Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.
-
- 1-4
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 04 mar 2020 18:50
Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.
Hi All,
Ik hoop dat jullie me met advies kunnen helpen zodat ik weer de weg op kan.
Mijn Sportster 883c uit 1999 heeft door omstandigheden zo’n 2 jaar stilgestaan in de garage.
Gedurende die tijd heb ik regelmatig de accu lader (lader en druppel lader in een) op de accu aangesloten.
Omdat ik komend seizoen eindelijk weer kan gaan rijden ben ik laatst begonnen om hem na te lopen.
Als eerste blijkt mijn olietank leeg te zijn. Aangezien hij niet lekt zal de olie wel in het Carter zitten.
Graag advies, kan ik de motor laten lopen en de olie pomp zijn werk laten doen om de olie weer terug laten pompen of loopt daarbij de druk ergens te hoog op waardoor schade kan ontstaan?
Als tweede heb ik wel spanning met het contact in de ACC stand (lampen en teller gaan aan), maar zodra ik het contact in IGNITION stand zet gaan lampen en teller direct uit en ook bij starten gebeurd er niets. De vier zekeringen gecontroleerd en deze zijn in orde.
Wat kan de veroorzaker zijn?
Zijn er (motorische) zaken die ik zeker even moet checken voordat ik met de motor de weg op ga?
Alvast bedankt voor jullie hulp en adviezen.
Mvg
Taz
Ik hoop dat jullie me met advies kunnen helpen zodat ik weer de weg op kan.
Mijn Sportster 883c uit 1999 heeft door omstandigheden zo’n 2 jaar stilgestaan in de garage.
Gedurende die tijd heb ik regelmatig de accu lader (lader en druppel lader in een) op de accu aangesloten.
Omdat ik komend seizoen eindelijk weer kan gaan rijden ben ik laatst begonnen om hem na te lopen.
Als eerste blijkt mijn olietank leeg te zijn. Aangezien hij niet lekt zal de olie wel in het Carter zitten.
Graag advies, kan ik de motor laten lopen en de olie pomp zijn werk laten doen om de olie weer terug laten pompen of loopt daarbij de druk ergens te hoog op waardoor schade kan ontstaan?
Als tweede heb ik wel spanning met het contact in de ACC stand (lampen en teller gaan aan), maar zodra ik het contact in IGNITION stand zet gaan lampen en teller direct uit en ook bij starten gebeurd er niets. De vier zekeringen gecontroleerd en deze zijn in orde.
Wat kan de veroorzaker zijn?
Zijn er (motorische) zaken die ik zeker even moet checken voordat ik met de motor de weg op ga?
Alvast bedankt voor jullie hulp en adviezen.
Mvg
Taz
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1324 times
- Been thanked: 1574 times
- Contacteer:
Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.
Taz welkom op het forum !
ook het olie filter verwijderen en vernieuwen ( niet vergeten deze meteen te primeren ). Dan nieuwe olie toevoegen, net iets minder dan normaal en na
het starten van de motor nakijken en indien nodig tot het juiste niveau aanvullen.
Maar aan je uitleg te horen gaat ze gewoon stuk zijn.
vernieuwen. Terwijl de bougies eruit zijn een klein beetje olie ( niet overdrijven ! ) in de cyl kappen, helpt het rondgaan voor de eerste keer na die 2 jaar. De
carburator nakijken en even uitkuisen is ook niet slecht en kan je meteen weer een tijdje verder.
Al je olie kan niet in de motor zitten, deze heeft namelijk geen carter zoals bij bv een Suzuki of zo. Ik zou om te beginnen "alle" olie aflaten en meteenTaz schreef: ↑05 mar 2020 00:39 Als eerste blijkt mijn olietank leeg te zijn. Aangezien hij niet lekt zal de olie wel in het Carter zitten.
Graag advies, kan ik de motor laten lopen en de olie pomp zijn werk laten doen om de olie weer terug laten pompen of loopt daarbij de druk ergens te hoog op waardoor schade kan ontstaan?
ook het olie filter verwijderen en vernieuwen ( niet vergeten deze meteen te primeren ). Dan nieuwe olie toevoegen, net iets minder dan normaal en na
het starten van de motor nakijken en indien nodig tot het juiste niveau aanvullen.
