Pagina 1 van 1

winterstop. accu aan de lader

Geplaatst: 13 dec 2018 08:26
door beemer_e91
ik heb een vraag mbt de winterstop.

is het verstandig om de motor constant aan de lader te laten hangen of eens in de vb 3 weken 2 dagen aan de lader om de accu bij te laden?
(heb eens gehoord dat constant aan de lader ook niet goed zou zijn, dat de accu dan eerder kapot zou gaan)

graag hoor ik jullie ervaring.

Re: winterstop. accu aan de lader

Geplaatst: 13 dec 2018 09:15
door bow
Als het koud word in de schuur is laden inderdaad niet goed. Als het boven de 10 graden blijft valt het wel mee. Ik haal hem eruit en zet hem binnen neer en als ik ga rijden ff dagje aan de lading

Re: winterstop. accu aan de lader

Geplaatst: 13 dec 2018 12:56
door Peke
Ik laad ook als het koud is omdat ik geen zin heb om accu er uit te halen.

Paar dagen aan de druppel lader en een hele tijd weer niet vorige accu zeker 10 jaar meegedaan 😊

Re: winterstop. accu aan de lader

Geplaatst: 13 dec 2018 16:19
door scheurneusje
Hier idem aan de druppellader,en dan doe je inderdaad veel langer met je accu zegt ook de fabriek....
omdat wij er maar 1 hebben,gaat hier de ene week mijn motor aan de druppellader,en week erop die van mijn man :)

Re: winterstop. accu aan de lader

Geplaatst: 13 dec 2018 17:14
door beemer_e91
Bedankt voor jullie reacties. :D

Dan gaat de lader er maar af en toe aan ipv constant eraan te hangen.

Re: winterstop. accu aan de lader

Geplaatst: 13 dec 2018 17:41
door charlesb52
Tot vorig jaar laadden we de motoren op zoals @scheurneusje , om en om.
Dit jaar allebei een lader!!!
2xlader.jpg
2xlader.jpg (23.59 KiB) 11480 keer bekeken

Re: winterstop. accu aan de lader

Geplaatst: 13 dec 2018 23:17
door bow
Bij lage temperaturen zijn twee vervelende zaken waar je rekening mee moet houden. Als eerste zal de accu bij een lage temperatuur niet volledig opgeladen kunnen worden. Daarnaast is de inwendige weerstand van de accu hoger bij lage temperaturen waardoor je energie, dus capaciteit, verliest.

Re: winterstop. accu aan de lader

Geplaatst: 15 dec 2018 08:44
door MoneyFor
Een tip van mij is om gewoon altijd aan de druppellader, winter en zomer.

Al mijn motoren en wagens hangen constant aan de druppellader en dit doe ik al op die manier meer dan 10jaar en sindsdien nooit meer een defecte batterij meer gehad.
Voorheen was dat bij regelmaat zo, meestal wel bij de wagens omdat die nu eenmaal een alarmsysteem hebben dat continue op staat en stroom verbruikt, hier werd ook
weinig mee gereden en dus bij regelmaat defecte batterij.

Nu de nieuwere Harley's hebben ook een alarm dat zichzelf op scherp zet tenzij je de knipperlicht handeling doet en hem in transport modus zet. Daarom hangen deze bij
mij ook constant aan de druppel lader. Bij de oudere modellen zonder alarm wordt er tijdens stilstand eigenlijk geen stroom verbruikt dus daar minder een noodzaak maar
ik doe het toch.

Ik spreek hier nu uit eigen ervaring, dus als ik op meer dan 10 jaar geen enkele defecte batterij meer heb gehad spreekt dit voor zich dat het gebruik van de druppellader
continue zeker kan en naar mijn mening het beste is.

Re: winterstop. accu aan de lader

Geplaatst: 15 dec 2018 10:50
door charlesb52
Zelfde ervaring!!

Re: winterstop. accu aan de lader

Geplaatst: 18 dec 2018 19:07
door scheurneusje
nou in de zomer staat mijn motor nooit heel Lang stil.>> :D

Re: winterstop. accu aan de lader

Geplaatst: 18 dec 2018 19:32
door Patman
Hier hangt ie de hele winter aan de lader.