Breather bold bypass

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Wim je gaat inderdaad langs de binnenzijde van het filter moeten werken zoals ik hierboven heb getoond met een FXFBS filter, het enig nadeel aan het Sportster filt is dat je door je luchtfilter heen moet gaan maar dat kan volgens mij wel. Heb de oem filterhuizen zelf nog nooit omgebouwd omdat die er eigenlijk als eerste afgaan bij mij :) . De enige waar ik nog een stock filter heb opzitten is de FXFBS omdat die al een highflow filter heeft ( die ik toch nog door een K&N heb vervangen ) en er niet slecht uitziet.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik heb de carter ontluchtingsbouten en alles eromheen eens goed bekeken, het verbaasd mij dat alles brandschoon is. Alhoewel die kleine gaatjes in de bouten gewoon open zijn is nergens olierestjes te vinden. Niet in de bouten, het filterhuis of in de inlaatkelk. Ik denk dat ik de bypass maar laat zitten en wat MoneyFor al eerder aangaf gewoon erop let dat na een beurt het oliepeil niet hoger wordt dan nodig. Misschien scheelt het ook nog dat mijn motor ook bij langere stilstand geen olie lekt uit de olietank naar het carter.

Ik heb inmiddels de bestelde hittebestendige matzwarte verf binnen om na het boren in het luchtfilterhuis de boel weer roestvrij te kunnen spuiten. Blijkt deze van kunststof te zijn :oops: :lol: Omdat de voorzijde van metaal is ging ik er automatisch vanuit dat de achterzijde dat ook zou zijn. Rare jongens die Amerikanen... :jaja:
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door EasyWim »

Het was ideaal weer om eens lekker binnen een stukje te gaan boren :shoot2:

Ik heb 76 gaten van 7mm geboord. Deze hebben een totaaloppervlak van 2.925 mm2. De originele inlaat heeft een oppervlak van 2.065 mm2, dus de inlaatoppervlak is meer dan verdubbeld op deze manier. Natuurlijk zal de originele inlaat meer als een RAM air werken op snelheid maar de motor krijgt in ieder geval een stukje makkelijker lucht.

PS. als je goed op de foto kijkt zie je dat ik niet alleen in het platte vlak heb geboord maar ook in de verticale rand (rondom de inlaatkelk zeg maar).
Bijlagen
gaatjes.JPG
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 150 times
Been thanked: 232 times

Iron-Head Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door botoo »

Aanvankelijk had ik zo mijn twijfels over zo'n bypass, teveel meningen uit teveel onduidelijke bronnen totdat ik een recente YT van Doc Harley zag https://www.youtube.com/watch?v=LoVuOuhFvDs. De crux is te horen op 45 sec.

Ik ben om, weer wat om te sleutelen.
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Die rotzooi hoort niet thuis in de cylinders, is allemaal voor de milieu eisen en komt de verkoop en herstellingen ten goede .

Vind het alleen wat overdreven die reactie van de Doc, woowww genius woww .... die maakt precies een wereldwonder mee met die oplossing :lol: :lol: :lol:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 150 times
Been thanked: 232 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door botoo »

Op zoek gegaan naar een breather bypass voor mijn 2019 883 waar een SE Highflow op zit.

Deze zit er nu op, onder met de orginele zwarte cover en die wil ik graag houden. lLinks zit het orginele ontluchting 'slangetje' er op en recht heb ik het weggehald zodat het ventiel zichtbaar is.

Afbeelding
Slangetjes op die ventieltjes plaatsen is wat lastig vanwege het ruimtegebrek en de scherpe hoek naar buiten die ik zou moeten maken.

De speurtocht leidde naar een backplate set van DK Custom Products, daarmee kan ik SE filter behouden en met de meegeleverde breather bolts zou het potentiele probleem eenvoudig en niet al te duur opgelost moeten zijn.
Afbeelding

Nu op zoek naar waar ik DK Custom Products kan kopen in Nederland of west EU, weet iemand hier dat?

