Koppeling grenade plate

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Gebruikersavatar
Siegfriedson
100-199
100-199
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
Locatie: Loosduinen
Has thanked: 35 times
Been thanked: 113 times

Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door Siegfriedson »

Heeft iemand hier wel eens meegemaakt dat de spring plate van de koppeling kapot raakte?
Het zijn twee platen, met klinknagels aan elkaar, met veertjes ertussen en zit in het midden tussen de koppelingsplaten.
Op een Amerikaans Sportsterforum zijn veel topics over opgeblazen platen, daarom ook wel grenade plates genoemd. Hierbij zijn de klinknagels losgeraakt en door de primaire kast heen vermalen.
Veel mensen vervangen uit voorzorg de platen met kits van Bartlett, BDL etc.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar als ik aan andere platen toe ben, wordt het ook zo’n upgrade kit.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Het is het zwak punt in de koppeling, wie maakt die drukplaat nu ook met koperen rivetten :o, het kan dus inderdaad gebeuren dat die afscheuren / loskomen,
als die plaat stuk gaat is 9 op 10 je complete koppelinghuis naar de vaantjes. Let wel dit gebeurd meestal op hogere km standen.

Ik heb het zelf gelukkig nog niet meegemaakt maar als ik aan de koppeling werk gaat die er sowieso preventief uit. Nu de Barnett en bv ook de Hammer Performance
is een extra clutchplate en die maakt naar mijn mening de koppeling zwaarder. Ik opteer gewoon voor een andere drukplaat en de laatste was er één met rvs rivetten
in plaats van de koperen.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Siegfriedson
100-199
100-199
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
Locatie: Loosduinen
Has thanked: 35 times
Been thanked: 113 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door Siegfriedson »

Mijn motor heeft er bijna 70.000 km opzitten, dus ik denk dat ik inderdaad binnenkort de boel eens ga opengooien. Die spring plate met RVS rivets kende ik nog niet. Daar zal ik eens naar kijken.
Ik heb er een Müller powerclutch inzitten, dus misschien is de set met extra plaat ook een optie.
Hey Joe
10-24
10-24
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2020 10:00
Been thanked: 17 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door Hey Joe »

Volgens mij geldt dit voor de Sportsters vanaf 2004, dus de rubbermounted.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Hey Joe welkom bij SON, die drukplaat zit in alle EVO blokken, vanaf 1984 dus ;) .
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Siegfriedson
100-199
100-199
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
Locatie: Loosduinen
Has thanked: 35 times
Been thanked: 113 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door Siegfriedson »

Ik krijg van de week de Barnett extra plate kit binnen en het wordt mooi weer, dussssss 🔧 🍺
Hey Joe
10-24
10-24
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2020 10:00
Been thanked: 17 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door Hey Joe »

Ik ben benieuwd of je de barnett extra clutch plate al gemonteerd hebt, en hoe je de spring plate in je motor aangetroffen hebt.
Mijn Sporty heeft meer dan 60000 km ervaring dus ik zit er zelf ook aan te denken om er een nieuwe set koppelingsplaten in te zetten.
Gebruikersavatar
concierge1993
25-44
25-44
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2020 13:06
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door concierge1993 »

Hey Joe schreef: 06 jul 2020 20:02 Ik ben benieuwd of je de barnett extra clutch plate al gemonteerd hebt, en hoe je de spring plate in je motor aangetroffen hebt.
Mijn Sporty heeft meer dan 60000 km ervaring dus ik zit er zelf ook aan te denken om er een nieuwe set koppelingsplaten in te zetten.
Dat zou ik zeker doen, bij mij is het gebeurd. 27000 miles op de klok. het hele koppelingshuis was naar de kl*te . Origineel onderdeelkosten zat ik rond de 700/800 euro, gelukkig heb ik het 2de hands gevonden.
Gang is alles, remmen is angst
Gebruikersavatar
Siegfriedson
100-199
100-199
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
Locatie: Loosduinen
Has thanked: 35 times
Been thanked: 113 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door Siegfriedson »

Hey Joe schreef: 06 jul 2020 20:02 Ik ben benieuwd of je de barnett extra clutch plate al gemonteerd hebt, en hoe je de spring plate in je motor aangetroffen hebt.
Mijn Sporty heeft meer dan 60000 km ervaring dus ik zit er zelf ook aan te denken om er een nieuwe set koppelingsplaten in te zetten.
Door familie omstandigheden en vervolgens slecht weer nog niet van gekomen.
Ik begin er eind van de week of begin volgende week mee.
Die van mij heeft er bijna 70.000 opzitten. Ik denk dat mijn rustige rijstijl mij tot nu toe gered heeft. Voel wel af en toe bij het weg rijden in de eerste versnelling een raar soort slip, waarbij de koppeling iets slipt en de motor als het ware een stukje vooruit schiet. Ik vermoed dat dit de eerste tekenen zijn.
Gebruikersavatar
Siegfriedson
100-199
100-199
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
Locatie: Loosduinen
Has thanked: 35 times
Been thanked: 113 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door Siegfriedson »

