Druppellader, welke?

Ontsteking, verlichting en meer...Van accu tot zekering!
Gebruikersavatar
RC roadster
700-799
700-799
Berichten: 796
Lid geworden op: 03 jan 2020 19:33
Locatie: Affligem Belgium
Has thanked: 424 times
Been thanked: 400 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door RC roadster »

Wat ook nog gemakkelijk is, als je een SAE connector hebt. Dan kan je een tussenstuk bestellen met een sae/usb poort voor het laden van gsm/gps,... zie link. ik heb dit toch toegepast en is wel gemakkelijk. vindt ik persoonlijk.

https://www.grandado.com/products/12v-2 ... 7gQAvD_BwE
Gebruikersavatar
ronnie
200-349
200-349
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 189 times
Been thanked: 187 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door ronnie »

RC roadster schreef: 05 okt 2020 14:16 Wat ook nog gemakkelijk is, als je een SAE connector hebt. Dan kan je een tussenstuk bestellen met een sae/usb poort voor het laden van gsm/gps,... zie link. ik heb dit toch toegepast en is wel gemakkelijk. vindt ik persoonlijk.
Erg fijn inderdaad !
Daar heb ik deze https://optimate1.com/nl/nl/usbo-100/ voor gekocht. Die heeft ook nog een bescherming tegen volledig ontladen van je accu enz.
Mats
50-99
50-99
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 okt 2020 09:52
Has thanked: 27 times
Been thanked: 54 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door Mats »

Ik ben voor de Optimate4 gegaan, kwamen gister binnen.

Klik & klaar.
Bijlagen
6284A4DE-0A3B-497E-BE2D-7FF03046E964.jpeg
B96335E2-D405-4B66-93BE-16777AAC1FBE.jpeg
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door Dorski »

Wil ook graag een druppellader aanschaffen. Zit aan een optimate te denken, maar er zijn zoveel verschillende optimate’s.

Welk type raden jullie aan?
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Dorski schreef: 11 okt 2020 10:59 Wil ook graag een druppellader aanschaffen. Zit aan een optimate te denken, maar er zijn zoveel verschillende optimate’s.

Welk type raden jullie aan?
Heb ze bijna allemaal, zelfs de 6 voor bat tot 240Ah maar de 3 en 4 gaan al tot 50Ah en volstaat ruimschoots voor de Sportster.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door EasyWim »

OPTIMATE 3 VS. OPTIMATE 4 DUAL ACCULADER
De Optimate 3 en Optimate 4 Dual verschillen weinig van elkaar. Beide accu’s zijn geschikt voor een lood-zuur accu. Sinds de Optimate 4 1A is geïntroduceerd is het verschil echter iets groter geworden. De Optimate 3 laadt namelijk met 0,8 Ah per uur, de Optimate 4 doet dat met 1 A per uur, 20 procent sneller. Voor een 38 Ampère accu zal zo’n 48 uur nodig zijn om hem volledig vol te laden met de Optimate 3. De Optimate 4 Dual wordt pas echt interessant als je een BMW of Ducati met CAN-bus systeem hebt. De Optimate 4 Dual biedt namelijk twee laadprogramma’s waarvan één speciaal op het CAN-bus systeem is afgestemd. Plus het reguliere programma waarmee je motoren zonder CAN-bus op de druppellader kan aansluiten.

Ik heb zelf de 3, ik zag weinig extra voordelen bij de 4. Dat de 4 20% sneller is vind ik totaal niet interessant omdat je toch alle tijd van de wereld hebt in de koude maanden :think:
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door Dorski »

Vandaag is de optimate 3 binnengekomen. Ik zag geen, voor mij relevante, nadelen tov de optimate 4, dus voor de goedkopere optimate gegaan.
Ik ga hem niet iedere dag aan de lader hangen, alleen als ik de motor wat langer laat stilstaan.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Goede keuze !

Gewoon ter info, bij mij hangen ze continue aan de druppellader sinds jaar en dag dat ik deze al gebruik, ik heb dan ook geen enkele defecte batterij meer gehad
zolang ik me kan herinneren :). De discutie is al dikwijls gevoerd maar ik geef je gewoon mijn praktijk ervaring, kom je thuis hang je hem gewoon aan de lader.

Deze dienen er tenslotte voor en houden je batterij in optimale staat, hou gewoon in het achterhoofd dat je alarm continue op staat en altijd stroom verbruikt.

Dus altijd aan de lader ongeacht wat iemand anders nog mag beweren :lol: ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door EasyWim »

MoneyFor schreef: 14 okt 2020 20:03Dus altijd aan de lader ongeacht wat iemand anders nog mag beweren :lol: ;)
Ik ben wat luier geloof ik, ik hang hem niet eerder dan na 2 maanden stilstand aan de lader. Maar als ik hem eraan hang laat ik hem ook hangen tot ik weer ga rijden. Maar ik rijd af en toe nog een stukje in de winter omdat de winters toch niet veel meer voorstellen :ridiculous: 8-)
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik blijf sowieso doorrijden, enkel met sneeuw neem ik de quad maar omdat ik teveel wissel hangt alles continue aan de druppellader, 2 maand kan al genoeg
zijn om je batterij stuk te laten gaan. Voor dat ik druppelladers begon te gebruiken had ik bij regelmaat een defecte batterij, welliswaar bij de auto's omdat
BMW ook zulke alarmen had die altijd op stonden. Sinds ik de gewoonte heb gemaakt om ze na het rijden in te pluggen is dat voorbij.

