Harde voorrem

Frame, vering, banden, remmen etc.
Gebruikersavatar
roald
100-199
100-199
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 feb 2018 22:05
Has thanked: 143 times
Been thanked: 92 times

Harde voorrem

Ongelezen bericht door roald »

Onlangs heb ik de brommer voorzien van nieuwe schijven en blokken. Daarna voelde mijn voorrem logischerwijs hard aan, dus voorzichtig wat remvloeistof uit het reservoir gehaald.
Voelt wel iets beter aan, maar nog niet zoals het was. Moet er nog meer vloeistof uit?

Alvast bedankt voor het meewerken ;)
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Harde voorrem

Ongelezen bericht door EasyWim »

Het hard aanvoelen van de rem heeft niet direct te maken met de hoeveelheid remvloeistof in het reservoir. Op het moment dat je de remhandle inknijpt is het reservoir gescheiden van de rest van het remsysteem (leidingen en klauwen). De hoeveelheid vloeistof moet natuurlijk wel kloppen (gewoon altijd tussen min en max).

Heb je direct na een rit toevallig al een keer gevoeld hoe warm de schijven worden? Je moet ze kunnen vastpakken zonder dat je je vingers pijn doen. Gingen de zuigers van de remklauw makkelijk naar binnen bij het monteren van nieuwe (lees dikkere) blokken? Als er rond de zuigers enige corrosie/vervuiling zat kan het zijn dat de zuiger nu niet geweldig meer naar binnen gaat na het remmen, hij blijft dan te dicht bij de schijf staan. Hierdoor zal hij harder aanvoelen maar dan zal ook de schijf warmer moeten aanvoelen dan voorheen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er voorheen lucht in het systeem zat en dat het nu beter klopt. Uit je post blijkt niet dat je een remleiding(en) hebt vervangen, anders zou dat ook een hoop kunnen verklaren.
Gebruikersavatar
roald
100-199
100-199
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 feb 2018 22:05
Has thanked: 143 times
Been thanked: 92 times

Re: Harde voorrem

Ongelezen bericht door roald »

Hoi Wim,bedankt voor je reactie.

Na het vervangen van de schijven en blokken heb ik tijdens en na het rijden gevoeld aan de schijven, die worden niet heet.
Ook rolt de motor in z'n vrij makkelijk heen en weer, beter dan met de vorige set.
En remmen gaat ook prima, alleen voelt de remhendel harder aan.

Het reservoir zat wel flink vol, waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar bij het slijten van de remmerij remvloeistof bijgevuld.
Remleiding is niet vervangen, nippel niet open geweest.

De huidige remleiding is aan de lange kant, meet hem eerdaags even op en bestel een nieuwe.
Bij het vervangen gaat er gelijk nieuwe rem-olie in.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Harde voorrem

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Veel voorkomend , er wordt remolie aangevuld door het slijten van de remblokken. Met nieuwe blokken zit er dan teveel in, denk dat je niet verder moet zoeken
en zal dan meteen opgelost zijn als je de leiding vervangt. Nu kan je eigenlijk intussentijd wel gewoon een beetje remolie aflaten via de ontluchting op de klauw.

Doe dit even met je vrouw of vriend en is direct gedaan, hang een darmpje op de nippel, knijp de remhendel in, open de nippel terwijl je de remhendel ingeknepen
houd. Nippel dicht en testen, eventueel herhalen tot je de juiste weerstand aanvoelt en niveau controleren door kijkraamje op de master cylinder. Wel de remhendel
niet loslaten terwijl de nippel in open toestand is want dan zuig je lucht binnen. Deze handeling duurt nog geen 5min en je moet je niet meer ergeren aan die harde rem.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Harde voorrem

Ongelezen bericht door RC roadster »

Dit heeft niks te maken met harde rem.
Maar op hoeveel tijd/km kan je best u rem olie vervangen? En klopt dit dat je ook u olie van uwe voorvork moet vervangen. Ik hoor dit dikwijls dat ze dit voorstellen bij de mensen dat bij een hd dealer gaan. Is dit nodig? Want dit is toch het zelfde principe als een schokdemper of ben ik hier verkeert in ?
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Harde voorrem

Ongelezen bericht door EasyWim »

RC roadster schreef: 24 mei 2020 16:32 Dit heeft niks te maken met harde rem.
Maar op hoeveel tijd/km kan je best u rem olie vervangen? En klopt dit dat je ook u olie van uwe voorvork moet vervangen. Ik hoor dit dikwijls dat ze dit voorstellen bij de mensen dat bij een hd dealer gaan. Is dit nodig? Want dit is toch het zelfde principe als een schokdemper of ben ik hier verkeert in ?
In het boekje (2014) staat: remvloeistof om de 2 jaar verversen (dus eens in de 3 jaar) en voorvork reviseren inclusief vorkolie verversen eens in de 80.000 km.
Gebruikersavatar
roald
100-199
100-199
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 feb 2018 22:05
Has thanked: 143 times
Been thanked: 92 times

Re: Harde voorrem

Ongelezen bericht door roald »

Thnx voor de reacties!

Moet eerlijk zeggen dat ik de remvloeistof best troebel vond om te zien, grote kans dat het de originele nog is.
Had slangetjes (darmpje :mrgreen: ) meegenomen van mijn werk, wilde het eigenlijk gelijk helemaal verversen.
In het filmpje hadden ze het over slangetje met een interne diameter van 4 mm, maar die ga ik niet over de nippel krijgen.
Morgen even een nieuw slangetje meenemen.

Eerdaags even de juiste lengte van de nieuwe leiding bepalen en alles gelijk vernieuwen voor en achter.
Nieuwe vork-olie staat ook klaar, denk dat ik dan gelijk m'n vorkpoten shave.
Maar dat zal einde seizoen worden, ik wil nu vooral rijden!
Zit op de 33.000 km nu met de brommert.

Wel eerdaags even een andere bevestiging maken voor mijn sidemount, heb al een mooi ideetje :thumbsup:
Plaats reactie