Verminderen van het tikkende geluid uit de cilinderkoppen

Handleidingen voor reparaties en ander werk aan de motor.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Verminderen van het tikkende geluid uit de cilinderkoppen

Ongelezen bericht door EasyWim »

Bron: http://www.dkcustomproducts.com/sportst ... rl-spt.htm

Heb je geprobeerd nokken te vervangen, lifters te vervangen, stuurstangen af ​​te stellen, verschillende oliën en heb je nog steeds die vervelende tikken? Probeer de Rocker Lockers, deze elimineren het tikken van de tuimelaarassen. Voor motoren van '86-'06 en '07 en later.

De tuimelaarassen hebben een inkeping waar de bout tegenaan moet stoten, waardoor de tuimelaarassen op hun plaats worden vergrendeld. Het boutgat is echter te groot, waardoor er een opening overblijft. Door deze opening kan de as draaien en de bout raken, waardoor een tik ontstaat. Zie de onderstaande afbeelding van waar de bouten getuige merktekens hebben van de tuimelaaras die draait en op de bouten tikt. Dit is wat het vervelende tikkende / tikkende geluid maakt.

Afbeelding
Afbeelding

De Rocker Lockers elimineren de opening, waardoor de as niet kan draaien en tegen de grendel kan slaan, waardoor die vervelende tik wordt geëlimineerd. De Rocker Lockers centreren ook de binnenste kleppendeksel zodat deze zich altijd in dezelfde positie bevindt, waardoor verschillende slijtagepatronen op de tuimelaar / klep en een betere uitlijning van de duwstang in de gaten worden geëlimineerd. De Rocker Lockers lopen taps toe zodat ze zichzelf vergrendelen en de bout / as vastzetten. Het wordt aanbevolen om de pakkingen van de tuimelaarbasis te vervangen. Dit is de pakking die tussen de binnenkant van de kleppendeksel en de kop van elke cilinder gaat.

Let op, Rocker Lockers zullen luidruchtige lifters, luidruchtige kettingen, tandwielen, spanners of lagers niet dempen. Rocker lockers voorkomen dat de as draait en de binnenste rockerbouten raakt. Als je de lockers ooit moet verwijderen, gebruik dan gewoon een stoot en tik ze eruit, ze zijn meestal herbruikbaar.

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=jI_KWSz0XWk
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Verminderen van het tikkende geluid uit de cilinderkoppen

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Wim ik heb dit geplaatst in één van mijn vader zijn Sportsters, het zijn eigenlijk gewoon bronzen busjes die je bij wijze van spreken nog zelf zou kunnen maken ook.
Maar eerlijk gezegd vind ik het werk niet waard en eigenlijk hoort dat getik , geklop en gestomp nu eenmaal bij een Harley. Mocht het een probleem zijn op termijn
dan zou Harley het niet op deze manier blijven maken maar er is inderdaad altijd ruimte voor verbetering en dat gebeurd dikwijls door aftermarket parts. Ik vind het
alleen niet nodig in dit geval maar ieder staat vrij te doen wat die wil natuurlijk.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Verminderen van het tikkende geluid uit de cilinderkoppen

Ongelezen bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 23 aug 2020 08:05 Wim ik heb dit geplaatst in één van mijn vader zijn Sportsters, het zijn eigenlijk gewoon bronzen busjes die je bij wijze van spreken nog zelf zou kunnen maken ook.
Maar eerlijk gezegd vind ik het werk niet waard en eigenlijk hoort dat getik , geklop en gestomp nu eenmaal bij een Harley. Mocht het een probleem zijn op termijn
dan zou Harley het niet op deze manier blijven maken maar er is inderdaad altijd ruimte voor verbetering en dat gebeurd dikwijls door aftermarket parts. Ik vind het
alleen niet nodig in dit geval maar ieder staat vrij te doen wat die wil natuurlijk.
Ik heb ook geen reden om het te doen, je hoort het wel maar niet storend hard. Bij mijn vorige motoren (sportieve Kawa's) werd altijd gezegd dat de kop flink herrie hoort te maken, als hij stiller wordt moeten de kleppen gesteld worden. Ik vind het ook bij deze techniek en uitstraling horen die geluiden. Ik heb echter op forums gelezen dat mensen er helemaal gek van werden en dat het het uitlaatgeluid leek te overstemmen, dan is dit waarschijnlijk een goede optie.

Ik vind het verschil in herrie op dat Youtube filmpje (voor en na) wel heel groot. Ben benieuwd of dat echt het verschil is of dat er gerommeld is met de opnames.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Verminderen van het tikkende geluid uit de cilinderkoppen

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik heb het gedaan bij mijn vader zijn XL1200C van 2009 en vind persoonlijk dat het geluid niet zoveel verschil maakt dat ik nu ga zeggen dat moet je zeker doen. Zulke
filmpjes die ze maken om dingen te verkopen moet je altijd met een schep zout nemen maar heb ze nu zelf nog niet bekeken, ga dat straks wel eens doen.

Er zullen wel mensen zijn die zich storen aan het geluid en voor hen is het nuttig dit onder de aandacht te brengen, mijn vader had zich laten ompraten in de club door
andere leden die het dan zelf wel niet hadden gedaan en waarschijnlijk een slachtoffer zochten die het zou uitvoeren ... en ik was de pineut :lol:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Plaats reactie