Voorkom problemen na overwintering, zet 'm weg met speciale benzine
Geplaatst: 27 sep 2020 14:49
Deels gekopieerd van https://www.ecomaxx.nl (er zullen vast nog wel meer soortgelijke merken zijn). Ze noemen alleen E10, maar voor Euro 95 (gewone benzine) geldt hetzelfde. Onderstaande is niet bedoeld als reclame, het bevat interessante info om mogelijk brandstofproblemen te helpen voorkomen.
Het zal niemand ontgaan zijn: de opmars van E10-benzine. Beter voor het klimaat dan Euro 95, maar kan schade veroorzaken aan motor en brandstofsysteem. Ook is E10 maar kort houdbaar, wat problemen geeft bij langdurige stilstand, zoals bijvoorbeeld overwintering. In E10-benzine zit 10% ethanol. Ethanol bindt vocht en verzuurt, met als gevolg dat de houdbaarheid van de benzine achteruit gaat. Ook ‘vreet’ ethanol aan rubber en kunststof onderdelen die hier niet altijd bestand tegen zijn. De meest voorkomende technische problemen zijn:
Rubberaantasting - Ethanol is een oplosmiddel. Het heeft de eigenschap andere materialen op te lossen die ‘zwakker’ zijn. Vooral oude rubbersoorten worden aangevreten, maar soms ook nieuwe (vaak goedkope) rubbers en kunststoffen hebben hier last van. Als ethanol rubbers, slangen en afdichtingen aantast, heeft dat vaak lekkages als gevolg. Vooral oldtimers en youngtimers zijn gevoelig hiervoor.
Corrosie in carburateur & sproeiers - Ethanol bindt vocht, waardoor het vochtgehalte in de benzine snel omhoog gaat. Dit kan corrosie in de carburateur veroorzaken en roest en aluminiumoxiden kunnen sproeiers verstoppen. Corrosie in carburateurs en sproeiers geeft vaak startproblemen en motorstoringen.
Harde residu na verdamping - Huidige pompbenzines bevatten bestanddelen die achter kunnen blijven op onderdelen als de benzine verdampt na een langere periode van stilstand. Deze harde residu is niet persé afhankelijk van het gehalte ethanol, maar wel een veelvoorkomend probleem. Harde residu op carburateur en vlotterbak geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.
Gomvorming - Gomvorming is een plakkerig achterblijfsel van pompbenzine op onderdelen als de benzine langere tijd in de tank zit. Het is een mix van bestanddelen in de benzine die ‘vergaan’ zijn. Ethanol versnelt dit proces. Gom in carburateurs geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.
Ontmenging van 2-takt olie - Ethanol heeft nadelige invloeden op het 2-taktmengsel. Ethanol bindt slecht met 2-taktolie en het trekt vocht aan, waardoor er sneller water en zuur in je mengsel ontstaat. Al vlug is de mengverhouding niet meer stabiel en dus niet betrouwbaar. Al na 1 maand kan het 2-taktmengsel onbetrouwbaar zijn en is er risico op een vastlopende motor. Dit geldt voor veel 2-takt voertuigen en boten omdat deze vaak lange periodes niet gebruikt worden.
Overwinter op bijvoorbeeld Ecomaxx: is de motor E10- of E5-proof en rij of vaar je regelmatig in het seizoen? Tank dan voor stalling af met Ecomaxx. Er altijd op rijden kan ook, het product heeft een hoog octaan gehalte.
Specs:
Meer dan 3 jaar houdbaar
Ideaal voor het aftanken voor de winterstop
Probleemloze start, zelfs na lange winterstop
Tast het brandstofsysteem niet aan
Tast coating in brandstoftank niet aan
Tast de aluminium delen van de carburateur niet aan
Sproeiers en injectors blijven schoon
Mengbaar met alle soorten pompbenzine
Direct te gebruiken, zonder aanpassingen te doen
Maakt brandstofadditieven overbodig
Bevat geen bio-ethanol
Vervangt E5- en E10-benzine
Gebruiksaanwijzing/tips:
Het is het beste om de tank zo goed mogelijk leeg te rijden, of als het kan, geheel leeg te zuigen. Nadat je Ecomaxx Bike Fuel 4 getankt hebt, rijd je een paar kilometer zodat niet alleen de tank maar ook het brandstofsysteem gevuld is met Ecomaxx Bike Fuel 4. Nu kan de motor probleemloos een paar maanden stilstaan. Wij adviseren om de motor met een zo vol mogelijke tank weg te zetten zodat ook daar geen roestvorming kan optreden. Zeker bij oldtimers is dit verstandig. Ecomaxx Bike Fuel 4 verdampt minder snel dan gewone pompbenzine, waardoor er dus meer brandstof behouden blijft! Het is wel raadzaam om bij carburateurmotorfietsen af en toe het tankkraantje open te zetten zodat de vlotterbakken gevuld blijven met Ecomaxx Bike Fuel 4. Dit voorkomt oxidaties door de lucht. Als je Ecomaxx Bike Fuel 4 gebruikt, hoef je geen brandstofstabilizers toe te voegen. Je kunt altijd gewone pompbenzine tanken, ook als er Ecomaxx Bike Fuel 4 in de tank zit. Dus onderweg tanken is geen probleem. Ideaal, zo’n flexibel brandstofsysteem! Voor motoren die erg weinig gebruikt worden, is het beter om altijd Ecomaxx Bike Fuel 4 te tanken.
