Lekstroom meten aan de accu.

Handleidingen voor reparaties en ander werk aan de motor.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Lekstroom meten aan de accu.

Ongelezen bericht door EasyWim »

1. Wacht na het rijden minstens 60 minuten met contact uit om alle systemen in de slaapstand te laten gaan. Heeft de motor een akoestisch alarm (sirene) dan kan het tot wel 24 uur duren voordat de 9 volt blokbatterij stopt met laden vanuit de accu! Ter info: de blokbatterij stopt sowieso met opladen als de motoraccu onder de 12,5 volt komt.
2. Zorg ervoor dat de multimeter op de mA nauwkeurig kan meten en hierop is ingesteld.

Het moeilijkste deel van het uitvoeren van een lekstroommeting is het tot stand brengen van een meetcircuit. Het (lek)stroomcircuit mag geen enkel moment onderbroken worden!

3. Maak de bout/schroef van de negatieve accupool los, maar verwijder deze niet.
4. Sluit de rode kabel van de multimeter aan op de accukabel (van de minpool dus, met de + pool doen we niets in deze test).
5. Verbind de zwarte kabel van de multimeter met de negatieve accupool.
6. Verwijder voorzichtig de negatieve accukabel zonder het stroomcircuit via de multimeter te verbreken. Dus zorg ervoor dat de multimeter kabels bevestigd blijven aan de accupool en het kabeluiteinde.

Het is absoluut noodzakelijk dat je deze verbinding behoudt om te voorkomen dat een van de modules opnieuw wordt opgestart in een initialisatieproces dat de stroom verhoogt. Dit zal zeker een verkeerde uitlezing opleveren. Je zult moeten wachten tot dat proces is voltooid en de modules klaar zijn om te gaan slapen voordat je het opnieuw kunt proberen.

7. De ampèremeter zou nu in staat moeten zijn om een nauwkeurige lekstroommeting te geven.

Toegevoegd in 1 minuut 13 secondes:
De wat uitgebreidere versie over lekstroom staat bij 'Techniek' en dan 'Elektriciteit'.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Lekstroom meten aan de accu.

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik zou hier nog iets aan toe willen voegen,

Je kan een Lekstroom ook meten via u zekering met de multimeter op mV. In bijlage heb ik de omzet tabel bij gestoken (was van een opleiding netwerken en ik heb dit enorm veel gebruikt bij diagnose bij auto's met positieve en snel resultaat).
Op deze manier vermijd je ook dat je tijdens het zoeken een module gaat wakker maken door bijvoorbeeld een zekering uit te trekken, om te kijken waar je verlies juist zit. Maar door dit te doen kan je soms u netwerk weer activeren ,... waardoor u meting niet meer klopt.
Doordat je rechtstreeks meet op u zekering ben je 100% zeker dat u netwerk blijft slapen. En dan is het enkel nog in u elektrische schema's kijken wat er allemaal op die zekering zit.
Bijlagen
IMG_20201017_192640415.jpg
IMG_20201017_192625438.jpg
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Lekstroom meten aan de accu.

Ongelezen bericht door EasyWim »

Interessant, bedankt.

De kleinste zekering die de Sportster heeft is 10A. Bij 0,1 mV begint het meten bij 13mA zie ik in de tabel staan. Bij een goed werkend elektrisch systeem houdt het bij de Sportster op bij ongeveer 7 mA. Ik weet niet of een standaard multimeter ook nauwkeurig honderdsten millivolt meet. Deze manier van meten lijkt eerder geschikt bij grotere lekstromen door storingen.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Lekstroom meten aan de accu.

Ongelezen bericht door RC roadster »

EasyWim schreef: 17 okt 2020 20:43 Interessant, bedankt.

