Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Beste allemaal,
Ik heb een Xlh 883 Sportster De Luxe uit 1991 met een draadboom waarin vreselijk in geknipt en geplakt was. Deze heb ik er volledig uit gehaald en heb de M-Unit van Motogadget gekocht in combinatie met de M-button en de M-Lock.
Ik wilde toch ook en Apehanger erop plaatsen, dus de bedrading aan het stuur moesten toch verlengd worden.
Nu ben ik benieuwd naar ervaringen. Is er een andere Sportster rijder die dit al eerder aangedurfd heeft, en misschien tips heeft?
Ondertussen heb ik de standaard knoppen uitgezocht en in een test opstelling geprobeerd. Dit werkt allemaal erg mooi.
Ik vind het leuk om jullie op de hoogte te houden als er interesse in is.
Tot horens.
Mike
Ik heb een Xlh 883 Sportster De Luxe uit 1991 met een draadboom waarin vreselijk in geknipt en geplakt was. Deze heb ik er volledig uit gehaald en heb de M-Unit van Motogadget gekocht in combinatie met de M-button en de M-Lock.
Ik wilde toch ook en Apehanger erop plaatsen, dus de bedrading aan het stuur moesten toch verlengd worden.
Nu ben ik benieuwd naar ervaringen. Is er een andere Sportster rijder die dit al eerder aangedurfd heeft, en misschien tips heeft?
Ondertussen heb ik de standaard knoppen uitgezocht en in een test opstelling geprobeerd. Dit werkt allemaal erg mooi.
Ik vind het leuk om jullie op de hoogte te houden als er interesse in is.
Tot horens.
Mike
Laatst gewijzigd door SportHeuf op 24 mei 2017 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
jep, werkt perfect, zeer veel functies te programmeren, en duidelijke uitleg erbij,
wel int Engels....
wel int Engels....
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Misschien niet helemaal duidelijk, ik heb alles al in huis en ben nu m'n stuur kabels aan het verlengen en ga dan alles inbouwen. Leuk project hoewel ik totaal geen electra achtergrond heb maar mbv de m-unit moet het me wel lukken hoop ik ) @Kruisje, heb je de M-unit wel eens ingebouwd?
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Kruisje, is het heel veel gevraagd om wat advies te geven? Ik bedoel dan vooral het stuk van de aux naar de ontsteking en het aansturen van de start naar de start motor.
Ik vraag me dus af hoe het motor gedeelte eruit moet gaan zien, kun je me daar wat over vertellen?
Oeps, je website even bekeken, maar daar zit dus een hele berg ervaring (ik mag wel meneer Kruys zeggen) Nou mijn Sportster staat vanaf half maart in m'n woonkamer en ga ik het project technisch proberen af te maken, de rest doe een maat van me... Motogadget heeft wel wat tekeningen, maar ik zoek iets meer Nederlandse uitleg eigenlijk, vandaag dat ik aanhaak bij dit forum.
Ik volg jullie gelijk op Facebook, erg gaaf!
Een tip voor een nieuwe M-Unit gebruiker, Ik heb de versie 2.0 en die bezit een parkeer licht functie. Ik moet mijn systeem uitzetten met groot licht aan, dan gaat alles 100% uit. Zet ik mijn systeem met normaal licht uit, toetert het systeem kort 2x en blijft er parkeer licht branden, wat lijkt op lekken als je niet weet wat het is. Hier staat niks over in de handleiding, maar is dus wel handig om te weten ))))
Ik vraag me dus af hoe het motor gedeelte eruit moet gaan zien, kun je me daar wat over vertellen?
Oeps, je website even bekeken, maar daar zit dus een hele berg ervaring (ik mag wel meneer Kruys zeggen) Nou mijn Sportster staat vanaf half maart in m'n woonkamer en ga ik het project technisch proberen af te maken, de rest doe een maat van me... Motogadget heeft wel wat tekeningen, maar ik zoek iets meer Nederlandse uitleg eigenlijk, vandaag dat ik aanhaak bij dit forum.
Ik volg jullie gelijk op Facebook, erg gaaf!
