg elders :)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Nog wat verder geprult met de positie en beugels.
De huidige km teller houder is zwaar en moeilijk stevig te bevestigen aan het frame of de cilinders.
Dus even een totale andere richting uitgegaan...

Wist je dat de binnendiameter van de behuizing waar de km teller in past 90mm is? Als je dan een PVC rioleringsbuis van 90 mm neemt aan het verbrede stuk (mof), dan past die daar mooi in...
En licht van gewicht! Alleen, plastiek, wat kan smelten dicht bij het blok en is moeilijk om een stevige, schokbestendige bevestiging aan te maken.

Ok, dan maar van staalplaat (dikte 0.75mm) een eigen behuizing gemaakt.
Het resultaat zie je in de foto's. Op zich relatief goed geslaagd, maar niet perfect. Ik denk dat er een versie twee moet komen die een stevigere bevestiging voorziet en beter afgelijnd is.
Al doende leert men...
Bijlagen
DSC_2936.JPG
DSC_2936.JPG (316.38 KiB) 8812 keer bekeken
DSC_2935.JPG
DSC_2935.JPG (217.75 KiB) 8812 keer bekeken
DSC_2934.JPG
DSC_2934.JPG (286.42 KiB) 8812 keer bekeken
DSC_2933.JPG
DSC_2933.JPG (321.01 KiB) 8812 keer bekeken
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Sinds een week een pak minder tijd dan voordien (werk), dus de versnelling is er uit maar we gaan door.

Nog veel gepruld voor een km teller houder, work-in-progress.
Verder de verlengde koppelingskabel en verlengde remleiding geinstalleerd.

Ook nog eens van gedacht veranderd over waar ik alles ga plaatsen, grotendeels omwille van praktische zaken.
Mijn contact ga ik toch rechts houden, maar ik heb er een kleine beugel voor gemaakt om die veel dichter tegen mijn frame en tank te hebben, zodat er boven de voorste cilinder wat meer ruimte is.
Net nog even zwart spuiten en klaar.
Bijlagen
DSC_2946.JPG
DSC_2946.JPG (241.81 KiB) 8723 keer bekeken
DSC_2944.JPG
DSC_2944.JPG (295.36 KiB) 8723 keer bekeken
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Voorlopig was ik van plan om de kabels voor de handbediening langs buiten het stuur te houden.
Het stuur heeft namelijk geen voorgemaakte "gaten" op de nodige plaatsen.
Als ik dan later zou werken rond andere handbedieningselementen, zou ik dan de tijd nemen om de kabels door het stuur te steken.

Nu ben ik toch al aan het denken om dat van de eerste keer te doen, als de huidige kabels lang genoeg zijn toch om erdoor te lopen (ik denk van wel).
Dus de connectoren moet ik van de kabels afhalen en ik moet 3 gaten boren in het stuur.

Kan/moet ik voor de afwerking aan de gemaakte gaten iets doen? Het wordt namelijk open metaal zonder bescherming.
Ik kan er wat verf over spuiten, na het stuur zelf goed afgeplakt te hebben.
Of iets anders?
Nog iets waar ik op moet letten bij het maken van de gaten?
Ter info, het is een chrome stuur.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: The road

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Gaten boren op de juiste plaats, ik neem meestal 10mm en zorg dat je geen bramen hebt van het boren, die dus verwijderen met klein vijltje
of met ontbramer. Ik doe er voor de gemoedsrust altijd wat primer op of bij chroom vernis maar eerlijk gezegd haalt dat niet zoveel uit.

De vernis of blanke lak heb ik in die verfstiftjes zitten om de wagen bij te werken, droog snel en is makkelijker dan het spuiten.

Heb je dimples in het stuur, zo ja dan kan je op het einde van de dimples boren dus het meest naar de binnenkant van het stuur, daar volstaat
in de meeste gevallen zelfs al 8mm maar onderaan moet links en rechts door dus is 10mm al wat beter.


Iets zoals dit is ook makkelijk om de bramen aan de binnenzijde van het geboorde gat weg te nemen,

bramen.png
bramen.png (399.79 KiB) 8655 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Mss eens kijken voor zo'n stift, dat lijkt me praktischer inderdaad.

Er zijn dimples, dat maakt het boren op die locaties al wat gemakkelijker.

Ik dacht vanonder een sleuf te maken, maar misschien zijn 2 gaten toch net iets simpeler en properder.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: The road

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Onderaan lukt met gat van 10mm, het oem zwarte harnas verwijder je en je neemt gewone elektriciteitstape, ... zwarte of zo ;) en je plakt alles strak bij elkaar
zodat het veel dunner is dan de oem bekabeling en dan gaat het door 1 x 10mm gat maar niets houd je tegen om een gleuf of 2 gaten te maken natuurlijk :)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Weer even geleden, maar er is vooruitgang.

De kabels lopen nu door het stuur. Bedankt aan @MoneyFor voor de tips. Alles is goed verlopen.
Hierdoor ga ik de kabels van de richtingaanwijzers wel moeten verlengen, maar dat is enkel een klein werkje.

Verder ook de nieuwe km teller behuizing grotendeels afgewerkt, en de beugel om deze behuizing met de coil aan de linkerkant te monteren.

