Buellblicious

Voor leden die (ook) een andere motor/projekt hebben én Sportsterminded zijn!
M3NN0
5-9
5-9
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2026 15:50
Has thanked: 11 times
Been thanked: 8 times

Buellblicious

Ongelezen bericht door M3NN0 »

Een verhaaltje over de Buell XB9SX en hoe die in mijn bezit is gekomen.....Buell, doet me altijd denken aan Bubblicious, de roze kauwgom, vraag me niet waarom, een hersenspinsel of kronkel.

Het begon met Maaike, mijn vrouw die al lang voor dat ze mij ontmoette al het rijbewijs "pour le moto" op zak had.
Na jaren van geen gemotoriseerde tweewieler onder haar kont vond ze het wel weer een zaligmakend idee omdat wel weer te willen.
Enter de Sachs MadAss, een heuse 50cc brommert die nog geen laken van een tafel trekt!
IMG-20170903-WA0004.jpg
IMG-20170903-WA0004.jpg (205.31 KiB) 337 keer bekeken
Nadat hier een 70cc onder geschroefd was kon er alweer wat meer (her) ervaring worden opgedaan.
Natuurlijk was het al gauw gedoe, de vraag rees haar wanneer je nu op een fietspad moest en wanneer op de weg.......en dat je er maar beter niet mee 80km wegen buiten de bebouwde kom mee op moest gaan, toch? Nee dat was niet de bedoeling. Dus de tweede entree werd......... Weer een Sachs MadAss!
IMG_20230926_163139.jpg
Maar dan nu een 125cc versie en gewoon op motor kenteken. Toch nog een jaartje op gestuurd, 80km wegen waren ook nog te doen als je maar volgas bleef geven.......
De snelweg was een no go area, met een top van net 110km in het uur op de teller voel je je al rap een beetje klein op zo'n brommert met motor kenteken, en met een beetje pech komt een vrachtwagen ook nog langszij bij een zuchtje tegenwind.
Dus mevrouw was klaar voor het echte werk. Op Marktplaats stond toen al een paar weken een Buell in het aanbod te lonken. 50.000+ km op de teller maar wel van de 1ste eigenaar. Omdat ik zelf best wel gecharmeerd was van het onconventionele concept met conventionele blok de stoute schoenen aangetrokken. Een beetje handjeklap verder stond er een heuse 982cc V twin onder Maaike d'r kont.
PXL_20241005_215156294.jpg
We hebben wat kilometers op binnendoor weggetjes gedaan, ik op de Sachs overal volgas en Maaike erachteraan, rustig tuffend op het monster. Uiteindelijk vond ze de Buell net een tikkeltje te hoog en te log en kon ze ook geen vertrouwen vinden in het snelle stuurgedrag van de Amerikaan.
Een vriend van me zei dat een monster in de vorm van een Ducati Mxxxie wel wat was.
Uitmuntend stuurgedrag en net iets lager op de pootjes. Dus kijken bij een M620ie......wow, had zelf nog nooit op een Ducati gereden, maar dit was een ander spelletje. 620cc en toch nog wel wat punch in da pocket! Enfin, die ging het worden. Eh, toch niet. Er kwamen nog wat andere kijkers en alhoewel we een ruim bod hadden gedaan heeft de verkoper 'm toch verkocht aan een andere gegadigde. Sometimes it's not meant to be!
Maar toen vond ik 'm, een 900ie dark met een gele tank. Happy wife happy life!
PXL_20250821_152328628~3.jpg
PXL_20250821_152328628~3.jpg (594.89 KiB) 337 keer bekeken
Hartstikke leuk natuurlijk, maar wat te doen met de Buell? De 2x Sachs MadAss was al verkocht en zelf vond ik de Buell een beetje te klein voor mijn lengte van 1.94m.
Nadat er geen hond op afkwam of er alleen flauwe low ball biedingen op kwamen had ik besloten het apparaat maar te houden en zelf m'n been eroverheen te gooien.
En er is een romance ontstaan, zoals gezegd vond ik het concept van de heer Eric Buell al erg leuk, en als je een beetje van sturen houdt dan is dit een fantastisch ding. Oké, niet supersnel en er zitten best wel wat karakteristieke elementen in, maar die neem je al snel voor lief.
PXL_20250816_105715651~2.jpg
PXL_20250816_105715651~2.jpg (2.07 MiB) 337 keer bekeken
Gebroederlijk naast elkaar, deze zomer gaan we een beetje rondrijden, bakkie doen, en nog meer rondrijden.
Ondertussen is er een bak met nieuwe onderdelen op de Buell gegaan, waaronder wiellagers, tandriem, sensoren van TPS tot lambda, brandstofpomp en vorkkeeringen, alles in eigen beheer, want dan blijft het nog een beetje betaalbaar.
Mocht er behoefte zijn aan foto's met een verhaaltje erbij over of van het onderhoud/sleutelen, dan pletter ik dat ook in dit draadje/topic.
PIC_20250625_123320271~2.jpg
PIC_20250625_123320271~2.jpg (207.34 KiB) 337 keer bekeken
Als afsluiter een brok mens van 100kg op een CityX..........., arme Buell!