Een tip voor een nieuwe M-Unit gebruiker, Ik heb de versie 2.0 en die bezit een parkeer licht functie. Ik moet mijn systeem uitzetten met groot licht aan, dan gaat alles 100% uit. Zet ik mijn systeem met normaal licht uit, toetert het systeem kort 2x en blijft er parkeer licht branden, wat lijkt op lekken als je niet weet wat het is. Hier staat niks over in de handleiding, maar is dus wel handig om te weten ))))
-
- 1500-1749
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 182 times
- Been thanked: 362 times
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Bel eens met Jeffrey van motogadgets in Nieuwleusen. Die heb misschien een verklaring. Kruis is druk
- kruisje
- 200-349
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 21 sep 2015 08:45
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 97 times
- Contacteer:
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
wel leuk dat je dat zegt over dat "lekken" en parkeer stand
de laatste die ik gebruikt had was ook de 2.0
we hadden hier dezelfde discussie
vlgs mij was t de groot/dimlicht knop vd sportster, die heeft nl. een kantelstand, en blijft op groot of dim staan
de M-unit gebruikt een drukknop voor wissel, groot/dim, ik dacht dat daar het probleem in zat.
leuk dat je dat nu zegt.
laatste motor waar hij ingebouwd was moet nl. nog "geschoond" worden, nu hij goedgekeurd is bij de RDW,
vroeger gebruikten we de blackbox, maar ben er achter gekomen dat de M-unit veel meer functies heeft, alles te programmeren,
ook is hij beveiligd voor kortsluiting, dat was de blackbox ook niet
maar Bow heeft gelijk, nog echt geen tijd gehad om de beschrijving in te duiken, maar moet dat echt even gaan doen, haha
ik ben niet zo van handleidingen.....
de laatste die ik gebruikt had was ook de 2.0
we hadden hier dezelfde discussie
vlgs mij was t de groot/dimlicht knop vd sportster, die heeft nl. een kantelstand, en blijft op groot of dim staan
de M-unit gebruikt een drukknop voor wissel, groot/dim, ik dacht dat daar het probleem in zat.
leuk dat je dat nu zegt.
laatste motor waar hij ingebouwd was moet nl. nog "geschoond" worden, nu hij goedgekeurd is bij de RDW,
vroeger gebruikten we de blackbox, maar ben er achter gekomen dat de M-unit veel meer functies heeft, alles te programmeren,
ook is hij beveiligd voor kortsluiting, dat was de blackbox ook niet
maar Bow heeft gelijk, nog echt geen tijd gehad om de beschrijving in te duiken, maar moet dat echt even gaan doen, haha
ik ben niet zo van handleidingen.....
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Ja zal door de knop komen. je kan de configuratie op HD zetten, dus dan weet de M-Unit dit. Het werkt ook wel, je moet het alleen even weten.
Ik heb ook de M-Button, en hoop zo een mooi clean stuur te krijgen. ALs ik echt start zal ik foto's uploaden.
Ik heb ook de M-Button, en hoop zo een mooi clean stuur te krijgen. ALs ik echt start zal ik foto's uploaden.
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Ik heb een vraag over de M-Button.
Ze zeggen dat deze makkelijk in een kleine ruimte te plaatsen is, ik zou dus denken dat deze gewoon IN m'n stuur kan.
Nu lijkt het me ook wat raar als dat ding aan de binnenkant van m'n stuur ligt te klapperen.
Heeft iemand ervaring hiermee?
ik wil m'n stuur draden graag door m'n 1 inch stuur gaan maken.
Bedankt alvast weer ))
Ze zeggen dat deze makkelijk in een kleine ruimte te plaatsen is, ik zou dus denken dat deze gewoon IN m'n stuur kan.
Nu lijkt het me ook wat raar als dat ding aan de binnenkant van m'n stuur ligt te klapperen.
Heeft iemand ervaring hiermee?
ik wil m'n stuur draden graag door m'n 1 inch stuur gaan maken.
Bedankt alvast weer ))
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
De m button zit ondertussen in m'n stuur. Met twee weken komt de motor in m'n woonkamer te staan en ga ik aan de rest beginnen. Tot nu werkt alles zoals het hoort. Ff puzzelen, maar te doen. Verders geen reacties, niemand ervaringen met M- unit om te delen? Bijvoorbeeld waar ik hem het beste kan plaatsen bijvoorbeeld?
