The road

Laat ons meegenieten met het ontstaan van jóuw Sporty, in woord en beeld.
Your Sportsterproject; the story and the pictures.
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Ondertussen ook bezig met mijn 2010 Custom verder aan te passen.

Wat gaan we doen:
Er meer chopper/bobber stijl van maken, zonder te extreem te gaan.
In België kan je, voor zover ik weet, geen zelfbouw frame laten keuren zoals in Nederland mogelijk is, en dit gecombineerd met de aankomende motorkeuring binnen enkele jaren weerhoudt mij om te grof aan te passen en moet ik bepaalde zaken behouden.
Dus: geen hardtail, geen verlengde voorvork en/of grotere rake, geen aanpassingen aan het frame of wielbasis dus. Nog steeds alle verplichte onderdelen (knipperlichten etc, met keuring).

Meer in detail:
- Nieuw stuur reeds besteld, eens ik het heb komende week ga ik kijken of ik nog een andere riser nodig heb, eventueel ook verlengde kabels
- Nieuw tankje reeds besteld
- Voorspatbord er af, maar ik ga het inkorten en opnieuw laten spuiten zodat ik het indien nodig toch kan gebruiken
- Km teller naar de zijkant plaatsen, met een zelfgemaakte steun
- Andere, kleinere claxon, ergens plaatsen...
- Andere air cleaner cover
- Eigen sissybar maken, met nummerplaat, achterlicht en knipperlichten (kleine LEDs) erop
- Achterspatbord inkorten
- Het originele zadel, dat ik enkel in het begin heb gebruikt, ben ik aan het aanpassen en is bijna klaar
- Alles opnieuw laten spuiten

Later zal het nog de bedoeling zijn om de hand controls aan te pakken. Minder knoppen op het stuur, enkele schakelaars en switches naar de zijkant verplaatsen. Ook aan de voorkant kleine LEDs als knipperlichten.

Om de kosten te drukken probeer ik zoveel mogelijk zelf te maken, wat nog een lachertje gaat worden want ik heb er niet veel ervaring in. Maar dat maakt interessant.

Hopelijk krijg ik alles klaar tegen mei/juni, tegen dat er terug wat meer kan/mag.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 836
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 620 times
Been thanked: 456 times

Re: The road

Ongelezen bericht door EasyWim »

Misschien niet interessant voor jou, maar ik kan mij wel voorstellen dat je de motor in Nederland laat keuren en op kenteken laat zetten en dan exporteert naar België?!
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 2917
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2040 times
Been thanked: 1279 times
Contacteer:

Re: The road

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Ik laat me verrassen @RoelVP !!
:naadje:
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

EasyWim schreef: 13 feb 2021 17:01 Misschien niet interessant voor jou, maar ik kan mij wel voorstellen dat je de motor in Nederland laat keuren en op kenteken laat zetten en dan exporteert naar België?!
Voor zover ik al gelezen heb wordt dat niet aanvaard in België, anders was het inderdaad een optie.
Je krijgt in Nederland een zelfbouwkeuring, en dat kan je niet importeren.
(corrigeer me als ik fout zit)

Toegevoegd in 17 minuten 16 secondes:
Het zadel is klaar.

Ik heb het originele XL1200 Custom zadel aangepast.
Leder er af, schuim bijsnijden en ook de pan bijgesneden.
Daarna alles er terug op.

Het leder is terug het originele leder, wat uiteraard niet 100% past, dus je ziet wel wat kreuken en plooien daar waar het zadel bijgewerkt is, maar over het algemeen ben ik tevreden van het resultaat.
Het bestuurderszitvlakgedeelte is ongewijzigd.
Bijlagen
Bovenaanzicht om het slankere passagiersgedeelte te tonen. Dit volgt nu "mooi" de lijn van de naden.
Bovenaanzicht om het slankere passagiersgedeelte te tonen. Dit volgt nu "mooi" de lijn van de naden.
DSC_2888.JPG (294.13 KiB) 9746 keer bekeken
Zeer veel weggesneden van het achterste gedeelte om het passagiersgedeelte van het zadel smal te maken en om het spatbord beter te tonen. De grote kreuk heb ik er achteraf grotendeels uit gekregen.
Zeer veel weggesneden van het achterste gedeelte om het passagiersgedeelte van het zadel smal te maken en om het spatbord beter te tonen. De grote kreuk heb ik er achteraf grotendeels uit gekregen.
DSC_2883.JPG (257.45 KiB) 9746 keer bekeken
De onderkant van de voorkant weggesneden om het zadel wat slanker te maken.
De onderkant van de voorkant weggesneden om het zadel wat slanker te maken.
DSC_2882.JPG (229.16 KiB) 9746 keer bekeken
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Vandaag mijn voorspatbord onderworpen aan voorbereidingswerk.