De kleinste zekering die de Sportster heeft is 10A. Bij 0,1 mV begint het meten bij 13mA zie ik in de tabel staan. Bij een goed werkend elektrisch systeem houdt het bij de Sportster op bij ongeveer 7 mA. Ik weet niet of een standaard multimeter ook nauwkeurig honderdsten millivolt meet. Deze manier van meten lijkt eerder geschikt bij grotere lekstromen door storingen.
Ja,... dat is wel waar dat je toch best meet met een kwalitatieve multimeter,... niet eentje van 30€. Maar de vraag is wanneer ga je beginnen te meten achter een lekstroom? Als je u batterij na 2 maand of na een week weer volledig plat is?
Als ik u berekening over neem van die 14/0.007mA= 2000 dat dan delen door 24 = 83.3 dagen . Nu als we dit toepassen op 0.014mA is dit 1000 dat dan delen door 24 = 41.6 dagen. dit valt nog goed mee in mijn ogen. En denk ik niet dat je direct achter een lekstroom gaat zoeken. Ik persoonlijk zou maar pas gaan zoeken als je bv u batterij volledig plat is na 14 a 7 dagen. En dan ga je dit zeker kunnen meten op u zekering. Deze manier van meten is in mijn ogen gemakkelijker en sneller + een foute meting is bijna volledig uitgesloten , want je kan zo u netwerk niet wakker maken, want u netwerk wakker maken = foutieve meting doen en misschien nog iets belangrijks. Mensen met een keyless systeem, u afstandbediening ver genoeg weg leggen (heb je bv 2 HD , De 2 afstandsbediening weg leggen en niet enkel van de hd die je gaat meten),... want als deze in de buurt ligt, houd deze u netwerk ook aan de praat,... . Waardoor je een foutieve meting kan maken.

Dit gaat effe over auto's;
Mijn ervaring zegt ook dat het dikwijls is van het plaatsen van niet originele onderdelen. Ik heb zelden een originele module gehad dat een lekstroom maakte,... . Als je een ampèremeting doet en je hebt effe een slecht contact bijvoorbeeld tussen batterij en multimeter, ga je u netwerk weer wakker maken en kan deze een piekstroom trekken van meer dan 10 A en de meeste multimeter zijn gezekerd tot 10 A, bij een HD zal dit nog zeker meevallen maar bij een (nieuwe) auto spreek je al rap over 80 modules als deze allemaal iets vragen,... . Is uw multimeter normaal kapot (toch al de zekering).
Het is daarmee dat ze zo beginnen te meten zijn bij de auto's. Natuurlijk mag je een auto niet vergelijke met een moto,... .En is een ampère meting doen zeker efficiënt bij een HD en zeker bij een sportster. Staan bijna geen modules op ;-) Daardoor rijdt hij ook veel beter he ;)
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Lekstroom meten aan de accu.

Ongelezen bericht door EasyWim »

RC roadster schreef: 18 okt 2020 11:29Mijn ervaring zegt ook dat het dikwijls is van het plaatsen van niet originele onderdelen.
Ik vraag mij ook af of die aftermarket LED koplampen niet veel lekstroom hebben. Als je goed kijkt zie je dat die LED's continue zachtjes door blijven gloeien ook al heb je een paar dagen niet gereden. OEM onderdelen hebben ook bij mij altijd de voorkeur maar soms is het prijsverschil met aftermarket wel heel groot.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Lekstroom meten aan de accu.

Ongelezen bericht door RC roadster »


Ik vraag mij ook af of die aftermarket LED koplampen niet veel lekstroom hebben. Als je goed kijkt zie je dat die LED's continue zachtjes door blijven gloeien ook al heb je een paar dagen niet gereden. OEM onderdelen hebben ook bij mij altijd de voorkeur maar soms is het prijsverschil met aftermarket wel heel groot.
Ja,... daar heb ik geen ervaring mee of dat deze veel lekstroom hebben. Mijn led koplamp doet dit niet (deze zat er al op bij aankoop)
Maar ja, een led lamp is eigenlijk een diode en deze laat de stroom maar in 1 richting door. Dus daar moet je opletten dat deze zeker juist aangesloten is. Als je deze verkeert aansluit = niet branden van u led-lamp (maar u led-lamp is daarmee niet kapot als je ze toevallig verkeert aansluit). Anders stuurt ze maar op naar mij ;-).
Ik weet wel dat er In led-lampen verschillende kwaliteit klasses zijn. En deze worden dikwijls bepaald door de prijs,... goedkoop = meestal aan minder kwaliteit van u led-lamp.

Nu ja,... een led-lamp verbruikt ook niet veel dus het kan ook zijn dat er soort rest stroom blijft opstaan. Waardoor dat deze zachtjes blijft nabranden. maar geen weken of maanden he. Als je me begrijpt. Nu ja , als je geen start probleem hebt. zou ik er mij geen zorgen in maken ;-).
Plaats reactie