Toegevoegd in 2 minuten 21 secondes:
En nog even wat foto's van alles gemonteerd zoals het nu is.
Volgende grote taken zijn:
- achterspatbord eruit halen en inkorten.
- tank behandelen aan de binnenkant
- alles naar de spuiter
- sissybar maken
Bijlagen
DSC_3008.JPG
DSC_3008.JPG (317.12 KiB) 8197 keer bekeken
DSC_3003.JPG
DSC_3003.JPG (299.3 KiB) 8197 keer bekeken
DSC_3002.JPG
DSC_3002.JPG (280.4 KiB) 8197 keer bekeken
DSC_3001.JPG
DSC_3001.JPG (256.06 KiB) 8197 keer bekeken
DSC_2995.JPG
DSC_2995.JPG (257.25 KiB) 8198 keer bekeken
DSC_2994.JPG
DSC_2994.JPG (257.69 KiB) 8198 keer bekeken
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: The road

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Mooi zo en lekker allemaal je eigen werk, maakt het nadien nog des te leuker als je met het eindresultaat rond toert :thumbsup:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
dries
50-99
50-99
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 sep 2015 12:25
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 166 times
Been thanked: 138 times

Re: The road

Ongelezen bericht door dries »

RoelVP schreef: 29 mar 2021 10:43 Weer even geleden, maar er is vooruitgang.

De kabels lopen nu door het stuur. Bedankt aan @MoneyFor voor de tips. Alles is goed verlopen.
Hierdoor ga ik de kabels van de richtingaanwijzers wel moeten verlengen, maar dat is enkel een klein werkje.

Verder ook de nieuwe km teller behuizing grotendeels afgewerkt, en de beugel om deze behuizing met de coil aan de linkerkant te monteren.

Toegevoegd in 2 minuten 21 secondes:
En nog even wat foto's van alles gemonteerd zoals het nu is.
Volgende grote taken zijn:
- achterspatbord eruit halen en inkorten.
- tank behandelen aan de binnenkant
- alles naar de spuiter
- sissybar maken

Zou ahterspatbord laten ontlakken en alles in de blanke lak zetten (ook tank) als het klaar is. Overige zaken (o.a. gemaakte beugels) zwart coaten. Effe creme witte handvatjes scoren. Vind combi nu er al gaaf uitzien. Kun je later nog altijd beslissen wat voor spuitwerk ;-)
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

De handvaten zijn afgetapet voor de bescherming, maar het zijn er al witte. Niet echt creme wit, maar dat komt snel met gebruik :D

De beugels etc worden zwart. De tank en spatbord is nog te bezien. Misschien blank coaten is goed voor dit jaar. Ik zie nog.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: The road

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Nu zie ik het van die tape, was me eerst nog niet opgevallen en dacht dat ze zulke kleur hadden :oops:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Ondertussen verder gewerkt, sissybar is grotendeels gelast, juist de punt vanboven moet ik nog iets doen. Woensdag krijg ik wsch spullen binnen om mijn elektronica aan te passen vanachter. Diezelfde dag gaan de tank en co ook naar de spuiter.
Het grote werk is dus gedaan, nu de vele kleine werkjes en afwerkingen.
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Even geleden, maar niet stil gezeten. Nog even een update geven.

Ik ben aan versie 3 voor mijn speedo behuizing bezig, vandaag normaal klaar. Veel steviger en beter.
Al het andere las- en slijpwerk etc zijn gedaan. Kwestie van de boel nog zelf te spuiten.

Electronica ook net afgewerkt, ingekorte kabels, LED knipperlichten met weerstand,..
Getest en alles werkt zoals verwacht.

Tank etc "zou" deze week gespoten moeten zijn, volgens de spuiter eergisteren. Alles stond toen al in de grondverf.

Dus afwerken, spuiten, monteren en... Rijden!!!
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: The road

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Je moet je niet haasten dat doet het "weer" blijkbaar ook niet, zo een kut weer dit jaar ... maar blij te horen dat je toch opschiet :thumbs:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

MoneyFor schreef: 14 mei 2021 11:29 Je moet je niet haasten dat doet het "weer" blijkbaar ook niet, zo een kut weer dit jaar ... maar blij te horen dat je toch opschiet :thumbs:
Nee, haasten doe ik niet. Maar na er zolang aan bezig te zijn ben ik blij dat er licht op het einde van de tunnel is!

Nu wil ik er van kunnen genieten. En klaar zijn voor Italië! :muscle:
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Korte update :
Nog steeds aan het wachten op mijn tank. Dat duurt nu al een dikke week langer dan gezegd. Ik word ongeduldig... :?
Al mijn eigen onderdelen zijn klaar, ook versie 3 van de speedo behuizing.
Stilletjes aan alles aan het spuiten, maar door het koude, winderige en natte weer duurt het langer dan gehoopt.
Gebruikersavatar
dries
50-99
50-99
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 sep 2015 12:25
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 166 times
Been thanked: 138 times

Re: The road

Ongelezen bericht door dries »

RoelVP schreef: 23 mei 2021 13:33 Korte update :
Nog steeds aan het wachten op mijn tank. Dat duurt nu al een dikke week langer dan gezegd. Ik word ongeduldig... :?
Al mijn eigen onderdelen zijn klaar, ook versie 3 van de speedo behuizing.
Stilletjes aan alles aan het spuiten, maar door het koude, winderige en natte weer duurt het langer dan gehoopt.
Je hebt nog een dikke maand :jaja:

Twijfel er niet aan dat dat niet gaat goedkomen
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Onderdelen zijn gespoten.
Bijlagen
teaser.JPG
teaser.JPG (213.7 KiB) 6930 keer bekeken
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2917
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2040 times
Been thanked: 1279 times
Contacteer:

Re: The road

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Spannend................................................
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Vandaag de laatste laag blanke lak op mijn eigen gemaakte onderdelen en nog wat klein prulwerk.

Morgenvroeg plak ik alles tegen elkaar en als alles meezit kan ik in de namiddag een ritje maken... EINDELIJK (hopelijk) :thumbsup: :happy:
Plaats reactie