Eerst moest ik een mooie curve bepalen. Daarvoor heb ik de curve van de achterzijde van het spatbord opgetekend. Daaruit bleek dat de curve feitelijk een halve cirkel is.
Het spatbord is 13 cm breed, de curve is een (halve) cirkel met straal 6.5 cm.
Met deze curve een sjabloon gemaakt en de centerlijnen van het spatbord bepaald. Het sjabloon erop gelegd en mooi afgetekend.

Ik heb op deze moment gekozen voor een spatbord dat voor en achter gelijk is, beide 10 cm vanaf de centerlijn. De totale nieuwe lengte wordt dus 20 cm.
De curve stopt rond het punt waar het spatbord aan de beugel gelast is.

Wat denken jullie? Goed zo? Of eerder de achterkant wat langer maken? Of ...?
Bijlagen
Achterkant.
Achterkant.
DSC_2903.JPG (256.6 KiB) 9718 keer bekeken
Voorkant.
Voorkant.
DSC_2902.JPG (233.98 KiB) 9718 keer bekeken
Sjabloon afgetekend.
Sjabloon afgetekend.
DSC_2901.JPG (236.51 KiB) 9718 keer bekeken
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 836
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 620 times
Been thanked: 456 times

Re: The road

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik kan mij voorstellen dat als je het toch zo kort doet je de voor- en achterzijde inderdaad even kort houdt. Als je achter toch langer zou laten dan moet het gelijk een stuk langer zijn (10cm extra?). Het kan dan maar beter goed anders zijn dan dat het net niet lijkt te kloppen als je snapt wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

EasyWim schreef: 14 feb 2021 17:12 Ik kan mij voorstellen dat als je het toch zo kort doet je de voor- en achterzijde inderdaad even kort houdt. Als je achter toch langer zou laten dan moet het gelijk een stuk langer zijn (10cm extra?). Het kan dan maar beter goed anders zijn dan dat het net niet lijkt te kloppen als je snapt wat ik bedoel.
Ik geef u gelijk, als het langer wordt dan moet het direct minstens 10cm zijn.
voorlopig twijfel ik nog tussen de 2 opties. Ik neig meer naar langer dan gelijk.
Peke
Moderator
Moderator
Berichten: 1164
Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
Has thanked: 270 times
Been thanked: 331 times

Re: The road

Ongelezen bericht door Peke »

Stukje eraf kan altijd nog. Eraan zetten valt tegen :roll:
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 103 times

Re: The road

Ongelezen bericht door Dorski »

Ik zou ook meer naar langer neigen.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 836
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 620 times
Been thanked: 456 times

Re: The road

Ongelezen bericht door EasyWim »

Als je echt wat anders wilt zou je de voorkant kort en rond kunnen doen zoals je al had afgetekend en de achterkant bijvoorbeeld wat langer in een andere vorm (V-vorm bijvoorbeeld).

Kun je op internet geen foto's vinden van spatborden waarbij de voor en achterkant even kort zijn gemaakt? Dan krijg je wel een indruk van het mogelijke eindresultaat.

Toegevoegd in 53 minuten 45 secondes:
Zoiets als op de foto bedoel ik met V vorm (alleen het gedeelte met de kruizen natuurlijk niet). En dan van voren (op de foto aan de bovenzijde) rond zoals je al ontworpen had. Ik denk dat verhoudingen met afwijkende vormen niet zo snel raar zullen staan, maar het is natuurlijk maar een ideetje.
Bijlagen
front fender.jpg
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

EasyWim schreef: 14 feb 2021 21:39 Als je echt wat anders wilt zou je de voorkant kort en rond kunnen doen zoals je al had afgetekend en de achterkant bijvoorbeeld wat langer in een andere vorm (V-vorm bijvoorbeeld).

Kun je op internet geen foto's vinden van spatborden waarbij de voor en achterkant even kort zijn gemaakt? Dan krijg je wel een indruk van het mogelijke eindresultaat.