Aloha, Menno
Peke
Moderator
Moderator
Berichten: 1296
Lid geworden op: 23 sep 2015 06:15
Has thanked: 350 times
Been thanked: 408 times

Re: Buellblicious

Ongelezen bericht door Peke »

Mooi verhaal. Dank voor delen.
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 3497
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2522 times
Been thanked: 1704 times
Contacteer:

Re: Buellblicious

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Mooie moto's, mooi verhaal, mooie Sachsen!!!!!!
:rij:
Nog meer? Graag!!
Gebruikersavatar
choco
350-499
350-499
Berichten: 462
Lid geworden op: 02 jan 2021 09:26
Locatie: Bovenkarspel
Has thanked: 830 times
Been thanked: 269 times

Re: Buellblicious

Ongelezen bericht door choco »

inderdaad mooi verhaal en mooie foto's.
Bedankt voor het delen 👍.
Keep the rubber side down
Gebruikersavatar
MoneyFor
3000+
3000+
Berichten: 3370
Lid geworden op: 10 jan 2018 07:09
Locatie: Heusden - België
Has thanked: 1480 times
Been thanked: 1741 times
Contacteer:

Re: Buellblicious

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Mooi verhaal :thumbsup:
Klik de foto voor "My Bikes Website"
Afbeelding
M3NN0
5-9
5-9
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2026 15:50
Has thanked: 11 times
Been thanked: 8 times

Re: Buellblicious

Ongelezen bericht door M3NN0 »

Zeauh, heb met de Buell een weekend Sauerland gedaan, en dat was niet leuk. Althans, het gezelschap was top, de motoren divers (BMW 1200C, een 1200GS, KTM superduke 1290 en ik zei de gek) er vloeide genoeg drank......
Maar goed, de XB9SX doet het voorbeeldig in de bochten, echter zit er géén gang in het apparaat als je gashendel tegen de stuit zet. Tuurlijk gaat ie vooruit, maar het gaat allemaal een beetje gezapig en tam.
Bij Twin Motorcycles is de ECM opnieuw ingeleerd en over het hele bereik iets rijker gezet. Dit heeft wel iets verbetering gebracht maar toch zit er nog een hikje/stottering bij volgas geven en zoals gezegd weinig indrukwekkende acceleratie, oorzaak niet achterhaald bij TM. Trouwens wel blij met Martin, heeft er veel tijd ingestoken maar de prijs die we hadden afgesproken is het ook gebleven ondanks extra werk, Top!
Nu is dit mijn eerste kennismaking met een Harley Davidson sportster blok dus heb geen referentie materiaal.
Op de terugweg werd het helemaal een drama, veel inhouden bij constante snelheid rond de 100km/uur, wat weg ging bij 120km/uur, dus dat maar gedaan.
Straks maar eens kijken of een nieuwe bobine nog wat leven in de brouwerij kan geven, het zoveelste nieuwe onderdeel........ Tis maar goed dat ie zo lekker stuurt en dat ik er gek van ben, maar de liefde is wel een beetje aan het bekoelen!
Hebbie tips, ik sta open voor suggesties
IMG-20260523-WA0003~3.jpg
IMG-20260523-WA0003~3.jpg (784.26 KiB) 153 keer bekeken
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 3497
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2522 times
Been thanked: 1704 times
Contacteer:

Re: Buellblicious

Ongelezen bericht door charlesb52 »

Er zijn geen grotere Buell-experts dan Dris & Martin; enige advies is om weer met hen te overleggen (en ze de groeten van me doen als pressiemiddel 🤣😂🤣!!

