Rømø Motor festival

Het Genieten.
LindaT
50-99
50-99
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 apr 2017 21:33
Has thanked: 12 times
Been thanked: 65 times

Rømø Motor festival

Ongelezen bericht door LindaT »

Dit voorjaar hoorde ik voor het eerst over het Rømø Motor festival. Daar wilde ik toch wel erg graag heen. Destijds heb ik er volgens mij ook iets over geplaatst op het forum. Het liefst wilde ik met een aantal anderen gaan, want meer zielen meer vreugd natuurlijk. Ik heb het evenement in lyrische woorden aangeprezen in de Rockateer, het clubblad van de Roadrocket caferacerclub, waar ik lid van ben. In eerste instantie liepen het bepaald niet storm, maar, uiteindelijk kwamen de aanmeldingen toch op gang en waren we met ons vijven. Daarnaast meldde mijn buurman zich ook om mee te gaan. Eentje moest op het laatst toch afzeggen, omdat er een huisje voor hem was vrijgekomen en uit huis gaan om op jezelf te gaan wonen kost natuurlijk ook tijd en geld.
We hadden het plan opgevat om op Donderdag in Groningen te verzamelen en de motoren veilig in de sleutelloods van een van ons te stallen. Daarna konden we met alle Rømø gangers van de gastvrijheid van onze Groningse clubleden gebruik maken. Groningen ligt tenslotte al zo’n slordige 200 kilometer richting het Noordoosten voor de meesten van ons. Op Vrijdag zouden we dan naar Denemarken vertrekken.
Zoals misschien te verwachten, liep alles toch compleet anders. Het komt weleens voor dat als ik ergens heen wil op de motor, er eerst iets mis gaat. Mijn motor is natuurlijk ook niet meer de jongste, dus dat kan een keertje gebeuren. Woon-werkverkeer gaat daarentegen bijna altijd probleemloos.
Tijdens een club rit in Noord-Holland, De Rocketrun, merkte ik al dat mijn koppeling versleten was en ik tot mijn grote frustratie geen enkel acceleratievermogen meer had. De rit naar mijn werk in Belgie maandagochtend vroeg, ging nog wel, maar werd toch al een stuk minder prettig. Met de aankomende rit naar Rømø in het achterhoofd, heb ik toch maar de garage gebeld. Gelukkig hebben ze bijna altijd tijd voor me als ik weer met een spoedklus aan kom zetten. Ik kon de motor diezelfde avond langs brengen, want zo hadden we bedacht, dan weten we in ieder geval zeker dat ze Donderdag klaar is. Dat betekende dus wel dat ik diezelfde dag ook weer terug moest naar Nederland. Die rit bewees mij eens te meer dat het vervangen van de koppeling niet echt een overbodige luxe was. Ik kwam nauwelijks nog vooruit en moest noodgedwongen achter vrachtwagens blijven hangen en wat ik nog veel erger vond, ik werd zelfs ingehaald door allerlei dikke Harleys. Ondanks deze frustratie, ben ik toch weer in Utrecht geraakt, al moest ik bij de laatste stoplichten wel echt mee steppen om op gang te komen. Toen ik de garage eenmaal had bereikt, was het leed verder wel geleden, want ik werd er zoals altijd met verse koffie verwelkomt. Zo was ik op maandag avond na 360 km en een dag werken weer thuis.

Donderdagochtend stonden mijn spullen en ik klaar voor vertrek in afwachting van een telefoontje van de garage. We werden pas tegen zessen in Groningen verwacht, dus we hadden nog alle tijd. Helaas… het telefoontje dat ik verwachtte was niet het verlossende telefoontje, maar een slecht nieuws bericht! Tijdens het testrijden met de verse koppelingsplaten is monteur Berry gestrand en heeft met mijn motor aan de hand zo’n 2 km terug moeten lopen in de volle zon. Mijn motor heeft in de garage inmiddels de bijnaam “hernia bak” gekregen. Wat bleek, de uitgaande as van mijn versnellingsbak was volledig afgesleten. Hij is direct in de auto gesprongen om een nieuwe as bij Motorcycle Store House op te halen, waar deze gelukkig wel op voorraad was. Al met al was het dus nogal wat meer werk dan gepland, terwijl Berry diezelfde avond ook naar Rømø zou vertrekken.

