Pagina 1 van 1

Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.

Geplaatst: 05 mar 2020 00:39
door Taz
Hi All,

Ik hoop dat jullie me met advies kunnen helpen zodat ik weer de weg op kan.

Mijn Sportster 883c uit 1999 heeft door omstandigheden zo’n 2 jaar stilgestaan in de garage.
Gedurende die tijd heb ik regelmatig de accu lader (lader en druppel lader in een) op de accu aangesloten.

Omdat ik komend seizoen eindelijk weer kan gaan rijden ben ik laatst begonnen om hem na te lopen.

Als eerste blijkt mijn olietank leeg te zijn. Aangezien hij niet lekt zal de olie wel in het Carter zitten.
Graag advies, kan ik de motor laten lopen en de olie pomp zijn werk laten doen om de olie weer terug laten pompen of loopt daarbij de druk ergens te hoog op waardoor schade kan ontstaan?

Als tweede heb ik wel spanning met het contact in de ACC stand (lampen en teller gaan aan), maar zodra ik het contact in IGNITION stand zet gaan lampen en teller direct uit en ook bij starten gebeurd er niets. De vier zekeringen gecontroleerd en deze zijn in orde.
Wat kan de veroorzaker zijn?

Zijn er (motorische) zaken die ik zeker even moet checken voordat ik met de motor de weg op ga?

Alvast bedankt voor jullie hulp en adviezen.

Mvg
Taz

Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.

Geplaatst: 05 mar 2020 07:24
door MoneyFor
Taz welkom op het forum !

Taz schreef: 05 mar 2020 00:39 Als eerste blijkt mijn olietank leeg te zijn. Aangezien hij niet lekt zal de olie wel in het Carter zitten.
Graag advies, kan ik de motor laten lopen en de olie pomp zijn werk laten doen om de olie weer terug laten pompen of loopt daarbij de druk ergens te hoog op waardoor schade kan ontstaan?
Al je olie kan niet in de motor zitten, deze heeft namelijk geen carter zoals bij bv een Suzuki of zo. Ik zou om te beginnen "alle" olie aflaten en meteen
ook het olie filter verwijderen en vernieuwen ( niet vergeten deze meteen te primeren ). Dan nieuwe olie toevoegen, net iets minder dan normaal en na
het starten van de motor nakijken en indien nodig tot het juiste niveau aanvullen.
Als tweede heb ik wel spanning met het contact in de ACC stand (lampen en teller gaan aan), maar zodra ik het contact in IGNITION stand zet gaan lampen en teller direct uit en ook bij starten gebeurd er niets. De vier zekeringen gecontroleerd en deze zijn in orde.
Wat kan de veroorzaker zijn?
Je batterij gaat stuk zijn, je kan dit contoleren met een voltage meter of gewoon een multitester, even kijken hoe ver je batterij terugvalt bij het starten.
Maar aan je uitleg te horen gaat ze gewoon stuk zijn.
Zijn er (motorische) zaken die ik zeker even moet checken voordat ik met de motor de weg op ga?
Wat ik ook zou doen is de benzine sowieso verwijderen en nieuwe in doen, de bougies er even uit en tegelijkertijd kijken hoe die er aan toe zijn, opkuisen of
vernieuwen. Terwijl de bougies eruit zijn een klein beetje olie ( niet overdrijven ! ) in de cyl kappen, helpt het rondgaan voor de eerste keer na die 2 jaar. De
carburator nakijken en even uitkuisen is ook niet slecht en kan je meteen weer een tijdje verder.

Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.

Geplaatst: 05 mar 2020 09:07
door kruisje
alle olie kan wel in het carter zitten,
door langdurig stil staan, loopt de olie uit de tank langzaam door de pomp het carter in, heb t wel eens gehad dat zelfs de zuigers niet naar beneden wouden, zoveel olie erin zat.

Start hem even zonder bougies erin ff rond, zodat de olie beetje door carter verdeeld is, dan oude bougies erin, en gewoon opstarten. Let op dat je olielampje wel uit gaat.
laat m even lopen, een paar minuten, tot carter leeg is, en olietank vol.

dan olietank aftappen, nwe olie en bougies erin, en nw oliefilter plaatsen.
nog even laten lopen, en peil checken.

mbt het contact, ik denk dat je gecorrodeerde polen hebt in je contactslot, door t lange stil staan, ( acc verbind wel, contact pool is wellicht vuil ) even een nw contactslot plaatsen, zijn niet zo duur, maar mss zit er ook een draad los, of een slechte verbinding.

Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.

