Olie vraag, domme fout...

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Redrum
200-349
200-349
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 jul 2017 00:23
Locatie: Lelystad
Has thanked: 79 times
Been thanked: 90 times

Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door Redrum »

Hallo iedereen, afgelopen donderdag zag ik dat mijn olie pijl lager is...olie dipstick gaf geen olie meer zag er nog wel genoeg in de olie tank zitten... had ongeveer 40 minuten gereden en ik keek nadat hij stil stond 2.5 uur later..

Vandaag heb ik ongeveer 750 ml olie erbij gedaan en zat het olie pijl iets onder het midden (tussen de 2 streeptjes) maaarrrrr toen kwam ik er achter dat ik 20w50 synthetische olie erbij heb gedaan.. terwijl er volgens de monteur 20w50 mineraal in moet...

Is dit heel erg, is het handig om nu meteen alles leeg te laten lopen en compleet nieuwe olie erbij te doen + filter ?
Durf de motor eigenlijk niet te starten nu....

Hoor het graag..

Gr
Redrum
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door RC roadster »

Best de olie en oliefilter veranderen en eens kijken of dat je negers met een olie-lek zit. of zeker zoeken waar die olie naartoe is. Want onder het minimum van uw dipstick rijden is in mijn ogen zeker niet gezond. wisselen met type olie is ook niet aan te raden maar iets minder erg dan met te weinig olie rijden.

Je zegt dat je hem niet meer durft te starten. Als je hem stil legde maakte hij dan abnormaal lawaai (vb tikkend) of tijdens het rijden ?

Wat ik voorstel is: eerst een oliewissel en filterwissel doen en dan eens gaan rijden en zien wat de motor juist doet (lawaai/lek/niveau controleren ). door dit te doen ga je niet meer schade maken ,... want die was er al door met te weinig olie te rijden. Dan zou ik met die olie 500KM rijden en terug een olie en oliefilterwissen doen.

al je u olie aflaat,... controleer de kleur, desoods maak een foto en laat de olie af in een doorzichtbare emmer. Dan laat je deze 2 uur staan en controleert de bodem op kleine brokjes,... .

dit zou ik doe in u plaats.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Kan ik echt weinig aan toevoegen, buiten dat je het oliepeil eens moet controleren als die net is stilgelegd op de jiffy (zijsteun, pikkel, ...) .

Mineraal en synthetische olie mengen is niet de bedoeling maar een volledige wissel met vol synthetische 20w50 kan wel.
Ik gebruik zelf de Eurol Twinlube FS de vroegere Twinlube 3.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Redrum
200-349
200-349
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 jul 2017 00:23
Locatie: Lelystad
Has thanked: 79 times
Been thanked: 90 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door Redrum »

Dan was mijn gedachte goed.. niet meer starten haha uhmm nou niet meer of minder geluid dan normaal denk ik... zaterdag olie en een nieuwe filter halen en dan helemaal leeg laten lopen..
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door EasyWim »

Als je een oliedruklampje hebt (grote kans) en deze is niet gaan branden dan is er vast geen schade door het wat lage oliepeil.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door RC roadster »

EasyWim schreef: 01 jun 2020 22:17 Als je een oliedruklampje hebt (grote kans) en deze is niet gaan branden dan is er vast geen schade door het wat lage oliepeil.

Dat is ook wel waar,... als je geen lampje gezien( oliedruk lampje) hebt is de kans groot dat er geen schade is .

Ik heb een klein vraagje ( roadster 2016) bij een oliewissel. Is het nodig om u nieuwe olie effe te laten doorlopen langs u afvoer slang om het systeem te ontluchten of is dit zever ,... want hoe ik het weet is dit een droog Carter systeem is. En denk ik dat de olie direct naar de pomp loopt en zich zelf ontlucht,... of heb ik het mis op ,... ?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door MoneyFor »

RC roadster schreef: 02 jun 2020 02:17 Ik heb een klein vraagje ( roadster 2016) bij een oliewissel. Is het nodig om u nieuwe olie effe te laten doorlopen langs u afvoer slang om het systeem te ontluchten of is dit zever ,... want hoe ik het weet is dit een droog Carter systeem is. En denk ik dat de olie direct naar de pomp loopt en zich zelf ontlucht,... of heb ik het mis op ,... ?
Ik primer altijd het filter sowieso, dan vul ik de olie op in het reservoir en vervolgens doe ik de aflaatdop opnieuw uit de darm en wacht tot er olie komt uitgelopen, dop
terug erin, darmklem vast en klaar .....dat is alles wat ik ermee :)

Uiteraard olieniveau opnieuw controleren na deze handeling, de aftapdarm is in verhouding redelijk lang en kan invloed hebben op het niveau dat je juist hebt aangevuld.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik primer altijd het filter sowieso, dan vul ik de olie op in het reservoir en vervolgens doe ik de aflaatdop opnieuw uit de darm en wacht tot er olie komt uitgelopen, dop
terug erin, darmklem vast en klaar .....dat is alles wat ik ermee :)