Dus zit ik wederom braaf thuis te wachten en hoor in de straat achter ons huis buurman Ab al wegrijden op zijn Ironhead om in zijn eentje naar Groningen te vertrekken. Naar mensen die hem via de Appgroep zeer hartelijk hadden verwelkomt, maar die hij nog nooit in levende lijve had ontmoet. Toen verloor ik wel een beetje de moed. Ik bereidde me er al op voor om in mijn eentje op vrijdag in 1 keer door te rijden naar Denemarken of in het ergste horrorscenario, met de auto te moeten gaan.
Toen, rond zevenen, kwam eindelijk het verlossende telefoontje. Ik kon toch nog op Donderdag vertrekken, al was het dan een paar uur later. Bijkomende goede nieuws was dat de afgesleten as onder de garantie van Motorcycle Store House viel, dus dat scheelde me weer een rib uit mijn lijf. Bij deze dus een hele dikke pluim voor Berry Spithoven en de Dijkshoorn garage, die de initiator waren van de genoemde garantie. Wat een Topservice!

Ik ben met al mijn spullen in een taxi richting garage gesprongen en ben vanuit de garage in Utrecht direct naar Groningen gereden. Alwaar ik zeer gastvrij ontvangen ben. Ze hadden zelfs nog eten voor me overgehouden. Ab had inmiddels al uitgebreid kennis gemaakt met de rest van het gezelschap. In de tussentijd had hij ook nog even een date voor de nacht geregeld. Wie zegt dat de moderne man niet kan multitasken moet maar eens met Ab kennis maken.
Vrijdagochtend waren we met zijn allen rond negenen in de sleutelloods annex zuipschuur, vanwaar we bepakt en bezakt konden vertrekken naar het land van smörrebröd en blonde schonen. Ondanks een waar hindernissenparcours van wegwerkzaamheden, files, Duitsers in het algemeen en sommige in het bijzonder, zijn we verder probleemloos aan de Deense grens geraakt. De gevreesde Duitse strikte regels omtrent uitlaatgeluid en files inhalen ten spijt, hebben we nauwelijks politie gezien in Duitsland.
Eenmaal over de grens begonnen we duidelijk te merken dat we naar het Rømø Motor festival onderweg waren. We kwamen steeds meer bijzondere voertuigen tegen. De weg werd een waar rariteitenparcours met Hotrods, oude Amerikaanse auto’s en een heuse brommerclub inclusief zeer vervaarlijke colors. Eenmaal aangekomen in Skaerbaek, stuitten we op taferelen zoals mensen die waarschijnlijk wel kennen van de TT in Assen. Bewoners zaten op tuinstoelen langs de weg om naar alle Rømø gangers te zwaaien. Eenmaal op de camping aangekomen, was het een waar mekka van bijzondere motoren, auto’s, caravans, campers en bijzondere mensen. Het was ook niet te missen dat we in Denemarken waren, want het percentage Nimbussen was behoorlijk hoog.
Nadat we ons geïnstalleerd hadden, kwamen we al snel anderen tegen waarvan ik wist dat ze hiernaartoe gingen. Ger en Gerry Dijkshoorn, de al bejubelde Berry Spithoven met zijn vrouw Shamini en Peter Barselaar van de Motorcycle Academy.
Daarna zijn we al bier drinkend en rondkijkend naar alles wat er te zien en te fotograferen was, richting het festivalterrein gedwaald. Hier heb ik mezelf nog overtroffen in zelfbeheersing door niet het felgekleurde, perfect passende, motorjasje nummer 10 te kopen. Ik had er geen bagageruimte voor, dat hielp. Verder zijn we daar Isaac Sinke tegengekomen. Hij was als een van de weinige Nederlanders geselecteerd om te racen op het strand van Rømø op zijn 1939 MSS 500cc Velocette. De avond is verder verlopen in een gezellig waas van alcohol, life muziek en slap ouwehoeren.
