Het is een sportster seventy two uit 2015 geworden met prachtige candy flake lak.

Ik heb er ondertussen een 500 kilometers mee gereden en hij bevalt erg goed. Door mijn reumatische lijf kan ik toch geen lange stukken achter elkaar rijden, dus het kleine tankje is niet zo beperkend. Mocht ik een langere dag gepland hebben, dan past er in de linker zijtas precies een klein jerrycannetje benzine.
Dus nu tijd om wat dingetjes naar mijn eigen zin te maken. Wat ik gelijk al gedaan had was een detachable windscherm en voetsteunen met hak ondersteuning, al is dat met een paar bouten en klemmen geen echte noemenswaardige klus te noemen

Begin dit jaar heb ik een detachable rijder rugsteun gemonteerd en op de sideplates daarvan heb ik een sissybar gemaakt door 2 oude sissysideplates naar de gewenste afmetingen te slijpen en erop te lassen.
Ik vind het leuk als er iemand mee achterop gaat maar door de linker zij tas (zat erop bij de aankoop) ging de bijrijder voetsteun niet zomaar ging passen. gelukkig had ik vorig jaar met veel plezier en succes een cursus lassen gedaan en zo veranderde een setje reserve onderdelen in een verloopje voor de voetsteun.
En verder nog wat kleine dingetjes zoals de oranje knipperlichtglaasjes en reflectoren eraf, spiegels naar onderen verlengd en al die enorm storende boutjes, schroefjes, klemmetjes en koppelingen met een zwarte lakstift op mijn gemakje in zitten kleuren

Nu wil ik de achtervering veranderen en als dan toch andere neem, worden het zwarte en ga ik ook op zoek naar een tweedehandsje zwarte knippers en fenderstrutcovers.
Met een flinke bagagetas achterop vind ik het de vering veel fijner aanvoelen bij drempels etc. (uiteraard met aangepaste voorspanning) dan wanneer ik zonder rijd. Ik heb snel last van m'n rug en de standaard HD vering voelt zo stug dat ik op zoek ben naar iets anders. Maar dat is makkelijker gezegd dan gekozen. wat een groot aanbod zeg...
Voor mijn lijf ben ik wel bereid om richting de 700 euro te investeren.
En wat ik dan op internet tegenkom is: de 'nieuwe' schokbrekers van HD, burly, ohlins en progressive suspension. op dit forum kom ik ook vaker hyperpro/technoflex tegen, maar ik denk dat dat wel buiten mijn limiet valt.
Ik ben erg benieuwd naar ervaring met deze merken.
En dan nog een vraagje over de lengte:
De huidige vering is ongeveer 30cm (waarschijnlijk 12inch) h.o.h. v/d montagepunten. Als ik schokbrekers koop die soepeler voelen van 12inch, zakken die dan na montage (als het gewicht vd motor er op rust) meer in dan de standaard stuggere veren van HD die er nu op zitten? Oftewel, moet ik dan iets langere schokbrekers kopen om te voorkomen dat de band te dicht bij het spatbord komt? Of is dit verwaarloosbaar?
En daar stopt mijn knutseldrang nog lang niet, maar alles op z'n tijd en nu eerst dit maar eens.