Koppeling

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
MarcelM

Koppeling

Ongelezen bericht door MarcelM »

Hallo, de koppeling van mijn Sportster Roadster 2004 pak te snel op. Bij het inknijpen van de koppeling komt deze al vrij bij ca 1cm.

Als de motor koud is en wordt gestart met de choke, dan is het moeilijk om de versnelling te kiezen en gaat deze tikken.

Heeft iemand advies?

Groet, Marcel
Gebruikersavatar
ch@rles
200-349
200-349
Berichten: 322
Lid geworden op: 25 sep 2015 23:53
Has thanked: 69 times
Been thanked: 115 times

Evolution Re: Koppeling

Ongelezen bericht door ch@rles »

Genoeg vrije slag van de handle vóór het inknijpen?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Het lijkt me beter om te beginnen dat je alles eerst eens controleert en indien nodig afstelt, ik heb hier bij de "How To's" al eens een link over geplaatst.

De LINK naar de betreffende How To.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door RC roadster »

Dit weekend samen met wat vrienden gaan rijden en aan de rode lichten hebben we dan alles eens gegeven,... Ik met mijn roadster ( stage 1)tegen een ultra limited ( stage 3). Het was maar een klein verschil in mijn voordeel . Wat ik nu wel gemerkt heb is dat mijn koppeling bij Max koppel beetje mee geeft dus een beetje slip ,... . Zou dit normaal zijn ? Kunnen de originele koppeling dit aan ? Of zou ik ook naar de afstelling moeten kijken ,... . Voor de rest geen probleem met de koppeling . Had wel al een goei 120 km gereden dus olie Was warm ,... .
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door MoneyFor »

De koppeling moet dit perfect aankunnen, stage 1 is niets eigenlijk ;) .

De afstelling eens controleren, niet de kabel maar de freeplay op de koppeling zelf, dus derby eraf en daar de stelschroef afregelen, wel eerst
de koppeling kabel ontspannen alvorens je de stelschroef afregeld want anders klopt het niet. Ik neem ook aan dat de primary olie zijn wissel
krijgt ten gepaste tijde, ik ben hier zelf voorstander om de Harley olie Formula+ te gebruiken en niet de nwe synthetische oliën.

Als die goed staat dan terug de kabel afstellen met een goei 3mm speling.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door RC roadster »

MoneyFor schreef: 02 jun 2020 07:13 De koppeling moet dit perfect aankunnen, stage 1 is niets eigenlijk ;) .

De afstelling eens controleren, niet de kabel maar de freeplay op de koppeling zelf, dus derby eraf en daar de stelschroef afregelen, wel eerst
de koppeling kabel ontspannen alvorens je de stelschroef afregeld want anders klopt het niet. Ik neem ook aan dat de primary olie zijn wissel
krijgt ten gepaste tijde, ik ben hier zelf voorstander om de Harley olie Formula+ te gebruiken en niet de nwe synthetische oliën.

Als die goed staat dan terug de kabel afstellen met een goei 3mm speling.
Dus die stelschroef afregelen zoals in die filmpjes uitdraaien totdat je weerstand hebt en dan een kwartje terug draaien. Primary olie wordt samen met de motor olie altijd gewisseld. en dit is bij mij om de 4000km dat ik dit doe en altijd olie van de dealer zelf. ja,... ik doe dit mijn auto ook altijd, iets rapper dan ze het voorschrijven kan nooit slecht zijn volgens mi. En als je het zelf doet win je op u werkuren,... . en ik voel mij daar beter mee,... .

Normaal ga ik het dit weekend mijn onderhoud toch doen. Dus zal ik dit direct eens controleren. ;-).

nog 1 klein vraagje,... is dit type trekkoppeling of drukkoppeling? Of bestaat daar geen verschil in bij de moto's?
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door RC roadster »

Hey,
Ik heb mijn koppeling afgesteld. Ik kon hem een kleine toer uitdraaien en dan heb ik hem een kwartje terug gedraaid. Zoals in het filmpje. Ik heb dan ook mijn kettingspanning terwijl gecontroleerd en deze stond op 1 cm. Dus deze stond goed. Volgens mijn boek dan toch (9,5 en 12,7 koud). Ik heb dan mijn olie ook direct vervangen, deze zag wat grijs maar dit zal normaal zijn zeker.

Ik ben dan gaan rijden en mijn aangrijppunt ligt nu wel dieper dan te voor (hendel meer induwen). Merci voor de link!Het zal wel iets doen he. Of anders ligt het aan de bestuurder, kan ook natuurlijk ;-).
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Koppeling

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Blij dat het je gelukt is :thumbs:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Plaats reactie