sportster 1200 xl bokt bij lage snelheden.
sportster 1200 xl bokt bij lage snelheden.
Ervaart iemand ook hetzelfde als ik?
Op lage snelheid snokt de motor nogal.
Heb geprobeerd om boven de 2000 toeren te houden,maar helaas niks beter.
De motor start goed,verbruikt 5 l op 100km,draait stationair ok.
Er is verse olie in de motor,nieuwe bougies,nieuwe batterij,gaskabel en koppelingkabel op juiste instelling,en de aandrijfriem staat ok,net als de primaire ketting.
Deze motor tweedehands gekocht en tevens ook mijn eerste Harley.
Zou het wijselijk zijn om eens een dealer de motor te laten checken via diagnose?
Indien iemand reeds hetzelfde heeft ervaren en een oplossing weet dan hoor ik het het graag.
Het gaat hier over een Sportster XL1200T uit 2019
Op lage snelheid snokt de motor nogal.
Heb geprobeerd om boven de 2000 toeren te houden,maar helaas niks beter.
De motor start goed,verbruikt 5 l op 100km,draait stationair ok.
Er is verse olie in de motor,nieuwe bougies,nieuwe batterij,gaskabel en koppelingkabel op juiste instelling,en de aandrijfriem staat ok,net als de primaire ketting.
Deze motor tweedehands gekocht en tevens ook mijn eerste Harley.
Zou het wijselijk zijn om eens een dealer de motor te laten checken via diagnose?
Indien iemand reeds hetzelfde heeft ervaren en een oplossing weet dan hoor ik het het graag.
Het gaat hier over een Sportster XL1200T uit 2019
Laatst gewijzigd door charlesb52 op 28 apr 2026 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verduidelijkt en naar juist subforum verplaatst.
Reden: Titel verduidelijkt en naar juist subforum verplaatst.
- ronnie
- 350-499

- Berichten: 460
- Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
- Locatie: Eindhoven
- Has thanked: 260 times
- Been thanked: 259 times
Re: sportster 1200 xl
Hoi Lotte,
In mijn oren klinkt het als een helemaal originele sportster, die beroerd lopen vanwege milieueisen enz.
Een andere uitlaat, luchtfilter en wat magie met een laptop deden bij de mijne wonderen.
En een sportster loopt pas lekker vanaf 2500 tpm.
Succes
In mijn oren klinkt het als een helemaal originele sportster, die beroerd lopen vanwege milieueisen enz.
Een andere uitlaat, luchtfilter en wat magie met een laptop deden bij de mijne wonderen.
En een sportster loopt pas lekker vanaf 2500 tpm.
Succes
Gas erop !
- botoo
- 350-499

- Berichten: 413
- Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
- Locatie: /dev/null
- Has thanked: 212 times
- Been thanked: 343 times
- Contacteer:
Re: sportster 1200 xl
Klinkt inderdaad als een slechte afstelling. Kijk eens naar het resultaat van @WF64 bij viewtopic.php?p=28186#p28186, ik bedoel niet het vermogen maar hoe de motor weer soepeler loopt.
Re: sportster 1200 xl bokt bij lage snelheden.
Hoi Ronny,
In eerste versnelling rijden aan 2500 toeren is toch ook niet dat hoor!zeker met die vervelende zones 30.
Morgen komt er een K&N luchtfilter binnen die ik ga plaatsen in de originele behuizing.Misschien zal dit reeds enige verbetering bieden.Ben ook wel van plan de motor eens te laten uitlezen,en eventueel te laten optimaliseren.Met géén enkel ander motorisch voertuig dit gevoel ervaren,en anders wordt het ermee leven.Verder héél tevreden,enkel mijn rug krijgt wat klappen door de korte veerwegen.Mede dank zij aan het fantastische wegdek in Belgie,waarvoor we dan ook nog dik moeten betalen in belastingen,en voor wat??????Herstellingen aan het wegdek???2 keuzes,put of bult.Indien nog iemand anders andere ideeén heeft om dit gesnok op te lossen of enigzins te verminderen dan hoor ik het graag?Alvast bedankt boyz(and girls indien deze ook meelezen)
In eerste versnelling rijden aan 2500 toeren is toch ook niet dat hoor!zeker met die vervelende zones 30.
Morgen komt er een K&N luchtfilter binnen die ik ga plaatsen in de originele behuizing.Misschien zal dit reeds enige verbetering bieden.Ben ook wel van plan de motor eens te laten uitlezen,en eventueel te laten optimaliseren.Met géén enkel ander motorisch voertuig dit gevoel ervaren,en anders wordt het ermee leven.Verder héél tevreden,enkel mijn rug krijgt wat klappen door de korte veerwegen.Mede dank zij aan het fantastische wegdek in Belgie,waarvoor we dan ook nog dik moeten betalen in belastingen,en voor wat??????Herstellingen aan het wegdek???2 keuzes,put of bult.Indien nog iemand anders andere ideeén heeft om dit gesnok op te lossen of enigzins te verminderen dan hoor ik het graag?Alvast bedankt boyz(and girls indien deze ook meelezen)
- Dorski
- 350-499