Maar ieder doet wat die zelf wil natuurlijk, mij gaat het ook niet om de kostprijs van de batterij maar voornamelijk omdat het klote is als je uw zinnen hebt
gezet om te gaan rijden de batterij het dan net heeft begeven :) .
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik dacht de maandag nog een ritje te maken naar het centrum met de Fat Bob want dat was alweer even geleden dat ik die had gebruikt , maar....

Met schaamrood :oops: op de wangen moet ik nu zeggen ik heb een batterij stuk in mijn 2018 Fat Bob ...... blijkbaar heb ik met de movers te verplaatsen de druppellader uit de SAE
plug aan de motor getrokken :muur: .

Mocht het uit het stopcontact zijn geweest was het me opgevallen omdat er dan geen led in de Optimate brand, de nieuwe Optimates geven zeer fel licht af zelfs als er maar één led
brand en daarom is het mij helemaal niet opgevallen. Ik schat dat het een kleine 5 à 6 weken geleden moet gebeurd zijn en het alarm heeft heel de tijd ingeschakeld geweest. Met de oudere witte pluggen die voor de SAE plug in gebruik waren zou het misschien niet gebeurd zijn omdat die een lockje haden bij het in elkaar klikken...wie weet.

Heb ze direct in een recovery mode met de Shido lader proberen te redden maar helaas, ze laad op en ik meet 12,8V als ik nu test maar als ik meet terwijl ik start, het is te zeggen
probeer te starten valt ze terug naar nog geen 7V dus over en out met deze batterij.

Heb nu direct vandaag een Yuasa YTX20HL-BS besteld als vervanging, dus wel een AGM batterij, ik dacht nog even om een Shido Lithium te nemen maar dan moest ik nog een Lithium druppellader bij aankopen want heb er maar één dus maar een AGM genomen. Dus voor mij weeral het bewijs dat ze altijd beter in de druppellader zitten en dat ik er vanaf nu terug de gewoonte moet van maken om dat ook wekelijks even te checken of alles nog goed ingeplugd zit of dat ik het niet vergeten ben. In het begin deed ik dat maar je wordt wat laks met
de tijd :)

Was gratis verzending vandaag bij n1 moto en een prijsaanpassing door Rick naar de goedkoopste prijs op het internet en kan er weer tegenaan... als ik ze binnen heb natuurlijk.

Nu het moraal van het verhaal, steeds de druppellader eraan :lol:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door Dorski »

Balen zeg.

Bij nader inzien hang ik de motor ook altijd aan de lader. Tis een kleine moeite.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Dorski schreef: 11 nov 2020 21:02 Balen zeg.
Zeg dat wel, komt bij ( bij wijze van spreken dan ) dat je een halve motor moet slopen om aan de batterij te kunnen. Bij de vroegere Softails was het
onder het zadel en je kon eraan. Nu zit die daar ook wel maar je moet ze via de zijcover letterlijk uitgraven :x langs de bovenzijde kan je enkel de
+ en - pool losmaken en dan een heel gedoe om ze langs de zijkant eruit te trekken. Er gaat niets boven de oudere Sportsters om aan de batterij te
kunnen.
Dorski schreef: 11 nov 2020 21:02 Bij nader inzien hang ik de motor ook altijd aan de lader. Tis een kleine moeite.
Is inderdaad een zeer kleine moeite en voorkomt dat je niet kan vertrekken wanneer je dat wel wil ;)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Batterij daarnet toegekomen, begon al te vrezen want het was zaterdag en ze had hier gisteren al moeten zijn maar een niet nader te benoemen pakketdienst
had gisteren voor de zoveelste keer weer de boodschap voor mij " helaas we hebben het vandaag niet gehaald " :x

Heb ze net opgevuld en dan straks aan de lader zodat ze er morgen in kan.

batterij.jpg
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Heb deze 2 oudjes daarnet bedankt voor hun trouwe dienst en vervangen door 2 nieuwe 4 dual's ...

Optimate 4dual.jpg


denk dat ze al zeker 20 jaar meegaan, zijn nog niet stuk maar heb ze preventief vervangen en nu met de black friday deals was het
een leuke deal :)
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door EasyWim »

Als je ze zoveel gebruikt als jij dat doet dan mogen ze wel een keer vervangen worden inderdaad. Wel kwaliteitsspul van Tecmate!