Als ze de sleutelhanger niet meer hebben stuur ik je een op!
IMG_0303.jpeg
IMG_0303.jpeg (115.83 KiB) 148 keer bekeken
M3NN0
5-9
5-9
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2026 15:50
Has thanked: 11 times
Been thanked: 8 times

Re: Buellblicious

Ongelezen bericht door M3NN0 »

Eigenlijk wil ik weten wat ik van een Sportster blok mag verwachten. Is een XR1200 bijvoorbeeld partij voor, laten we voor het gemak zeggen, een Ducati Monster 620/800/900?
Hoe leuk ik de Buell ook vindt, ik heb best wel twijfels. Als ik het gas opentrek op de Duc (900) dan gaat het voorwiel los, bij de Buell niet....... En dat geeft niet want ik wil geen appels met peren vergelijken, maar is dit wat het is, of zit er meer in? Nogmaals, ik heb geen referentie anders dan wat ik nu bezit inzake Sportster techniek. Ik hoop dat jullie wat ervaringen willen delen over het rijden met een Sportster blok.
Natuurlijk zou het fantastisch zijn om 'm bij TM neer te zetten en ze carte blanche te geven, maar ik ben bang dat de poeplap dat niet trekt......
Gebruikersavatar
charlesb52
*
*
Berichten: 3497
Lid geworden op: 19 sep 2015 11:15
Locatie: Maastricht
Has thanked: 2522 times
Been thanked: 1704 times
Contacteer:

Re: Buellblicious

Ongelezen bericht door charlesb52 »

@MonikaMonster heeft een s2r800 en samen rijden we korte en lange ritten; tig maal VK, Spanje, Italië, etc. etc. en afgelopen jaar Noorwegen.
Bij een XR is het zaak goed warm te rijden en, als je lang plezier van het blok wilt hebben, niet in de verleiding te komen om het maximale toerental te gebruiken…. Een XR is standaard wel 265kg 🫣.
Maar… Een XB9 moet meer en beter kunnen dan jij beschrijft!! Misschien Martin eens vragen wat hij ervan denkt.
a6792fc2-7a19-487d-b34c-36f55554058f.jpeg
a6792fc2-7a19-487d-b34c-36f55554058f.jpeg (168.19 KiB) 73 keer bekeken
rotboer
100-199
100-199
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 jul 2016 20:20
Locatie: rijssen
Has thanked: 158 times
Been thanked: 53 times

Re: Buellblicious

Ongelezen bericht door rotboer »

Ik heb in 2016 een Yamaha xjr ingeruild op een xr 1200 en was in het begin enorm teleurgesteld over de prestaties van de Harley. Bij de xr1200 is de gang er vanaf 160 echt wel een beetje uit. Al snel had ik me bij neergelegd dat het gewoon heel anders rijden is,voorwiel de lucht in ging moeiteloos,optrekken tot zo,n 140 ging snel en dat is wat je toch het meeste doet,vond het een heel fijne motor. Mijn Buell x1 lightning 1200 beetje hetzelfde verhaal. Geen partij voor de xjr of de nog veel snellere al dan niet Japanse sportmotoren,en daar leg je je bij neer of je koopt wat anders. Het mooie lopen,veel koppel,laagtoerige karakter maken dat je er ongemerkt toch hard mee kan rijden en er gehecht aan raakt. Mijn Buell loopt wel vrij snel 215 op de gps,ook een wheely kan de motor beter dan ikzelf. Betrouwbaar zijn ze in de regel niet,in de loop der jaren(heb m nu 13 jaar) is er wel het nodige stuk gegaan ondanks mijn respect voor de oude techniek.
Plaats reactie