- Berichten: 415
- Lid geworden op: 24 jul 2020 15:01
- Locatie: Brabant
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 147 times
Re: sportster 1200 xl bokt bij lage snelheden.
Alleen een luchtfilter gaat niet helpen.
Doordat een sportster luchtgekoeld is moeten ze af fabriek, ivm met de milieueisen, heel arm afgesteld worden.
Hierdoor lopen ze onder in de toeren heel bokkig.
Dit is alleen op te lossen door te tunen. Je kunt dit zelf door bijv een Vance & Hines fp3/4 te kopen of naar een tuner te brengen.
Doordat een sportster luchtgekoeld is moeten ze af fabriek, ivm met de milieueisen, heel arm afgesteld worden.
Hierdoor lopen ze onder in de toeren heel bokkig.
Dit is alleen op te lossen door te tunen. Je kunt dit zelf door bijv een Vance & Hines fp3/4 te kopen of naar een tuner te brengen.
- MoneyFor
- 3000+

- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1481 times
- Been thanked: 1742 times
- Contacteer:
Re: sportster 1200 xl bokt bij lage snelheden.
Een FP3 of FP4 monteren dan kan je de instelling zelf regelen en gaat de Sporty een stuk beter lopen.
Re: sportster 1200 xl bokt bij lage snelheden.
Hoi,
De motor heeft aan de diagnose gehangen en er is alvast géén enkele motorstoring vermeld.
Aangezien er nu een K&N luchtfilter geplaatst is en de motor hierdoor wat warmer loopt met blijkbaar op termijn mogelijke schade aan de kleppen,is er een stage 1 tuning uitgevoerd met data van Zodiac.
Nu kan ik aan 2200 toeren in 3 de versnelling rijden in een zone 50 .
Het snokken is fel verminderd,maar nog niet verdwenen.
Alvast komt dit niet van het rollend gedeelte via banden, aandrijfriem of vering,want indien ik mijn koppeling intrek is het snokken verdwenen.Aangezien ik de voorhistorie van deze motor niet ken,stel ik aan de kenners hier opnieuw een vraag ,of dit snokken aan lage snelheid in versnelling mogelijk zou kunnen komen van slechte koppelingplaten????De motor is 6 jaar en heeft amper 13500 km gelopen,maar er zijn er die alles kapot krijgen.De koppelingshendel staat op de correcte instelling.Een andere koppelingset plaatsen op hopelijk beterschap is wel een dure gok.Indien dit mogelijk toch enig soelaas zou kunnen bieden of mogelijke oorzaak,dan zou ik graag weten welke koppelingplatenset ik dan best koop (merk) en waar????Als eveneens de dichting voor de primaire kast.Het gaat nog steeds over een Sportster XL1200 T uit 2019.Ik sleutel graag zelf aan mijn motoren,maar luister graag naar mensen met méér ervaring met Sportster motorfietsen dan ik.Alvast bedankt voor de hulp en ooit ergens onderweg voor een leuke chat(en frisse pint)Grtz Patrick (Lotte)
De motor heeft aan de diagnose gehangen en er is alvast géén enkele motorstoring vermeld.
Aangezien er nu een K&N luchtfilter geplaatst is en de motor hierdoor wat warmer loopt met blijkbaar op termijn mogelijke schade aan de kleppen,is er een stage 1 tuning uitgevoerd met data van Zodiac.
Nu kan ik aan 2200 toeren in 3 de versnelling rijden in een zone 50 .
Het snokken is fel verminderd,maar nog niet verdwenen.
Alvast komt dit niet van het rollend gedeelte via banden, aandrijfriem of vering,want indien ik mijn koppeling intrek is het snokken verdwenen.Aangezien ik de voorhistorie van deze motor niet ken,stel ik aan de kenners hier opnieuw een vraag ,of dit snokken aan lage snelheid in versnelling mogelijk zou kunnen komen van slechte koppelingplaten????De motor is 6 jaar en heeft amper 13500 km gelopen,maar er zijn er die alles kapot krijgen.De koppelingshendel staat op de correcte instelling.Een andere koppelingset plaatsen op hopelijk beterschap is wel een dure gok.Indien dit mogelijk toch enig soelaas zou kunnen bieden of mogelijke oorzaak,dan zou ik graag weten welke koppelingplatenset ik dan best koop (merk) en waar????Als eveneens de dichting voor de primaire kast.Het gaat nog steeds over een Sportster XL1200 T uit 2019.Ik sleutel graag zelf aan mijn motoren,maar luister graag naar mensen met méér ervaring met Sportster motorfietsen dan ik.Alvast bedankt voor de hulp en ooit ergens onderweg voor een leuke chat(en frisse pint)Grtz Patrick (Lotte)
- MoneyFor
- 3000+

- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1481 times
- Been thanked: 1742 times
- Contacteer:
Re: sportster 1200 xl bokt bij lage snelheden.
Dit klinkt gewoon als een standaard map, dus niets specifiek voor jou eigen motor. Ik val in herhaling maar hang daar gewoon een FP3 of 4 op en je kan alles zelf afstellen.
Die standaard mappings is gewoon voor een breed bereik en niet specifiek voor die van jou. Kennis hoef je niet te hebben voor een FP3 want die heeft een autotune, 2 benzine tanks erdoorheen jagen in verschillende toerentallen / snelheden rijden en dat ding is afgesteld. De enige andere optie is echt een dyno tuning met een map die voor jou motor wordt gemaakt en niet eentje van het schap om zomaar te zeggen.
Vergeet echter niet dat wat jij omschrijft ook een beetje bij de Sportster hoort ....
Die standaard mappings is gewoon voor een breed bereik en niet specifiek voor die van jou. Kennis hoef je niet te hebben voor een FP3 want die heeft een autotune, 2 benzine tanks erdoorheen jagen in verschillende toerentallen / snelheden rijden en dat ding is afgesteld. De enige andere optie is echt een dyno tuning met een map die voor jou motor wordt gemaakt en niet eentje van het schap om zomaar te zeggen.
Vergeet echter niet dat wat jij omschrijft ook een beetje bij de Sportster hoort ....
-
DavyDK
- 10-24

- Berichten: 13
- Lid geworden op: 15 mei 2026 11:39
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Re: sportster 1200 xl bokt bij lage snelheden.
Momenteel is er al een opvolger voor de fp4. De FPX. Wou dit gewoon even laten wetenMoneyFor schreef: 15 mei 2026 07:54 Dit klinkt gewoon als een standaard map, dus niets specifiek voor jou eigen motor. Ik val in herhaling maar hang daar gewoon een FP3 of 4 op en je kan alles zelf afstellen.
Die standaard mappings is gewoon voor een breed bereik en niet specifiek voor die van jou. Kennis hoef je niet te hebben voor een FP3 want die heeft een autotune, 2 benzine tanks erdoorheen jagen in verschillende toerentallen / snelheden rijden en dat ding is afgesteld. De enige andere optie is echt een dyno tuning met een map die voor jou motor wordt gemaakt en niet eentje van het schap om zomaar te zeggen.
Vergeet echter niet dat wat jij omschrijft ook een beetje bij de Sportster hoort ....
- MoneyFor
- 3000+

- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
- Locatie: Heusden - België
- Has thanked: 1481 times
- Been thanked: 1742 times
- Contacteer:
Re: sportster 1200 xl bokt bij lage snelheden.
Klopt maar kost wel een stuk meer, voordeel is dat er een ingebouwde tracker inzit en als je dan de FP4 + een Onntrack zou kopen kom je op hetzelfde uit.
Het is maar wat je nodig hebt natuurlijk
, ik haal ze meestal na de tuning ( autotune ) eraf en dan heeft het geen zin dat er een tracking inzit.
Het is maar wat je nodig hebt natuurlijk
-
DavyDK
- 10-24

- Berichten: 13
- Lid geworden op: 15 mei 2026 11:39
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Re: sportster 1200 xl bokt bij lage snelheden.
Maar een fuelpack hoort na eerste gebruik bij de motor als ik niet mis ben. Waarom haal je hem er af. Is daar een reden voor ?
Ik wil niet afdwalen van topic. Maar denk wel dat dit bij topic hoort. Omdat ik ook voor patrick/lotte denk dat het de oplossing is. Als de snokken verminderd zijn al. Dan denk ik niet dat de koppelingsplaat er mee te maken heeft. Anders zou het even erg blijven. Dat het nu beter is lijkt me dat het juiste straatje waar je verder moet in zoeken.
Ik wil niet afdwalen van topic. Maar denk wel dat dit bij topic hoort. Omdat ik ook voor patrick/lotte denk dat het de oplossing is. Als de snokken verminderd zijn al. Dan denk ik niet dat de koppelingsplaat er mee te maken heeft. Anders zou het even erg blijven. Dat het nu beter is lijkt me dat het juiste straatje waar je verder moet in zoeken.