Het viel me overigens op dat er niet meer dan één of twee druppels olie te vinden waren in het hele filter en filterhuis. RevelatorAlf stelt het External Breathers probleem op Youtube ter discussie. Zeker de moeite om eens te bekijken.
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Voor zover ik weet kan je hun producten voorlopig alleen rechtstreeks in de US bestellen.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door Dorski »

Ik heb ook al eens lopen zoeken naar DK Customs producten, want ze hebben veel leuk en kwalitatief spul.
Heb al eens met ze gemaild, maar ze hebben geen distributeur in EU.

Je zult het rechtstreeks bij hen moeten bestellen.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door EasyWim »

botoo schreef: 03 mar 2021 16:50 Het viel me overigens op dat er niet meer dan één of twee druppels olie te vinden waren in het hele filter en filterhuis. RevelatorAlf stelt het External Breathers probleem op Youtube ter discussie. Zeker de moeite om eens te bekijken.
Dat was inderdaad een interessant filmpje, bedankt. Ik ben ook niet echt overtuigd van het probleem, ik heb nauwelijks sporen van olie gevonden in het hele inlaattraject. Ook de holle bouten waren zo goed als vrij van olie. In het filmpje wordt steeds gesproken over de hete lucht van de carterventilatie die mogelijk voor minder zuurstof voor de verbranding zorgt. Ik denk dat dit minimaal is. De gaatjes in de bouten zijn slechts 1,5mm en het is ook niet zo dat hier met continue 8 bar carterlucht door naar buiten wordt geblazen of zoiets. Dit piepkleine beetje lucht is minimaal ten opzichte van de hoeveelheid lucht die in de cilinders wordt gezogen. Ik begreep altijd dat je olieniveau niet te hoog houden het belangrijkste is alhoewel ik nog niet helemaal snap wat het niveau in de olietank te maken heeft met het olieniveau in het carter. Dat staat toch compleet los van elkaar? In het filmpje werd gezegd dat een additief mengen door de brandstof (met injectiereiniger voor injectiemodellen) misschien net zo effectief is om koolafzetting op de zuigers tegen te gaan. Ik moet ook zeggen dat in de ruim 6.000 km die ik sinds de laatste servicebeurt heb gereden op het oog het oliepeil niet is gedaald. Ook dit is een teken dat het niet om noemenswaardig veel olie kan gaan die via de ventilatie verdwijnt. Ook zag ik op internet nog een kort filmpje over het verplaatsen van de carterventilatie naar een hele andere plek op het blok, dus niet via de cilinderkoppen. Ik dacht dat ze zeiden via een gaatje in de oliepeilstok, maar dat lijkt mij niet te kunnen kloppen. Het ging hier ook om een heel ander model.
Gebruikersavatar
botoo
200-349
200-349
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Has thanked: 150 times
Been thanked: 232 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door botoo »

EasyWim schreef: 03 mar 2021 21:53
botoo schreef: 03 mar 2021 16:50 . . . moet ook zeggen dat in de ruim 6.000 km die ik sinds de laatste servicebeurt heb gereden op het oog het oliepeil niet is gedaald. Ook dit is een teken dat het niet om noemenswaardig veel olie kan gaan die via de ventilatie verdwijnt . . .
Precies mijn ervaring, geen noemenswaardig olieverbruik/verlies en niet of nauwelijks olie in het luchtfilter. Zou natuurlijk ook kunnen komen omdat het tamelijk nieuwe motoren zijn, zomaar kans dat het met de tijd minder schoon blijft.

Ik ge in ieder geval wat minder haast maken dan ik van plan was, komt mooi uit want dan kan ik proberen zo'n DK Customs op de kop te tikken :)
FXDLS :arrow: 'Sportster' on steroids
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door RC roadster »

Mij al een tijdje bezig gehouden om een opvangtankje te maken voor de carterdampen + smurrie. Zie foto’s het resultaat.