Geplaatst: 05 mar 2020 17:27
door wicoiye
Heb 2 jaar geleden een 883 '89 overgenomen, had 10 jaar stil gestaan, dacht ook dat de olie weggelopen was en vulde de olietank bij.
Zoals eerder aangegeven zonder bougies ronddraaien, de olietank liep dus over, alle oude olie was weggezakt. :oops:
Bij mij was de carburateur droog en de vlotternaald verdroogd, benzine door de overloop.
Maar met 2 jaar misschien geen probleem, maar mocht het wel zo zijn, er zijn revisiesetjes in de handel.
O,ja volgens mij is je accu slecht, je kunt hem laten testen bij een accuboer.
Was bij mij ook, wel verlichting en lampjes maar niet ronddraaien.

Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.

Geplaatst: 05 mar 2020 17:38
door MoneyFor
kruisje schreef: 05 mar 2020 09:07 alle olie kan wel in het carter zitten,
door langdurig stil staan, loopt de olie uit de tank langzaam door de pomp het carter in, heb t wel eens gehad dat zelfs de zuigers niet naar beneden wouden, zoveel olie erin zat.
Heb ik zelf nog niet meegemaakt maar voor alles moet het ooit een eerste keer zijn, de XLH die had toch dik een jaar of 7 in de schuur gestaan en alle olie , wel iets te weinig, zat nog in mooi in het oliebakje.

Kruisje, kan je me de contact gegevens van je toeleverancier met dat plamuur eens doorspelen a.u.b.

Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.

Geplaatst: 06 mar 2020 09:32
door kruisje
MoneyFor schreef: 05 mar 2020 17:38
kruisje schreef: 05 mar 2020 09:07 alle olie kan wel in het carter zitten,
door langdurig stil staan, loopt de olie uit de tank langzaam door de pomp het carter in, heb t wel eens gehad dat zelfs de zuigers niet naar beneden wouden, zoveel olie erin zat.
Heb ik zelf nog niet meegemaakt maar voor alles moet het ooit een eerste keer zijn, de XLH die had toch dik een jaar of 7 in de schuur gestaan en alle olie , wel iets te weinig, zat nog in mooi in het oliebakje.

Kruisje, kan je me de contact gegevens van je toeleverancier met dat plamuur eens doorspelen a.u.b.
ligt aan de staat van je oliepomp, heb er ook wel eens gehad waar binnen n maand alle olie uit de tank was.
mn caferacer staat nu al weer 3 jaar stil, maar olie zit nog gewoon in de tank.
Bij revisie 7 jaar geleden heb ik toen een nieuwe pomp gemonteerd, maar een oliepomp heeft ongeveer 80% capaciteit over, wat door het overdruk ventiel weer verdwijnt, dus als je tank redelijk snel leeg is, wil niet zeggen dat je een nieuwe pomp moet steken.

Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.

Geplaatst: 06 mar 2020 13:35
door Siegfriedson
Achter het oliefilter zit een olieslot. Een kogel die door veerdruk, bij stilstaande motor voorkomt, dat de olie in het blok loopt.
Als de veerdruk te slap is, of als er vuil op de kogel zit, loopt de olie dus na verloop van tijd het blok in.
Dit is heel makkelijk te controleren en te verhelpen.

Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.

Geplaatst: 06 mar 2020 19:12
door kruisje
overdruk ventiel noem ik dat, maar helaas,
de restolie die hij hierdoor naar de tank pompt,
die aansluiting zit bovenin de olietank...….

wel knap dat de olie dus daardoor terug kan lopen naar het blok.....

maar goed, ik laat het hierbij, en ga ff popcorn en n pilsje zoeken
:thumbs:

Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.

Geplaatst: 06 mar 2020 20:13
door Siegfriedson
kruisje schreef: 06 mar 2020 19:12 overdruk ventiel noem ik dat, maar helaas,
de restolie die hij hierdoor naar de tank pompt,
die aansluiting zit bovenin de olietank...….

wel knap dat de olie dus daardoor terug kan lopen naar het blok.....

maar goed, ik laat het hierbij, en ga ff popcorn en n pilsje zoeken
:thumbs:
Proost dan maar :drinks:

Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.

Geplaatst: 07 mar 2020 16:45
door EasyWim
In het instructieboekje staat dat na een periode van opslag de motor eerst een paar keer getornd moet worden om eventuele olie dat naar het carter is gelekt weer terug te pompen naar de olietank. Daarna pas voor het eerst weer starten.

Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.

Geplaatst: 07 mar 2020 17:12
door charlesb52
Dat hoeft niet!

Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.

Geplaatst: 09 mar 2020 22:26
door Taz
Hi Guys,

Thanx voor de Tips.
Allereerst ga ik maar eens een nieuwe accu en contactslot halen en monteren.
Daarna ga ik de olie aanpakken.

Taz