Toegevoegd in 53 minuten 45 secondes:
Zoiets als op de foto bedoel ik met V vorm (alleen het gedeelte met de kruizen natuurlijk niet). En dan van voren (op de foto aan de bovenzijde) rond zoals je al ontworpen had. Ik denk dat verhoudingen met afwijkende vormen niet zo snel raar zullen staan, maar het is natuurlijk maar een ideetje.
Goed idee, aan een andere vorm had ik nog niet gedacht. Even een dagje over peinzen. :thumbs:
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 103 times

Re: The road

Ongelezen bericht door Dorski »

Ik zou wel even goed over de vorm nadenken. Als je motor straks gekeurd gaat worden in België dan is de kans groot dat hij afgekeurd wordt op een scherp/puntig spatbord.
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Dorski schreef: 15 feb 2021 12:50 Ik zou wel even goed over de vorm nadenken. Als je motor straks gekeurd gaat worden in België dan is de kans groot dat hij afgekeurd wordt op een scherp/puntig spatbord.
Inderdaad, die kans bestaat.
Maar ik heb er even over nagedacht en een punt gaat het niet worden, het past niet in de stijl die ik wil.
Maar er zijn nog andere niet puntige vormen, heb even wat filmpjes en foto's gekeken voor ideeën.
Ik ga sowieso wachten tot mijn stuur en tank deze week toekomen om te zien past.
Gebruikersavatar
dries
50-99
50-99
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 sep 2015 12:25
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 166 times
Been thanked: 138 times

Re: The road

Ongelezen bericht door dries »

:joehoe: Ben benieuwd naar het resultaat. (gaat wel goedkomen vermoed ik)

Hopelijk op tijd klaar voor "Sporty meeting Italia 2021" (als die doorgaat :oldmen: )
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

dries schreef: 15 feb 2021 14:44 :joehoe: Ben benieuwd naar het resultaat. (gaat wel goedkomen vermoed ik)

Hopelijk op tijd klaar voor "Sporty meeting Italia 2021" (als die doorgaat :oldmen: )
Ik hoop het ook, maar niet alles moet dit jaar al klaar zijn.
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Vandaag de start gemaakt voor een beugel om mijn huidige snelheidsmeterbehuizing aan vast te maken.
Deze is een RSD model dat normaal boven aan de vork wordt geplaatst. Om kosten te besparen ga ik de behuizing hergebruiken maar wil ik ze aan de linkerzijkant bevestigen, naast de benzinetank.
Voorlopig denk ik deze te bevestigen aan dezelfde bout van de voorste bevestiging van de tank.

De beugel is gemaakt van een hoekprofiel. Een klein stuk van de hoek is nog aanwezig aan de onderkant om extra stevigheid te bieden naar het uiterste bevestigingspunt.
De gaten voor de bevestigingen zelf moet ik nog boren.
Bijlagen
Sjabloon van karton op het hoekprofiel passen.
Sjabloon van karton op het hoekprofiel passen.
DSC_2904.JPG (306.84 KiB) 9607 keer bekeken
Vorm geslepen. De lijn is niet vloeiend maar voor een eerste poging ben ik toch tevreden.
Vorm geslepen. De lijn is niet vloeiend maar voor een eerste poging ben ik toch tevreden.
DSC_2905.JPG (240.6 KiB) 9607 keer bekeken
Passen met de RSD behuizing.
Passen met de RSD behuizing.
DSC_2906.JPG (234.47 KiB) 9607 keer bekeken
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: The road

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Goed bezig :thumbs:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 103 times

Re: The road

Ongelezen bericht door Dorski »

Goed bezig, zelf dingen maken is altijd leuk.

Los van dat je het waarschijnlijk mooi vind, is er nog een andere reden om je teller te verplaatsen?
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Dorski schreef: 16 feb 2021 19:35 Goed bezig, zelf dingen maken is altijd leuk.

Los van dat je het waarschijnlijk mooi vind, is er nog een andere reden om je teller te verplaatsen?
Zeker wel!

Dan heb ik de bovenkant van mijn koplamp terug vrij, dat is een mooi chrome spiegeltje :D
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 103 times

Re: The road

Ongelezen bericht door Dorski »

RoelVP schreef: 16 feb 2021 20:52
Dorski schreef: 16 feb 2021 19:35 Goed bezig, zelf dingen maken is altijd leuk.

Los van dat je het waarschijnlijk mooi vind, is er nog een andere reden om je teller te verplaatsen?
Zeker wel!