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Geen idee hoe ik een foto kan uppen.SportHeuf schreef:De m button zit ondertussen in m'n stuur. Met twee weken komt de motor in m'n woonkamer te staan en ga ik aan de rest beginnen. Tot nu werkt alles zoals het hoort. Ff puzzelen, maar te doen. Verders geen reacties, niemand ervaringen met M- unit om te delen? Bijvoorbeeld waar ik hem het beste kan plaatsen bijvoorbeeld?
- charlesb52
- *
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
- Locatie: Maastricht
- Has thanked: 2101 times
- Been thanked: 1354 times
- Contacteer:
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Kijk even voor foto-plaatsen naar http://sportsters.nl/forum/viewforum.php?f=9
-
- 100-199
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 11 times
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Maat van mij heeft wel zon unit onder zn zadel maar daar zit volgnes mij geen button aan.
Zal het eens aan hem vragen
Zal het eens aan hem vragen
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Ben benieuwd. Thnx mannimjaefighter schreef:Maat van mij heeft wel zon unit onder zn zadel maar daar zit volgnes mij geen button aan.
Zal het eens aan hem vragen
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Deze week ga ik de start maken met het inbouwen van de M-unit. Nog geen mensen met ervaringen voor een mooie locatie van de leuke kastje helaas dus m'n eigen creativiteit maar gebruiken. Onder het zadel, of het kastje naast de accu waar voorheen de zekeringen zaten er maar voor gebruiken. Word vervolgd.
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Ik zou het op de plaats van het zekeringkastje monteren, als je dan 'ns een statusled wil zien moet het zadel er niet af...SportHeuf schreef:Onder het zadel, of het kastje naast de accu waar voorheen de zekeringen zaten er maar voor gebruiken.
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Ik ga van het weekend proberen of die daar past. Thnx. Ervaring mee?
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Nope, niet specifiek met deze M-Unit, maar heb wel 'ns een nieuw harnas voor m'n Duc GTV500 gemaakt en daar zelfbouw meuk (wat relais en een 555) voor gebruikt.SportHeuf schreef:Ervaring mee?
Is alweer 15 jaar geleden, toen was nog niet alles op 't internet te krijgen...
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Goedemorgen,
Gisteren nieuwe Dyna ontsteking en bobine erop gemonteerd. Toen de M-unit er maar eens profesorisch naast gelegd en de boel aangesloten we wilde eerst de motor testen en gaan afstellen voor ik alles echt inbouw.
Beetje benzine erin, 3 x drukken en lopen als een malle. Dus heus nog een en ander afstellen maar ik ben erg blij dat het motorische gedeelte met de M-unit werkt. Alle knoppen vanaf het stuur werken. Dus nu alles weer opschrijven, loshalen de motor in huis, en een paar uren draden gaan knopen. De aansluiting met de nieuwe onsteking erop werkt eenvoudig. Voor mensen die het willen Hier even een uitleg op m'n Nijntjes manier. De opzet was; continu spanning op startmotor. Schakeldraad vanaf M-unit naar start motor. Dan de continue van de M-unit naar de bobine. Daar de ontsteking op. De stroomverdeler onder continu ook vanaf de m- unit,en de stekker hiervan op de kabel die m'n blok in gaat. Daar had ik niks aan gewijzigd. Het hele motorgedeelte is dan aangesloten. Ps er zit een M-Lock tussen als contact slot. Ff wat anders. M'n apehanger blijft beetje schuiven dus ga vandaag eerst even de boel beetje kaler maken ( is ge poedercoat) onder m'n stuur plaat. Dan hoop ik dat die goed vast blijft zitten. Word weer vervolgd.
Gisteren nieuwe Dyna ontsteking en bobine erop gemonteerd. Toen de M-unit er maar eens profesorisch naast gelegd en de boel aangesloten we wilde eerst de motor testen en gaan afstellen voor ik alles echt inbouw.