Ik heb op jouw advies de motor nu ook continue aan de lader gehangen. Je merkt toch wel dat starten na een paar weken iets makkelijker gaat, laat staan als het nog kouder wordt :thumbsup:
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Inderdaad de Tecmate niet over te klagen gezien de lange levensduur, ze worden hier dan ook 24 op 24 en 7 op 7 gebruikt, heb nu in het totaal 8 Optimates in gebruik, 1 x model 3 , 4x model 4, 1x model 5, 2x model 6 en dan nog de Shido Lithium lader voor uiteraard de Lithium batterij. Heb verder nog 2 van die goedkope Dunlop ladertjes die ook gewoon werken en deze gebruik ik als de Quad blijft buitenstaan, daar hang ik dan geen Optimate meer aan want de laatste is gewoon gestolen :( .
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Haagje

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door Haagje »

Ik heb een harley davidson roadking. Ik wil deze met een lidl druppellader laden als hij stil staat voor langere tijd. De druppellader heeft klemmen, kan ik deze aansluiten op de moter met dit stekkertje?
Bijlagen
Stekkertje
Stekkertje
Harley
Harley
Screenshot_20211031-161731_Gallery.jpg (181.81 KiB) 4350 keer bekeken
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door EasyWim »

Nee, de stekkers op de 2 foto's horen niet bij elkaar en passen ook niet goed in elkaar. 6, 12 en 24 Volt systemen hebben relatief dikke aders omdat de stroomsterkte wat hoger is (dit compenseert het lagere voltage om toch vermogen door de kabel te laten gaan). Hierdoor is het extra belangrijk dat er goed contact wordt gemaakt bij de connectoren. Connectoren die niet bij elkaar horen en mogelijk ook niet lekker passen zou ik zeker niet gebruiken.

Of ik moet jouw vraag verkeerd begrijpen...
Gebruikersavatar
RoelVP
350-499
350-499
Berichten: 393
Lid geworden op: 06 mar 2016 16:24
Has thanked: 241 times
Been thanked: 255 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door RoelVP »

Je hebt gelijk ivm de lage voltages, maar dit gaat om een druppellader, daar gaan nooit grote stromen door.

Druppelladers voor auto's en moto's zijn zo goed als allemaal voor 12 volt. Hoogstwaarschijnlijk is die van de Lidl ook voor 12 volt. Na te kijken, uiteraard!
Dan kan je die normaal veilig aansluiten. Controleer ook even of je een gewone loodaccu hebt, of een Lithium batterij, dat maakt nog een verschil. Normaal gezien loodaccu.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 837
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 621 times
Been thanked: 460 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door EasyWim »

RoelVP schreef: 31 okt 2021 18:03 Druppelladers voor auto's en moto's zijn zo goed als allemaal voor 12 volt.
Ik dacht dat de vraag was of de stekkers op de foto's aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Dat lijkt mij niet verstandig. Ik denk dat iedereen hier weleens een deels gesmolten connector heeft gezien omdat de verbinding kennelijk niet optimaal was.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat zolang het maar 12 volt is het niet uit maakt wat voor aansluiting/connector je aan de kabel van een lader of accu zet. Je moet alleen voorkomen dat het mogelijk is dat je de + en de - kan verwisselen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Charter
200-349
200-349
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 okt 2021 22:01
Locatie: Capelle a/d ijssel
Has thanked: 163 times
Been thanked: 151 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door Charter »

Goed draadje!
Was op zoek naar continue gebruik van de optimate 4 wat ikzelf ook doe op aanraden van mn maat .. nu meerdere bevestigingen gelezen :thumbs:

Wel staat er in de beschrijving dat je de 220 stroom van de optimate moet halen alvorens je m (ont)koppelt aan de moto. Doen jullie dat ook allemaal? Ik vergeet t namelijk zo nu en dan.
“Gr Art”
Gebruikersavatar
Dorski
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
Locatie: Brabant
Has thanked: 18 times
Been thanked: 104 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door Dorski »

Charter schreef: 09 jan 2022 20:14
Wel staat er in de beschrijving dat je de 220 stroom van de optimate moet halen alvorens je m (ont)koppelt aan de moto. Doen jullie dat ook allemaal? Ik vergeet t namelijk zo nu en dan.
Nope
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3130
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1320 times
Been thanked: 1568 times
Contacteer:

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door MoneyFor »

+1 on de Nope :lol: ... heb dit nog nooit gedaan en gebruik die laders al zolang ik me kan herinneren ;) Heb er door de jaren heen in het totaal 3 vervangen
maar dat waren er dan van de eerste generatie en wetende dat ik er steeds minimaal een stuk of 8 heb werken 7 op 7 / 24 op 24 is dit zeker geen probleem.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Charter
200-349
200-349
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 okt 2021 22:01
Locatie: Capelle a/d ijssel
Has thanked: 163 times
Been thanked: 151 times

Re: Druppellader, welke?

Ongelezen bericht door Charter »

Mooi !
Dan blijf ik het gewoon vergeten :zzzz:
“Gr Art”
Plaats reactie