Dan heb ik de bovenkant van mijn koplamp terug vrij, dat is een mooi chrome spiegeltje :D
:mrgreen:
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Vandaag wat nieuwe onderdelen binnen. De sissybar side plates (via @MoneyFor ) als basis voor de sissybar, de nieuwe tank en het stuur. :thumbsup:

Morgen stuurtje al eens passen. Ik denk dat ik geen kabels ga moeten verlengen, maar het zal kantje boordje zijn.
Bijlagen
Onderdelen.
Onderdelen.
DSC_2907.JPG (312.36 KiB) 9512 keer bekeken
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: The road

Ongelezen bericht door MoneyFor »

RoelVP schreef: 17 feb 2021 20:16 Vandaag wat nieuwe onderdelen binnen. De sissybar side plates (via @MoneyFor ) als basis voor de sissybar, de nieuwe tank en het stuur. :thumbsup:

Morgen stuurtje al eens passen. Ik denk dat ik geen kabels ga moeten verlengen, maar het zal kantje boordje zijn.
Het gaskabel(s) moet lukken, de koppeling ook, misschien enkel wat anders routen maar de remleiding zal je waarschijnlijk moeten vervangen en
misschien ook de elektra verlengen.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

MoneyFor schreef: 18 feb 2021 06:44
RoelVP schreef: 17 feb 2021 20:16 Vandaag wat nieuwe onderdelen binnen. De sissybar side plates (via @MoneyFor ) als basis voor de sissybar, de nieuwe tank en het stuur. :thumbsup:

Morgen stuurtje al eens passen. Ik denk dat ik geen kabels ga moeten verlengen, maar het zal kantje boordje zijn.
Het gaskabel(s) moet lukken, de koppeling ook, misschien enkel wat anders routen maar de remleiding zal je waarschijnlijk moeten vervangen en
misschien ook de elektra verlengen.
Het is inderdaad de remleiding die ik waarschijnlijk ga moeten vervangen.
Deze is met een hard leiding (metalen buisje) in L-vorm. Denk je dat ik alles moet vervangen of kan ik enkel het bovenste stuk vervangen, van de rempot tot de de aansluiting op de leiding?
Mijn werkplaatshandboek toont het precies als 1 geheel.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3128
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1315 times
Been thanked: 1564 times
Contacteer:

Re: The road

Ongelezen bericht door MoneyFor »

RoelVP schreef: 18 feb 2021 09:03
MoneyFor schreef: 18 feb 2021 06:44
RoelVP schreef: 17 feb 2021 20:16 Vandaag wat nieuwe onderdelen binnen. De sissybar side plates (via @MoneyFor ) als basis voor de sissybar, de nieuwe tank en het stuur. :thumbsup:

Morgen stuurtje al eens passen. Ik denk dat ik geen kabels ga moeten verlengen, maar het zal kantje boordje zijn.
Het gaskabel(s) moet lukken, de koppeling ook, misschien enkel wat anders routen maar de remleiding zal je waarschijnlijk moeten vervangen en
misschien ook de elektra verlengen.
Het is inderdaad de remleiding die ik waarschijnlijk ga moeten vervangen.
Deze is met een hard leiding (metalen buisje) in L-vorm. Denk je dat ik alles moet vervangen of kan ik enkel het bovenste stuk vervangen, van de rempot tot de de aansluiting op de leiding?
Mijn werkplaatshandboek toont het precies als 1 geheel.
Dat is inderdaad 1 geheel maar er zijn mogelijkheden, een goede autoshop waar ze remleiding maken kan daar een nippel op knellen, nadeel is dat het eigenlijk
dient voor wagens en nogal grosseel overkomt. Ik heb dit gedaan op de XLH die je terug vind in dit forum, een andere optie is gewoon 1 leiding van onderen naar
boven, een universeel of op maat gemaakt, er zijn genoeg webshops die het merk Goodridge aanbieden op maat gemaakt. Je kan ook een nieuw stukje plaatsen,
die de onderste en bovenste leiding splitst zoals het oem doet maar is geen noodzaak, je hebt enkele schijf dus kan je makkelijk met een leiding uit één stuk weg.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: The road

Ongelezen bericht door RoelVP »

Even gepast en gemeten.
Ik ga dus de remleiding moeten verlengen, de elektra verlengen is waarschijnlijk een goed idee om wat meer speling te hebben, en dan kan ik die voorbereiden voor later als ik sommige controls wil verplaatsen weg van het stuur.

De koppelingskabel is echt kantje-boordje. Het kan, maar dan moet ik wringen en de bocht wat strakker maken dan wat hij soepel toelaat. Misschien kan ik wat meer speling maken door de bevestiging aan de downtube wat hoger te plaatsen. Of misschien is het helemaal geen probleem om de bocht wat strakker te maken?
Plaats reactie