bout/moer tank

Zoek je een onderdeel, accessoire of, of.... Plaats het hier.
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

bout/moer tank

Ongelezen bericht door RC roadster »

Kan er mij iemand helpen? Ik heb een tanklift gedaan en ik ben opzoek naar een zwarte bout/moer. Ik heb de originele al willen spuiten met zwarte verf maar dit lukt niet 100% . de bout zou een inbus van M8x115 + moer met een kapje op. Ik vindt het nu enorm storend op mijne moto. zie bijlage

al vast bedankt
Bijlagen
IMG_3904.JPG
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: bout/moer tank

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Raf ik maak mijn bouten en moeren chemisch zwart, ik heb hiervoor een speciaal "bad" en wordt op hoge temperatuur gedaan +- 145°. Nu in de handel
is de koud-variant beschikbaar en dient normaal om wapens te blauwen/zwarten. Dit gaat blijkbaar met wisselend succes want ik heb een ander forum
lid ook deze info eens bezorgd en zijn resultaat was niet bevredigend :). Noodzaak is wel om goed te ontvetten alvorens aan te brengen, Parma Blue of
Ballistol Brünierung zijn online te bestellen bij de meeste "wapenhandels". Ook bij Amazon.de kan je ze bestellen, de laatste die ik heb gekocht kwamen
vandaar.

Alles hangt af van de hoeveelheid staal en brol dat in het materiaal verwerkt zit om tot een goed resultaat te bekomen, in het warm bad zwart ik alles van
goed tot brol materiaal. Let op RVS kan je met dit middel niet zwarten !

Mocht je zwarte willen kopen, ga dan meteen voor RVS gezwart, die gaan langer mee dan je motor zelf :lol: . Ik zou wel gaan voor een draadstang en dan 2
dopmoeren, staat veel netter dan een inbus kop, doe ik toch zelf meestal.

Ze hebben deze zelfs bij Ali als je enkele weken geduld hebt, HIER en zoek eens rond dan vind je ze waarschijnlijk nog per stuk.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
kruisje
200-349
200-349
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
Has thanked: 23 times
Been thanked: 97 times
Contacteer:

Re: bout/moer tank

Ongelezen bericht door kruisje »

en moertje ook
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: bout/moer tank

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Laat ons dan gaan voor 2 dopmoeren + rondellen en een draadstang, dan hoef je die draadstang al niet rood te stoken :lol:

Ik zal straks eens een foto maken van de oem dopmoeren die op de spiegels staan, die heb ik chemisch gezwart. Het voordeel
van dat zwarten is dat de "kwaliteit" van de bout of moer idem blijft, wat niet het geval is met dat roodstoken. Met roodstoken
ga je 9 op de 10 nog met een tap in de moer moeten gaan om dat er een krimp kan optreden door het roodgloeiend maken.

Niet dat dit veel moeite kost maar als je dan weer geen tap hebt....... nog minder moeite is ze gewoon bestellen bij Ali :)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: bout/moer tank

Ongelezen bericht door RC roadster »

MoneyFor schreef: 28 jan 2020 08:31 Laat ons dan gaan voor 2 dopmoeren + rondellen en een draadstang, dan hoef je die draadstang al niet rood te stoken :lol:

Ik zal straks eens een foto maken van de oem dopmoeren die op de spiegels staan, die heb ik chemisch gezwart. Het voordeel
van dat zwarten is dat de "kwaliteit" van de bout of moer idem blijft, wat niet het geval is met dat roodstoken. Met roodstoken
ga je 9 op de 10 nog met een tap in de moer moeten gaan om dat er een krimp kan optreden door het roodgloeiend maken.

Niet dat dit veel moeite kost maar als je dan weer geen tap hebt....... nog minder moeite is ze gewoon bestellen bij Ali :)
al vast bedankt voor de tips,... Eigenlijk heb je wel gelijk met die dopmoeren. Zal veel mooier zijn dan die inbus!
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: bout/moer tank

Ongelezen bericht door EasyWim »

Kleine opmerking; de in Nederland aangeboden 'zwarte bouten' zijn onbehandelde gewoon stalen bouten. Er zit een minimaal zwart gespoten laagje overheen maar ze roesten bij de eerste aanraking met vocht. Zwart in combinatie met RVS, verzinkt of gegalvaniseerd blijft veel langer mooi, alhoewel ik hierboven lees dat er meerdere methoden zijn om ze zwart te maken.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: bout/moer tank

Ongelezen bericht door MoneyFor »

De methode met roodstoken en olie is relatief roestbestendig omdat de olie in de poriën van het metaal gaan. Het chemisch zwarten is een roestprocedé
op zich en wordt na het zwarten, dus wanneer je de kleur hebt bekomen die je wenst ook geneutraliseerd door in warme olie te dompelen.

Dit wordt als afwerking op wapens gebruikt dus is zeer slijtage vast en goed roestbestendig want een wapen manipuleer je steeds met je handen en je komt
steeds in aanraking met de afwerking.

Om deze reden wordt na het schieten het wapen best even afgekuist met een in wapenolie gedrenkt vodje en nadien drooggewreven.

Het koud zwarten is ook een roestprocedé en neutraliseer je door onder water te houden en na het afdrogen moet je dit het best insmeren met olie om
roestvorming te voorkomen. Doe je dat niet ga je na enkele tijd zien dat die ros uitslaat en zal nadien meer en meer roestvorming vertonen. Maar stel nu
dat je bv een chroommoer hebt, die kan je dan weer wel met dat koud procedé zwarten en na neutralisatie zal dit jaren goed blijven.

Maar er is niets simpeler dan een RVS dopmoer te kopen die reeds gezwart is want dat gaat niet met deze chemische behandeling en heb je speciaal product
voor nodig om dat de andere enkel werken op materiaal dat kan roesten. ( Er is wel RVS dat roest maar is weer een ander verhaal :)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
beemer_e91
200-349
200-349
Berichten: 217
Lid geworden op: 03 dec 2018 15:28
Has thanked: 1 time
Been thanked: 76 times

Re: bout/moer tank

Ongelezen bericht door beemer_e91 »

of gewoon spuiten, eerst een primer erop en dan met een busje zwart erover.

prima voor een boutkop en moer.
they say: loud pipes save lives :D
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: bout/moer tank

Ongelezen bericht door MoneyFor »

beemer_e91 schreef: 29 jan 2020 11:01 of gewoon spuiten, eerst een primer erop en dan met een busje zwart erover.

prima voor een boutkop en moer.
Je kan dat doen als de bout/moer gemonteerd is maar vanaf het moment dat je daar met een sleutel aankomt zal je dat zien, ik ben daarvoor een
te grote mierenneuker om dat goed te vinden :lol: .
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: bout/moer tank

Ongelezen bericht door RC roadster »

Resultaat met dopmoeren en draadstang. Merci voor den tip .
Bijlagen
IMG_3935.JPG
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: bout/moer tank

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ziet er zeer netjes uit :thumbs:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Plaats reactie