Vandaag de set gemonteerd.
De springer plate zat nog in elkaar maar had wel speling.
De primaire olie, die ik 2 maanden geleden nog had ververst, had al een goudglans, dus de slijtage van de rivets had zijn kritieke punt al bereikt.
Gevalletje heel veel geluk gehad. Nu :drinks:
Hey Joe
10-24
10-24
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jun 2020 10:00
Been thanked: 17 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door Hey Joe »

Mooi dat je er op tijd bij was!
Ik zal mijn koppelingsplaten ook gaan vervangen.
Had je gebruik gemaakt van de special clutch compression tool?
Gebruikersavatar
Siegfriedson
100-199
100-199
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
Locatie: Loosduinen
Has thanked: 35 times
Been thanked: 113 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door Siegfriedson »

Hey Joe schreef: 10 jul 2020 22:05 Mooi dat je er op tijd bij was!
Ik zal mijn koppelingsplaten ook gaan vervangen.
Had je gebruik gemaakt van de special clutch compression tool?
Ja, die heb je zeker nodig. Er zijn filmpjes op youtube om er zelf 1 te maken van pvc buis, maar ik heb m maar gewoon gekocht.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door RC roadster »

MoneyFor schreef: 16 jun 2020 07:22 Het is het zwak punt in de koppeling, wie maakt die drukplaat nu ook met koperen rivetten :o, het kan dus inderdaad gebeuren dat die afscheuren / loskomen,
als die plaat stuk gaat is 9 op 10 je complete koppelinghuis naar de vaantjes. Let wel dit gebeurd meestal op hogere km standen.

Ik heb het zelf gelukkig nog niet meegemaakt maar als ik aan de koppeling werk gaat die er sowieso preventief uit. Nu de Barnett en bv ook de Hammer Performance
is een extra clutchplate en die maakt naar mijn mening de koppeling zwaarder. Ik opteer gewoon voor een andere drukplaat en de laatste was er één met rvs rivetten
in plaats van de koperen.
Stel je hebt geen problemen met de koppeling. Op welke km zou het toch het verstandigst zijn om deze te vervangen? Ok,... alles hangt ook een beetje af van rijstijl en welke stage dat je hebt natuurlijk. maar vb ; ik rij met een 1200 (roadster 2016) met stage 1 met v&h uitlaten en inlaat. ik rij 75 % op mijn gemak en de rest trek ik wel nekeer goed door. Zou dit dan een goed plan zijn als ik deze drukplaat vervangen op 50.000km (is natuurlijk geen 100% wetenschap)? Of zou ik toch best wat vroeger vervangen?

Die drukplaten met rvs rivetten waar kan je deze best bestellen?
bow
1500-1749
1500-1749
Berichten: 1600
Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
Has thanked: 162 times
Been thanked: 344 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door bow »

RC roadster schreef: 13 jul 2020 12:03
MoneyFor schreef: 16 jun 2020 07:22 Het is het zwak punt in de koppeling, wie maakt die drukplaat nu ook met koperen rivetten :o, het kan dus inderdaad gebeuren dat die afscheuren / loskomen,
als die plaat stuk gaat is 9 op 10 je complete koppelinghuis naar de vaantjes. Let wel dit gebeurd meestal op hogere km standen.

Ik heb het zelf gelukkig nog niet meegemaakt maar als ik aan de koppeling werk gaat die er sowieso preventief uit. Nu de Barnett en bv ook de Hammer Performance
is een extra clutchplate en die maakt naar mijn mening de koppeling zwaarder. Ik opteer gewoon voor een andere drukplaat en de laatste was er één met rvs rivetten
in plaats van de koperen.
Stel je hebt geen problemen met de koppeling. Op welke km zou het toch het verstandigst zijn om deze te vervangen? Ok,... alles hangt ook een beetje af van rijstijl en welke stage dat je hebt natuurlijk. maar vb ; ik rij met een 1200 (roadster 2016) met stage 1 met v&h uitlaten en inlaat. ik rij 75 % op mijn gemak en de rest trek ik wel nekeer goed door. Zou dit dan een goed plan zijn als ik deze drukplaat vervangen op 50.000km (is natuurlijk geen 100% wetenschap)? Of zou ik toch best wat vroeger vervangen?