Beetje benzine erin, 3 x drukken en lopen als een malle. Dus heus nog een en ander afstellen maar ik ben erg blij dat het motorische gedeelte met de M-unit werkt. Alle knoppen vanaf het stuur werken. Dus nu alles weer opschrijven, loshalen de motor in huis, en een paar uren draden gaan knopen. De aansluiting met de nieuwe onsteking erop werkt eenvoudig. Voor mensen die het willen Hier even een uitleg op m'n Nijntjes manier. De opzet was; continu spanning op startmotor. Schakeldraad vanaf M-unit naar start motor. Dan de continue van de M-unit naar de bobine. Daar de ontsteking op. De stroomverdeler onder continu ook vanaf de m- unit,en de stekker hiervan op de kabel die m'n blok in gaat. Daar had ik niks aan gewijzigd. Het hele motorgedeelte is dan aangesloten. Ps er zit een M-Lock tussen als contact slot. Ff wat anders. M'n apehanger blijft beetje schuiven dus ga vandaag eerst even de boel beetje kaler maken ( is ge poedercoat) onder m'n stuur plaat. Dan hoop ik dat die goed vast blijft zitten. Word weer vervolgd.
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
M'n stuur staat vast als een huis. De persoon die eraan had gesleuteld had helaas te lange bouten gebruikt vier kortere bouten draait de boel mooi aan....
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Beetje later begonnen dan gepland, maar 'het hart" heeft een plaatjes gekregen. Nu gaan we rustig beginnen aan alle kabeltjes. Past mooi op de plek van de ontstekingsmodule naast de accu, dus daar hoef ik zo te zien niks aan te wijzigen.
De ontstekingsmodule komt niet terug omdat ik er een Dyna ontsteking op heb gezet met een Dyna bobine.
De ontstekingsmodule komt niet terug omdat ik er een Dyna ontsteking op heb gezet met een Dyna bobine.
- Bijlagen
-
- Bestand_000 (9).jpeg (140.28 KiB) 23191 keer bekeken
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Even een update. Alles aan de "out" kant is aangesloten. Nu alles nog aan het andere eind van de draadjes.
- startmotor krijgt direct spanning van de accu
- stroom regelaar zit op de +
- bobine krijgt spanning via de Aux van de M unit
-M unit krijgt via zekering 39 amp stroom van de accu
- M lock heb ik gezekerd met 5 amp. Moet volgens mij met zo een glas zekering maar die kon ik niet meer krijgen dus ben voor de 5 gegaan, wat hopelijk goed gaat.
M- lock zit net netjes op de lock van de M- unit en die zorgt dat deze aan gaat
- op de start van de M- unit zit het schakeldraad van de startmotor.
Dit is het vrij simpele principe, volgens mij ben ik dan rond.
Verlichting, waarschuwingslampjes doe ik later. Eerst maar weer eens een pruttelende motor.
Last met m'n dubbele voorrem. Die wil niet erg op spanning komen. Maar blijf nog wel een paar keer ontluchten, komt hopelijk wel goed. Dot 5 gebruikt en voor de voorrem vernieuwde slangen met verdeler geïnstalleerd.
- startmotor krijgt direct spanning van de accu
- stroom regelaar zit op de +
- bobine krijgt spanning via de Aux van de M unit
-M unit krijgt via zekering 39 amp stroom van de accu
- M lock heb ik gezekerd met 5 amp. Moet volgens mij met zo een glas zekering maar die kon ik niet meer krijgen dus ben voor de 5 gegaan, wat hopelijk goed gaat.
M- lock zit net netjes op de lock van de M- unit en die zorgt dat deze aan gaat
- op de start van de M- unit zit het schakeldraad van de startmotor.
Dit is het vrij simpele principe, volgens mij ben ik dan rond.
Verlichting, waarschuwingslampjes doe ik later. Eerst maar weer eens een pruttelende motor.
Last met m'n dubbele voorrem. Die wil niet erg op spanning komen. Maar blijf nog wel een paar keer ontluchten, komt hopelijk wel goed. Dot 5 gebruikt en voor de voorrem vernieuwde slangen met verdeler geïnstalleerd.
- Bijlagen
-
- M-Unit.jpg (121.51 KiB) 23114 keer bekeken
Laatst gewijzigd door SportHeuf op 01 jun 2017 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1500-1749
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 20 sep 2015 23:36
- Has thanked: 182 times
- Been thanked: 362 times
Re: Sportster 1991 met M-Unit Motogadget
Laat je voorrem een nachtje staan met een elastiek om de remhandle en het dekseltje van de rempot los. Wil nog wel eens helpen