Een brommer mag dat ook ;)

Voor leden die (ook) een andere motor/projekt hebben én Sportsterminded zijn!
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1481 times
Been thanked: 1742 times
Contacteer:

Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Aangezien het lijf en leden de laatste jaren steeds maar slechter worden maar ik niet kan stilzitten heb ik iets gedaan waar ik eigenlijk al jaren aan denk ( droom ) en dat was mijn eerste brommer waar ik officieel de baan mee opmocht als 16 jarige knaap opnieu te bezitten, bouwen, whatever... Dat was een Zundapp KS50 Watercooled met een 60cc kit op. Alles aan een brommer is lichter dan aan een motor en dat gaat me momenteel beter af.

Omdat het ook voornamelijk voor een bezigheid was heb ik gezocht naar een opknapper, de prijzen zijn echt absurd en heb er eentje gekocht met het hart en niet met het hoofd bleek naderhand :lol:

Op het eerste gezicht leek die mooi te zijn maar na een betere inspektie was er eigenlijk niet zoveel goeds meer aan. De Zundapp was op het moment van aankoop voorzien van een nieuwe 70cc luchtgekoelde kit maar had origineel de fabriek wel verlaten als een watergekoelde. Het is er eentje van het bouwjaar 1981 en heeft in zijn leven al heel wat veranderingen ondergaan, hoe ben je zelf op 45jaar :lol: De originele watergekoelde cilinder met radiator was er nog bij maar uiteindelijk wist ik dat ik toch een 60cc kit ging opzoeken om het verleden te herbeleven zeg maar.

Dit was hem toen ik hem heb opgehaald, op het eerste zicht zou je zeggen prima staat ...

WhatsApp Image 2026-02-14 at 11.57.47-1.jpeg
WhatsApp Image 2026-02-14 at 11.57.47-1.jpeg (416.65 KiB) 349 keer bekeken
WhatsApp Image 2026-02-14 at 11.57.47-111.jpeg
WhatsApp Image 2026-02-14 at 11.57.47-111.jpeg (307.15 KiB) 349 keer bekeken

Niets werkte, geen remmen, geen verlichting, kabelboom was gewoon verkloot door de jaren heen, de Ulobox was opgeblazen ( type droge accu ) door slechte massa, enz..
De wielen zat een slag in, de banden waren 16j oud, de benzine tank had langs de linkerzijde een deuk in het chroom net voor het Zundapp logo, dit valt niet echt op , op de voorgaande foto's en had het eerlijk gezegd zelf ook niet gezien als ik hem ging ophalen.

De voorvork veren waren op, de vorkpoten waren doorgeroest aan de spatbord ophanging, de binnenpoten van de voorcork hadden een knik gehad.

Kortom het ging inderdaad een bezigheid zijn :D
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1481 times
Been thanked: 1742 times
Contacteer:

Re: Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Hij is tot de laatste moer uit elkaar geweest, ook het motorblok heb ik volledig gereviseerd en voorzien van een nieuwe 'race' krukas, dichtingen en koppelingsplaten.

Het frame was aan de achterzijde een stuk uitgebroken, daar waar de spatbord ophanging voorzien was. Een zundappframe bestaat uit een metalen buis frame waar een aluminium achterstuk is aangegoten. Dus het laswerk was in het aluminium te doen.

hersteld.jpg
hersteld.jpg (105.7 KiB) 347 keer bekeken
frame.jpg
frame.jpg (33.84 KiB) 347 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1481 times
Been thanked: 1742 times
Contacteer:

Re: Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Nu het werken aan 2 takt motors is zo leuk en ontspannend dat ik er al een stuk of 4 heb gekocht om te reviseren :lol: , dat is ook al een bezigheid voor enkele dagen en een goed blokje gaat makkelijk weg voor 1250€, niet dat je daar dan iets aan verdiend maar je hebt je bezigheid en iemand die dit zelf niet kan een goed blokje.

657265727_1253964860172797_6176522377414654642_n.jpg
657265727_1253964860172797_6176522377414654642_n.jpg (1.27 MiB) 346 keer bekeken
000.jpeg
000.jpeg (187.33 KiB) 346 keer bekeken
001.jpeg
001.jpeg (228.55 KiB) 346 keer bekeken
002.jpeg
002.jpeg (250.08 KiB) 346 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1481 times
Been thanked: 1742 times
Contacteer:

Re: Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Het 60cc blokje afgewerkt,
2026-03-21 -001.jpeg
2026-03-21 -001.jpeg (346.52 KiB) 345 keer bekeken
2026-03-21 - 002.jpeg
2026-03-21 - 002.jpeg (338.22 KiB) 345 keer bekeken
2026-03-21 - 003.jpeg
2026-03-21 - 003.jpeg (339.75 KiB) 345 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1481 times
Been thanked: 1742 times
Contacteer:

Re: Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Het resultaat, zoals gezegd, niet superveel foto's gemaakt van wat er tussenin allemaal is gebeurd...

