Lekstroom en accu leegloop (parasitic draw in het Engels)

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 836
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 620 times
Been thanked: 456 times

Lekstroom en accu leegloop (parasitic draw in het Engels)

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik heb maar even een apart topic aangemaakt, er is al wat gesproken hierover bij onderwerpen over druppelladers en accu's. Ik ga wat proberen uit te rekenen, verbeter mij svp als ik ergens een denkfout maak.

Alle motoren halen wat stroom uit hun accu's als de motor is uitgeschakeld en het contact uit staat. Het vermogen dat wordt gebruikt als resultaat van deze continue belasting, wordt lekstroom genoemd. Moderne motoren hebben standaard een hele opsomming modules die allemaal wat lekstroom hebben en dan heb ik het nog niet over eventuele accessoires (klokje en radio bijvoorbeeld). Onderstaande tabel komt uit het Clymer boek (model 2014 en nieuwer):

Afbeelding

Hoeveel lekstroom er in jouw Sportster wegvloeit kun je simpel halen uit bovenstaande tabel. Hoe snel je accu daardoor leegloopt kun je vervolgens berekenen. Ik neem mijn motor als voorbeeld. Alleen de optionele toerenteller heb ik niet en ik laat voor het gemak even het opladen van de 9 volt blokbatterij voor het alarm (sirene) achterwege. Dus mijn motor heeft maximaal 7 mA lekstroom. Vervolgens heb je de amperage/capaciteit van je accu nodig, bij mij is deze 14 Ah (staat meestal op de accu). Het aantal uren dat nodig is om de accu volledig leeg te laten lopen is 14 delen door 0,007 en dat is precies 2.000 uren (83 dagen).

Nu wil je de accu natuurlijk niet tot 0% leegtrekken, ik denk dat 12,5 volt (de accu heeft bij deze spanning nog zo'n 70% van zijn capaciteit) wel zo'n beetje de grens is. Willen we niet meer dan 30% verliezen dan zal de accu dus na (30% van 83 dagen) 25 dagen weer opgeladen moeten worden. Tot nu toe is dit allemaal vrij theoretisch, in de praktijk blijkt de accu ook elke dag grofweg zo'n 0,5% lading uit zichzelf te verliezen (afhankelijk van de staat en temperatuur van de accu). Als je dit verlies ook meerekent, dan dien je de accu al na ongeveer 18 dagen aan te sluiten op de lader om niet onder de 70% van de capaciteit uit te komen. Overigens kun je discussiëren over de grens van 70%, ik heb deze grenswaarde nu even gekozen omdat onder deze waarde de slijtage van de accu sneller gaat. Geadviseerd wordt om nooit onder de 30% capaciteit te gaan om een defecte accu te voorkomen. Overigens is bij 30% restcapaciteit starten natuurlijk al niet meer mogelijk.

Afbeelding

De hoeveelheid lekstroom is dus meestal een heel kleine beetje zodat de batterij niet snel leeg raakt. Dat is anders als er een elektrische kortsluiting of een defect accessoire is, dan kan de accu snel leeglopen. Bij twijfel kun je meten wat de daadwerkelijke lekstroom is. Hier worden veel fouten bij gemaakt, volg onderstaande stappen:

1. Wacht na het rijden minstens 60 minuten met contact uit om alle systemen in de slaapstand te laten gaan. Heeft de motor een akoestisch alarm (sirene) dan kan het tot wel 24 uur duren voordat de 9 volt blokbatterij stopt met laden vanuit de accu! Ter info: de blokbatterij stopt sowieso met opladen als de motoraccu onder de 12,5 volt komt.
2. Zorg ervoor dat de multimeter op de mA nauwkeurig kan meten en hierop is ingesteld.

Het moeilijkste deel van het uitvoeren van een lekstroommeting is het tot stand brengen van een meetcircuit. Het (lek)stroomcircuit mag geen enkel moment onderbroken worden!

3. Maak de bout/schroef van de negatieve accupool los, maar verwijder deze niet.
4. Sluit de rode kabel van de multimeter aan op de accukabel (van de minpool dus, met de + pool doen we niets in deze test).
5. Verbind de zwarte kabel van de multimeter met de negatieve accupool.
6. Verwijder voorzichtig de negatieve accukabel zonder het stroomcircuit via de multimeter te verbreken. Dus zorg ervoor dat de multimeter kabels bevestigd blijven aan de accupool en het kabeluiteinde.

Het is absoluut noodzakelijk dat je deze verbinding behoudt om te voorkomen dat een van de modules opnieuw wordt opgestart in een initialisatieproces dat de stroom verhoogt. Dit zal zeker een verkeerde uitlezing opleveren. Je zult moeten wachten tot dat proces is voltooid en de modules klaar zijn om te gaan slapen voordat je het opnieuw kunt proberen.

7. De ampèremeter zou nu in staat moeten zijn om een nauwkeurige lekstroommeting te geven.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk verhaal geworden. Kleine tip; als je een nieuwe accu gaat aanschaffen kies er dan eentje met wat meer Ah, zeker als je een alarmsysteem hebt. Maar pas er wel op dat je ook weer niet een te grote aantal Ah's kiest, want dan kun je laadproblemen krijgen!

Toegevoegd in 9 minuten 9 secondes:
Het verhaal is uiteindelijk half een 'How To' geworden, ik heb dit deel maar naar 'How To' gekopieerd. De moderators moeten maar aangeven als ze dit anders willen hebben.
Plaats reactie