Je batterij gaat stuk zijn, je kan dit contoleren met een voltage meter of gewoon een multitester, even kijken hoe ver je batterij terugvalt bij het starten.Als tweede heb ik wel spanning met het contact in de ACC stand (lampen en teller gaan aan), maar zodra ik het contact in IGNITION stand zet gaan lampen en teller direct uit en ook bij starten gebeurd er niets. De vier zekeringen gecontroleerd en deze zijn in orde.
Wat kan de veroorzaker zijn?
Maar aan je uitleg te horen gaat ze gewoon stuk zijn.
Wat ik ook zou doen is de benzine sowieso verwijderen en nieuwe in doen, de bougies er even uit en tegelijkertijd kijken hoe die er aan toe zijn, opkuisen ofZijn er (motorische) zaken die ik zeker even moet checken voordat ik met de motor de weg op ga?
vernieuwen. Terwijl de bougies eruit zijn een klein beetje olie ( niet overdrijven ! ) in de cyl kappen, helpt het rondgaan voor de eerste keer na die 2 jaar. De
carburator nakijken en even uitkuisen is ook niet slecht en kan je meteen weer een tijdje verder.
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.
alle olie kan wel in het carter zitten,
door langdurig stil staan, loopt de olie uit de tank langzaam door de pomp het carter in, heb t wel eens gehad dat zelfs de zuigers niet naar beneden wouden, zoveel olie erin zat.
Start hem even zonder bougies erin ff rond, zodat de olie beetje door carter verdeeld is, dan oude bougies erin, en gewoon opstarten. Let op dat je olielampje wel uit gaat.
laat m even lopen, een paar minuten, tot carter leeg is, en olietank vol.
dan olietank aftappen, nwe olie en bougies erin, en nw oliefilter plaatsen.
nog even laten lopen, en peil checken.
mbt het contact, ik denk dat je gecorrodeerde polen hebt in je contactslot, door t lange stil staan, ( acc verbind wel, contact pool is wellicht vuil ) even een nw contactslot plaatsen, zijn niet zo duur, maar mss zit er ook een draad los, of een slechte verbinding.
door langdurig stil staan, loopt de olie uit de tank langzaam door de pomp het carter in, heb t wel eens gehad dat zelfs de zuigers niet naar beneden wouden, zoveel olie erin zat.
Start hem even zonder bougies erin ff rond, zodat de olie beetje door carter verdeeld is, dan oude bougies erin, en gewoon opstarten. Let op dat je olielampje wel uit gaat.
laat m even lopen, een paar minuten, tot carter leeg is, en olietank vol.
dan olietank aftappen, nwe olie en bougies erin, en nw oliefilter plaatsen.
nog even laten lopen, en peil checken.
mbt het contact, ik denk dat je gecorrodeerde polen hebt in je contactslot, door t lange stil staan, ( acc verbind wel, contact pool is wellicht vuil ) even een nw contactslot plaatsen, zijn niet zo duur, maar mss zit er ook een draad los, of een slechte verbinding.
-
- 10-24
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 22 sep 2015 20:11
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.
Heb 2 jaar geleden een 883 '89 overgenomen, had 10 jaar stil gestaan, dacht ook dat de olie weggelopen was en vulde de olietank bij.
Zoals eerder aangegeven zonder bougies ronddraaien, de olietank liep dus over, alle oude olie was weggezakt.
Bij mij was de carburateur droog en de vlotternaald verdroogd, benzine door de overloop.
Maar met 2 jaar misschien geen probleem, maar mocht het wel zo zijn, er zijn revisiesetjes in de handel.
O,ja volgens mij is je accu slecht, je kunt hem laten testen bij een accuboer.
Was bij mij ook, wel verlichting en lampjes maar niet ronddraaien.
Zoals eerder aangegeven zonder bougies ronddraaien, de olietank liep dus over, alle oude olie was weggezakt.
Bij mij was de carburateur droog en de vlotternaald verdroogd, benzine door de overloop.
Maar met 2 jaar misschien geen probleem, maar mocht het wel zo zijn, er zijn revisiesetjes in de handel.
O,ja volgens mij is je accu slecht, je kunt hem laten testen bij een accuboer.