Zoals je hem hier ziet is die voor 85% vernieuwd, compleet herspoten in de originele Gold Lasur kleur, tank uitgedeukt uiteraard, nieuwe voorvork, tellers gerestaureerd,
wielen gestraald ( klote job, die oude poedercoat, supertaai ) en in originele kleur gezet, nieuwe banden, tandwielen, ketting, pinkers die ontbraken opnieuw voorzien
en alles omgebouwd op elektronische ontsteking met 6V batterij en led verlichting. De volgende ( ja die is er ook al, wordt omgebouwd op een Kokusan 12V ontsteking )


001 (1).jpeg
001 (1).jpeg (311.27 KiB) 345 keer bekeken
001 (2).jpeg
001 (2).jpeg (336.07 KiB) 345 keer bekeken
001 (3).jpeg
001 (3).jpeg (323.11 KiB) 345 keer bekeken
001 (4).jpeg
001 (4).jpeg (326.4 KiB) 345 keer bekeken
001 (5).jpeg
001 (5).jpeg (359.87 KiB) 345 keer bekeken
001 (6).jpeg
001 (6).jpeg (317.85 KiB) 345 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1481 times
Been thanked: 1742 times
Contacteer:

Re: Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door MoneyFor »

En dit is de volgende, een Zundapp 517 - 21LO van 1971 , met een opestuit frame ( kattenrug )

001 (1).jpg
001 (1).jpg (447.33 KiB) 344 keer bekeken
001 (2).jpg
001 (2).jpg (479.52 KiB) 344 keer bekeken

Het frame inmiddels hersteld



001 (3).jpg
001 (3).jpg (612 KiB) 344 keer bekeken
001 (4).jpg
001 (4).jpg (613.91 KiB) 344 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 3498
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2524 times
Been thanked: 1704 times
Contacteer:

Re: Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Wow, super!!!
Ik had een ‘75er KS in paars met de mooie(re 😉) vormgeving.
Deze, maar dan met accu, knippers, gepolijst alu, racezitje, hoger stuur etc.
IMG_9875.jpeg
IMG_9875.jpeg (74.53 KiB) 342 keer bekeken
Gebruikersavatar
ronnie
350-499
350-499
Berichten: 460
Lid geworden op: 24 sep 2020 19:12
Locatie: Eindhoven
Has thanked: 260 times
Been thanked: 259 times

Re: Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door ronnie »

Heel gaaf dit !
Doet me er ineens weer aan denken dat het me lang wat dwars gezeten heeft dat ik tientallen brommers gehad heb, maar nooit een Zundapp..... (daar ben ik ondertussen allang overheen, dus geen interesse)
Succes met de 2takts !
Gas erop !
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1481 times
Been thanked: 1742 times
Contacteer:

Re: Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Dit wordt de kleur voor de 517, gewoon een ral maar dan met 2K hoogglans blanke lak afgewerkt.

001 (5).jpg
001 (5).jpg (254.24 KiB) 338 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
botoo
350-499
350-499
Berichten: 413
Lid geworden op: 17 nov 2020 20:22
Locatie: /dev/null
Has thanked: 212 times
Been thanked: 343 times
Contacteer:

Re: Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door botoo »

MoneyFor schreef: 28 apr 2026 13:30 Nu het werken aan 2 takt motors is zo leuk en ontspannend dat ik er al een stuk of 4 heb gekocht
:lollig: :lollig: :lollig:
:hyper:

Helemaal top dat soort bezigheidstherapie en een heel gaaf resultaat.
💀 memento mori 💀
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 3498
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2524 times
Been thanked: 1704 times
Contacteer:

Re: Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1481 times
Been thanked: 1742 times
Contacteer:

Re: Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door MoneyFor »

charlesb52 schreef: 29 apr 2026 15:36 Misschien ken je deze al:
https://www.montagetechniek.nl/zundapp-onderdelen/
Neen deze had ik nog niet, dank je wel !

Wel merkwaardig dat je in NL zoveel Zundapp shops / specialisten hebt in vergelijk met BE, hier weet ik er geen één. Tot hiertoe
steeds al mijn onderdelen in NL gekocht dus deze link is welgekomen.
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 3498
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2524 times
Been thanked: 1704 times
Contacteer:

Re: Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Foto’s van vriend Frans’ Zündapps; heeft ze naar zijn smaak gemaakt ter inspiratie.
Ik vond de details zo mooi, o.a. gepolijste rvs inbusbouten en meer van dat soort details.
Bromfietsen; net zo speciaal te maken als onze Sporties ❤️❤️.
790cb2de-1f25-4536-873a-a91bf0a8e0ef.jpeg
790cb2de-1f25-4536-873a-a91bf0a8e0ef.jpeg (483.92 KiB) 129 keer bekeken
6e08552c-74e4-4d75-8d28-27e5769cafea.jpeg
6e08552c-74e4-4d75-8d28-27e5769cafea.jpeg (157.41 KiB) 129 keer bekeken
fbcfe7cb-ba0b-464e-85dc-576c6f2ebd27.jpeg
fbcfe7cb-ba0b-464e-85dc-576c6f2ebd27.jpeg (192.94 KiB) 129 keer bekeken
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1481 times
Been thanked: 1742 times
Contacteer:

Re: Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Mooie exemplaren CHarles,

Ik ben ondertussen met de volgende bezig, de 517 maar wordt serieus gehinderd door lichamelijke ongemakken op dit moment,
kan er niet aan verder werken zoals ik zou willen.

WhatsApp Image 2026-05-28 at 11.04.46.jpeg
WhatsApp Image 2026-05-28 at 11.04.46.jpeg (327.37 KiB) 113 keer bekeken
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
DavyDK
10-24
10-24
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mei 2026 11:39
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Een brommer mag dat ook ;)

Ongelezen bericht door DavyDK »

Knap gedaan 👌🏻
Doet me denken aan toen ik 12 was en mijn eerste honda novio uit elkaar haalde en hem volledig liet poederlakken bij mijn nonkel in zijn poederlakkerij. Heb er door de jaren vele gedaan. Ben er nu 40. Is al lang geleden 😅
Wel spijt dat ik ze weggedaan heb. Vooral de camino en de novio had ik moeten houden. Dat is te laat nu. Maar jij laat hier mooi werk tonen. Heel knap. Dit draadje volg ik graag 😉
Plaats reactie