Zaterdag werden we al vroeg wakker van een gestaag gebulder van auto’s en motoren die richting raceterrein vertrokken, om op tijd de dijk over te kunnen. De races vinden plaats op het extreem brede strand van het eiland Rømø, dat met een dijk verbonden is aan het vasteland. Het festival daarentegen, vond plaats op het vaste land naast de camping waar wij verbleven. Normaal gesproken een rit van zo’n klein half uurtje.
Toen wij eindelijk zover waren, bleek al snel waarom men zo vroeg die kant op vertrok. Het verkeer op de dijk stond volledig vast. Auto’s, busjes, campers, caravans, aanhangers, trikes, volledig verdwaasde natuurminnende eiland-gangers die nog nooit van het festival hadden gehoord en tot onze allergrootste verbazing, motoren, die als makke schapen in de file bleven staan. Duitsers misschien? Het is natuurlijk onnodig te melden dat wij dit niet hebben gedaan en dat voor ons het fileleed tot een minimum beperkt is gebleven. Opvallend in dit hele inferno was wel de minimale aanwezigheid van politie en verkeersregelaars.
Eenmaal door het rulle zand geploegd, konden we al snel een parkeerplek voor de motoren vinden en toen waren we er. Op het onmetelijk brede zonnige zandstrand van Rømø met een strakblauwe lucht! Er stonden Campers zover we konden kijken en het deed ons denken aan de zoutvlakten van Bonneville. Overal waar we konden kijken stonden de meest waanzinnige voertuigen, mensen in passende outfits met vintage koelboxen, klapstoelen, kinderwagens en wat je ook maar kon bedenken. Geen van ons had ooit zoiets groots gezien.
We waren net op tijd om de eerste races te zien beginnen. We hadden geen perskaarten, dus we mochten niet in het rennerskwartier, maar we konden er wel vrij dichtbij komen. Ab is nog stiekem het rennerskwartier ingelopen en heeft nog aardig wat foto’s kunnen maken voordat hij werd weggestuurd. Er werd steeds 2 aan 2 gereden. Of 2 motoren of 2 auto’s. Er werd natuurlijk heel veel omgeroepen, maar mijn Deens is niet zo best, dus verder dan af en toe een naam heb ik er weinig van begrepen. De races gingen de hele dag door.
Johan Lundgren won als snelste motor op zijn 1938 Rex met 500cc JAP motorblok. Een fiets van 80 kilo met 55 PK, die op ethanol liep. Rene Cardues won als snelste auto in een 1914 American la France met een 650PK 27 liter Hispano Suiza vliegtuigmotor. Ik heb me laten vertellen dat die 3 op 1! liep. De al genoemde Isaac Sinke had het tot 4 rondes gehaald, maar gaf aan dat het hem wel zwaar viel in het mulle zand.
Ongeacht hoe groot het hele evenement was, voorbij de races was nog een enorm stuk strand over. Dit was ook goed te zien als je de duinen op liep. We zijn op zeker moment naar het water gelopen en daar merkte je eigenlijk niets meer van het hele evenement. Er was zelfs tegelijkertijd een vliegerfestival.
Op de terugweg richting het vasteland was het gelukkig iets minder druk op de dijk en hebben we bij de lokale supermarkt maar flink ingeslagen, om in alle rust met een biertje in de knuist, alles op de camping te zien terugkeren. Inmiddels hadden we ook kennisgemaakt met de achterburen op de camping. Ze kwamen koffie, drank en zitplaatsen aanbieden. De een sprak beter Engels en de ander beter Duits, wat de gesprekken niet makkelijker maakte, maar zoals gewoonlijk doet drank een hoop voor de communicatie. Deens was voor ons sowieso een verwarrende taal. In eerste instantie klinkt het als Nederlands, maar als je goed gaat luisteren, merk je ineens dat je er niets van verstaat.