Uiteraard olieniveau opnieuw controleren na deze handeling, de aftapdarm is in verhouding redelijk lang en kan invloed hebben op het niveau dat je juist hebt aangevuld.
[/quote]

Ja,... slecht kan het niet zijn he, Misschien beter iets meer doen dan een luchtbel of vuil mee in de motor trekken :thumbsup: En vul jij uwe olie filter ook al een beetje op? Want de positie is wel ongelukkig daarvoor.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Als je dit aan mij vraagt, ja, dat bedoel ik met primeren van het filter, ik giet die gewoon vol met olie en laat die even staan, je staat versteld hoeveel
het filter al opslorpt. Eens dit gebeurd kieper ik er nog wat bij zodat die volstaat. Ik gebruik zo een speciaal trechtertje dat je onder je filter heen kan
schuiven en alles wat er eventueel toch uitloopt gaat dan via die trechter in mijn opvangbakje. Ik moet zeggen dat ik relatief weinig mors, mijn handen
staan er al naar om het filter er op te draaien :lol:

Vroeger gebruikte ik hiervoor een afgesneden plastic fles en vond het altijd zinloos zulk een trechtertje aan te schaffen tot mijn vrouw dit een keertje
mee besteld had en sindsdien gebruik ik niets anders meer. Zeker bij het verwijderen van het filter mors je ook veel en anders loopt dit op het blok en
nu nog geen spatje olie meer op het blok. Ik neem een vod en plooi deze een beetje over de trechter zodat die goed mee aansluit op het blok onder het
filter en dan draai ik het filter los en alles loopt mooi in het bakkie :)

Die luchtbel kan inderdaad mee naar je pomp komen en dan draait die even droog, geen ramp maar tijdens dit moment draait de rest ook even "zonder"
smering, wederom geen ramp maar je bent bezig en met een kleine moeite doe je het meteen goed. Dus altijd even na het opvullen met nieuwe olie het
darmpje ontluchten door de dop te verwijderen. Veel dealers doen dit niet, nog een reden waarom ik dit niet laat doen maar zelf doe ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ok,... merci voor den uitleg. Een afgesneden fles heb ik al gemaakt, ben zo gene vuile werker ;-) en zeker als het op mijne blok loopt, heb ik niet zo graag. Ik ga diene set ook eens kopen, lijk mij handig,... .
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Je hebt ze zelfs voor een prikje bij Nonkel Ali, daar zit dan meteen een trechter bij voor de primary, heb ik ook maar vind die niet handig
en gebruik die met een lange teut daarvoor.

trechters.jpg
trechters.jpg (17.37 KiB) 16087 keer bekeken


De fles deed ik vroeger maar het trechter werkt echt wel veel beter.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik heb het bestel bij nonkel ebay was juist iets goedkoper,... ;). Zal gemakkelijk zijn dan die fles dat ik zelf gemaakt heb. Merci voor den tip!
Redrum
200-349
200-349
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 jul 2017 00:23
Locatie: Lelystad
Has thanked: 79 times
Been thanked: 90 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door Redrum »

EasyWim schreef: 01 jun 2020 22:17 Als je een oliedruklampje hebt (grote kans) en deze is niet gaan branden dan is er vast geen schade door het wat lage oliepeil.
Die is nog niet gaan branden!
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik verwacht ook geen schade, je zag tenslotte nog altijd olie in je reservoir, de oliedruk kan te laag geweest zijn maar zo snel heb je met deze blokken geen schade.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan m
500-599
500-599
Berichten: 542
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:08
Has thanked: 224 times
Been thanked: 368 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door Johan m »

Een beetje minder olie (als dat al zo was gezien de tijdspanne motor stop-peilen) maakt voor een sportster niet zo veel uit, ik rijd al jaren met een kleinere olietank (2,5 ltr) gaat prima.
En ik begrijp dat er mensen zijn die met nog minder rijden.

Minerale en synthetische olie door elkaar gebruiken lijkt mij dan weer niet zo verstandig.
Gebruikersavatar
kruisje
200-349
200-349
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
Has thanked: 23 times
Been thanked: 97 times
Contacteer:

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door kruisje »

te weinig olie geeft niets, oliedruk zal daardoor niet zakken.
Echt te weinig olie, ( dus echt minder dan een halve liter ) geeft wel problemen, de retour olie uit het blok zit nl. vol met luchtbelletjes, schuim, dat heeft in de tank tijd om te verdwijnen.( bezinken) Met te weinig heeft hij daar te weinig tijd voor, en gaat je oliepomp schuim pompen, en kan je lampje gaan knipperen af en toe.

de aanbevolen hoeveelheid olie is ook nodig om het blok te koelen, de olie koelt af in de tank, met minder olie zal je blok warmer worden, maar bij normale rit zal dit nog geeneens gebeuren.
Ik heb jaren rond gereden met 1,5 liter olie in mn sportster, mijn olie zat in het buizenframe, met een oliekoelertje dan wel.
Ging er nooit zuinig mee om, maar heeft nooit problemen gegeven, nooit een rood lampie gezien. Omdat het best weinig was ververste ik de olie wat vaker.

