Koppeling komt niet geheel los

Onderhoud, reparatie, revisie etc.
Gebruikersavatar
jeroen1955
50-99
50-99
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 okt 2016 12:08

Koppeling komt niet geheel los

Ongelezen bericht door jeroen1955 »

Beste forum-leden.

In december een Sportster 883 Hugger 1991 gekocht. Bij de proefrit leek alles in orde. Onlangs de motor gestart en gepoogd in de 1 te zetten maar dat lukte niet. Geratel in de bak was mijn deel. Conclusie: de koppeling komt niet geheel vrij. Wanneer ik de motor in zijn 1 zet en de koppeling in knijp dan kan ik 'm met enige moeite vooruit krijgen (duwen). Het koppelingsmechanisme werkt wel, dat kan ik zien wanneer ik het afdekplaatje op het carterhuis verwijder.

Ter inspectie het carterhuis verwijderd.Het hele koppelingspakket ziet er goed uit (er was een vermoeden dat de platen misschien verkleefd waren, maar gezien de helderheid van de olie lijkt dat niet zo te zijn). De zaak is nu weer dicht. Morgen probeer ik te starten in de versnelling (uiteraard met ingeknepen koppeling....) en dan maar even zien of het probleem verdwijnt (waaruit zou blijken dat er toch sprake is van een soort verkleving).

Herkent iemand dit probleem?

Jeroen.
Sportster hugger 883 1991
nimjaefighter
100-199
100-199
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Koppeling komt niet geheel los

Ongelezen bericht door nimjaefighter »

Als je koppeling inderdaad verkleeft is maar de olie helder:
starten en een keer goed warm rijden. veel met een slippende koppeling. dan trek je de platen vanzelf los.
Als dat niet gaat is hij of verkeerd afgesteld of de platen zitten zo vast dat ze er allemaal uit moeten.
Van langdurig stilstaan kan dat, zeker wanneer de olie verzuurt.
Gebruikersavatar
jeroen1955
50-99
50-99
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 okt 2016 12:08

Re: Koppeling komt niet geheel los

Ongelezen bericht door jeroen1955 »

En dat heb ik vandaag gedaan. Oh, wat een mooi geluid! En inderdaad komt de koppeling vrij. Ik kan (mag) er nog niet op rijden, maar dit lijkt inderdaad wel de oplossing. Dank voor de reactie.

Bijgaand nog een paar plaatjes van het nieuwe stuur (zo had ik het in gedachten!) en het bagagerekje.

Verder vandaag de remolie vervangen door DOT5, wat er ook in hoort. Gezien de kleur zat er wat anders in. Is met een 'bleedersetje' wat ik eens op een beurs had gekocht, een fluitje van een cent.

Zoëven het item over SON-city gelezen. Lijkt me een leuke gelegenheid om met andere sportster-bezitters/-sters in contact te komen. Ik ga er dan maar van uit dat ik tegen die tijd mijn rijbewijs toch wel zal hebben.... Heb in ieder geval de laatste kamer in hotel Over de Brug maar vast gereserveerd. Is vlakbij, dus ik kan lallend naar huis :lol:

Voor die twee kleine metertjes zoek ik nog een oplossing want dit vind ik geen gezicht.
Bijlagen
DSC_9523-800.jpg
DSC_9523-800.jpg (523.29 KiB) 10167 keer bekeken
DSC_9522-800.jpg
DSC_9522-800.jpg (565.33 KiB) 10167 keer bekeken
Sportster hugger 883 1991
nimjaefighter
100-199
100-199
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 sep 2015 10:53
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Koppeling komt niet geheel los

Ongelezen bericht door nimjaefighter »

Dat die twee metertjes geen gezicht zijn ben ik met je eens.
Misschien een dash teller? in je tank gebouwd.
Maar ff wat anders. Staat daar nou een Renault 4CV in het lavendle gris?
:shock:
Gebruikersavatar
jeroen1955
50-99
50-99
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 okt 2016 12:08

Re: Koppeling komt niet geheel los

Ongelezen bericht door jeroen1955 »

oui, c'est vrai. Eentje uit 1953. Van oorsprong een dicht exemplaar dIe ik heb omgebouwd tot 'decapotable', een klapdak. Moet ook nog voor de zomer klaar...... Ik krijg dadelijk nog last van 'keuzestress'... :D

Ik moet nog even uitzoeken of op deze tank iets van dien aard te bouwen is. Maar ik denk dat dit het handigst is indien ik met de motor naar een HD-toko kan rijden om te zien wat mogelijk is.
Sportster hugger 883 1991
Gebruikersavatar
bendix
350-499
350-499
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 sep 2015 22:13
Locatie: Zeist
Has thanked: 89 times
Been thanked: 124 times
Contacteer:

Re: Koppeling komt niet geheel los

Ongelezen bericht door bendix »

Om uit te zoeken wat je allemaal met een Sportster kunt doen heeft het geen zin om naar een shop of dealer te gaan. Daar hebben we tegenwoordig internet voor. Of ga eens kijken op een Harleydag of rit. Spreek andere rijders aan en kijk gewoon goed om je heen. Leer het "wereldje" kennen. Vragen en kijken. Shops en dealers zijn duur. De Sportster scene draait meer op ons kent ons.

Als je die beugeltjes van je kleine tellers haalt en ze rechtstreeks op je stuurklem monteerd staat dat al iets beter. Je stuur vind ik te breed voor een Sporty. Kijk maar eens op deze pagina wat ik heb zitten rommelen met kleine tellers.

http://www.bensbikes.nl/ben/Page0087.html
www.bensbikes.nl FX1200 met Sportster voorkant
Plaats reactie