Het was wel duidelijk dat alle dames en heren racers, in een andere stemming waren dan de dag voor de races. Ze waren veel meer aanwezig op het festival terrein. Zo spraken we daar ook Eric en Gerrit Bouw, 2 broers die met 2 identieke wit/ oranje WL’s hadden deelgenomen aan de races. Zij hadden niet alleen fraaie motoren, maar vervoerden deze ook op een door henzelf gerestaureerde vintage Chevy pickup. Dit geeft wel een beetje een beeld van hoe het daar was. De races zelf, maar ook op de camping. Een groot deel van het publiek was heel erg in stijl. De kleding, motoren en auto’s natuurlijk, maar ook de hele entourage. Zo ontstond er een heel grappige situatie, toen een sleepauto van de Deense ANWB de camping op kwam gereden. De chauffeur en zijn bijrijder zaten met open mond van verbazing om zich heen te kijken en wisten niet wat hen overkwam.

Zondagochtend 1 September, werden we wakker en het contrast met Zaterdag kon bijna niet groter. De races waren voorbij en ook de zomer was in 1x over. Het was grauw en het regende. Er werd wel voorspeld dat het beter zou worden, dus daar hoopten we dan maar op. We besloten in 2 dagen binnendoor naar Groningen terug te rijden. Zo konden we ook nog wat van de omgeving zien. Zoals beloofd werd het inderdaad droog, dus daar hadden we weer geluk mee. Denemarken hadden we al snel weer achter ons gelaten, want we zaten niet ver van de Duitse grens. Ik had niet echt een beeld van Noord-Duitsland, maar het was een prachtige, rustige omgeving. Het landschap was vlak maar met veel bos en prachtige oude boerderijen. Perfect motorgebied. We zijn eerst per pont de Elbe overgestoken en daarna vanuit Bremerhaven de Wezer. Ergens ten zuiden van Wilhelmshaven hebben we een hotelletje opgezocht. De motoren konden in de parkeergarage en wij hadden allemaal heerlijke schone en luxe hotelkamers voor een bedrag waarvoor je soms nog niet eens een camping boekt.
Maandagochtend hebben we afscheid genomen van Ab. Hij ging die dag nog oefenen met zijn band, dus hij zou in 1 x doorrijden naar Utrecht. Wij hebben onze rit voortgezet richting de Nederlandse grens en een van onze Groningse leden heeft ons via een prachtige route over het Groningse platteland weer richting de stad Groningen geleid. Daar zijn we geëindigd zoals we begonnen waren, bij een van ons aan de goedgevulde keukentafel. Aldaar konden we alleen maar heel tevreden terugkijken op een zeer geslaagd lang weekend.
Jan, John, Hendrik en Ab bedankt voor een toptijd!
Linda Truijens

Foto's gemaakt door mij en Ab al Tamimi ( de mooiste foto's en de foto's waar ik op sta zijn door Ab gemaakt )
Bijlagen
chopper1.jpg
sjaakfotovanab3.JPG
sandboys.jpg
helminstijl.jpg
deelnemendenimbus.jpg
deelnemendeindian.jpg
afgesletenas.jpg
Peke
Moderator
Moderator
Berichten: 1164
Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
Has thanked: 271 times
Been thanked: 331 times

Re: Rømø Motor festival

Ongelezen bericht door Peke »

Mooi om te lezen.

Bedankt.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1319 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Rømø Motor festival

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Geen moeite gespaard om dit te schrijven, thx !
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
LindaT
50-99
50-99
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 apr 2017 21:33
Has thanked: 12 times
Been thanked: 65 times

Re: Rømø Motor festival

Ongelezen bericht door LindaT »

Ik schrijf artikelen voor het clubblad van de Roadrocketclub caferacerclub. Daar heb ik dit oorspronkelijk voor geschreven. In een iets aangepaste versie, heb ik dit ook op het forum hier geplaatst.
Gebruikersavatar
Patman
350-499
350-499
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 sep 2015 07:45
Has thanked: 25 times
Been thanked: 119 times

Re: Rømø Motor festival

Ongelezen bericht door Patman »

Leuk stuk om te lezen. Lijkt me een waanzinnige belevenis.
LindaT
50-99
50-99
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 apr 2017 21:33
Has thanked: 12 times
Been thanked: 65 times

Re: Rømø Motor festival

Ongelezen bericht door LindaT »

zie ik nu ineens dat er een aantal foto's uitgevallen zijn.
Bijlagen
chopper1.jpg
fotovan Ab6.JPG
rotboer
100-199
100-199
Berichten: 143
Lid geworden op: 21 jul 2016 20:20
Locatie: rijssen
Has thanked: 144 times
Been thanked: 49 times

Re: Rømø Motor festival

Ongelezen bericht door rotboer »

Donders mooi geweest dus ,wel benieuwd hoe je zo de afwas doet... :D
LindaT
50-99
50-99
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 apr 2017 21:33
Has thanked: 12 times
Been thanked: 65 times

Re: Rømø Motor festival

Ongelezen bericht door LindaT »

de afwas? ik heb echt 3x je bericht gelezen, voordat ik het snapte. :D
rotboer
100-199
100-199
Berichten: 143
Lid geworden op: 21 jul 2016 20:20
Locatie: rijssen
Has thanked: 144 times
Been thanked: 49 times

Re: Rømø Motor festival

Ongelezen bericht door rotboer »

Linda Truijens schreef: 22 okt 2019 13:38 de afwas? ik heb echt 3x je bericht gelezen, voordat ik het snapte. :D
Humor uut twente. Sorry :D :D
LindaT
50-99
50-99
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 apr 2017 21:33
Has thanked: 12 times
Been thanked: 65 times

Re: Rømø Motor festival

Ongelezen bericht door LindaT »

Geen excuus nodig Rotboer :doggie:
Plaats reactie