Was bij mij ook, wel verlichting en lampjes maar niet ronddraaien.
- MoneyFor
- 3000+
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1324 times
- Been thanked: 1574 times
- Contacteer:
Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.
Heb ik zelf nog niet meegemaakt maar voor alles moet het ooit een eerste keer zijn, de XLH die had toch dik een jaar of 7 in de schuur gestaan en alle olie , wel iets te weinig, zat nog in mooi in het oliebakje.
Kruisje, kan je me de contact gegevens van je toeleverancier met dat plamuur eens doorspelen a.u.b.
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.
ligt aan de staat van je oliepomp, heb er ook wel eens gehad waar binnen n maand alle olie uit de tank was.MoneyFor schreef: ↑05 mar 2020 17:38Heb ik zelf nog niet meegemaakt maar voor alles moet het ooit een eerste keer zijn, de XLH die had toch dik een jaar of 7 in de schuur gestaan en alle olie , wel iets te weinig, zat nog in mooi in het oliebakje.
Kruisje, kan je me de contact gegevens van je toeleverancier met dat plamuur eens doorspelen a.u.b.
mn caferacer staat nu al weer 3 jaar stil, maar olie zit nog gewoon in de tank.
Bij revisie 7 jaar geleden heb ik toen een nieuwe pomp gemonteerd, maar een oliepomp heeft ongeveer 80% capaciteit over, wat door het overdruk ventiel weer verdwijnt, dus als je tank redelijk snel leeg is, wil niet zeggen dat je een nieuwe pomp moet steken.
- Siegfriedson
- 100-199
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
- Locatie: Loosduinen
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 113 times
Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.
Achter het oliefilter zit een olieslot. Een kogel die door veerdruk, bij stilstaande motor voorkomt, dat de olie in het blok loopt.
Als de veerdruk te slap is, of als er vuil op de kogel zit, loopt de olie dus na verloop van tijd het blok in.
Dit is heel makkelijk te controleren en te verhelpen.
Als de veerdruk te slap is, of als er vuil op de kogel zit, loopt de olie dus na verloop van tijd het blok in.
Dit is heel makkelijk te controleren en te verhelpen.
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.
overdruk ventiel noem ik dat, maar helaas,
de restolie die hij hierdoor naar de tank pompt,
die aansluiting zit bovenin de olietank...….
wel knap dat de olie dus daardoor terug kan lopen naar het blok.....
maar goed, ik laat het hierbij, en ga ff popcorn en n pilsje zoeken
de restolie die hij hierdoor naar de tank pompt,
die aansluiting zit bovenin de olietank...….
wel knap dat de olie dus daardoor terug kan lopen naar het blok.....
maar goed, ik laat het hierbij, en ga ff popcorn en n pilsje zoeken
- Siegfriedson
- 100-199
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 22 sep 2015 09:18
- Locatie: Loosduinen
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 113 times
Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.
Proost dan maarkruisje schreef: ↑06 mar 2020 19:12 overdruk ventiel noem ik dat, maar helaas,
de restolie die hij hierdoor naar de tank pompt,
die aansluiting zit bovenin de olietank...….
wel knap dat de olie dus daardoor terug kan lopen naar het blok.....
maar goed, ik laat het hierbij, en ga ff popcorn en n pilsje zoeken
- EasyWim
- 800-899
- Berichten: 842
- Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
- Locatie: Purmerend (NL)
- Has thanked: 628 times
- Been thanked: 465 times
Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.
In het instructieboekje staat dat na een periode van opslag de motor eerst een paar keer getornd moet worden om eventuele olie dat naar het carter is gelekt weer terug te pompen naar de olietank. Daarna pas voor het eerst weer starten.
- charlesb52
- *
- Berichten: 2932
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2058 times
- Been thanked: 1293 times
- Contacteer:
-
- 1-4
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 04 mar 2020 18:50
Re: Help, Sportster 883c - 2 jaar stilgestaan.
Hi Guys,
Thanx voor de Tips.
Allereerst ga ik maar eens een nieuwe accu en contactslot halen en monteren.
Daarna ga ik de olie aanpakken.
Taz
Thanx voor de Tips.
Allereerst ga ik maar eens een nieuwe accu en contactslot halen en monteren.
Daarna ga ik de olie aanpakken.
Taz