En mineraal met synthetisch mengen word niet aanbevolen, al geeft dit in 90 procent van alle gevallen geen problemen.
Niels
5-9
5-9
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jun 2020 18:01
Locatie: Breda
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door Niels »

Ter aanvulling op wat hier boven staat:

Bij mijn Sportster uit 2004 kan ik passen olie peilen na een uur rijden en dan op vlakke ondergrond zetten, op de zij standaard. Dus met warme motor, dit omdat een dry sum blok is en de olie na stilstand naar onder in het blok zakt en niet compleet terug komt in het reservoir.
Redrum
200-349
200-349
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 jul 2017 00:23
Locatie: Lelystad
Has thanked: 79 times
Been thanked: 90 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door Redrum »

Thnx heren!!! Zaterdag mijn nieuwe olie + filter ophalen!!
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik ben bezig met mijn onderhoud en stel vast dat er een verschil is in De Nieuwe en oude oliefilter zie bijlage. Het rare is dat dit alle 2 originele filter zijn die ik ben gaan halen bij een HD dealer ,... . Zou dit erg zijn ? Stuknummer van de nieuwe filter( verpakking ) 63731-99A
Bijlagen
FCF117CD-483F-4192-963D-CE47ECC4078E.jpeg
FCF117CD-483F-4192-963D-CE47ECC4078E.jpeg (110.37 KiB) 15914 keer bekeken
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Geen probleem, gewoon plaatsen, als buiten diameter idem is zie ik hier geen enkel probleem in, ook de part n° geeft aan dat die goed is.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door RC roadster »

Ik heb hem gemonteerd en bij het starten ging het lampje direct uit en een kleine rit gedaan van 3km en het lampje bleef uit dus. Zal in orde zijn ;-). Wel raar dat daar verschil op is van die originele oliefilter,... . Of ze zijn aangepast kan ook natuurlijk.
Redrum
200-349
200-349
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 jul 2017 00:23
Locatie: Lelystad
Has thanked: 79 times
Been thanked: 90 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door Redrum »

Zo olie + oliefilter wissel gedaan... 2.4 liter olie erin gegooid aangezien er nog wat oude olie in het carter zit natuurlijk. Maar op aanraden van Dennis (small town customs) niet de olie later warm draaien voor het verwijderen ervan... helaas staat de caravan voor de garage deur en kan ik die nu niet verplaatsen, dus een stukje rijde zit er nu niet in... Maar blij dat er weer goede olie in zit!!
Ambtenaar
10-24
10-24
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2020 22:19
Been thanked: 5 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door Ambtenaar »

Redrum schreef: 06 jun 2020 15:58 Zo olie + oliefilter wissel gedaan... 2.4 liter olie erin gegooid aangezien er nog wat oude olie in het carter zit natuurlijk. Maar op aanraden van Dennis (small town customs) niet de olie later warm draaien voor het verwijderen ervan... helaas staat de caravan voor de garage deur en kan ik die nu niet verplaatsen, dus een stukje rijde zit er nu niet in... Maar blij dat er weer goede olie in zit!!
Ha je bent bij Dennis geweest,de xl 1200 van mijn vrouw staat daar ook ivm wat onderhoud en schade herstel. :(
Redrum
200-349
200-349
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 jul 2017 00:23
Locatie: Lelystad
Has thanked: 79 times
Been thanked: 90 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door Redrum »

Ambtenaar schreef: 06 jun 2020 20:39l

Ha je bent bij Dennis geweest,de xl 1200 van mijn vrouw staat daar ook ivm wat onderhoud en schade herstel. :(
Klopt! Dennis is mijn vast adresje sinds ik de sporty heb! Is het een donker grijze of waren alle spatborden etc eraf ? Haha dan heb ik hem zie staan
Ambtenaar
10-24
10-24
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2020 22:19
Been thanked: 5 times

Re: Olie vraag, domme fout...

Ongelezen bericht door Ambtenaar »

Redrum schreef: 07 jun 2020 12:49
Ambtenaar schreef: 06 jun 2020 20:39l

Ha je bent bij Dennis geweest,de xl 1200 van mijn vrouw staat daar ook ivm wat onderhoud en schade herstel. :(
Klopt! Dennis is mijn vast adresje sinds ik de sporty heb! Is het een donker grijze of waren alle spatborden etc eraf ? Haha dan heb ik hem zie staan
Het was de donker grijze,duurt nogal voordat HD de onderdelen levert. Maar het zal best goed komen. Vant winter verder met opknappen van de motor.
Plaats reactie