Die drukplaten met rvs rivetten waar kan je deze best bestellen?
Gewoon vervangen als ie er aan toe is. Of je moet geld teveel hebben.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door RC roadster »

kan een domme vraag zijn en ik moet eerlijk zijn ,ik ben een leek in motomecanieck,... Maar hoe merk je dit het beste op dat je dit moet vervangen? Gaat u koppeling slippen of ga je een ander gevoel hebben tijdens het ontkoppelen of koppelen. Gaat deze dan bruter schakelen,... . Ga je een lawaai hebben tijdens het schakelen? Of kan je het niet weten ? En is het afwachten tot dat het barst?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door MoneyFor »

RC roadster schreef: 13 jul 2020 12:03 Stel je hebt geen problemen met de koppeling. Op welke km zou het toch het verstandigst zijn om deze te vervangen? Ok,... alles hangt ook een beetje af van rijstijl en welke stage dat je hebt natuurlijk. maar vb ; ik rij met een 1200 (roadster 2016) met stage 1 met v&h uitlaten en inlaat. ik rij 75 % op mijn gemak en de rest trek ik wel nekeer goed door. Zou dit dan een goed plan zijn als ik deze drukplaat vervangen op 50.000km (is natuurlijk geen 100% wetenschap)? Of zou ik toch best wat vroeger vervangen?

Die drukplaten met rvs rivetten waar kan je deze best bestellen?
Bij de 48 vervang ik ze gewoon als ik er zin in heb en niet weet wat te doen, ik kijk niet naar de km's en is het niet voor mezelf dan is de volgende eigenaar er gelukkig mee. De
eerste die ik nu ga doen zal mijn project bike zijn, het blok komt toch terug uit het frame om het frame te lakken en dan zal ik deze eerst aanpakken komende winter. Heb nu
op dit moment veels te veel werk met mijn nieuwe garage die ik aan het plaatsen ben, kreeg een acuut stallingsgebrek :lol:

RC roadster schreef: 13 jul 2020 18:49 kan een domme vraag zijn en ik moet eerlijk zijn ,ik ben een leek in motomecanieck,... Maar hoe merk je dit het beste op dat je dit moet vervangen? Gaat u koppeling slippen of ga je een ander gevoel hebben tijdens het ontkoppelen of koppelen. Gaat deze dan bruter schakelen,... . Ga je een lawaai hebben tijdens het schakelen? Of kan je het niet weten ? En is het afwachten tot dat het barst?
Soms ga je iets merken en soms niet, sommige gaan gewoon van het ene moment op de ander stuk en dan heb je een probleem.

Let wel er zijn Sportsters met een veel hogere km stand en zonder problemen ook, je moet geluk hebben zoals met de lotto :lol:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door RC roadster »

Laat me anders iets weten als je in de winter die koppeling gaat veranderen . Dan kom ik eens af ,... 😉. Wil dat wel nekeer zien in het echt,... . Ik doe wel weekend en nachtwerk ,... dus als je me op tijd Iets laat weten. Kan ik het regelen op mijn werk 😜.
Gebruikersavatar
Siegfriedson
100-199
100-199
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
Locatie: Loosduinen
Has thanked: 35 times
Been thanked: 113 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door Siegfriedson »

Tjolkman schreef: 14 jul 2020 18:06 Is dit niet allemaal bangmakerij?
Tuurlijk
Gebruikersavatar
concierge1993
25-44
25-44
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2020 13:06
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door concierge1993 »

Tjolkman schreef: 14 jul 2020 18:06 Is dit niet allemaal bangmakerij?
Nee! Ik heb het gehad. Je kunt beter je koppelingsplaten vervangen dan je koppelinghuis en evt nog meer schade. Scheelt veel in kosten
Gang is alles, remmen is angst
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door MoneyFor »

RC roadster schreef: 13 jul 2020 12:03 ...... Die drukplaten met rvs rivetten waar kan je deze best bestellen?
Ik had blijkbaar een stuk van je vraag gemist en niet op geantwoord, de springplate is van het merk Alto en je kan deze bestellen via MCS en kost nu 87€.

Alto, heavy duty clutch spring plate with Stainless Steel rivets


.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik had blijkbaar een stuk van je vraag gemist en niet op geantwoord, de springplate is van het merk Alto en je kan deze bestellen via MCS en kost nu 87€.
Geen probleem. momenteel moet ik het nog niet vervangen. Maar ik zoek liefst alles zo wat uit voor ik er moet aan beginnen. Ik heb een dealer zitten op een 25 km van mij. Dus zal ik het daar bestellen. Of kan ik het via u bestellen? Al vast bedankt voor de tips/uitleg! :thumbsup:
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Koppeling grenade plate

Ongelezen bericht door MoneyFor »

HD Gent , daar kan je de MCS onderdelen bestellen aan de prijs die je op de website ziet, geen verzendkosten.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Plaats reactie