Vloeibare pakking

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3223
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1381 times
Been thanked: 1625 times
Contacteer:

Re: Vloeibare pakking

Ongelezen bericht door MoneyFor »

EasyWim schreef: 20 jan 2021 11:22 We zien het dit keer door de vingers :lol: :lol: :lol:

:D

EasyWim schreef: 20 jan 2021 11:22 Maar als je op sommige video's ziet dat uitlaatbochten zelf rood kunnen gloeien, dan denk ik niet dat het bij 200 graden ophoud (bij de overgang bocht/demper) :think:
Wel ik had deze discutie ook al eens enkel jaren geleden toen ik de hitteschilden heb laten poederlakken, poederlak bakken wordt gedaan bij 180-200°c en ik heb de hitteschilden van mijn Breakout laten poederlakken toen in gloss black zodat die niet zo'n dulle zwarte kleur hadden, vond dit niet staan bij de Break. Ik heb toen op vraag van de lakker de hitteschilden gemeten na een deftige rit en dan even laten stilstaan terwijl de motor nog draaide kwam ik om en bij de 200°c, hij had zijn twijfels over de haalbaarheid omdat bij die 200° de poederlak terug vloeibaar zou kunnen worden we spreken hier over de gewone en niet de hittebestendige. Wel we zijn verschillende jaren verder en de lak is nog als nieuw, wel had ik laat ons zeggen de eerste 10 ritjes dat die grijzig uitsloeg maar na het afkoelen kon je dit gewoon met een vod wegpoetsen. Nu heeft die dat niet meer, dus een lang verhaal kort, de hitteschilden vooraan aan de uitlaatbochten worden een 200°c.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 872
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 649 times
Been thanked: 482 times

Re: Vloeibare pakking

Ongelezen bericht door EasyWim »

Ik heb wel een product van Permatex gekocht maar dan een ietwat andere variant: Permatex® Ultra Copper® Maximum Temperature RTV Silicone Gasket Maker 35145

In mijn zoektocht naar een vloeibare pakking die tegen hogere temperaturen kan en enigszins flexibel blijft kwam ik erachter dat deze combinatie eigenlijk niet bestaat. Alles wat tegen hitte kan (zeg 400 - 1000 graden) kun je eigenlijk al vloeibaar staal noemen en is voornamelijk bedoeld voor het afdichten van gaten en scheuren. Al dat spul wordt knetterhard na uitharding en zal lastig te verwijderen zijn. Bij sommige producten stond bij vermeld dat de uitlaatdelen alleen te verwijderen zijn door er een flinke klap op te geven (zodat de pakking scheurt). Ik wil de boel fatsoenlijk nog kunnen demonteren en zocht iets dat enigszins flexibel blijft maar dus wel tegen hogere temperaturen kan. In de Permatex Ultra serie zitten meerdere producten, de Copper gaat tot een temperatuur van 371 graden.

Van hun website: Koperkleurige RTV siliconen pakkingmaker. Sneldrogend, sensor veilig, praktisch geurloos en niet corrosief. Vult oneffenheden tot 6 mm na volledige uitharding. Behoud een hoge flexibiliteit en oliebestendig. Temperatuurbereik tot 371⁰C onderbroken. Perfecte kleefkracht.
Gebruikersavatar
ch@rles
200-349
200-349
Berichten: 333
Lid geworden op: 25 sep 2015 23:53
Has thanked: 70 times
Been thanked: 122 times

Evolution Re: Vloeibare pakking

Ongelezen bericht door ch@rles »

EasyWim schreef: 17 jan 2021 13:36 Ik gebruik inderdaad dezelfde OEM beugel als op de foto. De dempers zijn precies 2mm groter in diameter dan de bochten, ik moet dus 1mm rondom dicht zien te knijpen met de beugels. Als ik de beugels op de 'juiste' plek monteer knijp ik de boel simpelweg niet voldoende samen om hem lekdicht te maken. Ik moet de beugels wat meer richting de bochten verschuiven om de boel goed bij elkaar te kunnen knijpen. Hierdoor komen wel de sleuven in de dempers deels bloot te liggen waar toch wel gas uit ontsnapt. Ik heb van mijn werk al wat latoenkoper meegenomen om om de bochten te kunnen wikkelen voor ik de dempers erop schuif maar daarmee dicht ik nog steeds die ene millimeter niet mee af. Ik heb ook weleens aluminiumtape geprobeerd, bij één demper ging dat aardig, bij de andere verdween alles in de demper en verstopte het de doorstroming enigszins.

Ik heb al een tijdje op internet lopen zoeken naar een buigzame (aluminium/koper) vulplaatje van iets van 0,8 a 0,9mm dik (1mm dikte zal heel moeilijk monteren worden) maar niet echt gevonden.
Ooit (bij mijn oude Triumph) maakte ik gebruik van latoenkoper voor afdichting bij m'n uitlaatbochten......werkte prima.
Gebruikersavatar
EasyWim
800-899
800-899
Berichten: 872
Lid geworden op: 21 sep 2019 21:16
Locatie: Purmerend (NL)
Has thanked: 649 times
Been thanked: 482 times

Re: Vloeibare pakking

Ongelezen bericht door EasyWim »

ch@rles schreef: 24 jan 2021 00:16 Ooit (bij mijn oude Triumph) maakte ik gebruik van latoenkoper voor afdichting bij m'n uitlaatbochten......werkte prima.
Dat was mijn eerste plan. Ik heb op mijn werk echter maar een stukje gevonden van 0,05mm dik, dus dat wordt flink wikkelen om bijna 1mm dikte te krijgen. Het cola blikje was ook maar 0,1mm dik staal dus dat schiet ook niet echt op. Zolang ik aan het experimenteren ben gebruik ik wel het latoenkoper en daarna de vloeibare pakking.
Plaats reactie