Mijn bedoeling was dat het zoveel mogelijk te verstoppen achter de luchtfilter. En vindt dat het toch best wel gelukt is. Was wel enorm pruts werk,… (met wat gevloek,… ). Heb veel moeten passen en aanpassen om het te doen passen,… . Zat wel altijd iets in de weg. Heb het gemaakt van 2 flesjes die komen uit een confetti bommetje (langwerpige buis). Die met perslucht op druk gezet worden om met een draaibeweging de confetti omhoog te schieten. Voordeel is dat dit bijna niks weegt maar het nadeel dat het uit zeer dun materiaal gemaakt is en dat het niet zo gemakkelijk te lassen is met de tig. Ben ook geen meester in het lassen, kan daar ook aan liggen 😉. Maar het is gelukt.
Bijlagen
bovenkant allemaal gaten geboren , dat de dampen naar de atmosfeer kan,
bovenkant allemaal gaten geboren , dat de dampen naar de atmosfeer kan,
afdakje maken voor het water en een schuursponsje tussen gestoken om te fileren. Moneyfor ;-)
afdakje maken voor het water en een schuursponsje tussen gestoken om te fileren. Moneyfor ;-)
Moer in lassen om een aftapkraantje te kunnen monteren om de smurrie te kunnen aflaten. Met dank aan mijne baas op het werk ;-). (maar hij weet het niet,...)
Moer in lassen om een aftapkraantje te kunnen monteren om de smurrie te kunnen aflaten. Met dank aan mijne baas op het werk ;-). (maar hij weet het niet,...)
gemonteerd op de luchtfilter plaat
gemonteerd op de luchtfilter plaat
eind resultaat :-)
eind resultaat :-)
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door EasyWim »

Heel netjes gedaan! Ik zou de komende tijd af en toe even checken of de vibraties van de motor alles heel houden ;)
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Goed eindresultaat :thumbsup: , ben eens benieuwd na hoeveel tijd er iets uit komt.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door RC roadster »

EasyWim schreef: 14 mar 2021 13:00 Heel netjes gedaan! Ik zou de komende tijd af en toe even checken of de vibraties van de motor alles heel houden ;)
Dat ging ik al doen. Daarmee dat ik het met de tig gelast heb. Wel zien he. ik kan altijd terug naar het oud systeem. En die plaat van de luchtfilter is wel redelijk sterk. Dan heb ik ook nog een stevige beugel gebruikt (met een rubber er in) om alles vast te houden.
MoneyFor schreef: 14 mar 2021 13:09 Goed eindresultaat :thumbsup: , ben eens benieuwd na hoeveel tijd er iets uit komt.

Daar ben ik ook benieuwd naar,... . Dat zal ik zelf wat moeten zien he.De eerste kijken bij een tankbeurt he. Maar ik denk nu niet dat dit al vol gaat zitten na 1 tankbeurt (hoop ik dan toch,...). Mijn olie zet ik ook altijd tussen min en max (en doe mijn onderhoud ook om de 5000KM). Maar ik hou jullie op de hoogte. Het opvangbakje heeft een diameter van 50mm en is 40mm hoog. dus ja,... .
Bijlagen
IMG_5276(2).JPG
IMG_5277(1).JPG
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik heb nu zo'n 350 km gereden met dat vaatje dat ik zelf gemaakt heb.
Dit is het resultaat dat ik opvangen heb na 350km gereden te hebben. Ik dacht eerlijk gezegd dat het meer ging zijn. Maar zoveel te beter. Zal ook waarschijnlijk afhangen waar dat je de motor gestald hebt (buiten of in een garage).

En hoe ik het zie zal ik rond de 1000 a 2000 km eens moeten aflaten,... denk ik dan toch. Zal de eerste keren nog wel regelmatig eens controleren met de snelbinder,... . zodat ik zeker ben dat het niet overloopt tijdens het rijden,... ;) .
Bijlagen
het niveau na 350km. de tape aan de snelbinder is het hoogste punt van mijn vaatje. dus ik heb nog wat over.
het niveau na 350km. de tape aan de snelbinder is het hoogste punt van mijn vaatje. dus ik heb nog wat over.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Toch goed, weeral brol dat niet terug in je motor is gegaan ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door RC roadster »