Het zal niemand ontgaan zijn: de opmars van E10-benzine. Beter voor het klimaat dan Euro 95, maar kan schade veroorzaken aan motor en brandstofsysteem. Ook is E10 maar kort houdbaar, wat problemen geeft bij langdurige stilstand, zoals bijvoorbeeld overwintering. In E10-benzine zit 10% ethanol. Ethanol bindt vocht en verzuurt, met als gevolg dat de houdbaarheid van de benzine achteruit gaat. Ook ‘vreet’ ethanol aan rubber en kunststof onderdelen die hier niet altijd bestand tegen zijn. De meest voorkomende technische problemen zijn:
Rubberaantasting - Ethanol is een oplosmiddel. Het heeft de eigenschap andere materialen op te lossen die ‘zwakker’ zijn. Vooral oude rubbersoorten worden aangevreten, maar soms ook nieuwe (vaak goedkope) rubbers en kunststoffen hebben hier last van. Als ethanol rubbers, slangen en afdichtingen aantast, heeft dat vaak lekkages als gevolg. Vooral oldtimers en youngtimers zijn gevoelig hiervoor.
Corrosie in carburateur & sproeiers - Ethanol bindt vocht, waardoor het vochtgehalte in de benzine snel omhoog gaat. Dit kan corrosie in de carburateur veroorzaken en roest en aluminiumoxiden kunnen sproeiers verstoppen. Corrosie in carburateurs en sproeiers geeft vaak startproblemen en motorstoringen.
Harde residu na verdamping - Huidige pompbenzines bevatten bestanddelen die achter kunnen blijven op onderdelen als de benzine verdampt na een langere periode van stilstand. Deze harde residu is niet persé afhankelijk van het gehalte ethanol, maar wel een veelvoorkomend probleem. Harde residu op carburateur en vlotterbak geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.
Gomvorming - Gomvorming is een plakkerig achterblijfsel van pompbenzine op onderdelen als de benzine langere tijd in de tank zit. Het is een mix van bestanddelen in de benzine die ‘vergaan’ zijn. Ethanol versnelt dit proces. Gom in carburateurs geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.
Ontmenging van 2-takt olie - Ethanol heeft nadelige invloeden op het 2-taktmengsel. Ethanol bindt slecht met 2-taktolie en het trekt vocht aan, waardoor er sneller water en zuur in je mengsel ontstaat. Al vlug is de mengverhouding niet meer stabiel en dus niet betrouwbaar. Al na 1 maand kan het 2-taktmengsel onbetrouwbaar zijn en is er risico op een vastlopende motor. Dit geldt voor veel 2-takt voertuigen en boten omdat deze vaak lange periodes niet gebruikt worden.
Overwinter op bijvoorbeeld Ecomaxx: is de motor E10- of E5-proof en rij of vaar je regelmatig in het seizoen? Tank dan voor stalling af met Ecomaxx. Er altijd op rijden kan ook, het product heeft een hoog octaan gehalte.
Specs:
Meer dan 3 jaar houdbaar
Ideaal voor het aftanken voor de winterstop
Probleemloze start, zelfs na lange winterstop
Tast het brandstofsysteem niet aan
Tast coating in brandstoftank niet aan
Tast de aluminium delen van de carburateur niet aan
Sproeiers en injectors blijven schoon
Mengbaar met alle soorten pompbenzine
Direct te gebruiken, zonder aanpassingen te doen
Maakt brandstofadditieven overbodig
Bevat geen bio-ethanol
Vervangt E5- en E10-benzine
Gebruiksaanwijzing/tips:
Het is het beste om de tank zo goed mogelijk leeg te rijden, of als het kan, geheel leeg te zuigen. Nadat je Ecomaxx Bike Fuel 4 getankt hebt, rijd je een paar kilometer zodat niet alleen de tank maar ook het brandstofsysteem gevuld is met Ecomaxx Bike Fuel 4. Nu kan de motor probleemloos een paar maanden stilstaan. Wij adviseren om de motor met een zo vol mogelijke tank weg te zetten zodat ook daar geen roestvorming kan optreden. Zeker bij oldtimers is dit verstandig. Ecomaxx Bike Fuel 4 verdampt minder snel dan gewone pompbenzine, waardoor er dus meer brandstof behouden blijft! Het is wel raadzaam om bij carburateurmotorfietsen af en toe het tankkraantje open te zetten zodat de vlotterbakken gevuld blijven met Ecomaxx Bike Fuel 4. Dit voorkomt oxidaties door de lucht. Als je Ecomaxx Bike Fuel 4 gebruikt, hoef je geen brandstofstabilizers toe te voegen. Je kunt altijd gewone pompbenzine tanken, ook als er Ecomaxx Bike Fuel 4 in de tank zit. Dus onderweg tanken is geen probleem. Ideaal, zo’n flexibel brandstofsysteem! Voor motoren die erg weinig gebruikt worden, is het beter om altijd Ecomaxx Bike Fuel 4 te tanken.