Dit is het resultaat naar 1000km gereden te hebben. afmeting van het opvang bakje ( diameter 40mm en 65mm hoog )

Ik denk altijd rond de 2000km het opvang bakje te ledigen ;-). De plakker op de snelbinder is max.
Bijlagen
IMG_5477.JPG
IMG_5477.JPG (65.54 KiB) 6757 keer bekeken
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Dat is toch weeral drek die je uit je motor hebt gehouden :thumbs:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door RC roadster »

MoneyFor schreef: 15 mei 2021 19:53 Dat is toch weeral drek die je uit je motor hebt gehouden :thumbs:
Klopt ;) ! En het zal zou blijven ook,... gene drek meer in mijne motor ;-).
Ik ben ook te vrede dat ik er tijd voorgenomen heb om dit te maken. Het was wel wat prutswerk om het zoveel mogelijk te verstoppen achter mijne luchtfilter. Maar dit is goed gelukt ;-). De meeste zien het zelfs niet.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door RC roadster »

Het resultaat na 2500km wat er in het opvangbakje zat :thumbsup:. Echt een vieze drek en ruiken dat dit doet. Een leuk spelletje met de kinderen,... .
Bijlagen
IMG_5564.JPG
IMG_5566.JPG
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door RC roadster »

Tijdens mijn onderhoud van de sportster heb ik mijn luchtfilter gekuist en dit is het resultaat na 5000km met de aanpassing dat ik gedaan heb voor die carterdampen,... . De gasklep is volledig schoon. Geen vuile troep meer in de gasklep,... . :muscle: . Echt te vrede dat ik dit gemaakt heb. En zeker als ik kijk wat er in mijn potje zit,... .
Bijlagen
IMG_5743.JPG
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door EasyWim »

Dit is het resultaat zonder aanpassingen na 18.000 km :D

Het echte verschil zal natuurlijk pas zichtbaar zijn als de cilinderkoppen eraf gaan ;) En dat er verschil te zien is geloof ik best alhoewel ik zelf vermoed dat de lengte van een rit meer invloed heeft op de aanslag dan de breather bypass.
Bijlagen
IMG_5278.JPG
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door RC roadster »

EasyWim schreef: 28 sep 2021 20:14 Dit is het resultaat zonder aanpassingen na 18.000 km :D
Raar,… . Bij mij stond de troep in de gasklep zelfs. Heb er wel geen foto meer van. Het is daarmee dat ik het heb aangepast. Of zou het veel te maken hebben met type luchtfilter dat er op zit en hoe dat de buisjes van de carterdampen geplaatst zijn. Zie foto hoe het vroeger was bij mij.

Want op uwe foto zie ik daar niks zitten van buisjes, of is dit een standaard luchtfilter? Misschien daarmee dat bij u anders is ,... .
Bijlagen
IMG_5746(1).PNG
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door MoneyFor »

In sommige oem filters komen die gewoon uit in het filter zelf en wordt op die manier die crap in de motor gezogen :lol:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Breather bold bypass

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik had toen gewoon het OEM filter nog, nu die van K&N (maar wel nog verder alles standaard). Ik heb bij mij nergens olie aangetroffen, niet in de behuizing en ook nauwelijks in de breather bolts zelf. Geen idee waarom, alles was mooi schoon. De foto is gemaakt direct na het openen, je ziet nergens sporen van olie. Het OEM luchtfilter was aan vervanging toe maar niet doordat er nu erg veel olie op te ontdekken was.

Toegevoegd in 8 minuten 57 secondes:
Ook de gangen van de breather bolts zelf waren vrij van olie. Ik had wel ergens gelezen dat sommigen het hadden over gaatjes van enkele millimeters in de bolts, bij mij waren die hooguit iets van 1mm. Kan het ook niet zijn dat er in dit model blok (2014) er een aanpassing is geweest waardoor er meer oliedruppels worden afgevangen voordat ze de bolts bereiken?!
Bijlagen
IMG_5284.JPG
IMG_5277.JPG
Plaats reactie